Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Moro kaikille,

Olen luultavasti huomenna katsomassa Saab 900 vuosimallia 1995. Autosta löytyy:

ABS-jarrut, Airbag, Käynnistyksenesto, Hälytin
Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sisätilanpistoke, Lohkolämmitin, Stereot, Vakionopeudensäädin, Ajotietokone, Penkinlämmittimet, Sähköpeilit

Kun en paljon tiedä Saabista, niin kaverit kertokaa heikot kohdat. Mihin täytyy katsoa tuollaisessa autossa? Mitä kysyä myyjältä? Mikä mielestänne olisi reilu hinta alle 250 ajetulle?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mikähän moottori mahtaa autossa olla?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

2.0, ilman turboa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Varmaan parin tontun tienoilla hinta. Itse katsoisin 1.ruostetilanteen 2.huoltokirjan että öljynvaihdot tehty 3.leima 4.renkaat
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Niin, mutta jos ei huoltokirjaa ole.. Ja mitä leimaa meinaat? Jos katsastusta, niin se on läpi kesällä ollut.

Mitä perusvikoja kannattaa etsiä?

Se kaveri kertoi että yhtenä aamuna pani konen kylmässä pakkasessa soimaan, niin kuulemma alkoi kierrokset vähän aaltoilemmaan. Mutta kuulemma hänelle kerrottiin firmassa että ihan normaalia Saabille. Kuulema hakee oikeat kierrokset. Mikä voi olla?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Katso nyt kuitenkin se ruostetilanne.
Oli öljynvaihdot tehty ajallaan tai ei, kannattaa muistaa, että autolla on ikää varmaankin 16 vuotta. Kaikkea pikkuvikaa varmasti on ja autoa saa olla korjaamassa mahdollisesti useinkin. Tätä ei huoltokirja näytä, ei niin millään; se kun ei osaa ennustaa.
Itse olen ajellut omalla NG:lläni (vm. 96) nyt reilut kolme vuotta ja muun muassa seuraavaa on tullut korjattua:
- Bensapumppu. Vaihdettu aiemminkin jo ainakin kertaalleen, mutta uusiksi meni.
- Alatukivarret eteen. Pompsahti katsastus siihen paikkaan.
- Käsijarru. Tästä kannattaa käyttää Etsiä. Vaijeri on nyt vaihdettu kahdesti minun aikanani, ja voin lämpimästi suositella orkkisvaijeria; tarvike kesti vuoden.
- Vesipumppu. Yksi niistä apulaitteista, jotka jossain vaiheessa rupeavat rallattamaan moottorin käydessä, kun moniurahihna on paikallaan. Jonkun aikaa piti ääntä, sitten paukahti.
- Laturi & startti. Molemmat lyhyen ajan sisään viime talvena. Oli hauskaa odotella hinausapua Kehä III:n varressa, kun autosta loppui akku. Vaihtaminen hauskaa pikku näperrystä.
- Pakoputki. Ihan vain ruostetta... Takimmaisesta äänenvaimentimesta tuli villat ulos ja meno vähän hyytyi (putki tukossa) ja jousto-osa oli ruostunut puhki. Halpaa ja helppoa, jos ei hanki mitään viriviripalikoita.
- Kytkin. Tässäkin jo kolmas kierroksessa. Alkuperäinen sensonic oli vaihdettu nestekytkimeen joskus ja tänä syksynä meni jälleen vaihtoon.

Autolla on nyt ajettu n. 350 000 km ja tuossa on aika pitkälti mainitsemisen arvoiset ongelmat, mitä itse ajamieni reilun 70 000 km:n matkalle on mahtunut. Jotkut ovat päässeet helpommalla ja jotkut ovat työntäneet omansa Itämereen (tai paaliin). Tuurista se on kiinni.
Mainituista tuo käsijarru on oikeastaan ainoa tyyppivika näissä. Muut ovat kulutustavaraa ihan kaikissa malleissa ja merkeissä. Kuluvat vain nopeammin tai hitaammin.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ennenkaikkea kannattaa tarkistaa etupään joustintukien ruostetilanne, jousten välistä nostamalla suojakumiansa niin ylös että vaimenninpatruunan korkkimutteri näkyy. Näitä joustintukia on ruostunut poikki ja uudet maksavat n. 500€/Kpl. Ruotsista tilaamalla saa korjausholkkeja, ja mitä luultavimmin kohtpuoliin myös kotimaista tuotantoa tämän foorumin kautta.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En ole ihan perillä mistä tuesta on kyse.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Muistaakseni oli enemmän OG9-3:ssa esiintyvä ongelma. Mutta kuten sanottu, näin vanhassa autossa on ruostetta väkisinkin, ellei sitä ole aktiivisesti ensin torjuttu ja senkin jälkeen vielä aktiivisemmin poistettu.
Mistä yllämainitussa on kyse, löytyy ihan hakutoimintoa käyttämällä. Esimerkiksi: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... it=jousij*
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kyseessä siis etupyörien ripustus, tarkemmin joustintuet eli iskunvaimentimet sisältävät "etutolpat", edellisestä linkistä selviää kyllä. Ja kyllä ne mätänevät NG-satkuistakin.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

eipä ole mulle tullut vielä vastaan yhtään rikki ruostunutta joustintukea
ja jokunen ng on kerennyt olemaan (7 kpl) ja hajoitettukkin tullut osiksi muutama.
no kyllähän senkin saa rikki jos haluaa.
og 9-3 on joustin tuki ongelmia
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Minuteman kirjoitti:Kyseessä siis etupyörien ripustus, tarkemmin joustintuet eli iskunvaimentimet sisältävät "etutolpat", edellisestä linkistä selviää kyllä. Ja kyllä ne mätänevät NG-satkuistakin.
Taitaapa sillä olla sellainenkin nimi kuin olka-akseli, jollen väärin muista.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Shadow_Fi kirjoitti:Moro kaikille,

Olen luultavasti huomenna katsomassa Saab 900 vuosimallia 1995. Autosta löytyy:

ABS-jarrut, Airbag, Käynnistyksenesto, Hälytin
Ohjaustehostin, Keskuslukitus: Kaukosäätöinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Sisätilanpistoke, Lohkolämmitin, Stereot, Vakionopeudensäädin, Ajotietokone, Penkinlämmittimet, Sähköpeilit

Kun en paljon tiedä Saabista, niin kaverit kertokaa heikot kohdat. Mihin täytyy katsoa tuollaisessa autossa? Mitä kysyä myyjältä? Mikä mielestänne olisi reilu hinta alle 250 ajetulle?
Ostin syksyllä 245tkm ajetun satkun ja kallein remontti on ollut kytkin remontti (Kytkin aivan loppu). Jos sitä ei ole vielä tehty, niin ulkopuolisella remontin hinta on puolet auton arvosta.

Toinen ulkopuolisella tehtävä kallis remontti on bensapumpun vaihto. Omaan yksilöön oli takajarrut uusittu viime katsastukseen (satulat, levyt ja jarruletkut). Nyt odottaa käsijarruvaijerin vaihtoa, koska katkesi.

Ruoste on vaikein hallittava ja suhteellisen kalliskin, jos ei itse osaa hitsata/omista välineitä. Helmoja kannattaa tutkia kosketuksien jäljiltä, koska muovihelmat ovat kiinni koriin hitsatuilla tapeilla, jotka vääntyvät kosketuksista ja alkavat ruostua (omassa jouduin hitsaamaan pari kohtaa). Kynnyskotelon takapää on toinen paha paikka.

Moottorinohjaus ei toimi niin fiksusti kuin turbo vehkeissä ja tuo kylmänä heiluva käyntinopeus taitaa olla ominaisuus (en ole vielä putsannut tyhjäkäynti moottoria) tuon verran ajetuissa vapari satkuissa. Kai sen saisi pois uusimalla riittävästi osia.

Hinnathan vaihtelevat 500€ ylöspäin ja erot yksilöiden välissä ovat isoja. Yli 1500€ hintaisen pitää olla jo hyvä yksilö ilmastoinnilla vapaastihengittävällä koneella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: Ostamassa 900sta. Mitä tietää / kysyä / katsoa?

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Suositut ruostekohdat löytyvät takaluukun ja ovien alaosista. Kannattaa ne ainakin tsekata. Omasta olen ne joutunut tekemään uusiksi.

Ja tosiaan etutolppien joustintukien mätäneminen vaivaa myös ng:tä, omasta oli toinen mätä ja sen takia vaihdoin koko tolpan.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Vastaa Viestiin