9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Mistä letkusta haaroitetaan paine ahtopainemittarille otsikon mukaisessa Saapissa? Toisissa ohjeissa neuvotaan laittamaan se by-passin letkuun, mutta esim. alla olevassa linkissä kerrotaan että se on ehdottomasti väärä paikka. Tämän ohjeen mukaan t-haara tulisi laittaa sulakerasian viereiseen letkuun.
http://www.saablink.net/forum/showthread.php?t=22071
Eli mikä on oikea paikka? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
http://www.saablink.net/forum/showthread.php?t=22071
Eli mikä on oikea paikka? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1108
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
mullakin on ahtomittarin asennus edessä...olen ymmärtänyt että se t-liitin pitää laittaa sulakeboxin vieressä olevaan letkuun.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Bensanpaineensäätimen letku on hyvä paikka esimerkiksi, tai sitten tuon ohjeen mukaisesti.
Bypassin letku ei käy T7 autossa koska sitä ohjaa magneettiventtiili. T5 autoissa ja vanhemmissa se on ok.
Bypassin letku ei käy T7 autossa koska sitä ohjaa magneettiventtiili. T5 autoissa ja vanhemmissa se on ok.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Itse otin ahtopainemittarille paineet imusarjasta bypassin mag.venttiilille tulevasta letkusta, oliskohan ollut juuri sulakeboxin vieressä, siellä melkein tuululasin alla. Hyvin on toiminut 
Bensanpaineensäätimen letku on ikävässä paikassa, ja harmittavan lyhyt pätkä, muuten sekin kävis.
Itse pyrin yleensä tekemään asennukset siten että voin poistaa haarotuksen tarvittaessa, ja jäljellejäävät letkut vielä riittää vielä alkuperäisiin paikkoihin.

Bensanpaineensäätimen letku on ikävässä paikassa, ja harmittavan lyhyt pätkä, muuten sekin kävis.
Itse pyrin yleensä tekemään asennukset siten että voin poistaa haarotuksen tarvittaessa, ja jäljellejäävät letkut vielä riittää vielä alkuperäisiin paikkoihin.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Itse tein oman erillisen T-haaralla varustetun letkupätkän siihen bensanpaineensäätimen letkun tilalle mittaria varten. Mittarin poiston jälkeen sitten vain alkuperäinen tai oikeastaan mielummin uusi t-haaraton letku tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Just eilen pistin bensapaineensäätimen letkuun kiinni mittarin. Pikkasen ahdas väli, mutta pistin uutta letkua pienen lenkin josta riittää sitten pois ottaessa orrkis asennukseen letkua. Hyvin toimii vaikkakin tyhjäkäynnillä näyttää -0,8bar. No saapa ainakin liikettä mittariin kun se vetelee -0,8...0,4bar väliä. Jatkossa tuo yläraja tietysti nousee..kunhan saa valuuttaa viripalikoihin.
Tänään pitää jyrsiä valokatkaisijan reiästä vähän muovia pois, että saa mittarin pohjaan asti. Erinomainen paikka..vielä kun keksin mistä otan virrat mittarille. Ei ole oikein kokemusta tuosta sulakeboksiin kytkemisestä.
Tänään pitää jyrsiä valokatkaisijan reiästä vähän muovia pois, että saa mittarin pohjaan asti. Erinomainen paikka..vielä kun keksin mistä otan virrat mittarille. Ei ole oikein kokemusta tuosta sulakeboksiin kytkemisestä.
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Ota valokatkaisijalta, siinä on tarjolla himmennettyä ja virtalukon takaa. Valokatkaisijan liittimen kaapelikengät saa painettua sisään, kun painaa siitä kaapelikengän alapuolelta ja vapauttaa lukitusnastan. Sitte tinaten siihen kaapelikengän varteen piuhaa ja kenkä takaisin paikoilleen.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Mulla näyttää -0.8/1.1 tai 1.2 bar. Pistin sen juuri siihen sulakeboksin viereiseen letkuun kiinni t-haaralla. Tuntuu heräävän jotenkin nihkeesti tuo mittarin neula.
Oon tottunut siihen Saabin turbo mittariin... Liikkuu verkkasemmin. 
Sähköt tuli valokatkasijasta. Nyt voi tarvittaessa pitää valot pois päältä mittarista. Mittariksi ostin autogaugen smoken. Kivasti mustana pysyy kun ei ole päällä.


Sähköt tuli valokatkasijasta. Nyt voi tarvittaessa pitää valot pois päältä mittarista. Mittariksi ostin autogaugen smoken. Kivasti mustana pysyy kun ei ole päällä.

Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Tuo Trionic-7 turbomittari on sähköinen ja muistaakseni ei näytä suoraan ahtopainetta vaan on jonkunsortin kuormitusmittari, joten sitä ei ihan suoraan voi verrata ali/ylipainemittariin.Risto Vee kirjoitti:Mulla näyttää -0.8/1.1 tai 1.2 bar. Pistin sen juuri siihen sulakeboksin viereiseen letkuun kiinni t-haaralla. Tuntuu heräävän jotenkin nihkeesti tuo mittarin neula.Oon tottunut siihen Saabin turbo mittariin... Liikkuu verkkasemmin.
Sähköt tuli valokatkasijasta. Nyt voi tarvittaessa pitää valot pois päältä mittarista. Mittariksi ostin autogaugen smoken. Kivasti mustana pysyy kun ei ole päällä.
Itse asensin jonkun h#%vetin swuuuush-mittarin, ja pitää kyllä sanoa että perinteinen (kirkas) mittari voittaa 10:0

Varmaan ihan OK jos pitää olla BlingBling, mutta päivällä siitä ei näe mitään, ja yöllä paistaa kun pieni aurinko. Lisäksi ainoalla kytkennällä jolla sain sen toimimaan niin se ei muista mihin väriin jäi, joten aina saa olla hakemassa jotain väriä jolla mittarista ottaa edes jotain selvää. Punainen on aivan loistava väri, häviää nimittäin viisari kokonaan, erittäin kätevää...
Toisessa autossa on muistaakseni juuri smoke, ja vähän samanlaisia kokemuksia, lisäksi se ei tykkää 9-3:n himmennyksestä yhtään, vaan pitää ärsyttävää surinaa

Noh, se lisämitareista.
Alipaineen näyttäminen on ihan normaalia, jollei mittari mene reilusti alipaineelle niin autossa on alipainevuotoja tai mittarin letku on asennettu väärään paikkaan...
Automaatti pitää tyhjäkäynnillä (D-asennossa) -0.5bar ja moottorijarrulla -0.8bar
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Yksi asennusvaihtoehto joka on melko huomaamaton ja helppo. Biltemasta muutaman euron muovinen mittarikotelo josta jalka irti ja kaksipuolisella teipillä kojelaudan päälle. Minulla se sopivasti osoittaa suoraan kuskin silmiin tuosta nurkasta. Eikä ole vaikea poistaa jälkiä jättämättä.
http://www.fotopankki.fi/vesseli/kuva/5093471356473600
http://www.fotopankki.fi/vesseli/kuva/5093471356473600
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Itse pidän mittaria kiinni vain sillon kun tunnen paineiden tarvitsevan säätöä johonkin suuntaan.
Toki olishan se aika 2fast2furious, mut sit tarvis kyllä isomman rundikellonkin ja VAIHTOVALON
Toki olishan se aika 2fast2furious, mut sit tarvis kyllä isomman rundikellonkin ja VAIHTOVALON

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Eikös auto ole ikuinen projekti, joten paineita pidetään aina silmällä
Tänään testasin alkuperäistä softaa autossani, ja on saabin insinööreillä ollut huumorintaju tallella kun ovat automaatti-aeron ohjelman tehneet
Pelästyin kun kiihdytin normaaliin tapaan kylmällä koneella rauhallisesti ramppia ylös, ja vilkasin auton omaa turbomittaria, ja se oli jossain oranssin puolessavälissä, ihmettelin että hurjat paineet noin pienellä vaivalla, kunnes vilkasin lisämittaria ja purskahdin nauruun... kokonaista 0,2bar ylipainetta
Auton oma mittari meni punaisen rajalle jo 0,5bar ahdolla...
Hauskat nuo sähkötoimiset ahtopainemittarit

Tänään testasin alkuperäistä softaa autossani, ja on saabin insinööreillä ollut huumorintaju tallella kun ovat automaatti-aeron ohjelman tehneet

Pelästyin kun kiihdytin normaaliin tapaan kylmällä koneella rauhallisesti ramppia ylös, ja vilkasin auton omaa turbomittaria, ja se oli jossain oranssin puolessavälissä, ihmettelin että hurjat paineet noin pienellä vaivalla, kunnes vilkasin lisämittaria ja purskahdin nauruun... kokonaista 0,2bar ylipainetta

Auton oma mittari meni punaisen rajalle jo 0,5bar ahdolla...
Hauskat nuo sähkötoimiset ahtopainemittarit

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Löysinpäs täsmätopikin vuosien takaa.
Ostin tänään extemporee Autogaugen smoke ahtopainemittarin ja paineletkun paikan sekä asennuksen jo tiedän surffailun tuloksena, mutta.
Mittarista lähtee 3 johtoa, "Connect to 12V lightning", "12V ignition switch" ja "Connect to good ground".
Valokatkaisijan siirrän kojelaudan alapaneeliin ja mittarille hoonaan katkaisijan vakiopaikan sopivaksi.
Katkaisijassa tuntuu vaan olevan aika piukalla johdot, koska ei tule kunnolla edes pois kolostaan? Meneekö toi katkaisija jotenkin osiin, kun mitään suoranaisia johtoja ei saa näkyviin vetämällä? Ei uskalla kovin kamalasti vetää ettei johdot irtoa tuonne pimeään koloseen.
Himmentimestä varmaan kannattaa ottaa valot mittariin, mutta mikä noista kolmesta johdosta ja mihin himmentimen johtoon? Onko himmentimisessä paikka peräti noille kaikille kolmelle johdolle?
Ostin tänään extemporee Autogaugen smoke ahtopainemittarin ja paineletkun paikan sekä asennuksen jo tiedän surffailun tuloksena, mutta.
Mittarista lähtee 3 johtoa, "Connect to 12V lightning", "12V ignition switch" ja "Connect to good ground".
Valokatkaisijan siirrän kojelaudan alapaneeliin ja mittarille hoonaan katkaisijan vakiopaikan sopivaksi.
Katkaisijassa tuntuu vaan olevan aika piukalla johdot, koska ei tule kunnolla edes pois kolostaan? Meneekö toi katkaisija jotenkin osiin, kun mitään suoranaisia johtoja ei saa näkyviin vetämällä? Ei uskalla kovin kamalasti vetää ettei johdot irtoa tuonne pimeään koloseen.
Himmentimestä varmaan kannattaa ottaa valot mittariin, mutta mikä noista kolmesta johdosta ja mihin himmentimen johtoon? Onko himmentimisessä paikka peräti noille kaikille kolmelle johdolle?
Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus
Ranettelin tänään paikalleen.
Vattumainen homma oli taas tuo tulipellin läpäisy, kun ei siellä näkynyt mitään kuvien mukaista vapaata läpivientikumia. Päädyin sitten lainaamaan jotain noin 5cm halk olevaa kumia jonka keskeltä meni johtonippu läpi kytkimen yläpuolella. Teroitetulla tig-langalla ensin testi, että mistä putkahtaa pihalle. Jostain sieltä sulakepoksin takaa tuli. Sitten ohuella ja pitkällä mattopuulolla viillot kumiin ristiin, varoen johtonippua ja tulihan se putki sieltä läpi tiglangan, teipin ja Fairyn avulla. T-haaran pistin tohon ei_bybassin letkuun, eli tuohon "engine and sh*t"- letkuun.
Valokatkaisijan tonteilla sai hääriä myös vähän liian pitkään. Lopuksi luovutin liian piukan johtonipun takia ja jätin valokatkaisijan lepäämään kojelaudan sisään(katsastusongelma?). Ei siihen ole tarvinnut kolmeen vuoteen koskea, joten tuskin jatkossakaan.
Dremelillä hinkkasin katkaisijan vakiokolosta piukkasovitteisen mittarille ja kytkin mittarin 2 johtoa himmentimen maahan ja säätyvään jännitteeseen rosvoliittimillä. Kolmannen johton jätin kytkemättä. En tiedä mitä virkaa se mahtaa toimittaa?
Tämmöinen siitä sitten tuli. Paineet ainakin pelaa ja toimii melkoisen käsikädessä kaasupolkimen kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=P6By_huY8Ao
Joku etuvastus vois olla jees, pimeällä turhan kirkas tuo mittarivalo ilman "turhaa" himmentämistä
Vielä kun keksis miten tuon moottorin vikavalon sais pysymään pois pidempään kuin muutaman päivän kerrallaan. Eilen tuo taas syttyi.
Ps. pahempi tuo on kuin ilman handsfreetä puhuminen :O
Vattumainen homma oli taas tuo tulipellin läpäisy, kun ei siellä näkynyt mitään kuvien mukaista vapaata läpivientikumia. Päädyin sitten lainaamaan jotain noin 5cm halk olevaa kumia jonka keskeltä meni johtonippu läpi kytkimen yläpuolella. Teroitetulla tig-langalla ensin testi, että mistä putkahtaa pihalle. Jostain sieltä sulakepoksin takaa tuli. Sitten ohuella ja pitkällä mattopuulolla viillot kumiin ristiin, varoen johtonippua ja tulihan se putki sieltä läpi tiglangan, teipin ja Fairyn avulla. T-haaran pistin tohon ei_bybassin letkuun, eli tuohon "engine and sh*t"- letkuun.
Valokatkaisijan tonteilla sai hääriä myös vähän liian pitkään. Lopuksi luovutin liian piukan johtonipun takia ja jätin valokatkaisijan lepäämään kojelaudan sisään(katsastusongelma?). Ei siihen ole tarvinnut kolmeen vuoteen koskea, joten tuskin jatkossakaan.
Dremelillä hinkkasin katkaisijan vakiokolosta piukkasovitteisen mittarille ja kytkin mittarin 2 johtoa himmentimen maahan ja säätyvään jännitteeseen rosvoliittimillä. Kolmannen johton jätin kytkemättä. En tiedä mitä virkaa se mahtaa toimittaa?
Tämmöinen siitä sitten tuli. Paineet ainakin pelaa ja toimii melkoisen käsikädessä kaasupolkimen kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=P6By_huY8Ao
Joku etuvastus vois olla jees, pimeällä turhan kirkas tuo mittarivalo ilman "turhaa" himmentämistä
Vielä kun keksis miten tuon moottorin vikavalon sais pysymään pois pidempään kuin muutaman päivän kerrallaan. Eilen tuo taas syttyi.
Ps. pahempi tuo on kuin ilman handsfreetä puhuminen :O