T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ehkä se on juuri tuo tietty pitoisuus tosiaan mikä tekee hallaa komponenteille. Paria soveltuvuustaulukkoa tiirailin ja niiden mukaan yleisimmät kumi/muovilaadut kestää paremmin etanolia kuin bensaa. Ootteko muuten huomannu, refuelissa on merkkiväri, sellasta haaleeta oranssia :)
M97CSB234EFM57001 RE85
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja a9000 »

haitanneeko tuo (merkkiväri) mittää? vai meinaatko että veroa jo suunnittelevat
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

a9000 kirjoitti:haitanneeko tuo (merkkiväri) mittää? vai meinaatko että veroa jo suunnittelevat
Hui ku hurjaa vauhtia mennään, en tiedä mitä tää merkkiväri tuo tullessaan, niin ja ei sitä tiedä moni muukaan.
Tänä iltana kuulin jotta bensalitkun hinta ruotsissa on putoamassa sen 45äyriä litra.
Onko suomessa myös näin, ruotsin hinnoittelun ymmärrän ku viiskytäyrinen katoaa täältä. 1lokakuuta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Mimmi kirjoitti:Alkoholipitoisuuden ollessa 35...50% on seos erittäin syövyttävää.
Tämän vuoksi "oikeissa biopowereissa" on mm. erilainen polttoainepumppu.
eli siis, tuo netistä löydetty "E35 amerikanresepti" ei olekaan niin hyvä idea... taitaa joutua hommaamaan oikean biopowerin.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja core2 »

a9000 kirjoitti:
taitaa joutua hommaamaan oikean biopowerin.
Samaa mieltä kokoajan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

En tiedä mitä varten on värjätty, St1:sen käyttöturvatiedotteessa seisoo että "Kirkas neste, voidaan värjätä punaiseksi." Tuo ainehan on bensaan rinnastettavaa verotusmielessä ainakin toistaiseksi.
Verratkaapa tuolta RE85 ja bensan KTT, http://www.st1.fi/index.php?id=188 , on se tavan bensa melkosta myrkkyä kun kattoo noita eri ainesosien vaarallisuuksia :)
M97CSB234EFM57001 RE85
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Noniin, eka startti koneen ollessa pakkasen puolella. -5 asteen lämpötilassa ei mitään ongelmaa käynnistyksessä. Tarttis vähän lisätä soppaa noihin efterstartteihin että jaksais open loopissa vetää kunnolla. Pitää ootella kunnon pakkasia :)
M97CSB234EFM57001 RE85
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja esa »

Voisiko manuaalin ja automaatin erilaisia parametrejä käyttää Bensan/E85 valintaan?
Kojelaudassa olisi kytkin laatikon tunnistus pinniltä ja kytkintä käntämällä voisi valita paremmin toimivat parametrit.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos tarkoitat Trionic5 järjestelmää niin ei ole tarpeeksi kahdennettuja karttoja manuaali/automaatti vaihtoehtoja silmälläpitäen. Katso vaikka T5Suitella mitkä kartat on kahdennettu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

-13 asteessa lähtee käymään, mutta sammuu kun loppuu starttirikastus. Vaatii näemmä ihan tolkuttomasti soppaa kylmänä, ei kai siinä muu auta kun nostaa karttoja pakkasen puolella?
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

ysikoo kirjoitti:-13 asteessa lähtee käymään, mutta sammuu kun loppuu starttirikastus. Vaatii näemmä ihan tolkuttomasti soppaa kylmänä, ei kai siinä muu auta kun nostaa karttoja pakkasen puolella?
Nosta warmup-karttaa jollei ole jo tapissa, kun warmup-kartta on tapissa niin jatka nostamalla suutinvakiota (minulla nyt 29, ei 28) lisäksi olen pidentänyt Build_up_time, Eft_dec_fak, nostanut tyhjäkäynnin kierroksia yms.

Olis mielenkiintoista vaihtaa karttoja vertailumielessä :)

http://wormhole.coolsoft.fi/B204R-99_-E85_v308.BIN
Tuossa viimeisin versio, B204 man. T7 BCV, peruskartat säädetty WB:llä (3" DP + 2.5" cat-back), yläpäätä ei ole vielä varmistettu joten omalla vastuulla...

Edit: Muutokset helpoiten esille vertailemalla alkuperäiseen.
B234 saattaa vaatia jotain hienosäätöä...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ja tänä aamuna (-11) sammui heti startin jälkeen eikä halunut millään käyntiin :(
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...

Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Hook »

Nappe kirjoitti:Ja tänä aamuna (-11) sammui heti startin jälkeen eikä halunut millään käyntiin :(
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...

Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Hetko, Tarkoitatko AFR:llä Bensan AFR arvoa? (Jolloin laajakaistasi kertoo väärin AFR:än, kun afr lasketaan jäännöshapesta olettaen polttoaineen olevan tiettyä).
Bensan ideaali lamda arvo on 14,7, kun taas E85 Etanolin 9,76..
Ollakseen bensaa AFR 12 olisi passeli arvo kylmälle koneelle, mutta etanolille afr 12 rankasti laiha, kun afr:än pitäisi olla 8..9 nurkilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Hook kirjoitti:
Nappe kirjoitti:Ja tänä aamuna (-11) sammui heti startin jälkeen eikä halunut millään käyntiin :(
Neljännellä sahauksella lähti tulille uudelleen jonka jälkeen myös jäi käymään.
Käy kyllä hienosti kunhan saa tulille...

Kylmänä Idle AFR ~12, mikänän olis sopiva talvietanolille?
Hetko, Tarkoitatko AFR:llä Bensan AFR arvoa? (Jolloin laajakaistasi kertoo väärin AFR:än, kun afr lasketaan jäännöshapesta olettaen polttoaineen olevan tiettyä).
Bensan ideaali lamda arvo on 14,7, kun taas E85 Etanolin 9,76..
Ollakseen bensaa AFR 12 olisi passeli arvo kylmälle koneelle, mutta etanolille afr 12 rankasti laiha, kun afr:än pitäisi olla 8..9 nurkilla.
Lambda 1 = lukema AFR 14,7 jollei mittaria ole ohjelmoitu näyttämään etanoliarvoja, tai sitten pistetään ecuforumin tiedot (ja kapeakaistalambdan toimivuus biopowerissa) kokonaan uusiks.

Closed-loop tilassa AFR-LUKEMA WB:llä on melkolailla 14.7, mutta tuo ei ole todellinen seos. Kapeakaistalambda hoitaa edelleen closed-loop säädöt.

Jostain jos saisin target AFR kartalle korjauskerrointa etanolille (vai voiko skaalata suoraan?) niin vaihtaisin mittarin lukemaksi heti etanolin arvoja :)
Nyt jos vaihdan WB:n näyttämään etanolille oikeat numerot niin autotune työntää sinne niin paljon soppaa että varmasti tukehtuu :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tarkentaisin vielä eilistä kirjoittelua;

Etanolitapauksessa oli väärin puhua AFR:stä, sillä kyseessähän ei ole AFR, vaan täysin mielikuvituksellinen numero joka on suhteessa palamisprosessiin mutta ei kerro kovinkaan paljon ilma/polttoainesuhteesta.

Etanolin ja bensiinin palamisprosessin jäänöshappi mitä lambda kaiketi mittaa, on samaa tasoa polttoaineesta riippumatta (E85/Bensiini), näinollen bensiinille säädetty AFR-mittari näyttää samoja AFR-lukemia etanolilla ja bensiinillä.
Tämä lukema ei tietenkään etanolitapauksessa kerro todellista AFR:ää, eli ilman ja polttoaineen suhtdetta, vaan on "vain lukema".
Jotta todellista AFR:ää voisi näyttää, mittari pitäisi ohjelmoida etanolille, tämä ei ole ongelma, vaan suurempi ongelma on saada oikeat arvot T5-suiteen, sekä AD-muutimelle että Target AFR-karttaan.
Lähdenkin siitä oletuksesta että bensiinin "AFR-lukemia" käyttämällä todelliset seokset ovat lähempänä oikeata kun arvaamalla jotain arvoja AD muuntimelle ja AFR target mapille.

Jos seokset etanolilla todellakin olis AFR 14,7 tyhjäkäynnillä niin menis aivan sairaan laihalla!
Ja korjauksena vielä, jos vaihtaa näkymäksi etanolin lukemat korjaamatta target-AFR karttaa niin taitaapi vetää säädöt kohtalaisen laihalle, ei rikkaalle.

Tilannepäivitysta: Tänään -9 mittarissa, hörähti käyntiin ja sammui HETI, jonka jälkeen lupaili varovasti ja lähti neljännellä tai viidennellä... Tarvii testata lisää, hidasta puuhaa vaan kun pakkaskäynnistyksiä tulee vain yksi päivässä :(
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin