Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Muutama tunti tullut kahlattua ja alkaa olemaan setti kasassa

Piston Ring Set (x4) STANDARD SIZE
Valve Stem Seal (16 of)
Petrol Engines Cylinder Head Bolts (10)
4-CYL (Petrol) Exhaust Manifold Gasket
4 CYL Petrol Intake Manifold Gask
9-3 98'-02' Head gasket - Genuine Saab
PETROL (with AC) Drive belt - Alternative (vanhaan päässyt öljyä)
all 4-cyl Petrol models Con Rod Bearing (Set of 8)

220eur

Wossner High Quality Forged Pistons

590eur

(männät snadisti auki, ei oo vielä näkyvissä T5 mäntiä ja kankia)

Kannattaako noilla palikoilla lähteä korjaamaan auto?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Wossnerin takomäntien mukana tulee myös renkaat eli ne voit pudottaa listalta jos niihin päädyt :D
#4275
9-3 2.0T
96 -76
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Ainakin venttiilikopan tiiviste puuttuu vielä listalta :wink:

Kannattaa laittaa suosiolla originaali. Laitoin Partsforsaabsilta tarviketiivisteen (hinta 1/3 originaalista) ja laatukin oli sitten samassa suhteessa :(

Tiiviste näytti tarpeeksi paksulta, mutta eipä mennyt pitkään, kun hikoilu alkoi. Tihkuu monesta kohdasta. Öljyä ei valu, mutta sen verran hikoilee, että kaikki pöly tarttuu kiinni.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihda myös runkolaakerit, ne saa siipeensä öljykarstasta monesti T7 moottoreissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Tämä selvä. Pistetään runkolaakerit noiden ylimääräisten männänrenkaidan tilalle ostoskoriin. Onnistuuko noiden runkolaakerien vaihto siinä "samalla" kun männät on nostettu pois? Eli lähinnä tuleeko tarpeeksi löysää vain iroittamalla/löysäämällä kampuran pukit? Sen verran mittava työ jo muutenkin, että kampiakselia ei tekis mieli ottaa irtipois ihan vapaaehtoisesti.
Ideaalitilanne olis, että sais alakerran kasaan nopsaa mitä se sitten tarkoittaakaan ja auton nosturilta lykättyä pois. Kansi kun saattaa antaa ylläreitä, joita voi sitten säätää "turvassa" kun auto seisoo jo omilla jaloilla.
Venakopan tiiviste on uusi minkälie merkkinen, eli en sitä nyt aatellut laittaa. Säästöhän on tässä kohtaa tuntuva :D Se on niin nopsa vaihtaa vaikka orkkisosaan sitten jos rempan jälkeen koneen pesen ja näyttää tihkuvan.

edit, onnistuu tai ei. Männät ja muut hilut tilattu 8)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja MrG »

Tomsson kirjoitti:Tämä selvä. Pistetään runkolaakerit noiden ylimääräisten männänrenkaidan tilalle ostoskoriin. Onnistuuko noiden runkolaakerien vaihto siinä "samalla" kun männät on nostettu pois? Eli lähinnä tuleeko tarpeeksi löysää vain iroittamalla/löysäämällä kampuran pukit? Sen verran mittava työ jo muutenkin, että kampiakselia ei tekis mieli ottaa irtipois ihan vapaaehtoisesti.
Ideaalitilanne olis, että sais alakerran kasaan nopsaa mitä se sitten tarkoittaakaan ja auton nosturilta lykättyä pois. Kansi kun saattaa antaa ylläreitä, joita voi sitten säätää "turvassa" kun auto seisoo jo omilla jaloilla.
Venakopan tiiviste on uusi minkälie merkkinen, eli en sitä nyt aatellut laittaa. Säästöhän on tässä kohtaa tuntuva :D Se on niin nopsa vaihtaa vaikka orkkisosaan sitten jos rempan jälkeen koneen pesen ja näyttää tihkuvan.

edit, onnistuu tai ei. Männät ja muut hilut tilattu 8)
Ota imusarjan pultit irti, ja sitte apurunko irti ja kori nosturilla ylös, niin koko tekniikka jää apurungon kanssa tallin lattialle. :D Sen jälkeen pelkkä apurunko takas autoon kiinni ja kori pihalle.
Imusarjan kun jättää konehuoneeseen kiinni siinä välttyy paljolta ylimääräseltä nysväämiseltä.
Moottoriin pitää sitte hankkia myös kaikki alakerran O-renkaat erikseen, ne makso marmoritiskillä jotain pari euroa kipale, myös stefat pitää uusia.
Ja mahollisesti kytkin.
Mun autossa vielä näky tehtaan hoonausjäljet, et se on vähä fiftisixsti kannattaako hoonata, jos mitään narmuja ei näy.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Voi tuutti :evil: Tuli viesti Abbottilta, että vakiokoon mäntiä ei oo hyllyssä, vaikka tilaussivu näytti vihreää valoa. Mutta tilaus on sisällä Saksaan ja pitäis tulla noin kolmen viikon päästä. ".05mm" ylikokoa löytyy(lienee typo, oikeasti 0,5mm) mutta lienee sopimaton, koska pytyt ovat hyvässä kunnossa ja tehtaan hoonausjäljet näkyy?
No, onhan tässä laina-auto käytössä, eli mitään hätää ei ole, mutta...
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Multa löytyy hyllystä asennusta odottava, 3 kuukautta jo mennyt, samainen Wössnerin mäntäsatsi jonka voisin sulle luovuttaa kunhan saan vaihdossa sen tilauksessa olevan sarjan :D

Vielä selvennyksenä että mun kulkine on -02 kolkki 8)

pistä vaika yyveetä jos kiinnostaa työn nopeutus :D
#4275
9-3 2.0T
96 -76
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

RaSaVili kirjoitti:Multa löytyy hyllystä asennusta odottava, 3 kuukautta jo mennyt, samainen Wössnerin mäntäsatsi jonka voisin sulle luovuttaa kunhan saan vaihdossa sen tilauksessa olevan sarjan :D

Vielä selvennyksenä että mun kulkine on -02 kolkki 8)

pistä vaika yyveetä jos kiinnostaa työn nopeutus :D
Mitä tähän voi enää sanoa... 8O
yv lähti
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Kansipahvi sökö? Ja mäntä..

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Kiitos RaSaVilille männistä. Saat kohta takaisin..

Mäntävikahan se siellä. Puuttui pala mäntää männänrenkaiden välistä noin 2cm matkalta. Mäntä ei kuitenkaan halki eikä mitään vikaa päälläkään. Pytyt kaikki vimpan päälle kunnossa onneksi. Minne lie pala kadonnut. Kansipahvissa ei näkynyt jälkiä vuodosta. Voi se silti olla vuotanut vähän, ei kuitenkaan tämä vika siitä johtunut.
Kaikki männät melkoisen karstaisia. Liekö johtunut jumittavista männänrenkaista kautta linjan ja kampikammion öljynpaineesta, koska myiden pyttyjen tulpat olivat ihan terveet kuitenkin. Pakovenoissa jännää pikku syöpymää mutta hiomalla lähti.

Noh.
Wössnerit nyt siis pesässä ja samalla kaikki nuo ylhäällä listaamani palikat.
Voi pliude! Eihän tuota kovin isoilla kierroksilla heti uskalla kovasti komentaa, mutta ei tuo auto koskaan ole tuollainen salakavala kostaja ollut! Alavääntöä on tuhat prosenttia enemmän kuin ikinä mulla ollessaan ja vetää täysin eleettömästi mutta rajusti jo kaasun hipaisulla.

Samalla uuden etutukivarret ja ajomukavuus jotenkin nousi toiseen potenssiin.
Ei kolise eikä natise, ei edes näillä pakkasilla ja reikäisellä tiellä.
Kallis kokonaisremppa, mutta siinä ja siinä kannattiko :)


Tulevan tallin asukki, eli mietinnässä ollut talliautokin ratkesin tällä rempalla. Tämä kolkki sinne menee ja kun koneessa on nyt potentiaalia, niin kutitellaan vähän lisää.
Tosin, sitä ennen toinen arkiauto hommattava.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Loistavaa että tuli kuntoon, nyt sitten isompaa ahdinta kun voi huoletta, mäntien puolesta, sen yli 300 ottaa :lol: :lol:
#4275
9-3 2.0T
96 -76
jusuksk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 13:40

Re: Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Viesti Kirjoittaja jusuksk »

Itellä kävi niin, että 100km ajoa sit syttyy öljyvalo palamaan ja suraavalle huoltsikalle 10km.
Noh... autohan sammuu 1km ennen huoltoasemaa ja ei meinaa lähteä käyntiin eikä kärsi kaasua. Ei ku jalat alle ja pakkaseen käveleen huoltsikalle hakemaan öljyä ja jäänestoo. näillä eväillä käyntiin, mutta ei kärsiny kaasua yhtää. Parin röökin ajan kävi tyhjäkäyntiä ja sit kärsi jo taas kaasuaki, mut konehuoneesta oli alkanu kuulua naputusta/nakutusta. Ääni tihenee kierrosten kasvaessa. Onko kellään käyny vastaavaa??? Nyt syö öljyä ja toi nakutus ääni edellee, mut tuntuis silti vetävän viä ihan normisti.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos ajoit 9km öljyvalo palaen 8O niin teit moottoristasi hyvin pitkälle entisen. Ei muuta kuin purkamaan ja toteamaan kuinka paljon menee vaihtoon. Vähintään laakerit, todnäk. muutakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jusuksk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 13:40

Re: Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Viesti Kirjoittaja jusuksk »

jcarlson kirjoitti:Jos ajoit 9km öljyvalo palaen 8O niin teit moottoristasi hyvin pitkälle entisen. Ei muuta kuin purkamaan ja toteamaan kuinka paljon menee vaihtoon. Vähintään laakerit, todnäk. muutakin.
Nii siis tsekkasin öljyt heti ku valo sytty palamaan ja ylämerkis näytti olevan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kansipahvi sökö? Eiku mäntä..

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Öljyvalon palaminen kertoo öljynpaineen (ja siten voitelun) puuttellisuudesta, siihen on muitakin syitä kuin öljymäärän vähäisyys. Kuten surullisenkuuluisa huohotinvaiva T7 moottoreissa, joka tukkii karstalla öljykanavia ja imusihdin..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin