-98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
cba
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 13, 2008 10:30

-98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja cba »

Otsikon kaltainen ongelma, eli äiteen 9-satku puhaltaa vain kuumaa ilmaa sisätiloihin. En ole itse vielä nähnyt autoa, mutta jokin säätimistä kuulemma ääntää oudosti?? :) Voisiko olla jokin mekaaninen vika kyseessä? Muistan kuulleni joskus, että jokin muovitanko olisi mahdollinen syypää? Autossa ei ole ilmastointia.

Vähän heikot detaljit, mutta osaisiko joku jeesiä? Jos vika on tuttu, onko paha korjata itse?

Kiitos!
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

epäilen että muovitanko olisi antanut periksi
löytyy helposti kun otat apparin puolelta muovisuojan pois niin pääset sinne suoraan näkemään

toinen vaihtoehto että olisko lämpötilan säätimen nuppi päässyt antautumaan ja pyörisi "tyhjää"
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
cba
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 13, 2008 10:30

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja cba »

jusa_71 kirjoitti:epäilen että muovitanko olisi antanut periksi
löytyy helposti kun otat apparin puolelta muovisuojan pois niin pääset sinne suoraan näkemään

toinen vaihtoehto että olisko lämpötilan säätimen nuppi päässyt antautumaan ja pyörisi "tyhjää"

Kiitos nopeasta vastauksesta! Sain tarkennettua vikaa vielä siten, että kyseessä on nimenomaan se lämpötilansäätö-joka siinä hurttaa tyhjää. Eli vika voi ollajoko tangossa tai itse nupissa? Onko tanko korjattavissa luotettavasti, vai suosiolla uutta osaa? Ei liene kovin paha purkaa ja vaihtaa?

Pitää kysellä tyhmiä, kun ei ole merkki niin tuttu :oops:
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

luotettavasti sitä on hankala korjata mutta laita osto ilmo tonne niin eiköhän jollakin sellainen ole ylimääräisenä.
irroittaminen ja paikoilleen laittaminen ei ole avaruus tiedettä
laita toinen pää paikoilleen ja paina akselia kasaan ja laita toinenpää kohilleen ja siinä se on :lol:
akseli on jousitettu niin on helppo laittaa paikoilleen :wink:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
cba
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Syys 13, 2008 10:30

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja cba »

jusa_71 kirjoitti:luotettavasti sitä on hankala korjata mutta laita osto ilmo tonne niin eiköhän jollakin sellainen ole ylimääräisenä.
irroittaminen ja paikoilleen laittaminen ei ole avaruus tiedettä
laita toinen pää paikoilleen ja paina akselia kasaan ja laita toinenpää kohilleen ja siinä se on :lol:
akseli on jousitettu niin on helppo laittaa paikoilleen :wink:

Toimitaan näin, kiitos! :mrgreen:
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

cba kirjoitti:
jusa_71 kirjoitti:epäilen että muovitanko olisi antanut periksi
löytyy helposti kun otat apparin puolelta muovisuojan pois niin pääset sinne suoraan näkemään

toinen vaihtoehto että olisko lämpötilan säätimen nuppi päässyt antautumaan ja pyörisi "tyhjää"

Kiitos nopeasta vastauksesta! Sain tarkennettua vikaa vielä siten, että kyseessä on nimenomaan se lämpötilansäätö-joka siinä hurttaa tyhjää. Eli vika voi ollajoko tangossa tai itse nupissa? Onko tanko korjattavissa luotettavasti, vai suosiolla uutta osaa? Ei liene kovin paha purkaa ja vaihtaa?:
Lämpötilansäädössähän ei taida olla tankoa vaan vaijeri joka ilmeisesti on ongelman syy. Se ryökäle kun jumittaa helposti, (öljyäminen auttaa) sitten kun kääntää lämmönsäätöä väkisin katkeaa hyvässä tapauksessa nupista akseli tai huonossa tapauksessa särkyy "nappien valkea runko-osa" ja hammaspyörä rupeaa suttaamaan (rutisee käännettäessä). Pohjaosaa ei saa uutena varaosana vaan pitää ostaa koko paska. Kolmas vaihtoehto on että vaijeri on irronnut jommasta kummasta päästä.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

hups luki häiriö
lämmön säätö on vaijerilla ja suunta tolla tangolla
mulla on ehjä vaijeri jemmassa jos on tarvetta
ja runkokin löytyy
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
TTR
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Syys 18, 2010 22:23

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja TTR »

Päivää En viittinyt omaa aihetta tehdä tämä on melkein sopiva aihe.

Elikkäs Autona Saab NG900 Ongelmana on että ilman virtauksen ohjaus ei oikein pelitä. onko tässä nyt alipaineella toimiva vai onko se säätimessä vika ainakin säädin vaihtaa asentoa. mutta ei silti puhalla kuin tasesti kaikkia alle. Mistä päin kannattaisi alkmaan tutkia tuota vikaa.
AnanasJoonas
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Marras 17, 2012 23:16

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja AnanasJoonas »

Nostellaas vähän vanhaa kun tähän tämä mun ongelma sopii.

Siis viime viikolla kunnon pakkasissa autoon menin ja äkkiä piti lämpimäksi saada kun niin jäätävän kylmä oli. Menin sitten vähän liialla voimalla niitä nuppeja vääntämään niin se "suunta" nuppi jäi käteen ja heti huomasin että meni vielä halkikin.

Sen sitten korjailin ja iskin kiinni ja vieläkin pyörii tyhjää. Menikö sieltä tuo yllä mainittu tanko vai jotain kalliimpaa. Auto ei ole tällä hetkellä mulla niin en pääse itse tutkimaan lähempää. Auto siis ng900 ilman ilmastointia.
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: -98 ng 900 puhaltaa vain kuumaa

Viesti Kirjoittaja UC »

Vastaa Viestiin