9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Terve,

Uutena Saabistina ja foorumilaisena kyselemässä.
Tuli hiljattain hankittua vuoden 2002 9-3 Turbojubilee 2.0, jossa on tehdasasenteinen lastu (penkitetty 205hp ja 310 Nm). I´m in love ja Saabismi vei nopeasti mennessään ja olo kuin pikkupojalla.

Tehot riittää minulle, mutta alustaan haluaisin parannusta. Olen foorumia lueskellut ja todennut, että ehkä Konin Sport Kit tulee menemään tilaukseen, koska sitä niin kovasti suositellaan (+ paremmat puslat). Sitten niitä nyyppä kysymyksiä, koska ei ole mitään kokemuksia alustasarjoista ja madalluksista. En halua mitään low-ridea, joten millaisia madalluksia suosittelisitte ks. autoon, että maavara pysyisi edes vähän "mökkitiekelpoisena" ja jos pitäisin orkkis renkaat ja vanteet alla (205/16/"vakioprofiili") ? Onko tuo ihan nou-nou pitää vakionakit alla, vai pitäisikö "aina" olla matalaprofiiliset alla, jotta alustasarjasta saisi enemmän iloa? (ulkonäöllisesti mua ei häiritse vakio profiilit) En kuitenkaan halua mitään kivirekeä. Eteen 40mm ja taakse 30mm? Nämähän ovat varmasti makukysymyksiä, mutta kuulen mielelläni kommentteja.

Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista.

p.s Extra kysymys joka ei liity alustaan. Auton ollessa tyhjäkäynnillä, niin noin 20 sek välein kierrokset tippuvat aavistuksen (ehkä sekunniksi) ja ainakin SID ja vissiin mittarivalotkin sumenevat noin puoleen normaali kirkkaudesta silmänräpäyksen ajaksi. Tuo toistuu niin kauan kuin auto on tyhjäkäynnillä (ennen ajoa ja ajon jälkeen). Onko ominaisuus vai joku tunnettu vika? Muuten moottori kehrää tasaisesti.
Viimeksi muokannut Shammy74, La Syys 18, 2010 01:21. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Koni Sport Kittiin oon ollu tod tyytyväinen. :D Suosittelen. Madaltaa n 35mm ja siltikään ei mene ihan tonttiin, eli mökkitiellä pääsee, kunhan väistelee isommat kivet... vanne, profiili ja rengas asiat on minusta maku asiota... tokihan matalasta alustasta saa enempi irti asfaltilla matalalla renkaalla.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Terve!

Hyvä että tehot riittävät toistaiseksi, se tosin muuttunee aika pian kun laitat sen alustan kuntoon. Konin iskareita voin lämpimästi suositella, eikä tuommoinen 30-40mm madallus ole mitään liioittelua (muista muutoskatsastaa). Niissä iskareissa on reippaasti sitä säätövaraa, saat jämäkästä kivirekeen väliltä valita. Rengastus maun mukaan, itse olin aluksi ulkonäön kannalla (matala profiili), mutta tällä hetkellä mukavuus painaa enemmän vaakakupissa.

Extra kysymykseen, varmaankin ilmastoinnin kompressori kytkeytyy päälle ja pois? Laita ilmastoinnista ECON-asento päälle, ja katso vieläkö tekee tuota.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Kiitos vaan kun laitoit "pahan siemenen" alulle... Olin jo orientoitunut, että tehot riittää mainiosti mun tarpeisiin, mutta JO tänään ajellessa takaraivosta kumpusi, että "olishan se ihan kiva olla vielä vähän enemmän.." :twisted:

Jep laitoin Econ päälle ja "ongelma" katosi sitä myöten, thanks!

KAPU2 kirjoitti:Terve!

Hyvä että tehot riittävät toistaiseksi, se tosin muuttunee aika pian kun laitat sen alustan kuntoon. Konin iskareita voin lämpimästi suositella, eikä tuommoinen 30-40mm madallus ole mitään liioittelua (muista muutoskatsastaa). Niissä iskareissa on reippaasti sitä säätövaraa, saat jämäkästä kivirekeen väliltä valita. Rengastus maun mukaan, itse olin aluksi ulkonäön kannalla (matala profiili), mutta tällä hetkellä mukavuus painaa enemmän vaakakupissa.

Extra kysymykseen, varmaankin ilmastoinnin kompressori kytkeytyy päälle ja pois? Laita ilmastoinnista ECON-asento päälle, ja katso vieläkö tekee tuota.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja core2 »

Shammy74 kirjoitti: Jep laitoin Econ päälle ja "ongelma" katosi sitä myöten, thanks!
Laita auto ACC mieluiten takaisin päälle niin se samalla kuivaa sitä ulkoilmaa joka tulee sisään. Tämä kierrosten nousu ja lasku ei ole "ongelma" se ei tee haittaa mitenkään, eikä millekkään osalle koneessa tai kompurassa, päinvastoin. no jos sit oikeen helkutin vähän lompakolle.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

core2 kirjoitti:
Shammy74 kirjoitti: Jep laitoin Econ päälle ja "ongelma" katosi sitä myöten, thanks!
Laita auto ACC mieluiten takaisin päälle niin se samalla kuivaa sitä ulkoilmaa joka tulee sisään. Tämä kierrosten nousu ja lasku ei ole "ongelma" se ei tee haittaa mitenkään, eikä millekkään osalle koneessa tai kompurassa, päinvastoin. no jos sit oikeen helkutin vähän lompakolle.
Joo toki laitan/laitoin. Lähinnä olin iloinen, että "ongelma" poistui tuolla, eli se indikoi juuri sen, että kyseessä on ilmastoinnin kompurasta, eikä mistään vakavasta.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Kiitokset alustasarja kommenteista!

Seuraavaksi kysymys puslista..

Onko tämä oikea setti? > http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1339.html

vai tämä? > http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1335.html

:oops:

Onko tuo ensimmäisen 21 puntaa tosiaan hinta koko setille vai joku kpl hinta?
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuo 21£ on vain ohjausvaihteen löllöpuslan korvaava pusla, olennainen vaihdettava

Lisäksi itse vaihdoin
http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1335.html

http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1336.html

http://www.elkparts.com/saab-gm900-m94- ... p1337.html

+ Konin kitti jonka jälkeen auto ei enää vedellyt ja kallistellut sekä ravistukset eturenkaissa loppui
Ai niin, samalla vaihtui myös jäykempi takavakaaja...

Powerflexeihin menee helposti parisataa + asennus. Kannattaa urakoida samalla sessiolla kuin alustasarja alle. Piiiitkä viikonloppu edessä ja hydrauliprässiä tarvii mielellään.
Eikös muuten tuossa sinun autossasi ole jo vakiota pikkasen parempi alusta ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Okei kiitos noista. Joudun kyllä viemään auton sitten pajalle ja joku muu joutuu hikoilemaan..toki jos vaikuttaa hintaan, niin olen valmis hikoilemaan asennuksessa mukana assarina, koska kiinnostaa oppia Saabista.

Eli summasummarum kustannuksista:

- Koni 600€ + asennus 300-400€ =n. 1000€
- Puslat n. 200€ + asennus 200€ (?)= 400€

Eli euroja pitää varata jotain puolentoista tonnin luokkaa ? Saa antaa vinkkejä hyvistä pajoista tai yksityisistä PK-seudulla!

Mulla ei itse asiassa ole tietoa, että onko tuossa Jubileessa parempi alusta verrattuna normi 9-3:n. Suora-ajossa se on ihan jees ja menee kuin juna, mutta mutka-ajo ja rampit on vähän rauhattomia ja joutuu korjailemaan aika paljon, kun on niin etupainoinen.
Viimeksi muokannut Shammy74, La Syys 18, 2010 22:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Shammy74 kirjoitti: Saa antaa vinkkejä hyvistä pajoista tai yksityisistä PK-seudulla!
esim Torek-Auto Espoossa tai vaikka vähän edempänä: Vähämaan Autopalvelu Hyvinkäällä.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja tturku »

tai jos työkalut pysyy itsellä kädessä niin yv:tä nimimerkille Hook
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

Puslien vaikutuksesta vetelyyn on minulle isot pojat ohjeistaneet että näistä:
http://speedparts.se/shop/prod/sp_ch_bus_900-93.shtml

numerot 6&7 ovat tärkeimmät. Alustasarjoista en tiedä sen enempää, mutta
itselle on tulossa pcs:ltä h&r jousilla ja bilsteinin iskareilla, hinta mielestäni erittäin
kohtuullinen klubialennuksella 675e. Noi ohjausvaihteen puslat(ainakin kuskin puoleinen) on sitten sellaisessa paikassa että ilman oikeita kaluja taitaa käteen jäädä vain vitutus. Mahdollisuuksien mukaan on myös suositeltu vaihtamaan vaihdelaatikon tukikumi, ilmeisesti melkein poikkeuksetta loppuun kulahtanut.

Lisäystä: hyvä tuli, ei madalla liikaa mutta jämäköityy kivasti. Takapäähänkin tuli powerflexin puslat. Pyörät kun sais suuntautettua viel niin avot.
MikeT
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Joulu 11, 2009 22:40

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja MikeT »

Kuka haluaisi ottaa hommakseen tuohon meidän 9-3:seen alustan vaihdon sekä mahdollisesti noitten puslien vaihto? Iskarit ja jouset kyllä saan itekin vaihdettua mut ei viittis tota puslahommaa ottaa työkseen...
Todennäkösesti toi Konin sport-kitti tulee ja sit noita pusliakin pitäis jostakin tilailla varmaankin. Saa nyt nähdä koska ja mistä tuo Konin setti tulee parhaiten.
Ja autohan on Päijät-Hämeen alueella eli mieluiten jos lähiseudulta löytyis pätevä ja viitsivä asentaja.
opeli
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Elo 08, 2007 11:42

Re: 9-3 ja Alustasarjasta kysymys + tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja opeli »

Mitähän mahtaa tarkottaa "urheilullinen alusta"-teksti luovutustodistuksessa joka liimattu huoltokirjan eka aukeamalle?
Eli kyse lisävarusteista jolla auto toimitettu...
Ja auto siis 2.0t SE Business.-02
Vastaa Viestiin