väliputki?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

väliputki?

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Onko kaikissa T7 vm-01 sama se etuväliputki(joustopätkä). Oma aero vm-01 suhisee kuskin kohdilta, kun putkenpään peittää niin sieltä vuotaa ja teräspunouskin oli rikki kun sormella kokeili.Ainakin dp- on sama Turboissa niin miksei tuokin? Motonetistä kun katsoin niin tämä varmaan käypä, kun ei ollut kuin tämä ja kuvakin näytti samalta.


14-5400Etuväliputki Saab GM900 2.3/T

GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Etuväliputki 2,0-Autom/Turbo/2,3 (näissä Kat etuputkessa) [1994-2002]
GM-900 2,0/2,0T/2,3/2,5 ja 9-3 bensa/2,2TiD: Etuväliputki 2,0-Manual 97->00 (näissä Kat etuputkessa) [1997-2000]




Kiitos
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin 2.0 T7:ssa koko DP turbolta eteenpäin katalysaattoreineen (2kpl) ja jousto-osineen on samaa puuta, ilman rälläköintiä ja hitsausta pelkän jousto-osan vaihto ei onnistu.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
2.3TT
"Turbo"
Viestit: 219
Liittynyt: Ma Helmi 12, 2007 09:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja 2.3TT »

Tohon on vaihdettu alkupää(dp) kaksi kattia, sitten tulee toi välipätkä(erillinen) ja sitten sen jälkeen lähtee ns cat-back.Olen omaa hiljaista tahtia laitellut autoa vaihtelevin intressein.Asiaa nyt tutkailleena esim docpowerin myymä cat-back ei olekaan kompakti cat-back, vaan pitää hommata vielä erillinen etuväliputki.
Eli tiivistettynä dp--etuväliputki--- ja sitten vasta cat-back ja sitten on vasta koko putkisto uusittu.Juuri kiristelin/tutkailin liitoksia..
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Itelläki toi etuväliputken jousto rupes vuotamaan, hain motonetistä uuden etuväliputken, nyt vaan tuossa katselin että mitenkä toi liitos oikein toimii, tarviiko mitään erikoistyökaluja tai lämmitystä että saa liitoksen tiiviiksi? Kannattaako pistää jotain tiiviste tahnaa tai vastaavaa ja kannattaako vaihtaa samalla myös noi kiinnitys klemmarit uusiin?
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja Hook »

Ei tarvitse yhtä-kahta 13mm työkalua kummenpaa. Putket painetaan toisiaan vasten ja panta laitetaan olakkeiden molemmille puolin. Panta puristaa kiristyessään pintoja toisiaan vasten. Katso ettei pinnoissa ole kökkäreitä esim. asennustahnasta tms. joka tekisi liitoksesta vuotavan. Viimeisenä keinona sitten hieman tahnaa, jos ei muuten tiivistä tule.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Periaatteessa tuo pallopintaliitos siihen kuuluvine kiristimineen on yksinkertaisuudessaan suorastaan nerokas salliessaan jopa pienet asentovirheet putkiston eri osien kesken ollen silti tiivis, ja alkuperäisosissa toimii varmasti.

Taas käytännössä on tullut vastaan ja asennettaviksi mm. Motonetin myymiä Fennosteelin putkistoja joissa nämä liitososat eivät ole edes sitä teoreettista pallopintaa nähneetkään vaan tiiviiseen tulokseen pääsee ainoastaan pakoputkitahnalla.

Pelkkä putkenpään tyly tyssäys, ja jonkinmoinen kartio vähän sinnepäin kun ei vain riitä siihen mikä alunperin suunnittelijan Ideana on ollut...
upi
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 09:01

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja upi »

Itse tutkailin noin parivuotta sitten, Motonetin väliputkea ja en ostanut, koska siinä oleva taivutus kuristi poikkipinta-alasta ainakin 1/3 pois.

Ostin Bosalin väliputken, jossa tuo taivutus oli asiallisempi, eikä juuri kuristanut.

Kannattaa tutkia alkuperäistä putkea ja huomata, kuin laadukkaat taivutukset ovat ja myös huomata myös putken valmistuksesta tuleva pitkittäissauma, joka on auton pohjaanpäin, eikä minne sattuu.

(Jos pitkittäisauma on suoraan tienpintaa koti, niin silloin tiivistyvä kosteus ja
pakokaasujen jäämät syövyttävät putken nopemmin puhki. )
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Joo itsekkin noita eileen illalla vertailin ja ihmettelin noita eroja jotka on mainittukin, eli jousto-osien ja palloliitosten erilaisuus, otin myös illalla muutaman huonon kuvan:
Kuva

Kuva

(klikkaamalla saa isommaksi, tietenkin)

Taivutusta en niin tarkkaa mvielä tutkinut, pitää käydä sitä vielä tutkimassa, en kuitenkaan jaksa uskoa että se kovin paljon siitä kuristaisi?

En ole vielä päättänyt rupeenko sovittelemaan motonetin putkea paikalleen vai pitäskö viittiä palauttaa ja ostaa jostain laadukkaampi, tosin motonmetin putki oli vain 60euroa joten sen puoleen huvittaisi sitä kokeilla. Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla on tuosta motonetin väliputkesta? Niin ja en toki siitäkään ole varma onko tuo toinen etuväliputki alkuperäinen saabin tekele, vai onko tuokin jo joku tarvike? Autolla ajettu 207tkm.
vihtori
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 11:29
Paikkakunta: Lahti

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja vihtori »

Minä laitatin Motonetin väliputken kun reilut pari vuotta sitten rikoin tuon jousto-osan ajamalla pohjan kiinni röykkyyn. Hyvin on pelittänyt.
#2777
9-3 SC TTid Vector A6 vm.-08
Pertttu
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2010 20:29
Paikkakunta: Laihia

Re: väliputki?

Viesti Kirjoittaja Pertttu »

Joo itsekkin sen motonetin etuväliputken tänään paikalleen pistin, ilman asennustahnaa sain liitokset tiiviiksi vaikka motonetin putkessa vähän erilaiset olikin noi palloliitos päät. Toivotaan että kestää.
Vastaa Viestiin