T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, romu säästyi tälläkin kertaa Itämeren hyytävältä syleilyltä, ecun resetointi onnistui akun kengän irrottamalla.
Sain myös muokattua softaan nuo aiemmin mainitut parametrit, joten seuraavaa käynnistystä odotellen.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Heikosti on tullut foorumia seurattua, mutta muutama huomio:
Ekan tankillisen aikana se jämäbensa varmasti vaikuttaa, jos tankin pohjalla 5l ja lisäät 45l niin sinullahan on 10% bensaa joukossa, mikä todennäköisesti helpottaa starttia kummasti. E85 onkin ~E75.

Tuo eka startti huono, muut ok oli muuten minullakin, mikä ei todellakaan helpottanut vianhakua, aina töistä lähtiessä oli uusi softaversio, ja piti odottaa seuraavaan aamuun nähdäkseen miten toimi käytännössä. Hieman hankalaa...

Hyvä tässä kuitenkin on että sinulla ilmenee samat ongelmat, vika on todennäköisesti softassa eikä autossa :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Eilinen startti muokatulla softalla: ei lähtenyt ihan yhtä innokkaasti kuin bensalla, mutta ilman ylimääräistä sahaamista kuitenkin. Mutta katsotaan nyt kuitenkin, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kolmena päivänä peräkkäin (sunnuntai - tiistai) ei ongelmia edes siinä päivän ekassa startissa. Tänään aamulla klo 7:55 sai kuitenkin taas sahata.

Softan muokkaaminen ei ole myöskään poistanut puutumista. Kyse ei ole mistään kylmällä koneella nollasta tuhanteen kiihdytyksestä, vaan ainoastaan rauhallisesta vauhdin kasvatuksesta rajoituksenmukaiseen viiteenkymppiin. Vika esiintyy erityisesti ykkösellä ja kakkosella. Poljinta (kaasu) painettaessa vauhti ensin kasvaa hiukan, sitten tuntuu kuin joku tälläisi jarrut pohjaan ja kaasupolkimen edelleen ollessa samassa asennossa veto alkaa pian taas uudestaan. Ongelma jota en ole koskaan ennen havainnut, en edes viime talven ennätyspakkasissa, jolloin tosin polttoainekin oli eri...
Sama ilmiö toistuu välillä myös ykkösvaihteella, kun yritän ajaa pois parkkialueelta. Jotain häikkää siis on, mutta mistä sitä lähtisi etsimään?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Yksinpuhelu jatkukoon.
Sama vika jatkuu edelleen; aamulla sai taas sahata kuin viimeistä päivää ja käyttäytymistapa startin jälkeen oli juuri aiemmin mainitun kaltaista.

Yritetään muotoilla kysymys uudestaan:
onko mahdollista, että vika olisi kuitenkin jossain muualla kuin softassa? Polttoaineen suodattimessa (luoja ties milloin vaihdettu, ehkä ikinä?), di-kasetissa, tulpissa, startissa, kuskissa, jossain muussa missä?

Jos lykkään läppärin tuohon romuun kiinni ja tutkin sitä ruutua "reaaliajassa" tai saan jotenkin jotain lokia tallennettua, niin onko tuolla tavalla mahdollista haistella, mikä ongelmia aiheuttaa?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jeppajee.
Kävin tänään tankkaamassa todennäköisesti viimeisen tankillisen etanolia.
Kun ei omat pelimerkit riitä vian (tai vikojen) selvittämiseen, niin parempi lopettaa kokeilu hyvän sään aikana. Ei vaan yksinkertaisesti riitä mielenkiinto ihmetellä asiaa, johon kellään ei ole heittää edes vinkin puolikasta ja kun ihan fiilispohjalta ei viitsi lähteä kaiken maailman osia vaihtelemaan.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Hook »

Niin.. jos autosi toimii MOITTEETTA bensalla, niin on erittäin epätodennäköistä, että rautasi olisi niin rikki, että vika ilmenisi vain toisella polttoaineella.
Itse enemmän kallistuisin tuohon käynnistysbensojen säätöön. Samoinkuin lämpötila rikastuksiin.
Voit vielä varmistaa tämän ajamalla välissä tankillisen bensalla.

Rohkeasti kokeilee lisätä vielä käynnistyspolttoainetta tuon etanolille tehdyn ~+30% lisäyksen lisäksi ja katsoo onko vaikutusta. Periaatteesta voi myös pientä vähennystä kokeilla, jos nyt onkin hieman liikaa.
Etanolihan on tunnetusti käynnistyy hieman huonommin varsinkin kylmänä, joten talvisin mennään jalostamon toimesta E75:lla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Minä jatkan tuota etanolisoftan säätämistä syksyllä kun otan T5-auton taas ajoon, käytännössä joskus syyskokouksen jälkeen, siihen asti olet valitettavasti omillasi.

Kuten Hook jo mainitsi, niin syyllinen löytyy todennäköisesti käynnistysparametreistä, näitä säätämällä varmasti löytyy.

Mainittua puutumista en kyllä koskaan huomannut, siihen en osaa mitään sanoa, mutta kuullostaa kyllä melko rajulta, eli kuvittelisin että olisin reagoinut noin selvään ilmiöön??
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nappe kirjoitti: Mainittua puutumista en kyllä koskaan huomannut, siihen en osaa mitään sanoa, mutta kuullostaa kyllä melko rajulta, eli kuvittelisin että olisin reagoinut noin selvään ilmiöön??
Olisit kyllä ehdottomasti huomannut ilmiön. Kyse ei ole mistään pää punaisena kiihdyttämisestä, vaan ihan normaalista vauhdin lisäämisestä.
Käynnistysongelmat tuntuvat koskevan nyt alle 20 asteen lämpötiloja. Tänään aamulla 19 mittarissa ja jonkin aikaa sai sahata; lähti kuitenkin ensi yrittämällä käyntiin. Eilen 22 lähtiessä ja käyntiin kuin palmun alta, vai miten se oli.

Ei ole vieläkään ecuprojectista kuulunut mitään, vaikka rekisteröidyin reilu kuukausi sitten sivustolle. Eli ei mitään asiaa tutkimaan ohjeita sen tarkemmin.

Tankki alkaa tyhjetä, joten pikku hiljaa pitää tehdä päätös, tehdäkö tuosta purkista verkonpaino vai yrittää joka aamu hampaat irvessä saada rotiskoa liikkeelle.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Starttasin äsken viinalla 15 asteisella koneella, ei juuri eroa bensaan. Suutinten DC kävi startissa 30% kieppeillä, eli kyllä sinne tavaraa menee :)
M97CSB234EFM57001 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

ysikoo kirjoitti:Starttasin äsken viinalla 15 asteisella koneella, ei juuri eroa bensaan. Suutinten DC kävi startissa 30% kieppeillä, eli kyllä sinne tavaraa menee :)
Oliko ns. puhdasta viinaa vai oliko tankin pohjalla mahdollisesti vielä bensaa ennen etanolitankkausta?
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tankki oli niin tyhjä että pumppu veti hetken ilmaa. Kannulla lorotin reilu 18 litraa alkoa, eli ei sinne varmaan kovin paljoa jää pohjalle. Pienikin lisäys varmasti vaikuttaa kyllä, katellaan miten pelittää sitten kun viilenee ilmat kunnolla.
M97CSB234EFM57001 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tänään ennen liikkeelle lähtöä tarjoilin ecuun vielä 10% lisää soppaa tuohon before_start! -karttaan eikä vaikuttanut käynnistymiseen mitenkään. Sen sijaan, kun olin pyhällä hengellä ja muutamalla ihmisuhrilla saanut koneen noiduttua käyntiin ja lähdin peruuttamaan, niin se pirulainen otti ja sammui. :lol:

Eipä siinä, seuraava tankillinen on 98E:tä, niin nähdään, mikä siellä niin jatkuvasti kusee vai kuseeko ollenkaan.

Onko olemassa jotain arvoja, joita voisin seuraavan kylmäkäynnistyksen ja ajon jälkeen yrittää kaivaa T5Suitesta esiin? Siis niin, että arvojen pitäisi olla jotain ja jollain taikavoimilla oman autoni tarjoamat vastaavat arvot jäisivät johonkin muistiin vertailtaviksi?
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kuinka t5 käsittelee kiihdytysrikastukset?
Onko rikastusmäärä puhdas arvo millisekunteina vai onko tässäkin mukana noita suutinvakio yms. ?

Ainakin megan käyttäjänä olen törmännyt tuohon puutumiseen kevyessä kuorman lisäyksessä, tässä tapauksessa rikastusta oli määrällisesti liian vähän ja kesto liian lyhyt.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Aamulla sahattu taas puoli päivää autoa käyntiin.
Kun pitkän ja hartaan noitumisen jälkeen hörähti vihdoin vaivalloisesti tulille, kokeilin huvikseen paria asiaa:
- Paikallaan lisää kaasua, varovasti päälle parin tonnin kierroksille, niin käynti on sellaista röpeltävää.
- Vähän reippaammin kaasua paikallaan, yli kolmeen tonniin ja sitten kaasu ylös: kas, se rontti otti ja sammui.
- Uudestaan käyntiin ja taas reilusti kierroksia ja kaasu ylös: sammui jälleen.

Tämän jälkeen annoin vellien lämmetä reiluun pariinkymppiin ja kokeilin vielä kerran, eikä mitään ongelmia.

Ei taas ilolla rajaa, kun pas.. saabilla ajaa.
Vastaa Viestiin