Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Vaihdoin autoon ACC-yksikön, koska otaksuin vian olevan siinä.
Mutta vika jatkuu eli puhallus on hyvin heikko. Käynnistettäessä puhallusääni
kuuluu voimakkaana ja sen jälkeen se hitaasti vaimenee. Puhallusvoimakkuuden säätö näkyy näytössä, mutta tuntuu kädessä vain heikosti. Ihme ja kumma, ettei vielä ole kuitenkaan tullut huurua, joka haittaisi ajoa (?!).
Missä vika piilee? Ajattelin viedä Delta-Autoon vian paikkallistamiseen, mutta 80e/tunti ei oikein houkuttele...
900S 2.3 Talladega 1997
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

veikkaan että raitisilma suodatin on tukkeessa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Eli suodatin on kaiketi siinä edessä pyyhkimien alla olevan mustan muovin takana? Onko puhdistuksessa tai hommassa muutoin mitään, joka pitäisi huomioida?'
900S 2.3 Talladega 1997
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja SS »

Suodatinta ei kannata puhdistaa, vaan vaihtaa. Pyyhkijät irti ja suojamuovit pois, sen jälkeen pääsee käsiksi suodattimeen. Kourusta konehuoneeseen vedet johtava kumitötsä kannattaa putsata samalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Onkohan se paperinen vai aktiivihiiliversio?
900S 2.3 Talladega 1997
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja eth0 »

tkrakas kirjoitti:Onkohan se paperinen vai aktiivihiiliversio?
Voi olla kumpi vaan. Alkuperäinen on kaiketi aktiivihiili. Paperinen välttää ihan hyvin. Väittävät, ettei se tukkeudu yhtä nopeasti.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

tkrakas kirjoitti:Vaihdoin autoon ACC-yksikön, koska otaksuin vian olevan siinä.
Mutta vika jatkuu eli puhallus on hyvin heikko. Käynnistettäessä puhallusääni
kuuluu voimakkaana ja sen jälkeen se hitaasti vaimenee. Puhallusvoimakkuuden säätö näkyy näytössä, mutta tuntuu kädessä vain heikosti. Ihme ja kumma, ettei vielä ole kuitenkaan tullut huurua, joka haittaisi ajoa (?!).
Missä vika piilee? Ajattelin viedä Delta-Autoon vian paikkallistamiseen, mutta 80e/tunti ei oikein houkuttele...
Jatketaan tätä, koska kaverin saabissa sama ongelma, mutta ongelma ei ratkennut suodatinta vaihtamall kuten itsellä.

Autossa on ehjän tuntuinen ACC-yksikkö (osti sen korjattuna). Puhallus on tosi heikkoa, oikeastaan vain henkäys tulee eikä ilmaa tule lisää, vaikka näytössä olisi kaikki palkit näkyvissä ts. säädön pitäisi olla täysillä.
Moottori pyörii kyllä siellä suodattimen alla, joskaan en osaa sanoa pyöriikö riittävällä nopeudella.
Kun vaihtaa ACC-yksikössä ilmansuuntaa esim.jalkoihin niin kuuluu ihan oikea ääni sieltä konsolista eli ilmansuuntamoottori (vai mikä se on?) tuntuisi toimivan.Puhallus on yhtä heikkoa kaikilla suunnilla.
Eli mistä päin vikaa etsisi?
900S 2.3 Talladega 1997
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

tehonsäätimen fetti tai puhaltimen moottori
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

vesa67 kirjoitti:tehonsäätimen fetti tai puhaltimen moottori
Ok.
Kannattaako ensin syöttää puhaltimen moottorille virtaa suoraan akusta, jolloin ilmeisesti selviää onko vika moottorissa?
Koska suora virransyöttöhän aiheuttanee sen, että puhaltimen pitäisi puhaltaa täysillä koko ajan?
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Odottelen vielä edelliseen vastausta, mutta uutena kysymyksenä olisi, että löytyykö
Kajaani-Iisalmi - lähialueilla pätevää korjaajaa tähän hommaan?
Delta-Autoon kun ei oikein huvittaisi viedä ja muita en Kajaanissa tiedä...
900S 2.3 Talladega 1997
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: Saab 9-3 -98 sisälämppäriongelma

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Lisäkysymys... Moottorin vieressä on virtaliitin, johon tulee kaksi johtoa ja moottorista kaksi. Mietityttää liittimen alapinnassa oleva tyhjä liitin eli pitäisikö siihen tulla joku johto vai onko vain jonkun toisen mallin vuoksi siinä?
900S 2.3 Talladega 1997
Vastaa Viestiin