päivän eka lähtö -nykäisee
päivän eka lähtö -nykäisee
Yritin hakea vastaavaa mutta en löytänyt.. mistä on kyse kun kylmällä autolla (9-3 vm 98) lähtee liikkeelle niin tekee usein niin että kytkintä nostaessa auto ei lähde ryömimään vaan nytkähtää liikkeelle vasta kun poljin on vähän normaalia irrotuskohtaa ylempänä. Ilmiö tuntuu selkeimmin pakilla lähdettäessä. Mitäs kummaa?
Viimeksi muokannut Juissi, Pe Loka 01, 2010 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
oletko huomannut.
useimmilla henkilöautoilijoilla sutasee ihan aina talvella ennen liikkeelle lähtöä
tähän sanoisin. pitäis oppia käyttämään kytkintä ja kaasua oikein.
eli kuten jo joskus opetettu kaiketi.
nosta kytkintä varovaisesti ylöspäin kunnes tunnet vedon alkavan.
nosta aavistus lisää samallakuin löysäät jarrua mutta elä paina kaasua.
vapauta kytkin pikkuhiljaa ja anna vedon jatkua kunnes kytkin on ylhäällä ja siten vasta kaasua. (kaasua tietenkin sen verran että kone ei sammu samaan aikaan)
taikka saattaa olla tyyny antautumassa
useimmilla henkilöautoilijoilla sutasee ihan aina talvella ennen liikkeelle lähtöä
tähän sanoisin. pitäis oppia käyttämään kytkintä ja kaasua oikein.
eli kuten jo joskus opetettu kaiketi.
nosta kytkintä varovaisesti ylöspäin kunnes tunnet vedon alkavan.
nosta aavistus lisää samallakuin löysäät jarrua mutta elä paina kaasua.
vapauta kytkin pikkuhiljaa ja anna vedon jatkua kunnes kytkin on ylhäällä ja siten vasta kaasua. (kaasua tietenkin sen verran että kone ei sammu samaan aikaan)
taikka saattaa olla tyyny antautumassa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Omassa autossa on täsmälleen sama "ominaisuus" kuin Juissilla.
Näiden ominaisuuksien lisäksi 3. ja 4. vaihde ei pysy kunnolla päällä.
3-vaihde on paljon pahempi. Mikä mahtaa olla vikana?
Ja autohan on rakennettu vuonna -94.
Näiden ominaisuuksien lisäksi 3. ja 4. vaihde ei pysy kunnolla päällä.
3-vaihde on paljon pahempi. Mikä mahtaa olla vikana?
Ja autohan on rakennettu vuonna -94.
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Nyt kun luin tämän, niin oma tekee samaa usein aamulla ruudusta peruuttaessa kun auto on kylmä. Aika hienovarainen efekti sanoisinko, mutta olisihan se mukava tietää että mistä johtuu?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Luin tuosta joskus jossain ketjussa.. Haulla saattaa löytyä.. Kytkimen toimintaan liittyvä "tyyppivika" ja oli jotenkin poistettavissa(muistaakseni)..
Tämän viestin informaatioarvo -> 0
Tämän viestin informaatioarvo -> 0
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Pitäisköhän mennä kysymään että pääsisinkö autokoulun ensimmäiselle tunnille kertaamaan..?jusa_71 kirjoitti:oletko huomannut.
useimmilla henkilöautoilijoilla sutasee ihan aina talvella ennen liikkeelle lähtöä
tähän sanoisin. pitäis oppia käyttämään kytkintä ja kaasua oikein.
eli kuten jo joskus opetettu kaiketi.
nosta kytkintä varovaisesti ylöspäin kunnes tunnet vedon alkavan.
nosta aavistus lisää samallakuin löysäät jarrua mutta elä paina kaasua.
vapauta kytkin pikkuhiljaa ja anna vedon jatkua kunnes kytkin on ylhäällä ja siten vasta kaasua. (kaasua tietenkin sen verran että kone ei sammu samaan aikaan)
taikka saattaa olla tyyny antautumassa
Ei kai, kyse on tosiaankin kylmällä autolla liikkeelle lähtiessä tapahtuva nykäisy, muuten homma pelaa oikein pehmeästi. Mikäs tyyny siellä voisi olla antautumassa?
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Mulle vaihdettiin kesän alussa Viggenin kytkin ja tuossa on alusta alkaen ollut tuo ominaisuus. Vanhalla kytkimellä ei ollut kyseistä ominaisuutta. Samassa tilanteessa (eka lähtö) myöskään vaihdetta ei pysty vaihtamaan, kun kytkin on pohjassa. Vaan pikkasen kun nostaa kytkintä ylös, niin sitten onnistuu. Tai sen nykäsyn jälkeen onnistuu normaalisti vaihteiden vaihto.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Samanlaista efektiä havaittavissa, tosin mielestäni ongelma johtuu pikemminkin siitä, että koneesta ei löydy kunnolla vääntöä vaan meinaa jopa sammahtaa jos kytkintä nostaa "normaalisti". Ekaa kertaa liikkeelle lähdettäessä saa siis olla normaalia varovaisempi
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Nyt kun otitte puheeksi niin itselläkin teki tuota joskus Niin että aamulla kun peruutti tallista ulos efekti oli melkein kuin siirtäisi jalan kytkinpolkimelta suoraan sivulle, aivan kuin olisi kytkimessä ollut joku "pykälä" mihin jäi kantamaan. Se vika tosin korjaantui itsekseen, liekö vain käytön puutetta? Ensiapuna nyt mainittakoon että painaa kytkintä pari kertaa ennen käynnistystä niin välttyy moisilta hyökkäyksiltä.
#3272
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Vaihdelaatikossa todennäköisesti jumittaa muistaakseni 5 synkro (toivottavasti muistin oikein). Ei vaarallista, joskin pelästyttää ekakerralla. Öljyn vaihto voi auttaa asiaan.
Nykyisessä NG:ssä ominaisuus on vähentynyt, kun laittoi oikean määrän öljyä (2dl ei riitä).
Nykyisessä NG:ssä ominaisuus on vähentynyt, kun laittoi oikean määrän öljyä (2dl ei riitä).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Haiskahtaa siltä että ei tarvitse huolestua. Ei tuosta oikeastaan mitään harmia ole, mietinpähän vaan että onko oire jostain lähestyvästä remontista..
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Näin mutuna voisin sanoo et laatikko jää jumii. Pihassa auto jää pieneen mäkeen, jos jättää vaihteen varaan niin aamulla tekee tuon tempun. Jos taas ensin vetäsee käsijarrun ja sen jälkee säästää kytkimen ylös ni ei ongelmia ku seur kerran lähtee. Autona siis femma.
Ahdonvoimaa
Re: päivän eka lähtö -nykäisee
Itellä ei tuota ole tehnyt ainakaan lootaöljyn vaihdon jälkeen, tosin voi olla ihan pelkkää sattumaa
#3272