Mikä hajosi?!?!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
oilburner
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 17:05
Paikkakunta: Porvoo

Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja oilburner »

Morjens! Mikäköhän mahtoi hajota kauppareissulla?! Ensin sytty "check gearbox" valo mikä hävisi kun käytin virrat pois. Ajoin kotipihaan ja sytty taas.

Virrat pois ja takas niin ajotietokone rupes vilkuttamaan "checking" ja välillä pimeni kokonaan, mittaristossa palo melkein jokainen varotusvalo vuorotellen himmeesti. Välillä SRS, check engine/gearbox, abs?! Sitten pimeni koko mittaristo ja ajotietokone ja kone ei pysyny käynnissä kun antamalla kaasua. Ajoin tallille ja sen matkan kone toimi jotenkin mutta kun pääsin tallille niin tehoa oli niin vähän ettei kynnyksen yli päässy ku kaasu pohjassa!!??

Nyt siis auto seisoo tallissa ja kun pistää käyntiin niin abs ja SRS valo palaa himmeesti, muuten mittaristo/tietokone pimeenä. Ja tehoa autossa 5 hv. Ihan kuin olis vetäny vettä jonnekkin tai jotain. Mistäköhän lähtis etsimään vikaa?! Auto on ollu mulla kaks viikkoa eikä mitään hajua saabeista...

Ja auto on 900s turbo -97
NG900 Turbo -97
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

en kyllä osaa sanoa mikä homman saattas aiheuttaa
mutta
katoppa koneen öljyt miltä näyttää.
tarkista moottorin - kaapeli onko kiinni kunnolla ja ehjä
lataa akku ihan varulta laturilla
jos vaihteistolle on oma mitta tikkunsa niin katso sieltäkin öljyt
(ne nyt olisi hyvä tarkistaa joka tapauksessa)
moottorista voisit tarkistaa puristus paineet
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
oilburner
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 17:05
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja oilburner »

Joo autohan on vimosen päälle hyvin pidetty ja öljyt ym. on kyllä kunnossa. Ja hevosetkin on tallella. Tai oli. Sähkövikahan tuossa on mutta missä?!?
NG900 Turbo -97
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Katsoitko maadoitukset?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
oilburner
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 17:05
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja oilburner »

Kyllähän kaikkia liitoksia mitä näin yritin katsella mutta onko jossain jotain erityisiä maadoituspaikkoja mitä pitäisi kaivaa esiin? Yhtään en ole aiemmin tätä autoa tutkinu ku on näet toiminu kuin se junan vessa...
NG900 Turbo -97
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

kato kunto ihan ekaksi
akun ja moottorin /laturin maa johto
yksi liitin kiinno moottorin kyljessä ja toinen laturin perässä
ja yksi rungossa
putsaa ne nyt ekaksi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
oilburner
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 17:05
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja oilburner »

Täytyy huomenna tutkailla lisää. Semmonen muuten unohtu mainita että mittaristo/ajotietokone on pimeenä mutta ei ilmastoinnin/puhaltimen näyttö?!?!
NG900 Turbo -97
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

maa vika edelleen
veikkauksessa
tahi sulakkeita palanut
oire yhtymän kohdalla
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

oilburner kirjoitti:Täytyy huomenna tutkailla lisää. Semmonen muuten unohtu mainita että mittaristo/ajotietokone on pimeenä mutta ei ilmastoinnin/puhaltimen näyttö?!?!
Tarkista maadoituspiste A-pilarin juuresta kuskin puolelta.
Oliko muuten vaihteisto automaatti ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
oilburner
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 17:05
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja oilburner »

vesa67 kirjoitti:
oilburner kirjoitti:Täytyy huomenna tutkailla lisää. Semmonen muuten unohtu mainita että mittaristo/ajotietokone on pimeenä mutta ei ilmastoinnin/puhaltimen näyttö?!?!
Tarkista maadoituspiste A-pilarin juuresta kuskin puolelta.
Oliko muuten vaihteisto automaatti ?
No sekin jäi mainitsematta että on automaatti.
NG900 Turbo -97
murkis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 13:24
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja murkis »

Laturinhiilet loppu, kokeile miten lataa kun auto on käynnissä.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

oilburner kirjoitti:
vesa67 kirjoitti:
oilburner kirjoitti:Täytyy huomenna tutkailla lisää. Semmonen muuten unohtu mainita että mittaristo/ajotietokone on pimeenä mutta ei ilmastoinnin/puhaltimen näyttö?!?!
Tarkista maadoituspiste A-pilarin juuresta kuskin puolelta.
Oliko muuten vaihteisto automaatti ?
No sekin jäi mainitsematta että on automaatti.
Heikko veto automaatin kanssa viittaisi siihen että vaihteisto on mekaanisessa limp home moodissa (kerran itsekin säikähtäneenä tiedän tunteen, poistin TCM:n sulakkeen vahingossa). Eli tarkista myös oikean A-pilarin suunnalla olevat maadoitukset. Mittariston maadoitus on kuskin nurkassa.

Tietty akku ja laturi on ehdoton tarkistuskohde
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
murkis
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Heinä 01, 2010 13:24
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja murkis »

Onko saabin automaattilaatikko sähköisesti ohjattu, virran puute voisi selittää vikatilan.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei kaikkien saabien mutta ng900/og9-3, femmat ja sportsedanit/combit käyttää erimallisia Aisinin sähköisesti ohjattuja laatikoita.
Tuo tilanne että sähköt on automaatin ohjausyksiköltä pois johtaa siihen että laatikko luistattelee kolmosvaihteella koko ajan ja siksi saa ihan tosissaan polkea kaasua että lähtee liikkeelle.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
oilburner
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Syys 14, 2010 17:05
Paikkakunta: Porvoo

Re: Mikä hajosi?!?!

Viesti Kirjoittaja oilburner »

Ei löytynyt vikaa konehuoneen maadotuksista eikä mittareiden maadotuspisteestä. Ja laturi lataa 14.4v. Kone tärähtää käyntiin kuin palmun alta mutta alkaa käymään huonosti hetken päästä. Ja mittaristossa sykkii himmeesti sekalaisia varotusvaloja niinkuin olis oikosessa jostain.
Eikä löydy palaneita sulakkeitakaan...
NG900 Turbo -97
Vastaa Viestiin