Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Moro kaikille,
Olen luultavasti huomenna katsomassa Saab 900 vuosimallia 1995. Autosta löytyy:
ABS-jarrut, Airbag, Käynnistyksenesto, Hälytin
Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sisätilanpistoke, Lohkolämmitin, Stereot, Vakionopeudensäädin, Ajotietokone, Penkinlämmittimet, Sähköpeilit
Kun en paljon tiedä Saabista, niin kaverit kertokaa heikot kohdat. Mihin täytyy katsoa tuollaisessa autossa? Mitä kysyä myyjältä? Mikä mielestänne olisi reilu hinta alle 250 ajetulle?
Olen luultavasti huomenna katsomassa Saab 900 vuosimallia 1995. Autosta löytyy:
ABS-jarrut, Airbag, Käynnistyksenesto, Hälytin
Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sisätilanpistoke, Lohkolämmitin, Stereot, Vakionopeudensäädin, Ajotietokone, Penkinlämmittimet, Sähköpeilit
Kun en paljon tiedä Saabista, niin kaverit kertokaa heikot kohdat. Mihin täytyy katsoa tuollaisessa autossa? Mitä kysyä myyjältä? Mikä mielestänne olisi reilu hinta alle 250 ajetulle?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Mikähän moottori mahtaa autossa olla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
2.0, ilman turboa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Varmaan parin tontun tienoilla hinta. Itse katsoisin 1.ruostetilanteen 2.huoltokirjan että öljynvaihdot tehty 3.leima 4.renkaat
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Niin, mutta jos ei huoltokirjaa ole.. Ja mitä leimaa meinaat? Jos katsastusta, niin se on läpi kesällä ollut.
Mitä perusvikoja kannattaa etsiä?
Se kaveri kertoi että yhtenä aamuna pani konen kylmässä pakkasessa soimaan, niin kuulemma alkoi kierrokset vähän aaltoilemmaan. Mutta kuulemma hänelle kerrottiin firmassa että ihan normaalia Saabille. Kuulema hakee oikeat kierrokset. Mikä voi olla?
Mitä perusvikoja kannattaa etsiä?
Se kaveri kertoi että yhtenä aamuna pani konen kylmässä pakkasessa soimaan, niin kuulemma alkoi kierrokset vähän aaltoilemmaan. Mutta kuulemma hänelle kerrottiin firmassa että ihan normaalia Saabille. Kuulema hakee oikeat kierrokset. Mikä voi olla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Katso nyt kuitenkin se ruostetilanne.
Oli öljynvaihdot tehty ajallaan tai ei, kannattaa muistaa, että autolla on ikää varmaankin 16 vuotta. Kaikkea pikkuvikaa varmasti on ja autoa saa olla korjaamassa mahdollisesti useinkin. Tätä ei huoltokirja näytä, ei niin millään; se kun ei osaa ennustaa.
Itse olen ajellut omalla NG:lläni (vm. 96) nyt reilut kolme vuotta ja muun muassa seuraavaa on tullut korjattua:
- Bensapumppu. Vaihdettu aiemminkin jo ainakin kertaalleen, mutta uusiksi meni.
- Alatukivarret eteen. Pompsahti katsastus siihen paikkaan.
- Käsijarru. Tästä kannattaa käyttää Etsiä. Vaijeri on nyt vaihdettu kahdesti minun aikanani, ja voin lämpimästi suositella orkkisvaijeria; tarvike kesti vuoden.
- Vesipumppu. Yksi niistä apulaitteista, jotka jossain vaiheessa rupeavat rallattamaan moottorin käydessä, kun moniurahihna on paikallaan. Jonkun aikaa piti ääntä, sitten paukahti.
- Laturi & startti. Molemmat lyhyen ajan sisään viime talvena. Oli hauskaa odotella hinausapua Kehä III:n varressa, kun autosta loppui akku. Vaihtaminen hauskaa pikku näperrystä.
- Pakoputki. Ihan vain ruostetta... Takimmaisesta äänenvaimentimesta tuli villat ulos ja meno vähän hyytyi (putki tukossa) ja jousto-osa oli ruostunut puhki. Halpaa ja helppoa, jos ei hanki mitään viriviripalikoita.
- Kytkin. Tässäkin jo kolmas kierroksessa. Alkuperäinen sensonic oli vaihdettu nestekytkimeen joskus ja tänä syksynä meni jälleen vaihtoon.
Autolla on nyt ajettu n. 350 000 km ja tuossa on aika pitkälti mainitsemisen arvoiset ongelmat, mitä itse ajamieni reilun 70 000 km:n matkalle on mahtunut. Jotkut ovat päässeet helpommalla ja jotkut ovat työntäneet omansa Itämereen (tai paaliin). Tuurista se on kiinni.
Mainituista tuo käsijarru on oikeastaan ainoa tyyppivika näissä. Muut ovat kulutustavaraa ihan kaikissa malleissa ja merkeissä. Kuluvat vain nopeammin tai hitaammin.
Oli öljynvaihdot tehty ajallaan tai ei, kannattaa muistaa, että autolla on ikää varmaankin 16 vuotta. Kaikkea pikkuvikaa varmasti on ja autoa saa olla korjaamassa mahdollisesti useinkin. Tätä ei huoltokirja näytä, ei niin millään; se kun ei osaa ennustaa.
Itse olen ajellut omalla NG:lläni (vm. 96) nyt reilut kolme vuotta ja muun muassa seuraavaa on tullut korjattua:
- Bensapumppu. Vaihdettu aiemminkin jo ainakin kertaalleen, mutta uusiksi meni.
- Alatukivarret eteen. Pompsahti katsastus siihen paikkaan.
- Käsijarru. Tästä kannattaa käyttää Etsiä. Vaijeri on nyt vaihdettu kahdesti minun aikanani, ja voin lämpimästi suositella orkkisvaijeria; tarvike kesti vuoden.
- Vesipumppu. Yksi niistä apulaitteista, jotka jossain vaiheessa rupeavat rallattamaan moottorin käydessä, kun moniurahihna on paikallaan. Jonkun aikaa piti ääntä, sitten paukahti.
- Laturi & startti. Molemmat lyhyen ajan sisään viime talvena. Oli hauskaa odotella hinausapua Kehä III:n varressa, kun autosta loppui akku. Vaihtaminen hauskaa pikku näperrystä.
- Pakoputki. Ihan vain ruostetta... Takimmaisesta äänenvaimentimesta tuli villat ulos ja meno vähän hyytyi (putki tukossa) ja jousto-osa oli ruostunut puhki. Halpaa ja helppoa, jos ei hanki mitään viriviripalikoita.
- Kytkin. Tässäkin jo kolmas kierroksessa. Alkuperäinen sensonic oli vaihdettu nestekytkimeen joskus ja tänä syksynä meni jälleen vaihtoon.
Autolla on nyt ajettu n. 350 000 km ja tuossa on aika pitkälti mainitsemisen arvoiset ongelmat, mitä itse ajamieni reilun 70 000 km:n matkalle on mahtunut. Jotkut ovat päässeet helpommalla ja jotkut ovat työntäneet omansa Itämereen (tai paaliin). Tuurista se on kiinni.
Mainituista tuo käsijarru on oikeastaan ainoa tyyppivika näissä. Muut ovat kulutustavaraa ihan kaikissa malleissa ja merkeissä. Kuluvat vain nopeammin tai hitaammin.
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Ennenkaikkea kannattaa tarkistaa etupään joustintukien ruostetilanne, jousten välistä nostamalla suojakumiansa niin ylös että vaimenninpatruunan korkkimutteri näkyy. Näitä joustintukia on ruostunut poikki ja uudet maksavat n. 500€/Kpl. Ruotsista tilaamalla saa korjausholkkeja, ja mitä luultavimmin kohtpuoliin myös kotimaista tuotantoa tämän foorumin kautta.
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
En ole ihan perillä mistä tuesta on kyse.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Muistaakseni oli enemmän OG9-3:ssa esiintyvä ongelma. Mutta kuten sanottu, näin vanhassa autossa on ruostetta väkisinkin, ellei sitä ole aktiivisesti ensin torjuttu ja senkin jälkeen vielä aktiivisemmin poistettu.
Mistä yllämainitussa on kyse, löytyy ihan hakutoimintoa käyttämällä. Esimerkiksi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=jousij*
Mistä yllämainitussa on kyse, löytyy ihan hakutoimintoa käyttämällä. Esimerkiksi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=jousij*
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Kyseessä siis etupyörien ripustus, tarkemmin joustintuet eli iskunvaimentimet sisältävät "etutolpat", edellisestä linkistä selviää kyllä. Ja kyllä ne mätänevät NG-satkuistakin.
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
eipä ole mulle tullut vielä vastaan yhtään rikki ruostunutta joustintukea
ja jokunen ng on kerennyt olemaan (7 kpl) ja hajoitettukkin tullut osiksi muutama.
no kyllähän senkin saa rikki jos haluaa.
og 9-3 on joustin tuki ongelmia
ja jokunen ng on kerennyt olemaan (7 kpl) ja hajoitettukkin tullut osiksi muutama.
no kyllähän senkin saa rikki jos haluaa.
og 9-3 on joustin tuki ongelmia
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Taitaapa sillä olla sellainenkin nimi kuin olka-akseli, jollen väärin muista.Minuteman kirjoitti:Kyseessä siis etupyörien ripustus, tarkemmin joustintuet eli iskunvaimentimet sisältävät "etutolpat", edellisestä linkistä selviää kyllä. Ja kyllä ne mätänevät NG-satkuistakin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Ostin syksyllä 245tkm ajetun satkun ja kallein remontti on ollut kytkin remontti (Kytkin aivan loppu). Jos sitä ei ole vielä tehty, niin ulkopuolisella remontin hinta on puolet auton arvosta.Shadow_Fi kirjoitti:Moro kaikille,
Olen luultavasti huomenna katsomassa Saab 900 vuosimallia 1995. Autosta löytyy:
ABS-jarrut, Airbag, Käynnistyksenesto, Hälytin
Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sisätilanpistoke, Lohkolämmitin, Stereot, Vakionopeudensäädin, Ajotietokone, Penkinlämmittimet, Sähköpeilit
Kun en paljon tiedä Saabista, niin kaverit kertokaa heikot kohdat. Mihin täytyy katsoa tuollaisessa autossa? Mitä kysyä myyjältä? Mikä mielestänne olisi reilu hinta alle 250 ajetulle?
Toinen ulkopuolisella tehtävä kallis remontti on bensapumpun vaihto. Omaan yksilöön oli takajarrut uusittu viime katsastukseen (satulat, levyt ja jarruletkut). Nyt odottaa käsijarruvaijerin vaihtoa, koska katkesi.
Ruoste on vaikein hallittava ja suhteellisen kalliskin, jos ei itse osaa hitsata/omista välineitä. Helmoja kannattaa tutkia kosketuksien jäljiltä, koska muovihelmat ovat kiinni koriin hitsatuilla tapeilla, jotka vääntyvät kosketuksista ja alkavat ruostua (omassa jouduin hitsaamaan pari kohtaa). Kynnyskotelon takapää on toinen paha paikka.
Moottorinohjaus ei toimi niin fiksusti kuin turbo vehkeissä ja tuo kylmänä heiluva käyntinopeus taitaa olla ominaisuus (en ole vielä putsannut tyhjäkäynti moottoria) tuon verran ajetuissa vapari satkuissa. Kai sen saisi pois uusimalla riittävästi osia.
Hinnathan vaihtelevat 500€ ylöspäin ja erot yksilöiden välissä ovat isoja. Yli 1500€ hintaisen pitää olla jo hyvä yksilö ilmastoinnilla vapaastihengittävällä koneella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?
Suositut ruostekohdat löytyvät takaluukun ja ovien alaosista. Kannattaa ne ainakin tsekata. Omasta olen ne joutunut tekemään uusiksi.
Ja tosiaan etutolppien joustintukien mätäneminen vaivaa myös ng:tä, omasta oli toinen mätä ja sen takia vaihdoin koko tolpan.
Ja tosiaan etutolppien joustintukien mätäneminen vaivaa myös ng:tä, omasta oli toinen mätä ja sen takia vaihdoin koko tolpan.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t