Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Moro,
hommasin tuollaisen 40tkm ajetun, punaisen 9-3 3d 2.0t:n, vuosien haaveilun/vaimon ympäripuhumisen jälkeen kakkos/harraste autoksi.
Auto on kait mallia -01, rek 18.12.00, ymmärtääkseni t7 , ilman helmalevikkeitä.
Tarkoitus on pitää se aikalailla originaalina, ehkä konin alustan ja saabin vanteet voisi laittaa.
Mitenkäs tuo virityspuoli, kun auto pitäisi saada vielä kestämäänkin ikuisuuden.
Kannattaako/voiko tuohon hommata täyspaineisen boksia.
Eli miten siitä saa 2.0T:n
Ainakin tuntuisi näin amatöörin silmin, että saabin omat inssit ymmärtää tuon trionicin ohjelmoinnin kestävyyden kannalta parhaiten?
isti jo ennen omaa ia
hommasin tuollaisen 40tkm ajetun, punaisen 9-3 3d 2.0t:n, vuosien haaveilun/vaimon ympäripuhumisen jälkeen kakkos/harraste autoksi.
Auto on kait mallia -01, rek 18.12.00, ymmärtääkseni t7 , ilman helmalevikkeitä.
Tarkoitus on pitää se aikalailla originaalina, ehkä konin alustan ja saabin vanteet voisi laittaa.
Mitenkäs tuo virityspuoli, kun auto pitäisi saada vielä kestämäänkin ikuisuuden.
Kannattaako/voiko tuohon hommata täyspaineisen boksia.
Eli miten siitä saa 2.0T:n
Ainakin tuntuisi näin amatöörin silmin, että saabin omat inssit ymmärtää tuon trionicin ohjelmoinnin kestävyyden kannalta parhaiten?
isti jo ennen omaa ia
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
stage1 sisään vaan, jos et ole vielä saanut YVtä niin saat varmaankin pian.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Täysipaineisen softa toimii ihan ongelmitta, rautaeroja ei ole, toki vaihtoehtoina on myös Saabin ko. autoon aikoinaan tarjoama oma tehdasvirityssofta (noin 170hv luvattu) tai miksei joku kevyt stage1.
Tehtaan virityssoftan ja 185hv täyspaineversion eroina on lähinnä hieman erilainen luonne. Täyspaine tuntuu tasaisemmalta, viritys tuo enemmän alaväännön tuntua mutta yläkierroksille ei niin paljoa.
Saabin omat softat tietysti aina turvallisimpia, mutta ei järkevästi tehdyllä stage1:llakaan lyhennä kuin ahtimen käyttöikää jonkin verran.
Laita YV:tä jos tarvitset apua softan vaihdossa.
Tehtaan virityssoftan ja 185hv täyspaineversion eroina on lähinnä hieman erilainen luonne. Täyspaine tuntuu tasaisemmalta, viritys tuo enemmän alaväännön tuntua mutta yläkierroksille ei niin paljoa.
Saabin omat softat tietysti aina turvallisimpia, mutta ei järkevästi tehdyllä stage1:llakaan lyhennä kuin ahtimen käyttöikää jonkin verran.
Laita YV:tä jos tarvitset apua softan vaihdossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Täälläkin on vuoden ajeluiden jälkeen alkanut kiinnostaa pikku-t:n muuttaminen isoksi T:ksi... Lukemieni juttujen perusteella Stage1 saattaa olla liian riskipeliä, kun toivon auton kestävän kauan... Millaiset välineet tähän tarvitsee? Ja toki apukin kelpaisi, Oulun suunnalla. Auto on 9-3 2.0t T7 vm.2002.jcarlson kirjoitti:Täysipaineisen softa toimii ihan ongelmitta, rautaeroja ei ole, toki vaihtoehtoina on myös Saabin ko. autoon aikoinaan tarjoama oma tehdasvirityssofta (noin 170hv luvattu) tai miksei joku kevyt stage1.
Tehtaan virityssoftan ja 185hv täyspaineversion eroina on lähinnä hieman erilainen luonne. Täyspaine tuntuu tasaisemmalta, viritys tuo enemmän alaväännön tuntua mutta yläkierroksille ei niin paljoa.
Saabin omat softat tietysti aina turvallisimpia, mutta ei järkevästi tehdyllä stage1:llakaan lyhennä kuin ahtimen käyttöikää jonkin verran.
Laita YV:tä jos tarvitset apua softan vaihdossa.
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Itse tykkään kyllä kovasti tuosta Saabin "170hv-virisoftasta" - ajettavuus on omaan makuun todella miellyttävä juuri tuon alaväännön takia.jcarlson kirjoitti:Tehtaan virityssoftan ja 185hv täyspaineversion eroina on lähinnä hieman erilainen luonne. Täyspaine tuntuu tasaisemmalta, viritys tuo enemmän alaväännön tuntua mutta yläkierroksille ei niin paljoa.
Omassa "pikku-teessä" olen lisäksi kokeillut 185hv-, BioPower Stage1- ja paria "normi Stage1"-ohjelmaa.
Saabiton Saabisti
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Komppaan edellistä. ns. tehdas '170hp' toimii todella hyvin ng9-3ssa, varsinkin automaatilla.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Morjesta vaan!
Itse olen myös tuorehko "paluumuuttaja" Saabisti (eka autoni oli 13 vuotta sitten 99 saab).
Mutta asiaan... Hankin tuossa alkuvuodesta komeen sinisen 110kw 2.0t 9-3 SE Saabin. Ja siihen hieman piristystä kaipaisin. Mistä edullisesti Pirkanmaalla/Keski-Suomessa sais softaviritystä? Onko muuten kokemuksia, että laskeeko päivitykset matka-ajon kulutusta?
Nii ja onko jollain kokemuksia katalysaattorin vaihdosta em. autoon? Saako sinne mite heitettyä yleismallin tarvike katin vai pitääkö orkkista tms. laittaa? Tällä hetkellä auto polttaa vikavaloa ja antaa koodina, että katti ei puhdista tarpeeksi... Katti todennöisesti on pskana, ku auto tuntuu melko tukkoiselta (katin sisukset varmaan tukkeuttanu putkistoo?). Katin varmaa särki alkukesästä kärähtänyt puolakasetti (di-kasetti), mikä reistaili sitä ennen muutaman kuukauden?
Itse olen myös tuorehko "paluumuuttaja" Saabisti (eka autoni oli 13 vuotta sitten 99 saab).
Mutta asiaan... Hankin tuossa alkuvuodesta komeen sinisen 110kw 2.0t 9-3 SE Saabin. Ja siihen hieman piristystä kaipaisin. Mistä edullisesti Pirkanmaalla/Keski-Suomessa sais softaviritystä? Onko muuten kokemuksia, että laskeeko päivitykset matka-ajon kulutusta?
Nii ja onko jollain kokemuksia katalysaattorin vaihdosta em. autoon? Saako sinne mite heitettyä yleismallin tarvike katin vai pitääkö orkkista tms. laittaa? Tällä hetkellä auto polttaa vikavaloa ja antaa koodina, että katti ei puhdista tarpeeksi... Katti todennöisesti on pskana, ku auto tuntuu melko tukkoiselta (katin sisukset varmaan tukkeuttanu putkistoo?). Katin varmaa särki alkukesästä kärähtänyt puolakasetti (di-kasetti), mikä reistaili sitä ennen muutaman kuukauden?
9-3 2.0t SE -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Itellä kokemusta kohta 10tkm matkalta erään klubilaisen tuunaamasta softasta, hyvin pelittää. Kyseleppä nimimerkki: jcarlsonilta asiasta.Bubba-79 kirjoitti:Morjesta vaan!
Mistä edullisesti Pirkanmaalla/Keski-Suomessa sais softaviritystä? Onko muuten kokemuksia, että laskeeko päivitykset matka-ajon kulutusta?
Matka-ajossa kulutus on sidin mukaan tippunu 3 - 5 desiä!
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Teoriassa kai kyllä, mutta yleensä tuo tulee hukattua kiihdytyksissä ja ohituksissa. Mulla ainakin kesällä kulutus lisääntyi vaikka pääasiassa matka-ajoa ajankin. Talvella kulutus tosin hieman pieneni, menee litra vähemmän kuin kesällä...laskeeko päivitykset matka-ajon kulutusta?
On, samasta syystä yhden katin kesällä vaihdoin. Siellä on putkessa 2 kattia ja ensimmäinen rikki jos vikavaloa polttelee, koko downpipe katteineen on yhtä puuta joten ekan katin vaihto tarvikkeeseen ei ihan helpolla onnistu. Helpointa on hakea purkamolta (esim. AVK) samanlainen kattipaketti tilalle. Putki katteineen ja happitunnistimineen maksoi 150e.Nii ja onko jollain kokemuksia katalysaattorin vaihdosta em. autoon?
Toinen vaihtoehto on askarrella noiden kahden katin tilalle 1kpl tarvikekatteja ja disabloida softasta katin valvonta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Og 9-3:n aloittelijan kysymyksiä
Tai kun kumminkin haluaa sitä tehoa lisää ja katti rikki, niin samallahan sitä hommaa ruostumattoman 3" downpipen metallikatilla tuolta:
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
http://www.a-alt-avgassystem.fi/
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.