Susi :), eli syö öljyä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Joksu93
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Heinä 11, 2010 22:18
Paikkakunta: HKI

Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Joksu93 »

Moro,

Keväällä hankittu 9-3 vm 2001 2.0t ajettu 80tkm syö vieläkin öljyä. Huohotinpäivitys asennettu, turbo tarkistettu (ehjä), koneen huuhtelu tehty, mutta ei vain tunnu auttavan. Öljynkulutus noin 0.5-1l /1000km, yleensä lähempänä 1:tä kuin puolta.

Mitä on foorumilta lukenut, niin seuraava ehdokas taitaa olla venttiilinvarsien kumit. Tätä ne veikkasit myös huollossa, kun sanoivat, että mikäli ei lopu kulutus.

Mikä on foorumin tuomio? Eli onko kansirempan aika seuraavaksi? Ja jos on, niin pitäisikö siinä samalla tehdä jotain muita päivityksiä konepuoleen/muihin osiin.

T: Vähitellen kyllästynyt lisäämään öljyä
Viimeksi muokannut Joksu93, Ti Joulu 21, 2010 13:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Se, että kone syö öljyä ei tee siitä automaattisesti sutta. Eikä se aina tarkoita kallista huoltoa.

Itse juuri maksoin tänään vanhan satkun kansirempasta 200e. Aamulla vein, illalla hain. Ja savutus, jossa öljyä paloi ihan sikana, loppui siihen. Kansipahvissa oli ykkösen kohdalla isompi kuluma öljyn puolella ja pienempi veden puolella. Sylinterit ja kone siisti +puristukset ok eli se siitä "Sudesta" ainakin omalla kohdallani. Sinulla ei tarvitse olla yhtään sen pahempaa.
Joksu93 kirjoitti:Eli onko kansirempan aika seuraavaksi?
Tarkista ensin tulpat ja puristukset.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Haiseeko palanut öljy? Onko konehuonetta pesty niin, että näkisit mahdollisen vuotokohdan helpommin?
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2929
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja ristos »

Älä lannistu, autot on tälläisia. Välilä ne antavat elämyksiä ja välillä riemun hetkiä. Saabit on ihan kivoja ja yleensä ne eivät vastustele. Yhdyn tuohon ajatukseen, pese konehuone ja tutki,mistä vuotaa? TSEMPPIÄ! :wink:
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Azanovix kirjoitti:Haiseeko palanut öljy?
Ja jos haisee sisälle, sinulla on huohotus joko tukossa tai vain pikkuletkun takaiskuventtiili väärinpäin, kuten itsellä oli entinen omistajan tumpelo laittanut.

Ja aina ei tarvitse viedä pajallekaan, vaikka kuvittelee ettei selviä ilman. Tekemällä oppii ja itsekin suht auto-aasina (pakon edessä :lol: ) onnistuin vaihtamaan satkuun uuden turbon ja irroittamaan kaikki putkistot ja puhdistamaan ne hyvinkin perusteellisesti.


Ja lopuksi kun kaikki toimii, ni ai saatana ku on hyvä (ja pätevä :lol: ) fiilis. :saab:
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tekemällä tosiaanki oppii, ennen ensimmäistä Saabiani en osannut renkaanvaihtoa kummempia hommia. Kyllä se rahansäästö on melkoinen motivaattori varsinkin näin opiskelijan näkökulmasta. :)
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

t.t.j kirjoitti:Tekemällä tosiaanki oppii, ennen ensimmäistä Saabiani en osannut renkaanvaihtoa kummempia hommia. Kyllä se rahansäästö on melkoinen motivaattori varsinkin näin opiskelijan näkökulmasta. :)
Äärimmäisen hyvä mainospuhe. :lol:
Rivien välistä joku vääräleuka voisi lukea: "Saabin kanssa olet pakotettu opettelemaan auton jatkuvaa huoltamista." ;)
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

-01 on susi, öljy palaa, männänrenkaat ovat syylliset, myy pois heti. Tulee liian kalliiksi vaihtaa öljyrenkaat.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Joksu93 kirjoitti:Moro,

Keväällä hankittu 9-3 vm 2001 2.0t ajettu 80tkm (BSR 1) syö vieläkin öljyä. Huohotinpäivitys asennettu, turbo tarkistettu (ehjä), koneen huuhtelu tehty, mutta ei vain tunnu auttavan. Öljynkulutus noin 0.5-1l /1000km, yleensä lähempänä 1:tä kuin puolta.

Mitä on foorumilta lukenut, niin seuraava ehdokas taitaa olla venttiilinvarsien kumit. Tätä ne veikkasit myös huollossa, kun sanoivat, että mikäli ei lopu kulutus.

Mikä on foorumin tuomio? Eli onko kansirempan aika seuraavaksi? Ja jos on, niin pitäisikö siinä samalla tehdä jotain muita päivityksiä konepuoleen/muihin osiin.

T: Vähitellen kyllästynyt lisäämään öljyä
Miten turbo testattiin? Laakerien kunto ei välttämättä kerro tiivisteiden kuntoa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Joksu93
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Heinä 11, 2010 22:18
Paikkakunta: HKI

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Joksu93 »

Konehuone on pesty ja pieni vuoto oli siitä huohottimen tiivisteen kohdalta (tiiviste vaihdettiin). Turbo katsottiin siten, että kaikki putket pois ja kokeiltiin kuinka paljon on välystä. Huollossa tekivät koneen sisäpesun ja öljynvaihdon yhteydessä.

Mitä siihen sisällä haisemiseen tulee, niin joskus tuoksahtaa vähän palaneelle. Kuinkas kannattaisi tsekata tuo huohotin, nimittäin ne renkaat osaa vaihtaa ja öljyä lisätä, mutta muuten aika tumpelo noiden laittojen kanssa. Varmaan näin Saabin omistajana olisi aika harjoitella myös muita operaatioita. :). Nyt vain täytyy jostain löytää aikaa siihen. Ilmeisesti Haynesin (yms.) opas olisi poikaa kun harjoittelee auton korjaamista.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Haynesin lisäksi luottaisin WISsiin ja EPChen saabin tapauksessa. WIS varsinkin kertoo miten mikäkin tehdään ja missä järjestyksessä...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Haynes, WIS, EPC, foorumitiedustelut, niillä itse lähdin pikkuhiljaa eteenpäin. :saab:
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ihan sellasta kysyisin että mitä öljyä käytät? merkki ja visco. Noiden merkkiliikeidenkin(ja muidenkin liikkeiden) suosituksissa on eroa liikekohtaisesti mitä itse oon huomannu. Käsittääkseni kyseinen kone ei ole tarkoitettu millekkään 0w30 mobil ESP öljylle mitä ainakin Jyväskylän laakkonen tarjoaa aina..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Joksu93 kirjoitti:Turbo katsottiin siten, että kaikki putket pois ja kokeiltiin kuinka paljon on välystä.
Näin tein itsekin ja ehdin jo fiilistellä, kun luulin hyrrän olevan kunnossa. Se ei kuitenkaan kerro tiivisteiden kuntoa, kuten 9000LPT tuossa kertoikin.
OT: Kaiken huipuksi tuolloin hyrrää vaihtaessani, sieltä löytyikin uudempi vesijäähdytteinen malli. Eli luulin taas että JES valkoinen savutus tulee sieltä. Hymy hyytyi kun pistin koneen tulille :lol: ... -> kannentiiviste. Ja se olisi ollut pienempi työ. 3 luottamaani pajaa vain sanoi, että Turbo se on.. Ja on tullut myös selväksi, ettei edes merkkiliike tiedä missä vika on. Mitä tossa nyt on yhtä uudempaa femmaa huollossa juoksutettu.
Joksu93 kirjoitti:Mitä siihen sisällä haisemiseen tulee, niin joskus tuoksahtaa vähän palaneelle. Kuinkas kannattaisi tsekata tuo huohotin?
Kerron tämän nyt 22 vuotta vanhasta autosta, mutta huohotustekniikan toimintaperiaate ei ole ainakaan uudempiin 9000-malleihin asti muuttunut ja 04-vuoden 9-5 -mallissakin muistaakseni ihan samannäköiset letkut.

Eli.. Ota kanteen menevä muovinen haaroitusosa nyppäämällä irti kannessa olevasta huohottimen tiivisteestä. Haaroitusosassa on kiinni 2 letkua, ohuempi ja paksumpi. Mainitsemani takaiskuventtiili on kiinni ohuemmassa. Venttiilissä on nuoli-osoitin ja sen tulisi osoittaa poispäin kannesta.
Testaa venttiili sekä molemmat letkulähdöt, letkuja ei tarvitse irroittaa, muuta kuin venttiilistä. Puhalla venttiiliin. Ilma saa kulkea vain nuolen suuntaan. Jos imiessä tulee ilmaa, vaihda venttiili. Seuraavaksi puhalla ja ime letkuista, jos jossain letkussa tai haaroittimessa ei kulje ilma, vaihda ko. osa. HUOM! Ilma EI kulje letkuissa kovin nopeasti, joten se ei heti tarkoita letkun olevan tukossa.
Joksu93
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Heinä 11, 2010 22:18
Paikkakunta: HKI

Re: Susi :), eli syö öljyä

Viesti Kirjoittaja Joksu93 »

Öljynä on ollut ihan perus Nesteen City Pro 5W-40, joka nyt ainakin omasta mielestäni täyttää ne moottorin suositukset. Korjatkaa jos olen väärässä :).

Se on kyllä totta, että toi öljynkulutuksen syyn etsiminen on hieman hakuammuntaa. Mennään siinä järjestyksessä eteenpäin kun on todennäköisintä, ja turhia osavaihtoja tulee aina.
Vastaa Viestiin