Pääpiirteittäin näin ulkomuistista.
Tuo moottori kuskipuolen nostokovakosta lokasuojan uriin tulevalla poikkipuomilla, jossa on syytä olla korkeudensäätömahdollisuus. (puupalkki ja sidontaliina ei ole voittajan valinta..)
Irroita dp
irroita vauhtipyörän suojapelti dp:n vierestä (11mm kanta).
irroita pohjamuovit+kampiakselin hihnapyörän L muovi apumiehen puolelta.
irroita 32mm napamutterit ja paina vetaria ~1cm sisään, jotta saat alapallojen mutterit irti lenkkiavaimella.
voitele alapallojen suojakumit vaikkapa crc:llä estäen niiden nirhaatumisen vasaran hipasuista, kun välillä tuppaa tulemaan pieniä hutilyöntejä...
irroita alapallot iskaritolpista lyömällä iskaritolpan alapallon kartio silmukkaan (renkaat linkussa) samalla apumiehen kammetessa (esim. sorkkaraudalla) tukivartta alaspäin. yleensä 3-5 lyöntiä 2kg vararalla riittää... Tarvittaessa pari iskua silmukan toiselle puolen renkaat toisinpäin likussa viimeistään irroittaa kartion.
irroita apurunko (6 pulttia, 2 mutteria takatyynyyn.)
irroita peruutusvalon johto
irroita kardaanitunnelista tuleva vaihteensiirto tanko linkumekanismista. (laita laatikkoon 4 vaihde, mutta keppi 3 vaihteelle, niin sisäkkäisliitos irtoaa, kun 13mm kannalla oleva mutteri löysätty tangosta)
irroita kytkinvaijeri laatikon päältä (tai nestekytkimen sokka ja nosta nippa irti).
irroita akulta tuleva paksu maajohto moottorivaihteiston korvakosta.
irroita ohuempi maajohto vaihdelaatikon päästä koriin (huom. ei kaikissa yksilöissä..)
poista vaihteistoöljy alimmasta tulpasta.
irroita kuskin puolen koko vetokseli maljoineen laatikosta sorkkraudalla kampeamalla maljan ja laatikon välistä ja sen jälkeen iskaritolpan navasta.
irroita moottorivaihteisto runkoaisasta kuskinpuolen etunurkasta.
Laske moottorivaihteistoa 10cm alemmaksi kusin päästä (moottori on yhdellä korvakolla apumiehen puolelta kiinni korissa, josta se kallistuu, kun poikkitukea laskee..)
Irroita vaihteiston 3 ylintä pulttia 18mm hylsyllä, lyhyellä jatkolla, murroksella sekä pikällä jatkolla lokasuojan välistä. (vaijerikytkinversiossa etummainen vaatinee lenkkiavaimen..)
Irroita viimeiset 2 pulttia pitäen huolta, ettei loota vielä putoa syliin.
liu-uta kahden miehen voimin hallitusti laatikkoa kampiakselin suuntaiseisti, kunnes apumiehenpuolen apuakseli ei ole enää laatikon sisällä ja voit laskea laatikkon alas rikkomatta vetoakselin stefaa.
Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Oman kokemuksen perusteella laatikon lattialle puotto onnistuu kahteen pekkaan jopa 45 minuutissa nosturilla, mutta ensikertalaisella menee todennäköisimmin hieman pidempään.
Samoin huolellinen kasaus vie 2-4 kertaisen ajan purkuun nähden.
Apurunkoa asentaessa huomioi että taimmat pultit lähtee nätisti suoraan kierteille. Moni on rikkonut korista kierteet väkisin vääntämällä.
Vetämällä apurungon pultit mutu tuntumalla yleensä taimmat pultit jäävät löysälle ja alkavat paukkumaan.
Momentit:
etummaiset 125nm
keskimmäiset 180nm
takimmaiset 115nm +75 astetta!
Kepin keskitys kasausvaiheessa:
laita laatikkoon 4 vaihde. (tämän voi lukita myös laatikkoon irroitamalla päältä tulppa ja laittamalla sopia naula/ruuvari reikään).
irroita vaihdekepin ympäriltä haitari.
kepin ympärysalumiinissa on kepin etupuolella rungossa reikä, josta menee läpi ruuvari. Sama ruuvari menee myös vaihteensiirto tangosta läpi, kun keppi sojottaa 4 vaihteen suuntaan.
Kun laatikko ja keppi ovat nelosvaihteen asennossa "lukittuina", kiristä vaihteensiitoakselin panta kardaantunnelin kohdalta moottoritilasta (josta se oli irroitettu). Näin tehden keppi tulee oikeaan asentoon ja kaikki vaihteet menevät päälle ja pakkilukkokin toimii suunnitellusti...
Itse vaihtaisin samalla painelaakerin ja kytkinpaketin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.