SS kirjoitti:Jos auton saa kunnolla ylös, ei ole vaikea toimenpide. Aikaa siihen sen sijaan saa kyllä kulumaan. Jos autoa taas ei saa esim. nosturille vaan pelkästään pukeille, niin aikaa menee takuuvarmasti enemmän. Muutaman tunnin saa varata.
Hallitunkki riittää, keula vaan kokonaan ylös keskeltä.
1) Rengas irti
2) Pallonivelen mutteri auki
3) Murtohaarukalla pallonivel irti olkakappaleesta, useimmille ulosvetäjille on liian ahdasta.
4) T55 torxilla (ainakin uudemmissa) vinottaistuki irti tukivarresta.
5) Kallistuksenvaimennin irti tukivarresta
6) Tukivarren sisäpään pultti räikällä auki, kanta tukivarren etupuolella palkin sisässä. Palkissa on tuossa kohtaa räikän mentävä reikä.
7) Tukivarsi irti ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Aikaa menee ihmettelyineen noin 1h jos vastaan ei tule odottamattomia yllätyksiä. Loisteputkiroikka tai vastaava valonlähde on ehdoton apu, samoin oikeat työkalut (esim. tuo torx jos pultti ko. kannalla).
Näillä ohjeilla onnistui alatukivarsien vaihto vallan mainiosti. Bilteman murtohaarukka oli hyvä työkalu pallonivelten irroitukseen. Tuon T55 torxin lisäksi hankin 18mm lenkkiavaimen, koska en aikaisemmin sellaista omistanut.
Aikaa remonttiin meni noin puolitoista tuntia. Oikean puolen vaihtoon ajasta meni noin tunti, kun taas vasemman puolen tukivarren vaihdoin 20 minuttissa. Käytössä oli pilarinosturi, joka oleellisesti helpotti remonttia. Kiitokset hyvistä ohjeista, ne auttoivat huomattavasti
Niin ja se minkä vuoksi alatukivarsia aloin vaihtamaan, oli täristys maantieajossa. Vasemman tukivarren pusla oli repeytynyt ja tiensä päässään. Oikean puolen pusla näytti paremmalta. Jännityksellä lähdin testiajolle tukivarsien vaihdon jälkeen. Nostettuani vauhdin maantienopeuteen totesin tärinän olevan tipotiessään. Onnistunut remontti siis kaikin puolin
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)