SID2 korjausopas
Re: SID2 korjausopas
Mua vähän ihmetyttää että SIDin joutuu korjaamaan itse tai lähettämään ulkomaille. Luulisi että oli autossa mikä vika tahansa niin sen saisi korjattua kotimaassakin. Tai ehkäpä saa mutta koko SIDin vaihtamalla?
Koska kerran SAAB huoltokorjaamot eivät korjaa SIDejä itse, niin voisivat hoitaa SIDin korjauksen vaikkapa alihankintana tuolla em. firmalla.
(Oma SID korjaantui aikoinaan pistelyllä paitsi että yksi pystyrivi pätkii nykyään lähes koko ajan ja toinen hyvin harvoin. Tilanne ei ole muuttunut aikoihin eli vika on siedettävyyden rajoissa. Eli pistelyllä korjattu liitos ei ole kovin luotettava. Ajoittain myös ACC:ssä muutama segmentti pätkii, mutta erittäin harvoin.)
Koska kerran SAAB huoltokorjaamot eivät korjaa SIDejä itse, niin voisivat hoitaa SIDin korjauksen vaikkapa alihankintana tuolla em. firmalla.
(Oma SID korjaantui aikoinaan pistelyllä paitsi että yksi pystyrivi pätkii nykyään lähes koko ajan ja toinen hyvin harvoin. Tilanne ei ole muuttunut aikoihin eli vika on siedettävyyden rajoissa. Eli pistelyllä korjattu liitos ei ole kovin luotettava. Ajoittain myös ACC:ssä muutama segmentti pätkii, mutta erittäin harvoin.)
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Tottakai ne korjaa merkkihuollossakin, mutta vaihtamalla uuteen, joka maksaa x euroa. Ja tää englantilainen korjauspulju kun ei ole mikään saabin virallinen korjauspaja niin ei sitä silloin merkkihuolto voi käyttääkään. Lisäksi merkkihuolto saa enemmän dinareita, kun vaihdetaan uusi maahantuojalta hankittuna. Tyhmää mutta näin se menee...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: SID2 korjausopas
Pakko kehua Simonia myöskin. Lähetin sidin viikko sitten matkaan ja nyt jo toimiva peli kiinni taas. Maksu suoraan tilille, oli mielstäni helpoin tapa hoitaa maksu. Ensin postillla tilnrot sun muut...
Re: SID2 korjausopas
Osaisiko joku neuvoa SIDin "sammuttamisessa". Itselläni on jo niin paljon pikseleitä kateissa, ettei tuosta näytöstä ole minkäänlaista hyötyä.
Eli näyttö pitäisi saada pimeäksi, mutta SIDin kuitenkin toimia, kun torvi, vilkun naksutus yms. kulkee tuon kautta.
Eli näyttö pitäisi saada pimeäksi, mutta SIDin kuitenkin toimia, kun torvi, vilkun naksutus yms. kulkee tuon kautta.
Re: SID2 korjausopas
SID auki ja näytön kaapeli irti jommasta kummasta päästä.Stirlitz kirjoitti:Osaisiko joku neuvoa SIDin "sammuttamisessa". Itselläni on jo niin paljon pikseleitä kateissa, ettei tuosta näytöstä ole minkäänlaista hyötyä.
Eli näyttö pitäisi saada pimeäksi, mutta SIDin kuitenkin toimia, kun torvi, vilkun naksutus yms. kulkee tuon kautta.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: SID2 korjausopas
Eiköhän se näyttö sammu kokonaan jos irrottaa näytön kaapelin. Ehkäpä se on jo valmiiksi osittain irti kun suurin osa pikseleistä on pimeänä. Hmmmm... kokeileppa liimaamista sähköä johtavalla liimalla jos vaikka korjaantuisi - jos viitsit. Eihän sulla ole enää mitään hävittävääkään enää.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Tai korjata pistelemällä, aika huonossakin hapessa olevan näytön saattaa saada tuolla kuntoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: SID2 korjausopas
Päätin palata vielä tuon ACC:n näyttökorjauksen pariin kun se oli lähes pari vuotta jäissä - sen verran täälä siitä peloteltiin
Mutta pistelemällä sain 100% symboleista ja sekmenteistä näkyviin. Mielestäni ACC korjaus oli vielä helpompi kuin sidin .
UK:n serkuilla näyttäisi olevan hyvät purkuohjeetkin.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... 2&start=15
Mutta pistelemällä sain 100% symboleista ja sekmenteistä näkyviin. Mielestäni ACC korjaus oli vielä helpompi kuin sidin .
UK:n serkuilla näyttäisi olevan hyvät purkuohjeetkin.
http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic. ... 2&start=15
Re: SID2 korjausopas
Täällä kanssa on onnistunut ACC ja SID 2 näyttöjen korjaukset. Molemmista puuttui yli 50%, mutta nyt näkyy täydellisesti. Minulla oli ACC-näytön kaapeli lähtenyt irtoamaan näytön puoleisesta päästä
Re: SID2 korjausopas
Minulla SID2 on todella tiukasti kiinni koelaudassa. Vääntäminen molemmista reunoista tai painamalla takaa kun radio on poistettu ei onnistunut millään. Irroitus onnistuu kuitekin vääntämällä lastalla oikeasta reunasta ja painamalla SID:n sivusta muovijousta vasemmalta puolelta irroitettujen painikenapin reikien läpi.
Re: SID2 korjausopas
Ainakin minulla lähti ihan hyvin kun antoi leveää ruuvimeisseliä oikeaan reunaan. Ei jäänyt jälkiäkään. Autona 9-3.9-5T kirjoitti:Koittiko joku muukin irroitusta?JYK kirjoitti:Minulla SID2 on todella tiukasti kiinni koelaudassa. Vääntäminen molemmista reunoista tai painamalla takaa kun radio on poistettu ei onnistunut millään.
Re: SID2 korjausopas
Minä irrotin näillä: (Teippiä pehmusteena jotta ei varmasti naarmuunnu)
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/DSCN8151.JPG
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/DSCN8151.JPG
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Jaan tähän omat kokemukseni, koska niistä saattaa joku jotain oppia...
Aloitin oman SID korjausoperaation vuosi sitten, jolloin kellosta puuttui pikseleitä, ja samoin useita pysty- ja vaakarivejä oli pimeänä.
Ensimmäinen korjausoperaationi viime syksynä: yritin korjata lattakaapelin piirilevyn puoleista liitosta silitysraudalla, liitosta painavalla pehmusteella ja pienellä ruuvarilla pistelemällä. Olin hyvin varovainen kaikissa toimissani. Silitysrautakikka toimi vain muutamia päiviä, mutta ruuvarilla saavutettu tulos vaikutti pysyvältä! Kellon pikselit ja puuttuvat pystyrivit korjaantuivat. Ikävä kyllä alariville, eli radion RDS infon kohdalle jäi pari rikkinäistä vaakariviä... Tyydyin tähän. Kello ja kulutusmittarihan sentään toimi.
Pari viikkoa sitten kiinnostuin näytönpuoleisestä liitoksesta... Kuminauhan nykiminen ja näytön liitoksen rutistelu sormin kadotti suuren määrän sekä vaaka että pystyrivejä. Tästä innostuneena leikkelin muovipaketista kaksi pitkää suikaletta ja työnsin ne eri puolilta kuminauhan taakse, siten että suikaleet puristavat kuminauhaa liitosta vasten varmasti koko matkalla. Muovit ovat yhteensä pidempiä kuin lattakaapelin leveys. Tulos: kaikki vaakarivivirheet korjautuivat, joskin harmikseni pystyriveistä jäi vielä 3-4 pimeäksi. Tyydyin tähän toistaiseksi, vaikka virheet sattuvat ikäville kohdille kulutusmittarin ja CD:n kappalenumeron kohdalle... Tulos on silti parempi kuin edellisellä kerralla! Mutta ei täydellinen, eli säätö varmasti jatkuu lähiviikkoina.
Suosittelen kuitenkin kaikille kaapelin molempien päiden huomioimista!
Aloitin oman SID korjausoperaation vuosi sitten, jolloin kellosta puuttui pikseleitä, ja samoin useita pysty- ja vaakarivejä oli pimeänä.
Ensimmäinen korjausoperaationi viime syksynä: yritin korjata lattakaapelin piirilevyn puoleista liitosta silitysraudalla, liitosta painavalla pehmusteella ja pienellä ruuvarilla pistelemällä. Olin hyvin varovainen kaikissa toimissani. Silitysrautakikka toimi vain muutamia päiviä, mutta ruuvarilla saavutettu tulos vaikutti pysyvältä! Kellon pikselit ja puuttuvat pystyrivit korjaantuivat. Ikävä kyllä alariville, eli radion RDS infon kohdalle jäi pari rikkinäistä vaakariviä... Tyydyin tähän. Kello ja kulutusmittarihan sentään toimi.
Pari viikkoa sitten kiinnostuin näytönpuoleisestä liitoksesta... Kuminauhan nykiminen ja näytön liitoksen rutistelu sormin kadotti suuren määrän sekä vaaka että pystyrivejä. Tästä innostuneena leikkelin muovipaketista kaksi pitkää suikaletta ja työnsin ne eri puolilta kuminauhan taakse, siten että suikaleet puristavat kuminauhaa liitosta vasten varmasti koko matkalla. Muovit ovat yhteensä pidempiä kuin lattakaapelin leveys. Tulos: kaikki vaakarivivirheet korjautuivat, joskin harmikseni pystyriveistä jäi vielä 3-4 pimeäksi. Tyydyin tähän toistaiseksi, vaikka virheet sattuvat ikäville kohdille kulutusmittarin ja CD:n kappalenumeron kohdalle... Tulos on silti parempi kuin edellisellä kerralla! Mutta ei täydellinen, eli säätö varmasti jatkuu lähiviikkoina.
Suosittelen kuitenkin kaikille kaapelin molempien päiden huomioimista!
o--o kirjoitti:Korjan minäkin sitten SIDini.
Nyt kun homma on tehty ja jopa onnistuttu - ihme kyllä - niin heitänpä tähän muutaman kommentin ja valokuvan. (Kuvat paikassa http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/SID2/)
Itseltäni löytyi täällä mainitut neljä kappaletta 60 mm rautanauloja, joilla oli tarkoitus poistaa radio. Niitä jäi jopa puoli laatikollista yli! En saanut radiota kuitenkaan niillä pois. En kuitenkaan yrittänyt irrotusta myöskään taltalla ja vasaralla, vaikka sekin kävi mielessä, kun SID ei meinannut irrota ollenkaan. (Hermostuminen ei ole hyväksi.)
Siispä yrtin vaihtoehtotapaa. Sillä onnistuin. Käytin kahta lastaa jotka olin pehmustanut naarmuuntumisen estämiseksi. SIDIn poisto oli niilläkin vaikeaa. Se johtui siitä että en ole koskaan ennen poistanut SIDiä. Jos nyt joutuisin poistamaan sen uudestaan, niin se menisi hetkessä. (Täällä monet kehuvat kuinka helppoa ja nopeaa kaikki on. Ei ole. Ei ole olemassa helppoja ja vaikeita asioita. Asia on helppo jos se on entuudestaan tuttu, muuten se ei ole helppo. Sano uimataidottomalle, että uiminen on helppoa, sen kun vaan teet uimaliikkeitä vedessä. Yksinkertaista - jos osaa.)
Minulla meni koko korjausoperaatioon tarkalleen neljä tuntia - josta minullakin suurin osa ihmettelyä.
Oman SIDin rakenne ei ollut aivan sama kuin alkuperäisessä korjausoppaassa, mutta pääpiireittäin kuitenkin. Mm "pikkukannessa" oli klipsit joiden olemassaoloa en ensin tajunnut. Ihmettelin vaan että mikä ottaa kiinni kun kotelo ei aukea. Lisäksi kotelon nurkissa oli klipsit, mutta ne oli helppo huomata.
Aiemmissa viesteissä puhutaan paljon kortinreunaliittimen silittämisestä, pistelystä tai lisää painetta aiheuttava huovan asentamisesta. Sitä on harrastettu ja sitten oltu tyytyväisiä kun korjaus on onnistunut - ainakin toistaiseksi.
Viallisessa näytössä pikselit tulee ja menee omia aikojaa. Jos korjauksen aikana ne tulivat takaisin, niin mistä tiedät että syynä siihen on se mitä teit eikä se että irrotteluiden yms aikana liittimien mekaaniset jännitykset eivät muuttuneet?
Lattakaapelissa on KAKSI päätä. Olen sitä mieltä, että vian todellinen syy onkin lattakaapelin näytön päässä. Kuten 9-5 sanoi jo aika alussa, niin syynä on kuminauhan hapertuminen. Olen samaa mieltä.
Kuminauhan vetovoimalla ei ole väliä. Kuminauhan merkitys on siinä että se puristaa liitoskohtaa puristumalla liitoksen ja rakenteen muoviosien väliin.
Olen myös sitä mieltä, että näytön lasilevyn purkaminen on suuri riski. Sen jälkeen näyttö voi olla entinen. Piirikortin reunassa on sentään tukeva liitin, sen sijaa näytössä oleva vastaava liitos on lasin pintaan tehty ohut läpinäkyvä painatus. Tämä on siitä samasta aineesta kuin itse näytössä olevat segmentit tai pikselit.
Sen takia en uskaltanut purkaa näyttöä. Sen sijaan leikkasin ohuita tikkuja pakkausmuovista ja työnsin ne kuminauhan PÄÄLLE niin että kuminauhalle tulee enemmän puristusvoimaa liitosta vasten. (Katso kuva.) Tämä vaatii näppäryyttä, sillä nämä suikaleet eivät välttämättä halua olla siinä paikassa missä sinä haluat niiden olevan. Ne pyrkivät kääntymään sivuun ja samalla siirtämään kuminauhaa paikoiltaan.
Mulla on työnnettyä yksi liuska kummastakin päädystä sisään, mutta tarvittaessa niitä voi työntää useampiakin. Lisäliuskat menevät varmaan liukkaammin sisään, kun niitä ei enää tarvitse liu'uttaa kumia vasten.
Tein myös kortinreunaliittimen pistelyn, joskin aika helläkätisesti. Ihan vaan sen takia että minähän voin olla väärässä tuon oman teoriani kanssa. Eihän siinä mitään menettänyt. Aika hankalaa se oli, kun mittakaava on todella pieni. (Yhdessä kuvassa on mitta mukana vertailun vuoksi.)
Kaikki kadonneet pikselit ja kellon numerot tulivat takaisin! Jee!!!!
Toivottavasti myös pysyvät. Jos eivät, niin työnnän lisää muoviliuskoja lisäämään kuminauhan painetta liitosta vasten. Nythän osaan sen. Luulisin.
Liuskat kannattaa leikata sopivan pituisiksi valmiiksi, joskin sen jälkeen niiden pois vetäminen voi olla hankalaa, mikäli tarvetta tulee.
Re: SID2 korjausopas
Hauska nähdä että ikivanhoja tekstejänikin luetaan. Itse olen suorittanut pistelyn kanteen kertaan. Ekalla kerralla viat olivat fataaleita, eli puuttui paljonkin segmenttejä, mm. kellosta. Sain sen kuntoon, mutta uusia segmenttejä eri paikoista alkoi pimetä melo pian. Pistelin uudelleen myöhemmin, ja nyt näyttö on pysynyt hyvässä kunnossa hyvinkin kauan yhtä pystysaraketta lukuun ottamatta, joka on melkein koko ajan pimeänä. Onneksi tämä viallinen pystysarake sattuu sellaiseen paikkaan että sitä ei juuri huomaa.
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/pistely2.jpg
http://personal.inet.fi/koti/kx/saab/pistely2.jpg
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Re: SID2 korjausopas
Tuli sitten myytyä isälleni 9-5 ja ostettua 9-3 (-01)itselle talviautoksi. Siinä on vaan tuo SID pimeänä.
Onko näissä 1 tai 2 -malleissa jotakin eroavaisuuksia?
Liekö joku Turun/ Espoon seudulta jossakin vaiheessa mahdollisesti vapaaehtoinen jeesaamaan kalja-/ kossupullo-/ sovitulla €-määrällä minua vaivaista tumpulaa?
Onko näissä 1 tai 2 -malleissa jotakin eroavaisuuksia?
Liekö joku Turun/ Espoon seudulta jossakin vaiheessa mahdollisesti vapaaehtoinen jeesaamaan kalja-/ kossupullo-/ sovitulla €-määrällä minua vaivaista tumpulaa?