T5 etanolikonversio
Re: T5 etanolikonversio
Ehkä se on juuri tuo tietty pitoisuus tosiaan mikä tekee hallaa komponenteille. Paria soveltuvuustaulukkoa tiirailin ja niiden mukaan yleisimmät kumi/muovilaadut kestää paremmin etanolia kuin bensaa. Ootteko muuten huomannu, refuelissa on merkkiväri, sellasta haaleeta oranssia
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: T5 etanolikonversio
haitanneeko tuo (merkkiväri) mittää? vai meinaatko että veroa jo suunnittelevat
Re: T5 etanolikonversio
Hui ku hurjaa vauhtia mennään, en tiedä mitä tää merkkiväri tuo tullessaan, niin ja ei sitä tiedä moni muukaan.a9000 kirjoitti:haitanneeko tuo (merkkiväri) mittää? vai meinaatko että veroa jo suunnittelevat
Tänä iltana kuulin jotta bensalitkun hinta ruotsissa on putoamassa sen 45äyriä litra.
Onko suomessa myös näin, ruotsin hinnoittelun ymmärrän ku viiskytäyrinen katoaa täältä. 1lokakuuta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: T5 etanolikonversio
eli siis, tuo netistä löydetty "E35 amerikanresepti" ei olekaan niin hyvä idea... taitaa joutua hommaamaan oikean biopowerin.Mimmi kirjoitti:Alkoholipitoisuuden ollessa 35...50% on seos erittäin syövyttävää.
Tämän vuoksi "oikeissa biopowereissa" on mm. erilainen polttoainepumppu.
Re: T5 etanolikonversio
Samaa mieltä kokoajan.a9000 kirjoitti:
taitaa joutua hommaamaan oikean biopowerin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: T5 etanolikonversio
En tiedä mitä varten on värjätty, St1:sen käyttöturvatiedotteessa seisoo että "Kirkas neste, voidaan värjätä punaiseksi." Tuo ainehan on bensaan rinnastettavaa verotusmielessä ainakin toistaiseksi.
Verratkaapa tuolta RE85 ja bensan KTT, http://www.st1.fi/index.php?id=188 , on se tavan bensa melkosta myrkkyä kun kattoo noita eri ainesosien vaarallisuuksia
Verratkaapa tuolta RE85 ja bensan KTT, http://www.st1.fi/index.php?id=188 , on se tavan bensa melkosta myrkkyä kun kattoo noita eri ainesosien vaarallisuuksia
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: T5 etanolikonversio
Noniin, eka startti koneen ollessa pakkasen puolella. -5 asteen lämpötilassa ei mitään ongelmaa käynnistyksessä. Tarttis vähän lisätä soppaa noihin efterstartteihin että jaksais open loopissa vetää kunnolla. Pitää ootella kunnon pakkasia
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: T5 etanolikonversio
Voisiko manuaalin ja automaatin erilaisia parametrejä käyttää Bensan/E85 valintaan?
Kojelaudassa olisi kytkin laatikon tunnistus pinniltä ja kytkintä käntämällä voisi valita paremmin toimivat parametrit.
Kojelaudassa olisi kytkin laatikon tunnistus pinniltä ja kytkintä käntämällä voisi valita paremmin toimivat parametrit.
Re: T5 etanolikonversio
Jos tarkoitat Trionic5 järjestelmää niin ei ole tarpeeksi kahdennettuja karttoja manuaali/automaatti vaihtoehtoja silmälläpitäen. Katso vaikka T5Suitella mitkä kartat on kahdennettu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: T5 etanolikonversio
-13 asteessa lähtee käymään, mutta sammuu kun loppuu starttirikastus. Vaatii näemmä ihan tolkuttomasti soppaa kylmänä, ei kai siinä muu auta kun nostaa karttoja pakkasen puolella?
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: T5 etanolikonversio
Nosta warmup-karttaa jollei ole jo tapissa, kun warmup-kartta on tapissa niin jatka nostamalla suutinvakiota (minulla nyt 29, ei 28) lisäksi olen pidentänyt Build_up_time, Eft_dec_fak, nostanut tyhjäkäynnin kierroksia yms.ysikoo kirjoitti:-13 asteessa lähtee käymään, mutta sammuu kun loppuu starttirikastus. Vaatii näemmä ihan tolkuttomasti soppaa kylmänä, ei kai siinä muu auta kun nostaa karttoja pakkasen puolella?
Olis mielenkiintoista vaihtaa karttoja vertailumielessä
http://wormhole.coolsoft.fi/B204R-99_-E85_v308.BIN
Tuossa viimeisin versio, B204 man. T7 BCV, peruskartat säädetty WB:llä (3" DP + 2.5" cat-back), yläpäätä ei ole vielä varmistettu joten omalla vastuulla...
Edit: Muutokset helpoiten esille vertailemalla alkuperäiseen.
B234 saattaa vaatia jotain hienosäätöä...
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: T5 etanolikonversio
Ja tänä aamuna (-11) sammui heti startin jälkeen eikä halunut millään käyntiin
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...
Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...
Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: T5 etanolikonversio
Hetko, Tarkoitatko AFR:llä Bensan AFR arvoa? (Jolloin laajakaistasi kertoo väärin AFR:än, kun afr lasketaan jäännöshapesta olettaen polttoaineen olevan tiettyä).Nappe kirjoitti:Ja tänä aamuna (-11) sammui heti startin jälkeen eikä halunut millään käyntiin
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...
Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Bensan ideaali lamda arvo on 14,7, kun taas E85 Etanolin 9,76..
Ollakseen bensaa AFR 12 olisi passeli arvo kylmälle koneelle, mutta etanolille afr 12 rankasti laiha, kun afr:än pitäisi olla 8..9 nurkilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: T5 etanolikonversio
Lambda 1 = lukema AFR 14,7 jollei mittaria ole ohjelmoitu näyttämään etanoliarvoja, tai sitten pistetään ecuforumin tiedot (ja kapeakaistalambdan toimivuus biopowerissa) kokonaan uusiks.Hook kirjoitti:Hetko, Tarkoitatko AFR:llä Bensan AFR arvoa? (Jolloin laajakaistasi kertoo väärin AFR:än, kun afr lasketaan jäännöshapesta olettaen polttoaineen olevan tiettyä).Nappe kirjoitti:Ja tänä aamuna (-11) sammui heti startin jälkeen eikä halunut millään käyntiin
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...
Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Bensan ideaali lamda arvo on 14,7, kun taas E85 Etanolin 9,76..
Ollakseen bensaa AFR 12 olisi passeli arvo kylmälle koneelle, mutta etanolille afr 12 rankasti laiha, kun afr:än pitäisi olla 8..9 nurkilla.
Closed-loop tilassa AFR-LUKEMA WB:llä on melkolailla 14.7, mutta tuo ei ole todellinen seos. Kapeakaistalambda hoitaa edelleen closed-loop säädöt.
Jostain jos saisin target AFR kartalle korjauskerrointa etanolille (vai voiko skaalata suoraan?) niin vaihtaisin mittarin lukemaksi heti etanolin arvoja
Nyt jos vaihdan WB:n näyttämään etanolille oikeat numerot niin autotune työntää sinne niin paljon soppaa että varmasti tukehtuu
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: T5 etanolikonversio
Tarkentaisin vielä eilistä kirjoittelua;
Etanolitapauksessa oli väärin puhua AFR:stä, sillä kyseessähän ei ole AFR, vaan täysin mielikuvituksellinen numero joka on suhteessa palamisprosessiin mutta ei kerro kovinkaan paljon ilma/polttoainesuhteesta.
Etanolin ja bensiinin palamisprosessin jäänöshappi mitä lambda kaiketi mittaa, on samaa tasoa polttoaineesta riippumatta (E85/Bensiini), näinollen bensiinille säädetty AFR-mittari näyttää samoja AFR-lukemia etanolilla ja bensiinillä.
Tämä lukema ei tietenkään etanolitapauksessa kerro todellista AFR:ää, eli ilman ja polttoaineen suhtdetta, vaan on "vain lukema".
Jotta todellista AFR:ää voisi näyttää, mittari pitäisi ohjelmoida etanolille, tämä ei ole ongelma, vaan suurempi ongelma on saada oikeat arvot T5-suiteen, sekä AD-muutimelle että Target AFR-karttaan.
Lähdenkin siitä oletuksesta että bensiinin "AFR-lukemia" käyttämällä todelliset seokset ovat lähempänä oikeata kun arvaamalla jotain arvoja AD muuntimelle ja AFR target mapille.
Jos seokset etanolilla todellakin olis AFR 14,7 tyhjäkäynnillä niin menis aivan sairaan laihalla!
Ja korjauksena vielä, jos vaihtaa näkymäksi etanolin lukemat korjaamatta target-AFR karttaa niin taitaapi vetää säädöt kohtalaisen laihalle, ei rikkaalle.
Tilannepäivitysta: Tänään -9 mittarissa, hörähti käyntiin ja sammui HETI, jonka jälkeen lupaili varovasti ja lähti neljännellä tai viidennellä... Tarvii testata lisää, hidasta puuhaa vaan kun pakkaskäynnistyksiä tulee vain yksi päivässä
Etanolitapauksessa oli väärin puhua AFR:stä, sillä kyseessähän ei ole AFR, vaan täysin mielikuvituksellinen numero joka on suhteessa palamisprosessiin mutta ei kerro kovinkaan paljon ilma/polttoainesuhteesta.
Etanolin ja bensiinin palamisprosessin jäänöshappi mitä lambda kaiketi mittaa, on samaa tasoa polttoaineesta riippumatta (E85/Bensiini), näinollen bensiinille säädetty AFR-mittari näyttää samoja AFR-lukemia etanolilla ja bensiinillä.
Tämä lukema ei tietenkään etanolitapauksessa kerro todellista AFR:ää, eli ilman ja polttoaineen suhtdetta, vaan on "vain lukema".
Jotta todellista AFR:ää voisi näyttää, mittari pitäisi ohjelmoida etanolille, tämä ei ole ongelma, vaan suurempi ongelma on saada oikeat arvot T5-suiteen, sekä AD-muutimelle että Target AFR-karttaan.
Lähdenkin siitä oletuksesta että bensiinin "AFR-lukemia" käyttämällä todelliset seokset ovat lähempänä oikeata kun arvaamalla jotain arvoja AD muuntimelle ja AFR target mapille.
Jos seokset etanolilla todellakin olis AFR 14,7 tyhjäkäynnillä niin menis aivan sairaan laihalla!
Ja korjauksena vielä, jos vaihtaa näkymäksi etanolin lukemat korjaamatta target-AFR karttaa niin taitaapi vetää säädöt kohtalaisen laihalle, ei rikkaalle.
Tilannepäivitysta: Tänään -9 mittarissa, hörähti käyntiin ja sammui HETI, jonka jälkeen lupaili varovasti ja lähti neljännellä tai viidennellä... Tarvii testata lisää, hidasta puuhaa vaan kun pakkaskäynnistyksiä tulee vain yksi päivässä
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower