Alatukivarsi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja mursu »

Azanovix kirjoitti:
mursu kirjoitti:No kyllä tuo nosturi aikamoista kermaperseilyä jo on :)

Pukeilla tekeminen on yhtä helppoa kuin lasten lyöminen.
Jokainen tyylillään. Toiset ottavat päänsärkyyn buranaa, toiset potkivat varpaitaan seiniin. Kumpikin toimii, jos on toimiakseen. :wink:
No täytyykö tuosta kaikki kaksi pulttia avata niin että joutuu vähän kumartamaan auton alle... ainakaan vielä alle 3kymppisenä tuo ei ole tuottanut ongelmia :)
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tänään katsastusmies pompautti oikeasta alatukivarresta, jonka ostin motonetistä vuosi ja 20Tkm sitten.
Viimeksi muokannut MrG, To Marras 19, 2009 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Jahas, toivottavasti itellä kestää kauemmin :? Tänään tarttui motonetin tukivarret matkaan.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja patse »

Voi olla hyvä laittaa vähän lisää rasvaa palloihin, sellaista joka toimii Suomalaisissa olosuhteissa. Omassa kolkissa mennyt scantech-malli kolme vuotta ja yli 70tkm
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja SS »

Irrotin suojakumin ylemmän kiristyssiteen ja painoin mustekasettien täyttöruiskulla kumin alusen täyteen MOS-rasvaa. Saa nähdä kauanko kestää. Suurin työ oli saada se suojakumin kiristysside takaisin kumia rikkomatta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Uri
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: La Huhti 17, 2010 20:27
Paikkakunta: Kouvola

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Uri »

Onko kukaan tilannut ulkomailta alatukivarsia? Jos saisi parempaa laatua. Ebayssa on ainakin tarjontaa..
Saab 9-3 2.2 TiD -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Vielä näin muistutuksena, että jos vaan mahdollista, niin kannattaa laittaa siihen alapalloon rasvanippa ennen sen uuden tukivarren paikalleen asennusta! Veikkaan, että se lisää rutkasti alapallon käyttöikää. Itse aion tehdä kolkkiin mm. em. toimenpiteen noiden alatukivarsien ulommaisten uretaanipuslien asennuksen yhteydessä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
janos
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 23:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja janos »

SS kirjoitti:
Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.

1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).

Näillä ohjeilla onnistui alatukivarsien vaihto vallan mainiosti. Bilteman murtohaarukka oli hyvä työkalu pallonivelten irroitukseen. Tuon T55 torxin lisäksi hankin 18mm lenkkiavaimen, koska en aikaisemmin sellaista omistanut.

Aikaa remonttiin meni noin puolitoista tuntia. Oikean puolen vaihtoon ajasta meni noin tunti, kun taas vasemman puolen tukivarren vaihdoin 20 minuttissa. Käytössä oli pilarinosturi, joka oleellisesti helpotti remonttia. Kiitokset hyvistä ohjeista, ne auttoivat huomattavasti :)

Niin ja se minkä vuoksi alatukivarsia aloin vaihtamaan, oli täristys maantieajossa. Vasemman tukivarren pusla oli repeytynyt ja tiensä päässään. Oikean puolen pusla näytti paremmalta. Jännityksellä lähdin testiajolle tukivarsien vaihdon jälkeen. Nostettuani vauhdin maantienopeuteen totesin tärinän olevan tipotiessään. Onnistunut remontti siis kaikin puolin 8)
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Minkä merkkinen alatukivarsi kannattaa laittaa?
Motonetissa on 99,90 maksavia (merkistä en tiedä).
Sitten on saatavilla ainakin Nordig merkkistä n. 110 E, josta löytyy saab varaosanumero.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Pitääkö alatukivarsien vaihdonjälkeen tarkistuttaa aurauskulmat?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Ainahan ne pitäis tarkastaa/säätää, jos pyöräntuentoihin kosketaan.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja SS »

Minkä merkkinen alatukivarsi kannattaa laittaa?
Motonetissa on 99,90 maksavia (merkistä en tiedä).
Motonetista Professional Parts Swedeniä jokunen vuosi sitten ostettu, tänä vuonna Meyle. Ihan hyvin tuo ensin mainittukin on kestänyt.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin