Saab 9-3:n hankkiminen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
aak3li
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 07, 2010 18:24

Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja aak3li »

Tervehdys kaikille lukijoille!
Eräs tuttu tarjos mulle tämmöstä Saab 9-3 vuosimallia 2001 ja 2.0 turbobensakoneella,
ajettu n.260 000km. Olisi siitä pari kysymystä!

1.Minkälainen auto on kestävyydeltään? Mitä tyyppivikoja?
2.Mitä kannattaa ottaa huomioon kun käyn katsomassa/koeajamassa auton?
3.Osaatteko antaa yhtään vinkkiä että paljoko tämmösestä kannattais maksaa?
(auto hyvässä kunnossa, sisusta siisti ja ehjä, maalipinta siisti muttei uuden veroinen,ilmastoinnin kompura hajonnut, kuinka kallis mahtaa olla?)
4.Minkä verran tämmönen kuluttaa bensaa matka-ajossa sekä kaupunki ajossa?
(autossa n.230heppaa)

Niin ja sanokaahan suoraan että kannattaako ostaa:) jotkut ovat paljon kehuneet saabia että on luja ja varma auto? pitääkö paikkansa?
Suuret kiitokset kaikille vastanneille näin etukäteen jo!
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Valitettavasti tuo kone on surullisen kuuluisa huohotusongelmista ja heikoista männistä virityskäyttöön. Noilla kilsoilla on varmaan ahdin jo vaihdettu, mites bensapumppu ja kytkin onko vaihdettu? Katso ruosteet etutolppien yläpäästä ja ovien alareunoista. Ei pitäisi noilla kilsoilla kallis HANKINTAhinta olla, etenkään ilmastointivammaisena. Katso nettiauton hinnat ja vähennä siitä 10-20%. Maantiellä menee alle kasin jos pihistelee, kaupungissa menee kympistä ylöspäin, riippuu ihan ajosta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
aak3li
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: To Loka 07, 2010 18:24

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja aak3li »

KAPU2 kirjoitti:Valitettavasti tuo kone on surullisen kuuluisa huohotusongelmista ja heikoista männistä virityskäyttöön. Noilla kilsoilla on varmaan ahdin jo vaihdettu, mites bensapumppu ja kytkin onko vaihdettu? Katso ruosteet etutolppien yläpäästä ja ovien alareunoista. Ei pitäisi noilla kilsoilla kallis HANKINTAhinta olla, etenkään ilmastointivammaisena. Katso nettiauton hinnat ja vähennä siitä 10-20%. Maantiellä menee alle kasin jos pihistelee, kaupungissa menee kympistä ylöspäin, riippuu ihan ajosta.
aivan. no mukava tietää ettei välttämättä kannata ostaa ainakaan niin kalliilla kuin minulle kaupiteltiin. ahdin on tosiaan vaihdettu n.vuosi sitten. etutolpat on vaihdettu vasta.
mies kaupitteli sitä 8000€ ja siitä aiko pudottaa sen 500€ sen ilmastoinnin kompuran takia mutta siltikki luulisin että liian kova hinta. tuolla pikkusen yli 8t saa jo sitä uudempaaki mallia:)
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Melkonen hinta miehellä, katso vertailukohdaksi jotain tolkkua vaikka tästä http://www.nettiauto.com/saab/9-3/3433552 (en tiedä tuosta yksilöstä mitään, kunhan sattui silmään nettiautosta)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
saabdaas
"Tuplakaasari"
Viestit: 100
Liittynyt: Su Touko 09, 2010 14:05

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja saabdaas »

Katsele huoltokirja huolellisesti läpi.
-moniurahihna?
-tuo bensapumppu?
-huohotinpäivitys tehty?
Ilmastoinnin korjaukseen saa menemään varmaan sen tonnin.
AKE:lta saat 3.5eurolla auton historiatiedot,kannattaa katsoa.

Ite maksaisin korkeintaan 6000e jos kunto hyvä.
Rexi
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: To Loka 04, 2007 12:13

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja Rexi »

Omaan saappiini (9-3 2.0t vm 2001) laitatin uuden kompressorin tänä syksynä. Hintaa töineen 940 euroa. Ei ollut merkkiliike, mutta osat olivat kyllä tietääkseni alkuperäistä mallia. On toiminut hyvin. Saappiliikeeseen olisi pitänyt maksaa noin 2000 euroa samasta hommasta (pelkät osat 1600).
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
matula
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Syys 07, 2010 21:00
Paikkakunta: Nurmijärvi Pohjoinen

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja matula »

Näkemättä on vaikea sanoa jostakin autosta, että se on esimerkiksi liian kallis. Keskustelu valuu kohta siihen, että mistä saa halvimman... Kun mallin hintahaitari on n.3500-n.10000, niin on autoissakin eroja. 100tkm ajettu on ihan eri hintainen kuin 270tkm ajettu. On sitten eri autokin...

Myynnissä kun tuntuu olevan ihan kummajaisiakin. Esimerkkinä 2000 tai 2001 "Turbo-Jubileeta" ilman helmasarjaa ja tavallisilla istuimilla, ym. ym.

Ainoa aito Turbo-Jubilee (tai Anniversaryhan se on huoltokirjassa) on vm. 2002 ja siinä on 16" oma vannemalli, sumuvalot, helmasarja, cruise, ACC, se hiilikuitukoriste mittaristossa, ne puolinahkapenkit ja nahkaiset oviverhoilut. Ikkunalasien tummuusaste on lisäksi tummempi kuin esim. samanikäisen Laakkosen Business-versiossa. Mallien ollessa vierekkäin sen huomaa.

Ja se ehkä tärkein asia lähes 10-vuotiaassa autossa. Jotkut harvat ovat ruosteettomia ja niissä toimii kaikki. Vain ostaja itse tietää, haluaako korjailla itse vai yrittää etsiä sellainen millä saa vain ajaa.

Onnea ostosmatkalle!
Saab 96 V4 Ryhmä 2:n ex-kuljettaja

Snabb, Snabbare, Saab
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja patse »

matula kirjoitti:...Myynnissä kun tuntuu olevan ihan kummajaisiakin. Esimerkkinä 2000 tai 2001 "Turbo-Jubileeta" ilman helmasarjaa ja tavallisilla istuimilla, ym. ym.

Ainoa aito Turbo-Jubilee (tai Anniversaryhan se on huoltokirjassa) on vm. 2002 ja siinä on 16" oma vannemalli, sumuvalot, helmasarja, cruise, ACC, se hiilikuitukoriste mittaristossa, ne puolinahkapenkit ja nahkaiset oviverhoilut. Ikkunalasien tummuusaste on lisäksi tummempi kuin esim. samanikäisen Laakkosen Business-versiossa. Mallien ollessa vierekkäin sen huomaa....
Jotain on myyty pelkällä Jubilee nimelläkin ja on huomattavasti karummalla varustelutasolla kuin Turbo Jubilee joka on ruotsissa nimetty taasen sport editioniksi.

EDIT/LISÄYS: ajovalo.net kertoo. Perusmallissa oli ilman lisähintaa Jubilee-paketti 1 eli manuaalinen ilmastointi ja nahkaratti. 700 euron 2-paketissa oli automaatti-ilmastointi ja aluvanteet. Driving-paketissa oli ajotietokone ja vakionopeussäädin. Sport-paketissa 2.0t:hen oli virityssarja (170 hv) ja Sport ohjauspyörä.
Viimeksi muokannut patse, La Loka 09, 2010 14:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

aak3li kirjoitti:Tervehdys kaikille lukijoille!
Eräs tuttu tarjos mulle tämmöstä Saab 9-3 vuosimallia 2001 ja 2.0 turbobensakoneella,
ajettu n.260 000km. Olisi siitä pari kysymystä!

1.Minkälainen auto on kestävyydeltään? Mitä tyyppivikoja?
2.Mitä kannattaa ottaa huomioon kun käyn katsomassa/koeajamassa auton?
3.Osaatteko antaa yhtään vinkkiä että paljoko tämmösestä kannattais maksaa?
(auto hyvässä kunnossa, sisusta siisti ja ehjä, maalipinta siisti muttei uuden veroinen,ilmastoinnin kompura hajonnut, kuinka kallis mahtaa olla?)
4.Minkä verran tämmönen kuluttaa bensaa matka-ajossa sekä kaupunki ajossa?
(autossa n.230heppaa)

Niin ja sanokaahan suoraan että kannattaako ostaa:) jotkut ovat paljon kehuneet saabia että on luja ja varma auto? pitääkö paikkansa?
Suuret kiitokset kaikille vastanneille näin etukäteen jo!
Itse olen ollut nyt jokusen aikaa vm. 2002 9-3 Turbo Jubileen omistaja (siis aidon sellaisen, jossa on nuo nimimerkin matulan mainitsemat speciaalit yksityiskohdat). Kävin katsastamassa viittä eri 9-3:sta, ennen kuin löysin nykyisen helmen. Monissa mitä tsekkasin, niin oli mm. pientä ruosteongelmaa ja pikku vikaa ja suurimmalla osalla oli ajettu jotain 160.000-200.000km haarukkaan. Omallani on ajettu ainostaan 100.000km - ei yhtään ruostetta ja ainoa vika on abs-kehä, jonka vaihtamiseen palaa rahaa ehkä 50€ - mutta silti maksoin omastani vähemmän kuin tuosta sinulle tarjotusta (omasta mielestäni tossa sinulle tarjotussa on ainakin 2000€ ylihintaa). Itselläni on n. 210 heppaa ja bensaa on palanut yhdistettynä n. 9L/100km (maantiellä 6,8-7,5L/100:lla ja kaupungissa n. 11L/100:lla).

Omasta mielestäni 9-3 on hyvä auto ja oikein miellyttävä auto ajaa. Ainoastaan alusta on hieman löysä ja siitä tulee miinusta (rahalla saa parannusta).
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Saab 93 jubilee, 2,0t vm.2002
Seuraavat korjaukset/huollot on jo tehty:

- DI yksikkö (kutsuttu vaihtoon).
- jakopää uusittu merkkiliikkeessä alkuperäisillä osilla (putsattu myös öljypohja ja siivilä) ja samalla vaihdettu kannentiiviste ml. 187000 km. Korjauksen syy oli, että kun jakopään koppa vuoti öljyä niin oli samalla järkevää kunnostaa koko jakopää.
- kampiakselin tiiviste uusittu ml. 150000 km.
- vesipumppu vaihdettu ml.187000 km (merkkiliikkeessä alkuperäisosa)
- hihnanrullat tietenkin (seuraava uusinta n.260000 km:ssa)
- 1 kpl vetoakselin tiiviste kuskin puolelle.
- bensapumppu walbro uusittu ml. 223000 km (jätti lofoteilla Å:ssa tielle, korjaus maksoi n.530 E ja laittoivat walbron, jossa oli kumit ym. mukana... hankkivat pumpun Mekanometin kautta)
- by-pass venttiili uusittu 2 kertaa (boss), seuraava uusinta ml. 320000 km.
- akku v. 2009 (70 Ah)
- pientä letkua konehuoneessa n. vajaa 2 m.
- läppäkoteloa säädetty (oli liika herkkä)
- jarrupalat (taakse myös levyt, koska oli ruostuneet sisäpinnoista, oli sylinterit jumissa... katsastuksessa ei huomanneet koska oli molemmilta puolin jumissa)
- ilmastointi antureita 2 kpl
- ilmastointi huollettu 1 kerran v. 2009.
- öljyt ja suodatin vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 20000 km välein ja öljynä käytetty kallista 0-30 Long-Life Gastrolia.
- tulpat vaihdettu huolto-ohjeen mukaisesti 60000 km välein (platina PFR6H-10)
- moottorin ilmasuodattimia huolto-ohjeen mukaan
- ilmastoinnin suodattimia n. 1x/vuosi.
- jarrunesteitä 2v välein.
- bensasuodatin 1 kertaa (seuraava vaihto ml. 250000 km).
- antenni v. 2010
- aurauskulmat tarkistus muutamia kertoja, säädetty 1 kerran v.2009.
- huohotin päivitys
- alatukivarsi n. 215000 km (alapallo oli löysä).

Korjaamatta lievästi epäkuntoiset:
- lampun pyyhkijät
- takaluukun kaasujouset
Kun alat ostamaan käytettyä, niin tsekkaa oheinen lista.
Listan autollani on nyt ajettu 230000 km, eikä vikoja ole ilmaantunut lisää.
Autoni tuntuu olevan ihan ok. iskarit ja jousetkin on vielä sopivan jämäköitä.
Tuntuu, että autoni on samassa kunnossa, kuin ostettaessa (ostaessa oli autossa 47000 km).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

Asiaa sivuten, sanokaas miten bensapumpun vaihdon pystyy tarkistamaan? Onko esimerkiksi verhoilussa takapenkin alla alunperin reikä siinä tankin luukun kohdalla vai leikataanko tuo mattopuukolla vasta vaihdon yhteydessä?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

SS kirjoitti:Asiaa sivuten, sanokaas miten bensapumpun vaihdon pystyy tarkistamaan? Onko esimerkiksi verhoilussa takapenkin alla alunperin reikä siinä tankin luukun kohdalla vai leikataanko tuo mattopuukolla vasta vaihdon yhteydessä?
jos vaihto oikealla tavalla tehty ni tankki pudotetaan autosta pois.

kotivaihtaja oikoo mielellään peltisaksilla reikä takapenkin alla. ja sen huomaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja SS »

jos vaihto oikealla tavalla tehty ni tankki pudotetaan autosta pois.
Kyllä kyllä, mutta pumpun johdot kuitenkin käsittääkseni kytketään takapenkin alla olevan luukun kautta. Kyse on siis siitä, että omassani pumppu on vaihdettu, mutta yritän selvittää onko erääseen toiseen yksilöön vaihdettu myös. Molemmissa valmiin luukun kohdalla verhoilussa on aukinainen lippa enkä tiedä, onko tuo lippa leikattu auki jo autoa valmistaessa vai tarkoittaako tuo että pumppua olisi roplattu. Tiedosta olisi hyötyä myös autoa ostamassa oleville jos takapenkin istuinosan alle kurkkaamalla voisi helposti tarkistaa, onko pumppuun koskettu. Luukkuhan näkyy takaistuimen oikeanpuoleisen reunan istuinosan nostamalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 9-3:n hankkiminen?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni on vm. 2002 :saab: 9-3 2.0t 150hp automaatilla.

Ostin auton vuosi sitten, mittarissa tuolloin 200 tkm. Nyt lasissa 211 tkm. Auto oli ollut yhdellä omistajalla (nojoo, omistaja oli vaihtunut rahoitusyhtiöstä yritykseen ja siitä henkilölle, mutta haltija koko ajan sama henkilö) ja huollettu merkkiliikkeessä ohjelman mukaan. Huohotinpäivitystä ei oltu tehty, eikä bensapumppua vaihdettu. Yleisilmeeltään tosi siisti ja täysin alkuperäinen, ruostetta hieman maalin alla toisen takaoven takapuolella. SIDin ja ACC:n näytöissä normaalivikaa. Ovien ja luukkujen alaosat ja kaaret tsekkasin ostohetkellä tarkkaan, ei ruostetta. Auto maksoi autoliikkeestä ostettuna 5700 euroa vuosi sitten, että siitä hintareferenssiä. Itse olen ollut todella tyytyväinen ostokseeni, kyseessä on ensimmäinen :saab:ini.

Huohotinpäivityksen puutteestä huolimatta kone ei syönyt öljyä, puskenut sitä mistään ulos ja öljy pysyi terveen värisenä.

Vuoden aikana olen normaalihuollon lisäksi vaihtanut heti kaupan jälkeen pakoputken etummaisen keskiputken (joustopätkä ei kestänyt sitten kotimatkaa autoliikkeestä), harpilla näpytellyt SIDin näytön henkiin, tehnyt huohotinpäivityksen ja viime viikolla vaihdoin bensapumpun varmuuden vuoksi. Toisen takapyörän ABS-anturi aina välillä hälyttää, mutta tulee kuntoon kun laittaa CRC:tä liittimeen pyörän päässä. Ainakin mulla oli takapenkin alla oikea reikä olemassa, vaikka ei ollut varmasti ollut tankki edes irti tehtaalta lähdön jälkeen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin