Ongelmia vaihteiden kanssa
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
katso jarrupää sylinterin kohalta alaspäin tulipellin suuntaan siellä näkyy sellainen haitari mallinen kumi hässäkkä se on vaihteen siirtotangon pää ja siinä on se ruuvi joka pitää löysätä
http://picasaweb.google.fi/118259781391638823150/Saab#
http://picasaweb.google.fi/118259781391638823150/Saab#
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Kiittää kovasti näin vähän myöhästellen. Mutteria on nyt säädelty kuten muutakin vaihteenvaihtoon liittyvää vipstaakkelia jo pari iltaa ja lopputuloksena on suht kevyt keppi, mutta pakki on edelleen hukassa (vitonenkin menee pakkilukon kautta silmään). Muilla ollut samanlaisia ongelmia / fiksausehdotuksia? Alkaa neuvot olemaan vähissä.
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Yhellä tutulla oli samanlaista ongelmaa, neuvoin säätämään kepin, mutta ei sillä ollut merkitystä. En pysty muistamaan missä vika tarkalleen oli, eikä sitä enää voi kysyäkkään kun kyseisen henkilön hautajaiset on huomenna.Kimm-o kirjoitti:Mutteria on nyt säädelty kuten muutakin vaihteenvaihtoon liittyvää vipstaakkelia jo pari iltaa ja lopputuloksena on suht kevyt keppi, mutta pakki on edelleen hukassa (vitonenkin menee pakkilukon kautta silmään). Muilla ollut samanlaisia ongelmia / fiksausehdotuksia? Alkaa neuvot olemaan vähissä.
Mutta mikäli oikein muistan niin kepin juuresta oli ollut jotain irti. Eli oli purkanut kepin alapään esille ja sieltä löytänyt vian. Jos oikein muistan niin mitään uutta osaa ei ollut tarvinnut, jotain oli vaan irronnut.
Olipahan taas pätevä vastaus toivottavasti edes jotain ajatusta antoi jollekkin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Kiittää vinkistä ja ottaa osaa.
Kovasti katseltiin tuota vaihteenvalitsijaakin ja todettiin että varsinainen keppisysteemi toimii ainakin oman autonasentajani mukaan. Pitäneeköhän katsella jossain vaiheessa uudestaan, kun on hieman epäselvää onkohan koko höskä laitettu oikein takaisin kiinni...
Kovasti katseltiin tuota vaihteenvalitsijaakin ja todettiin että varsinainen keppisysteemi toimii ainakin oman autonasentajani mukaan. Pitäneeköhän katsella jossain vaiheessa uudestaan, kun on hieman epäselvää onkohan koko höskä laitettu oikein takaisin kiinni...
#4818
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
900S 2.0T '95 - Operation Saapi Radal 2015 | 900S V6 '95 - Ooppeli
ex. 99 GL '84, 900S 2.3i Stage kuutio '96 - Osia myynnissä!
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Olisko kuvan nro 13 se irronnut osa?Teukka.k kirjoitti:Mutta mikäli oikein muistan niin kepin juuresta oli ollut jotain irti. Eli oli purkanut kepin alapään esille ja sieltä löytänyt vian. Jos oikein muistan niin mitään uutta osaa ei ollut tarvinnut, jotain oli vaan irronnut.
Omassa satkussani pakille vaihto kanitti ajoittain ja kun vilkaisin vaihdekepin helman alle oli tuo valkoinen muovinpala - joka siis on pakkisalpa - noussut osin pois paikaltaan. Joku entinen omistaja sitä oli nippusiteillä fiksannut mutta toinen nippari oli poikki.
9-3 SC 2.0t -07
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Näyttää olevan yleistä vaihdelaatikon ongelmat. Itselläni pakki menee päälle ihan ok, mutta viitonen ei mene päälle kunnolla. Pitää painaa vaihdekeppiä kunnolla oikeaa reunaa vasten, että menee. Mistähän tätä ongelmaa pitäisi lähteä purkamaan?
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Sattuneesta syystä nyt erilaiset ulinat ovat alkaneet kiinnostamaan, eli kysytäänpä tämän threadin alla. Laatikosta (?) on alkanut kuulumaan hiljaista ulinaa kakkosvaihteella päivän ensimmäisen kiihdytyksen aikana (kylmä auto). Luonnollisesti ihan normaalista pintakaasukiihdytyksestä kyse, kuten kylmällä koneella kuuluukin. Ykkösellä tai kolmosella en ole ulinaa havainnut, enkä seuraavissa kiihdytyksissä kakkosvaihteellakaan. Mikä osa on menossa rikki, vai onko epäilys äänen alkuperästä edes oikea?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Ei arvauksia kenelläkään? Erään valmetmiehen arvaus oli että lootan laakeri(e)n parasta ennen päiväys olisi mennyt vanhaksi..
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Video, jolla kyseinen ääni kuuluu jotenkuten http://img710.imageshack.us/img710/74/loota1.mp4
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Kaivellaas pikkasen vanhaa ketjua. Näitä ohjeita on enemmän satkulle, mutta päteekö kolkkiin samat ohjeet tuon kepin säädön suhteen? Mulla on ongelmaa hieman toisinpäin, muut vaihteet menee hienosti päälle, mutta vitonen ei mee sitä pakin topparia vasten painaen, vaan pitää vähän päästää keppiä takas vasemmalle, irti rajoittimesta niin sit menee.
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Jep, meidän rykissä ainakin meni tosi huonosti vitonen silmään, mutta pcs:llä tehtiin ns. oppikirjan mukainen säätö ja nyt menee myös vitoselle kuin ajatus. Ihan tarkkaan en tiedä miten tuo säätö tapahtui, mutta jotain tehtiin ensin auton sisällä keppihässäkästä ja jotain siirtäjästä konehuoneen puolella...
EDIT Lienee juuri tuo tämän ketjun alussa kuvattu kepin kohdistus.
Eski
EDIT Lienee juuri tuo tämän ketjun alussa kuvattu kepin kohdistus.
Eski
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Mulla on tää sama "ominaisuus" ilmeisesti edellisen omistajan tekemän lootanvaihdon jäljiltä. En pitäis korjausta vaativana vikana, jos muut vaihteet on kohdillaan ja vitonen kuitenkin löytyy ja pysyy päällä.shamrock kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 13:36Kaivellaas pikkasen vanhaa ketjua. Näitä ohjeita on enemmän satkulle, mutta päteekö kolkkiin samat ohjeet tuon kepin säädön suhteen? Mulla on ongelmaa hieman toisinpäin, muut vaihteet menee hienosti päälle, mutta vitonen ei mee sitä pakin topparia vasten painaen, vaan pitää vähän päästää keppiä takas vasemmalle, irti rajoittimesta niin sit menee.
Autoa lainatessa pitää kyllä aina muistaa kertoa, että älä hakkaa keppiä sinne oikeaan laitaan, tai muuten tulee puhelua perään, että onko tästä jotain rikki
nyt: 9-5 Linear Wagon A 2.3t -03
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
exät: 900 S 2.3i -94, 9-3 SE 2.0t LPT -00
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Kun nyt vaan sattuu olemaan perfektionisti luonteeltaan. Jos jotain on yhtään pielessä, ja sen voi korjata, se pitää korjata Ostettuani tuon auton, tais mennä pari päivää kojelautaa purkaessa, kun jokaisen namiskan taustavalon ym todellakin pitää toimia, kun ne kerran siellä ondamaskos kirjoitti: ↑Ke Loka 21, 2020 09:20Mulla on tää sama "ominaisuus" ilmeisesti edellisen omistajan tekemän lootanvaihdon jäljiltä. En pitäis korjausta vaativana vikana, jos muut vaihteet on kohdillaan ja vitonen kuitenkin löytyy ja pysyy päällä.shamrock kirjoitti: ↑Su Loka 18, 2020 13:36Kaivellaas pikkasen vanhaa ketjua. Näitä ohjeita on enemmän satkulle, mutta päteekö kolkkiin samat ohjeet tuon kepin säädön suhteen? Mulla on ongelmaa hieman toisinpäin, muut vaihteet menee hienosti päälle, mutta vitonen ei mee sitä pakin topparia vasten painaen, vaan pitää vähän päästää keppiä takas vasemmalle, irti rajoittimesta niin sit menee.
Autoa lainatessa pitää kyllä aina muistaa kertoa, että älä hakkaa keppiä sinne oikeaan laitaan, tai muuten tulee puhelua perään, että onko tästä jotain rikki
'01 9-3 2.0 turbo
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Vaihdeongelmien syynä voi olla myös huonot tai ihan rikkoutuneet koneen kannatinkumit. Pari kertaa tälläinenkin tapaus on tullut vastaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Ongelmia vaihteiden kanssa
Yksi mahdollisuus on myös vaihteensiirtäjän nivelhässäkkä, eli gear linkage. Saab/orion mukana og9-3:ssa on eri palikka, kuin og9-5:ssa, johon uusi löytyy vaikkapa tuosta -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... inkage-606
ja og-kolkin vastaavan osan hinta olikin rapiat 400e. Maptunilla näköjään väitettään, että sama korjaussarja sopisi kuitenkin kolkkiin ja femmaan -> https://www.maptunparts.com/transmissio ... -2003.html
Eski
ja og-kolkin vastaavan osan hinta olikin rapiat 400e. Maptunilla näköjään väitettään, että sama korjaussarja sopisi kuitenkin kolkkiin ja femmaan -> https://www.maptunparts.com/transmissio ... -2003.html
Eski