NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Potilas on NG900 Vm96, moottorina on B234. Manuaalivaihteinen.
Ensin vähän taustatietoja ostin auton korjattavaksi moottorivikaisena. Moottorin lämmettyä alkoi kuulumaan erittäin kovaa tikittävää ääntä. Joka vaihteli kierrosluvun mukaan. Sekä SRS valo palaa.
Auto ajettu talliin jossa ollut elokuusta saakka.
Tilanne tänään. Akun latauksen jälkeen laitoin auton käymään.
Mittariston lähes kaikki valot vilkkuvat lähes taukoamatta, kun on hetki että ei mittaristossa valot vilku niin SRS, ABS ja punainen kolmio palavat yhtäjaksoisesti.
Moottori kävi nätisti siihen asti kunnes lämpesi hieman, alkoi käymään kuin diesel, tikittäen sekä rupesi ryntäilemään.!!! Tikitys kuuluu jostain koneen takaa (oma arvio- saattaa heittää mihin päin vaan)
Kuvittelin että saisin tämän ajoon jossain vaiheessa, nyt loppuu taidot.
Vikakoodien luku olis varmaan poikaa mutta mutta..... merkkihuoltoon liian pitkä matka ja autoa ei ole katsastettu.
Tikityksen syy? Evap venttiili tai tasapainoakselin ketju
Moottorin ryntäilyn syy? Lambda ?? Entäs mittaristo??
Auttakee Porin poikaa :) Ettei piru peri :twisted:
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

srs valoa et saa sammutettua muuten kuin tech2 laitteella (airback)
abs valon saattaa saada sammutettua irroittamalla akku kaapelit vartin ajaksi
taikka sittes siellä on anturivika taikka joku suurempi sekin selviää tech2 laitteella samalla niinkuin kaikki muutkin vikakoodit.

tohon tikitykseen on paha sanoa mitään kun ei ole nähnyt autoa saati ees kuullut ääntä voithan vaikka koittaa kuvata videon pätkän youtubeen.
mutta epäilisin alakerran laakereita tai kannen ventiili koneistosta tulevaa ääntä tarkistappas öljyt onko sitä riittävästi
ryntäilyyn saattaa auttaa tyhjäkäyntimootorin putsaus
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Ei taida katsastaja tykätä jos srs valo palaa?
Ilmeisesti tyhjentynyt akku on voinut aiheuttaa tuon abs syttymisen kun ei ennen ole valo mokoma palanut?
En saa laitettua videon pätkää minnekkään kun ei ole tarvittavia vermeitä.
Mahtaako kellään harrastajalla olla täällä Porin lähettyvillä Tech2 laitetta ja tulis tekemään potilaan luo kotikäyntiä?
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja MrG »

Jos tikitys reagoi moottorin kuormittamiseen, niin sillon laakeri-/mäntävaurio.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

mittaappas puristus paineet sylintereistä
eli tulppa irti ja pyöräytä konetta ja kato mitä näyttää paineeksi
selviää ainakin että onko tullut ns. mäntäpistiäinen kylään
tai vuotaako jostakin
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

MrG kirjoitti:Jos tikitys reagoi moottorin kuormittamiseen, niin sillon laakeri-/mäntävaurio.
Joo, korreloi suoraan moottorin kierrosten mukaan.
Tänään kun kokeilin käyntiin niin nyt kuuluu kylmänäkin jo sama ääni.
Onko tohon mitään muuta keinoa tarkistaa männät / laakerit kuin puristusmittaus?
Täytyy hommata mittari vaikkapa Motonetista jos löytyy.
Ei enää paljoa uskalla käynnistää ennen kuin on varma diaknoosi potilaan vaivasta.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja MrG »

häviääkö tikitys missään vaiheessa esim. kaasua pumpatessa?
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

Re: NG900 mittariston & moottorin viat samaan aikaan

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

MrG kirjoitti:häviääkö tikitys missään vaiheessa esim. kaasua pumpatessa?
Ei poistu tikitys, vaan ensin ääni kuului vain koneen ollessa lämmin nyt myös kylmänäkin tikittää. Tasapainoakselin ketju? Ei kuullosta omaan korvaan ylihyppivältä ketjulta. Mutta ihminen on erehtyväinen :P .
Konetta en viitsisi alkaa purkaan kuin pakosta sillä ei tallissa juurikaan ole ylimääräistä tilaa.
Kun seison konehuoneen edessä ja kuulostelen niin aivan kuin ääni kuuluisi jostain koneen ja kabiinin välistä. Mutta mutta eihän siellä oikein oo mitää???
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
Vastaa Viestiin