Öljynpaine???
Öljynpaine???
Hei,
Noniin ny se myrkyn lykkäs. Eli tänään autoni päätti sytyttää öljynpainevalon kesken letkeän sunnuntaiajelun. Tietenkin ensimmäiseksi sammutin auton ja tsekkasin öljyt ja kaikki oli kunnossa öljyn määrän suhteen. Auto uudestaan käyntiin ja valo pysyi sammuksissa noin 5 min jonka jälkeen ilmestyi taas mukavan äänimerkin säestyksellä. Öljynpainevalon syttyessä auto oli normaalissa käyntilämpötilassa.
En tiedä löytyykö syy-seuraus-suhdetta, mutta viime talven kovimmilla pakkasilla öljynpainevalo jäi palamaan käynistksen jälkeen 2 min ajaksi ja koneen/öljyn lämmettyä valo sammui. Olin asian tiimoilta yhteydessä Oulun paikalliseen merkkikorjaamoon ja heidän mielestä ei ollut aihetta toimenpiteisiin.
Osaakohan joku viisas valoittaa kuinka syvällä suossa sitä taas ollaan rakkaan saabin kanssa.
Autohan on 9-3 2,0t vm.99, 275tkm.
Noniin ny se myrkyn lykkäs. Eli tänään autoni päätti sytyttää öljynpainevalon kesken letkeän sunnuntaiajelun. Tietenkin ensimmäiseksi sammutin auton ja tsekkasin öljyt ja kaikki oli kunnossa öljyn määrän suhteen. Auto uudestaan käyntiin ja valo pysyi sammuksissa noin 5 min jonka jälkeen ilmestyi taas mukavan äänimerkin säestyksellä. Öljynpainevalon syttyessä auto oli normaalissa käyntilämpötilassa.
En tiedä löytyykö syy-seuraus-suhdetta, mutta viime talven kovimmilla pakkasilla öljynpainevalo jäi palamaan käynistksen jälkeen 2 min ajaksi ja koneen/öljyn lämmettyä valo sammui. Olin asian tiimoilta yhteydessä Oulun paikalliseen merkkikorjaamoon ja heidän mielestä ei ollut aihetta toimenpiteisiin.
Osaakohan joku viisas valoittaa kuinka syvällä suossa sitä taas ollaan rakkaan saabin kanssa.
Autohan on 9-3 2,0t vm.99, 275tkm.
Re: Öljynpaine???
a) anturivika joka korjaantuu vaihtamalla ehjä
b) öljypumppu antautumassa
b) öljypumppu antautumassa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Öljynpaine???
Öljynpaineanturi, suodatin ja öljyt vaihdettu ja vähän aikaa homma toimi kuten pitikin eli ei valon vilkahduksia. Aamulla kuitenkin töihin mennessä öljynpainevalo taas syttyi ja sammui lähes heti syttymisen jälkeen. Seuraavana varmaan täytyy alkaa epäileen tuota öljypumpun toimintaa?
Mielesäni ön käynyt myös öljysihdin tukkeutuminen, mikä taitaa olla yleistä ainakin T7 koneissa, mutta onko samoja ongelmia sihdin suhteen myös T5 koneessa? Tietoa tai kokemuksia?
Tietääkö joku monta baria öljynpaineen pitäisi olla nomaalisti ja kuinka alas paineen pitää tipahtaa ennen kuin öljynpainevalo syttyy?
- 9-3, 2,0t vm.1999, 275 tkm
Mielesäni ön käynyt myös öljysihdin tukkeutuminen, mikä taitaa olla yleistä ainakin T7 koneissa, mutta onko samoja ongelmia sihdin suhteen myös T5 koneessa? Tietoa tai kokemuksia?
Tietääkö joku monta baria öljynpaineen pitäisi olla nomaalisti ja kuinka alas paineen pitää tipahtaa ennen kuin öljynpainevalo syttyy?
- 9-3, 2,0t vm.1999, 275 tkm
Re: Öljynpaine???
Valon syttymisraja ainakin T5 tonnarissa ~0,4bar.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Öljynpaine???
En tiiiä kolkista mutta WIS kertoilee saman vuotisesta femmasta että:
Merkkivalo syttyy öljynpaineen alittaessa 0,3-0,55 bar
Merkkivalo syttyy öljynpaineen alittaessa 0,3-0,55 bar
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: Öljynpaine???
Mittaa oljynpaineet ohjeiden mukaan, kylmänä ja lämpimänä, joutokäynnillä sekä kierroksilla. Öljynpaineantureihin ei kannata sokeasti luottaa.
Re: Öljynpaine???
mulla ei ng900:ssa pala ollenkaan öljykannun kuva kun laittaa virrat päälle/käyntiin, onkohan merkkivalo palanut tai jotain?
Saab NG900 96' 2.0t
Re: Öljynpaine???
Tod.näk. öljynpaineanturi rikki. Vaihda anturi!Janne_ kirjoitti:mulla ei ng900:ssa pala ollenkaan öljykannun kuva kun laittaa virrat päälle/käyntiin, onkohan merkkivalo palanut tai jotain?
Re: Öljynpaine???
Ei pala kylläkään se vihreä parkkivalokaan mikä pitäisi palaa.. :/LPT kirjoitti:Tod.näk. öljynpaineanturi rikki. Vaihda anturi!Janne_ kirjoitti:mulla ei ng900:ssa pala ollenkaan öljykannun kuva kun laittaa virrat päälle/käyntiin, onkohan merkkivalo palanut tai jotain?
Saab NG900 96' 2.0t
Re: Öljynpaine???
sijaitseeko ne mittariston takana jossain, vai kuskin jalkotilassa kun ottaa niitä muoveja pois?Mimmi kirjoitti:Mittariston liittimet ovat varmaankin tarkistettu?
Saab NG900 96' 2.0t
Re: Öljynpaine???
Lainataas vanhaa ketjua. Elikkäs ongelmana on se, että öljynpainevalo palaa allekirjoituksen satkussa rempan jälkeen. Rempan yhteydessä avasin öljypohjan ja poistin tp-ketjun. Öljyä ei tipu mistään ja kone kävi nätisti sen hetken kun sitä uskalsin käyttää. Ideoita?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Tulipa tuossa huomattua, että vauhtipyörän takana oleva kampuran stefa vuotaa. Ei kai tuo öljynpainevalon palaminen siitä voi johtua? Ei se kuitenkaan ihan seulana vuoda vaan tiputtelee pikkuisen...
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Öljymäärän olet varmastikin jo tarkistanut? Muutenkin sellainen käsitys on, että aika paljon saa puuttua öljyä (reilusti alle minimimerkin tikussa) ennenkuin sen takia sytyttelee valoa.
Anturivika voisi myös moista aiheuttaa?
Varoituksen sanana vain, en halua siis maalailla piruja seinille, omaan kärryyn tehtiin juuri moottorinvaihto samalla tavoin alkaneen vian seurauksena. Ensin se valo jäi vain käynnistyksen jälkeen palamaan hetkeksi, jossain vaiheessa se saattoi kesken matkan syttyä palamaankin. Aina oli kuitenkin oikea määrä öljyä eikä konekaan ääntänyt pahasti.
Sitten yhtäkkiä alkoi armoton kalkatus eikä liikkeelle enää uskaltanut lähteä. Matkalla moottorinvaihtoon leikkasi kone kiinni (kaikki pysyi kuitenkin lohkossa sisällä, ei esim. kiertokanki tullut kurkkimaan kyljestä ulos) ja homma oli viimeistään siinä vaiheessa selvä. Edelleenkään en tiedä tarkalleen, mikä siellä meni. Lohko on ja pysyy kiinni niin pitkään, että joku sen ostaa pois tai saan jostain kumman syystä jonkun päähänpinttymän ruveta availemaan sitä.
Jossain ketjussa vihjastiin, että kannattaa sen hihnapyörän sisäpuoliset torxit tarkastaa, että ovat pysyneet paikallaan eivätkä sorvaa öljypumpun kantta. Jos ei anturiviasta ole kyse, niin jokuhan siellä öljynkierron tiellä on, kun painetta ei kerry tarpeeksi.
Anturivika voisi myös moista aiheuttaa?
Varoituksen sanana vain, en halua siis maalailla piruja seinille, omaan kärryyn tehtiin juuri moottorinvaihto samalla tavoin alkaneen vian seurauksena. Ensin se valo jäi vain käynnistyksen jälkeen palamaan hetkeksi, jossain vaiheessa se saattoi kesken matkan syttyä palamaankin. Aina oli kuitenkin oikea määrä öljyä eikä konekaan ääntänyt pahasti.
Sitten yhtäkkiä alkoi armoton kalkatus eikä liikkeelle enää uskaltanut lähteä. Matkalla moottorinvaihtoon leikkasi kone kiinni (kaikki pysyi kuitenkin lohkossa sisällä, ei esim. kiertokanki tullut kurkkimaan kyljestä ulos) ja homma oli viimeistään siinä vaiheessa selvä. Edelleenkään en tiedä tarkalleen, mikä siellä meni. Lohko on ja pysyy kiinni niin pitkään, että joku sen ostaa pois tai saan jostain kumman syystä jonkun päähänpinttymän ruveta availemaan sitä.
Jossain ketjussa vihjastiin, että kannattaa sen hihnapyörän sisäpuoliset torxit tarkastaa, että ovat pysyneet paikallaan eivätkä sorvaa öljypumpun kantta. Jos ei anturiviasta ole kyse, niin jokuhan siellä öljynkierron tiellä on, kun painetta ei kerry tarpeeksi.
Re: Öljynpaine???
Öljyä on tarpeeksi. Joku yhteys tuolla valon palamisella ja rempalla on, koska aiemmin ei ole ongelmaa ollut. Öljypohjasta irrotin imusihdin ja vaihdoin stefan uuteen orkkikseen. Tuossa tsekkaillessa huomasin, että ahtimen öljynpaluuletku on lytyssä. Mahtaisko se aiheuttaa tuollaista?
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Öljynpaine???
Se on vain akselitiiviste eikä pidä takanaan varsinaista laakerissa vallitsevaa öljynpainetta.t.t.j kirjoitti:Tulipa tuossa huomattua, että vauhtipyörän takana oleva kampuran stefa vuotaa. Ei kai tuo öljynpainevalon palaminen siitä voi johtua? Ei se kuitenkaan ihan seulana vuoda vaan tiputtelee pikkuisen...
Tuliko öljypumpun imusihtiä irrotellessa ja kiinnitellessä vaihdettua sen imuputken O-rengas uuteen oikean kokoiseen, kuuluu olla melko tiukka asentaa?
Onko öljypohja tiivistetty varmasti soveltuvalla liimalla ja annettu aikaa kuivua, etenkin imuputken ja öljypumpun välisen nousureijän ympäristö?
Jos öljypumppu on avattu, niin onko sen kansi ja etenkin lukkorengas varmasti oikein paikoillaan, lukkorengas on toiselta sivultaan viistetty niin että se urassaan kiilaa kannen oikealle välykselle?
Mikä se remppa on mikä autoon nyt on tehty?