Susi :), eli syö öljyä
Susi :), eli syö öljyä
Moro,
Keväällä hankittu 9-3 vm 2001 2.0t ajettu 80tkm syö vieläkin öljyä. Huohotinpäivitys asennettu, turbo tarkistettu (ehjä), koneen huuhtelu tehty, mutta ei vain tunnu auttavan. Öljynkulutus noin 0.5-1l /1000km, yleensä lähempänä 1:tä kuin puolta.
Mitä on foorumilta lukenut, niin seuraava ehdokas taitaa olla venttiilinvarsien kumit. Tätä ne veikkasit myös huollossa, kun sanoivat, että mikäli ei lopu kulutus.
Mikä on foorumin tuomio? Eli onko kansirempan aika seuraavaksi? Ja jos on, niin pitäisikö siinä samalla tehdä jotain muita päivityksiä konepuoleen/muihin osiin.
T: Vähitellen kyllästynyt lisäämään öljyä
Keväällä hankittu 9-3 vm 2001 2.0t ajettu 80tkm syö vieläkin öljyä. Huohotinpäivitys asennettu, turbo tarkistettu (ehjä), koneen huuhtelu tehty, mutta ei vain tunnu auttavan. Öljynkulutus noin 0.5-1l /1000km, yleensä lähempänä 1:tä kuin puolta.
Mitä on foorumilta lukenut, niin seuraava ehdokas taitaa olla venttiilinvarsien kumit. Tätä ne veikkasit myös huollossa, kun sanoivat, että mikäli ei lopu kulutus.
Mikä on foorumin tuomio? Eli onko kansirempan aika seuraavaksi? Ja jos on, niin pitäisikö siinä samalla tehdä jotain muita päivityksiä konepuoleen/muihin osiin.
T: Vähitellen kyllästynyt lisäämään öljyä
Viimeksi muokannut Joksu93, Ti Joulu 21, 2010 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Susi :), eli syö öljyä
Se, että kone syö öljyä ei tee siitä automaattisesti sutta. Eikä se aina tarkoita kallista huoltoa.
Itse juuri maksoin tänään vanhan satkun kansirempasta 200e. Aamulla vein, illalla hain. Ja savutus, jossa öljyä paloi ihan sikana, loppui siihen. Kansipahvissa oli ykkösen kohdalla isompi kuluma öljyn puolella ja pienempi veden puolella. Sylinterit ja kone siisti +puristukset ok eli se siitä "Sudesta" ainakin omalla kohdallani. Sinulla ei tarvitse olla yhtään sen pahempaa.
Itse juuri maksoin tänään vanhan satkun kansirempasta 200e. Aamulla vein, illalla hain. Ja savutus, jossa öljyä paloi ihan sikana, loppui siihen. Kansipahvissa oli ykkösen kohdalla isompi kuluma öljyn puolella ja pienempi veden puolella. Sylinterit ja kone siisti +puristukset ok eli se siitä "Sudesta" ainakin omalla kohdallani. Sinulla ei tarvitse olla yhtään sen pahempaa.
Tarkista ensin tulpat ja puristukset.Joksu93 kirjoitti:Eli onko kansirempan aika seuraavaksi?
Re: Susi :), eli syö öljyä
Haiseeko palanut öljy? Onko konehuonetta pesty niin, että näkisit mahdollisen vuotokohdan helpommin?
Re: Susi :), eli syö öljyä
Älä lannistu, autot on tälläisia. Välilä ne antavat elämyksiä ja välillä riemun hetkiä. Saabit on ihan kivoja ja yleensä ne eivät vastustele. Yhdyn tuohon ajatukseen, pese konehuone ja tutki,mistä vuotaa? TSEMPPIÄ!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Susi :), eli syö öljyä
Ja jos haisee sisälle, sinulla on huohotus joko tukossa tai vain pikkuletkun takaiskuventtiili väärinpäin, kuten itsellä oli entinen omistajan tumpelo laittanut.Azanovix kirjoitti:Haiseeko palanut öljy?
Ja aina ei tarvitse viedä pajallekaan, vaikka kuvittelee ettei selviä ilman. Tekemällä oppii ja itsekin suht auto-aasina (pakon edessä ) onnistuin vaihtamaan satkuun uuden turbon ja irroittamaan kaikki putkistot ja puhdistamaan ne hyvinkin perusteellisesti.
Ja lopuksi kun kaikki toimii, ni ai saatana ku on hyvä (ja pätevä ) fiilis.
Re: Susi :), eli syö öljyä
Tekemällä tosiaanki oppii, ennen ensimmäistä Saabiani en osannut renkaanvaihtoa kummempia hommia. Kyllä se rahansäästö on melkoinen motivaattori varsinkin näin opiskelijan näkökulmasta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Susi :), eli syö öljyä
Äärimmäisen hyvä mainospuhe.t.t.j kirjoitti:Tekemällä tosiaanki oppii, ennen ensimmäistä Saabiani en osannut renkaanvaihtoa kummempia hommia. Kyllä se rahansäästö on melkoinen motivaattori varsinkin näin opiskelijan näkökulmasta.
Rivien välistä joku vääräleuka voisi lukea: "Saabin kanssa olet pakotettu opettelemaan auton jatkuvaa huoltamista."
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32
Re: Susi :), eli syö öljyä
-01 on susi, öljy palaa, männänrenkaat ovat syylliset, myy pois heti. Tulee liian kalliiksi vaihtaa öljyrenkaat.
Re: Susi :), eli syö öljyä
Miten turbo testattiin? Laakerien kunto ei välttämättä kerro tiivisteiden kuntoa.Joksu93 kirjoitti:Moro,
Keväällä hankittu 9-3 vm 2001 2.0t ajettu 80tkm (BSR 1) syö vieläkin öljyä. Huohotinpäivitys asennettu, turbo tarkistettu (ehjä), koneen huuhtelu tehty, mutta ei vain tunnu auttavan. Öljynkulutus noin 0.5-1l /1000km, yleensä lähempänä 1:tä kuin puolta.
Mitä on foorumilta lukenut, niin seuraava ehdokas taitaa olla venttiilinvarsien kumit. Tätä ne veikkasit myös huollossa, kun sanoivat, että mikäli ei lopu kulutus.
Mikä on foorumin tuomio? Eli onko kansirempan aika seuraavaksi? Ja jos on, niin pitäisikö siinä samalla tehdä jotain muita päivityksiä konepuoleen/muihin osiin.
T: Vähitellen kyllästynyt lisäämään öljyä
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Susi :), eli syö öljyä
Konehuone on pesty ja pieni vuoto oli siitä huohottimen tiivisteen kohdalta (tiiviste vaihdettiin). Turbo katsottiin siten, että kaikki putket pois ja kokeiltiin kuinka paljon on välystä. Huollossa tekivät koneen sisäpesun ja öljynvaihdon yhteydessä.
Mitä siihen sisällä haisemiseen tulee, niin joskus tuoksahtaa vähän palaneelle. Kuinkas kannattaisi tsekata tuo huohotin, nimittäin ne renkaat osaa vaihtaa ja öljyä lisätä, mutta muuten aika tumpelo noiden laittojen kanssa. Varmaan näin Saabin omistajana olisi aika harjoitella myös muita operaatioita. . Nyt vain täytyy jostain löytää aikaa siihen. Ilmeisesti Haynesin (yms.) opas olisi poikaa kun harjoittelee auton korjaamista.
Mitä siihen sisällä haisemiseen tulee, niin joskus tuoksahtaa vähän palaneelle. Kuinkas kannattaisi tsekata tuo huohotin, nimittäin ne renkaat osaa vaihtaa ja öljyä lisätä, mutta muuten aika tumpelo noiden laittojen kanssa. Varmaan näin Saabin omistajana olisi aika harjoitella myös muita operaatioita. . Nyt vain täytyy jostain löytää aikaa siihen. Ilmeisesti Haynesin (yms.) opas olisi poikaa kun harjoittelee auton korjaamista.
Re: Susi :), eli syö öljyä
Haynesin lisäksi luottaisin WISsiin ja EPChen saabin tapauksessa. WIS varsinkin kertoo miten mikäkin tehdään ja missä järjestyksessä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Susi :), eli syö öljyä
Haynes, WIS, EPC, foorumitiedustelut, niillä itse lähdin pikkuhiljaa eteenpäin.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Susi :), eli syö öljyä
Ihan sellasta kysyisin että mitä öljyä käytät? merkki ja visco. Noiden merkkiliikeidenkin(ja muidenkin liikkeiden) suosituksissa on eroa liikekohtaisesti mitä itse oon huomannu. Käsittääkseni kyseinen kone ei ole tarkoitettu millekkään 0w30 mobil ESP öljylle mitä ainakin Jyväskylän laakkonen tarjoaa aina..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Susi :), eli syö öljyä
Näin tein itsekin ja ehdin jo fiilistellä, kun luulin hyrrän olevan kunnossa. Se ei kuitenkaan kerro tiivisteiden kuntoa, kuten 9000LPT tuossa kertoikin.Joksu93 kirjoitti:Turbo katsottiin siten, että kaikki putket pois ja kokeiltiin kuinka paljon on välystä.
OT: Kaiken huipuksi tuolloin hyrrää vaihtaessani, sieltä löytyikin uudempi vesijäähdytteinen malli. Eli luulin taas että JES valkoinen savutus tulee sieltä. Hymy hyytyi kun pistin koneen tulille ... -> kannentiiviste. Ja se olisi ollut pienempi työ. 3 luottamaani pajaa vain sanoi, että Turbo se on.. Ja on tullut myös selväksi, ettei edes merkkiliike tiedä missä vika on. Mitä tossa nyt on yhtä uudempaa femmaa huollossa juoksutettu.
Kerron tämän nyt 22 vuotta vanhasta autosta, mutta huohotustekniikan toimintaperiaate ei ole ainakaan uudempiin 9000-malleihin asti muuttunut ja 04-vuoden 9-5 -mallissakin muistaakseni ihan samannäköiset letkut.Joksu93 kirjoitti:Mitä siihen sisällä haisemiseen tulee, niin joskus tuoksahtaa vähän palaneelle. Kuinkas kannattaisi tsekata tuo huohotin?
Eli.. Ota kanteen menevä muovinen haaroitusosa nyppäämällä irti kannessa olevasta huohottimen tiivisteestä. Haaroitusosassa on kiinni 2 letkua, ohuempi ja paksumpi. Mainitsemani takaiskuventtiili on kiinni ohuemmassa. Venttiilissä on nuoli-osoitin ja sen tulisi osoittaa poispäin kannesta.
Testaa venttiili sekä molemmat letkulähdöt, letkuja ei tarvitse irroittaa, muuta kuin venttiilistä. Puhalla venttiiliin. Ilma saa kulkea vain nuolen suuntaan. Jos imiessä tulee ilmaa, vaihda venttiili. Seuraavaksi puhalla ja ime letkuista, jos jossain letkussa tai haaroittimessa ei kulje ilma, vaihda ko. osa. HUOM! Ilma EI kulje letkuissa kovin nopeasti, joten se ei heti tarkoita letkun olevan tukossa.
Re: Susi :), eli syö öljyä
Öljynä on ollut ihan perus Nesteen City Pro 5W-40, joka nyt ainakin omasta mielestäni täyttää ne moottorin suositukset. Korjatkaa jos olen väärässä .
Se on kyllä totta, että toi öljynkulutuksen syyn etsiminen on hieman hakuammuntaa. Mennään siinä järjestyksessä eteenpäin kun on todennäköisintä, ja turhia osavaihtoja tulee aina.
Se on kyllä totta, että toi öljynkulutuksen syyn etsiminen on hieman hakuammuntaa. Mennään siinä järjestyksessä eteenpäin kun on todennäköisintä, ja turhia osavaihtoja tulee aina.