Virtalukko
Virtalukko
Jumitti yläasentoon, eli pakki on päällä, virta-avain ei käänny lainkaan. Vaihdekeppiäkään renkuttamalla ei saa avainta alas että vois laittaa virrat sekä käynnistää. Teki tänään iltapäivällä eka kerran ja nyt jumitti kokonaan. Öljyä on laitettu.... Onko kellään tietoa mikä vialla ja voiko "kädetön" vaihtaa itse (erikosavaimia tms)??
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
Re: Virtalukko
Jatkoa...
Nyt on kaikki pultit auki, kotelot pois edestä ja kuinka ollakkaan, pitäisi irrottaa vaihdevipu jostain kohtaa että saisi sen koko alumiiniklöntin pois ja syliin tutkimusta varten. Melko hauskaa kun ei oikein kukaan korjaamo Kajaanissa tiedä kuinka tapahtuu tuon lukon purku. Delta-auto tietysti eri asia.....
Nyt kun vielä saisi viisautta että tietäisi MITÄ/MIKÄ on rikki ja mitä pitää tilata.....
Nyt on kaikki pultit auki, kotelot pois edestä ja kuinka ollakkaan, pitäisi irrottaa vaihdevipu jostain kohtaa että saisi sen koko alumiiniklöntin pois ja syliin tutkimusta varten. Melko hauskaa kun ei oikein kukaan korjaamo Kajaanissa tiedä kuinka tapahtuu tuon lukon purku. Delta-auto tietysti eri asia.....
Nyt kun vielä saisi viisautta että tietäisi MITÄ/MIKÄ on rikki ja mitä pitää tilata.....
Kauneus on katoavaista vain kaksi asiaa kasvaa iän myötä: Rumuus ja Läski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Virtalukko
ootko kokeillu saab wis ?
löytyy netistä...
hyviä ohjeita
löytyy netistä...
hyviä ohjeita
Re: Virtalukko
miul teki ihan saman jutun, johtuu varmaan tuosta rasvauksesta... Kylmästi papukaija pihit ja käännät vaa.
900 2.0t -96
Jäsen #4593
Jäsen #4593
Re: Virtalukko
en tiiä ymmärsinkö oikein, mutta se lukkosylinterihän tulee pois, kun avaimen saa väännettyä keskiasentoon, ja sitten painetaan se nasta sieltä alhaalta sivusta alas, ja samalla vedetään patruuna pois.
Omakohtaisia kokemuksia, että lukkoa ei kannata IKINÄ rasvata, ainakaan jossei oo jotain superhyper spesiaali saab-tehtaan asennuskäyttöön tarkoitettua uuuberhyper lukkoöljyä. muuten jumii varmasti. Been there, done that. Ja isommilla pihdeillä sopivasti hetkuttelemalla minäkin sain avaimen sopivaan asentoon, että sain sen patruunan pois.
Omakohtaisia kokemuksia, että lukkoa ei kannata IKINÄ rasvata, ainakaan jossei oo jotain superhyper spesiaali saab-tehtaan asennuskäyttöön tarkoitettua uuuberhyper lukkoöljyä. muuten jumii varmasti. Been there, done that. Ja isommilla pihdeillä sopivasti hetkuttelemalla minäkin sain avaimen sopivaan asentoon, että sain sen patruunan pois.
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: Virtalukko
Lukkoon kunnolla ainetta että huuhtelee moskat pois. Omassa tapauksessa lukko löi jumiin mutta liuottelemalla ja kun lähti toimimaan niin lukkoöljyt päälle niin on hyvin toiminut.
Turhaa sitä alumiiniklönttiä irroitat
Turhaa sitä alumiiniklönttiä irroitat
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11
Re: Virtalukko
Pitäisi virtalukon patruuna saada irti, on vähän vaikeuksia saada avainta kääntymään. Vanhoja viestejä lukemalla sain selville, että jostain reiästä pitää painaa avaimen ollessa virrat päällä -asennossa, jotta patruuna tulee ulos. Onko se reikä tämä kuvassa ympyröity, vai pitääkö purkaa lisää? Tuolla reiässä ei ainakaan tunnu olevan mitään sellaista, mikä painuisi alas.
Re: Virtalukko
Juuri tuo reikä se on. Virtalukko pitää ensin kääntää OFF-asentoon eli avaimenreikä osoittaa suoraan eteenpäin. Lukkopatruunassa on jousitettu kynsi, jonka liikerata on vain pari milliä, tuntuma on hieman epämääräinen ennenkuin sen kynnen liikkeen oppii tunnistamaan mutta jos toisella kädellä nostat kevyesti lukkopatruunaa ja samalla tökit reikään jollain tikulla niin pienen ronkkimisen jälkeen patruuna pullahtaa ulos.
9-3 SC 2.0t -07
Re: Virtalukko
jos autossa on useampi avain kannattaa kokeilla kaikkia ensi .minun 9-3 ssa on uusi lukkosylinteri niin uusin avain ei toimi ,vanhin toimii joka on kulunut, avaimet ovat alkuperäisiä. lukkopatruuna tilattu rungonnumeron mukaan . jakoavaimella käynisteltii jonkin aikaa ennekö sai uuden lukkopatruunan.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ke Elo 25, 2010 21:11
Re: Virtalukko
Jees, kyllähän se sieltä ylös nousi, tosiaan aika herkkä pieni klipu siellä oli.
Re: Virtalukko
Patruunan irrotuksen jälkeen kannattaa muuten kääntää virtalukon pohjasta virrat pois, terveisin nimimerkki "Unohdin tuon manööverin ja sitten rontattiin akkua lataukseen..."
Kysyin aikoinaan virtalukon voitelusta lukkosepältä (Auto-Avain, Helsinki) ja tämä oli sitä mieltä, että uuden lukon voi kevyesti öljytä mutta kuluneeseen ei rasvaa pidä työntää. Ohuiden haittalevyjen väliin menevä rasva ja muu töhnä nostaa haittoja ja lukon jumittumisriski kasvaa.
Kysyin aikoinaan virtalukon voitelusta lukkosepältä (Auto-Avain, Helsinki) ja tämä oli sitä mieltä, että uuden lukon voi kevyesti öljytä mutta kuluneeseen ei rasvaa pidä työntää. Ohuiden haittalevyjen väliin menevä rasva ja muu töhnä nostaa haittoja ja lukon jumittumisriski kasvaa.
9-3 SC 2.0t -07