T5 etanolikonversio
Re: T5 etanolikonversio
Eilinen töistä myöhästyminen aiheutti sen, että lorautin etanolin sekaan jokusen litran bensaa. Seos on nyt ehkä neljäsosa bensaa ja loput etanolia.
Ja hyvin lähti tänään käyntiin. Tosin sitä samaa puutumista esiintyi edelleen. Tarkoittaa mitä tarkoittaa, kiinnostus täällä päässä on loppunut jo kauan sitten.
Ja hyvin lähti tänään käyntiin. Tosin sitä samaa puutumista esiintyi edelleen. Tarkoittaa mitä tarkoittaa, kiinnostus täällä päässä on loppunut jo kauan sitten.
Re: T5 etanolikonversio
Erittäin hyvä ketju, toivottavasti Azanovix ja Nappe vielä jaksatte jatkaa!
Itse olen miettinyt kun ajelen itse pääsääntöisesti täällä E85:n tavoittamattomissa, että olisiko mahdollista kytkeä esim. katkasian kautta 2 boxia autoon jossa toinen olisi bensalle ja toinen etanolille.
Haaveena olisi saada tuo nykyinen bensa stage 1 boxi ja 2.3T:n etanoli boxi vierekkäin.
Itse olen miettinyt kun ajelen itse pääsääntöisesti täällä E85:n tavoittamattomissa, että olisiko mahdollista kytkeä esim. katkasian kautta 2 boxia autoon jossa toinen olisi bensalle ja toinen etanolille.
Haaveena olisi saada tuo nykyinen bensa stage 1 boxi ja 2.3T:n etanoli boxi vierekkäin.
Saabiton saabisti
#1470
#1470
Re: T5 etanolikonversio
Tällä hetkellä on jäähyllä koko projekti. En halua särkeä starttia sahaamalla joka helkkarin aamu autoa minuuttitolkulla käyntiin.
Tällä hetkellä tankissa on pelkkää bensaa, mutta tulevaisuutta ajatellen taidan käyttää etanolia vain sopivalla sekoitussuhteella, niin ehkä auton saa vielä syksyaamuisin käyntiin.
Tällä hetkellä tankissa on pelkkää bensaa, mutta tulevaisuutta ajatellen taidan käyttää etanolia vain sopivalla sekoitussuhteella, niin ehkä auton saa vielä syksyaamuisin käyntiin.
Re: T5 etanolikonversio
samoin, erittäin hyödyllinen ja hyvä projekti, kiitokset siitä. vasta tänään löysin tämän ketjun (kun en tässä osiossa yleensä pyöri) mutta aihe todella kiinnostaa. postasin foorumin "refuel" ketjuun netistä löytämiäni "amerikan vinkkejä" eli siellä ovat tankanneet bensaa ja e85:ttä autoon ilman muutoksia autoon, "sopivalla" suhteeella ja on toiminut. ilmeisesti siis ilman suuttimenvaihtoja tai sen kummempia kommervenkkejä. sen hyväksi havaitun seossuhteen löytää refuel ketjusta. itsellä ajatus että tuon muovikontillisen E85:ttä pihaan (joku 500-1000ltr siis) jos/kun aloitan etanoliautoilun, kun ei ole länsirannikolla E85 pistooleita tarjolla. autosta en vielä tiedä onko T5 tonnari vaiko joku muu.vuorpe kirjoitti:Erittäin hyvä ketju, toivottavasti Azanovix ja Nappe vielä jaksatte jatkaa!
Itse olen miettinyt kun ajelen itse pääsääntöisesti täällä E85:n tavoittamattomissa, että olisiko mahdollista kytkeä esim. katkasian kautta 2 boxia autoon jossa toinen olisi bensalle ja toinen etanolille.
Haaveena olisi saada tuo nykyinen bensa stage 1 boxi ja 2.3T:n etanoli boxi vierekkäin.
Re: T5 etanolikonversio
Heti kun Tampereen alueelle avataan E85 asema niin meidän autoissa vaihtuu softat. T5 basekoodista kun ei ole tehty adaptoituvaa biopowerversiota niin tuplabinäärit on ainoa mahdollisuus joustavaan ajeluun ympäri suomea.vuorpe kirjoitti:
Itse olen miettinyt kun ajelen itse pääsääntöisesti täällä E85:n tavoittamattomissa, että olisiko mahdollista kytkeä esim. katkasian kautta 2 boxia autoon jossa toinen olisi bensalle ja toinen etanolille.
Tuonhan voisi toteuttaa vaihtamalla muistipiirit kaksi kertaa suuremmiksi, tuplabinäärit flasheille ja ottamalla ylimmän osoitelinjan 0/1 kytkimelle kuskin lähettyville. Aineen vaihdon yhteydessä pitää vaan jotenkin fiksusti synkronoida auton sammutus ja kytkimen kääntö sihen hetkeen kun bensatukkiin alkaa tulla eri polttoainetta. Jokin OBD väylän lambdatieto voisi olla aika tarkka indikaatio polttoaineen vaihtumishetkestä käyntihäiriöiden lisäksi...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 etanolikonversio
Kannattaa käydä tutustumassa www.etanoldax.se. Sirllä on saatavana valmiita bokseja, ei tartte pyörää keksiä uudelleen ja ei ole hinnan kirossa.
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Re: T5 etanolikonversio
Trionicin karttojen muuttaminen nyt ei ole pyörän uudelleen keksimistä ja huomattavasti monipuolisemmin säädettävissä kuin tuon boksin asennus olemassaolevan systeemin jatkeeksi. Näkisin että tuo taitaa passata paremmin pre-Trionic systeemeihin. Lienee yksinkertainen suutinaika-skaaleri jossa vielä lämpötilakompensointi erikseen lisäksi huomioituna. Käsiryyppy !
Tuolla ei pikaisesti katsottuna kerrottu mitä tehdään jos suuttimet vaihtuu samalla isommiksi tai miten tuo järjestelmä mahtaa huomioida polttoaineen laadun vaihtumisen. Mutta kallis ei ole todellakaan.
Tuolla ei pikaisesti katsottuna kerrottu mitä tehdään jos suuttimet vaihtuu samalla isommiksi tai miten tuo järjestelmä mahtaa huomioida polttoaineen laadun vaihtumisen. Mutta kallis ei ole todellakaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
etanolikonversio
niiltä kysytään jotka eniten tietää, eli:
onnistuuko bensakäyttöisen 9-3:n etanolikonversio pelkällä softapäivityksellä? eiks 9-3:ssa ole T7 moottoriohjaus?
Suomessa kun ei ole biopower saabeja kovinkaan paljon, niin tuollaisen esim vm.2004 9-3:n muuttaisi etanolille, softapäivityksellä.
Biopower saabit taisi tulla markkinoille v.2005 ? mutta onko siinä autossa muuta eroa kun softa?
Mites etanolin varastointi omalla pihalla, onko siinä jotakin suurta riskiä? ajattelin että jos tulee konversio tehtyä, niin toisin esim. 200L tynnyreissä tavaraa kotipihaan josta sitten tankkaisi, kun ei ole etanoliasemia lähimaillakaan.
onnistuuko bensakäyttöisen 9-3:n etanolikonversio pelkällä softapäivityksellä? eiks 9-3:ssa ole T7 moottoriohjaus?
Suomessa kun ei ole biopower saabeja kovinkaan paljon, niin tuollaisen esim vm.2004 9-3:n muuttaisi etanolille, softapäivityksellä.
Biopower saabit taisi tulla markkinoille v.2005 ? mutta onko siinä autossa muuta eroa kun softa?
Mites etanolin varastointi omalla pihalla, onko siinä jotakin suurta riskiä? ajattelin että jos tulee konversio tehtyä, niin toisin esim. 200L tynnyreissä tavaraa kotipihaan josta sitten tankkaisi, kun ei ole etanoliasemia lähimaillakaan.
Re: T5 etanolikonversio
Bsr on muistaakseni ainoa firma joka tekee konvertoinnin jossa auto on tyyppikatsastettu, Huom! näin täällä ruotsissa en ole varma miten tämä on suomessa. Tässä kuitenkin linkki listaan jossa nämä tyypitetyt on mainittu.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: T5 etanolikonversio
core2: mikä tuon tyypityksen merkitys on? meneekö katsastuksesta läpi jos on e85 konversio mutta ei mainitsemaasi tyypitystä? jostain syystä tyypitys vain 9-5:lle, ei 9-3:lle?
Mimmi: tarkoitin onko muuta eroa ei-biopower-saabissa kysymyksellä, että riittääkö etanolikäyttöön muuttamiseen pelkkä softapäivitys? haistaako softa sitten minkälainen etanoli-bensa seos on, onnistuuko sekatankkaus siis että säätääkö softa sitten itse syötön asetukset aineseoksen mukaan automatic? vai tarvitseeko jotain seos-suhteita itse laskea tankatessa?
missä mallissa T8 ja mikä ero T7 verrattuna?
Mimmi: tarkoitin onko muuta eroa ei-biopower-saabissa kysymyksellä, että riittääkö etanolikäyttöön muuttamiseen pelkkä softapäivitys? haistaako softa sitten minkälainen etanoli-bensa seos on, onnistuuko sekatankkaus siis että säätääkö softa sitten itse syötön asetukset aineseoksen mukaan automatic? vai tarvitseeko jotain seos-suhteita itse laskea tankatessa?
missä mallissa T8 ja mikä ero T7 verrattuna?
Re: T5 etanolikonversio
Tällä puolen lahden sillä on se merkitys, että ne autot jotka ovat listalla (on siellä 9-3:siakin) ovat BSR:än ja Saabin kautta jo tyyppi katsastettu siis sitä ei tehdä erikseen.a9000 kirjoitti:core2: mikä tuon tyypityksen merkitys on? meneekö katsastuksesta läpi jos on e85 konversio mutta ei mainitsemaasi tyypitystä? jostain syystä tyypitys vain 9-5:lle, ei 9-3:lle?
Ja mikä tarkoittaa tässä sitä, että kun BSR asentaa tämän konverteeri satsin niin seuraavassa katsastuksessa autosta tulee miljöbil en tiedä mitä nimeä suomessa käytetään ehkä ympäristö-auto? Katsastuksen jälkeen menee tiedoitus rekisteritoimistoon ja auto saa kaikki edut jotka kuuluvat kaikille siihen luokkaan kuuluville autoille, esimerkiksi vapaa ajelu Tukholman keskustassa ilman veroja, sekä vapaa parkkeeraus useammassa muussa kaupungissa, näitä etuuksia löytyy erilaisia eri paikkakunnilta.
En ole varma onko auto aivan sama versio tämän jälkeen kuin aito BioPower on.
Joka on valmis käyttämään jopa E100 polttoainetta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: T5 etanolikonversio
oolrait, kiitos core2 selvitykestä. luulenpa etä meillä tällä verotuksen ihmeaassa ei ole tyypityksellä samanlaista merkitystä kun ei ole noita miljöbil etuja saatavissa.
Mimmi: en ymmärtänyt vieläkään, opiskelijavalon luulatavasti ymmärsin mutta en tuota 35-50 juttua, voisitko selittää
siis miksi alkoholia pitäisi olla alle 35 tai yli 50, eikö tuo bsr softa osaa laskea samalla tavalla kuin orkkis ohjelma?
Mimmi: en ymmärtänyt vieläkään, opiskelijavalon luulatavasti ymmärsin mutta en tuota 35-50 juttua, voisitko selittää
siis miksi alkoholia pitäisi olla alle 35 tai yli 50, eikö tuo bsr softa osaa laskea samalla tavalla kuin orkkis ohjelma?
Re: T5 etanolikonversio
oho. tiedätkö miksi juuri tuossa seossuhteessa erityisen syövyttävää? reagoiko jotkut aineet keskenään vai kuinka? sen biopower bensapumpun voi varmaan myös laittaa konversioautoon?Mimmi kirjoitti:Alkoholipitoisuuden ollessa 35...50% on seos erittäin syövyttävää.
Tämän vuoksi "oikeissa biopowereissa" on mm. erilainen polttoainepumppu.
Re: T5 etanolikonversio
miksi ei voi kertoa kaikkea minkä tietää? hyvä että edes jotain mutta siitä voi sitten syntyä vääriä käsityksiä...Mimmi kirjoitti:Reagoi.
Eroja on muitakin, tuo oli vain esimerkki.
Re: T5 etanolikonversio
No eiköhän "Mimmi" tarkoita sitä, että tästä on keskusteltu jo ennenkin ja hyvin tuloksin. Eroja on muitakin, hän varmaan tarkoittaa aivan varmasti kaikkia niitä osia jotka joutuvat E85:s litkun kanssa yhteyteen.
Nämä BioPower autot voivat ajaa jopa Brasilialaisella E100 etanolilla, ilman vaurioita koska ne ovat suunniteltu siihen, kaikkine releineen tankista ja letkuista lähtien.
Lue täältä hiukan lisää etanolista.
Nämä BioPower autot voivat ajaa jopa Brasilialaisella E100 etanolilla, ilman vaurioita koska ne ovat suunniteltu siihen, kaikkine releineen tankista ja letkuista lähtien.
Lue täältä hiukan lisää etanolista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.