No tässä tarkempaa tilastoa. Auto on siis 5-ovinen 2002 9-3 B205E-koneella ja automaatilla. Ei virisoftia ja muutenkin täysin vakio ja huollettu ohjelman mukaan. Renkaat talvella 185/65R15 Nastat ja kesällä 195/60R15, eli vakiorengastuksella. Ilmastointia pidetty auto-asennossa vain kesäisin ja talvisin silloin tällöin.
Jokainen tankkaus on merkattu ylös alkaen syyskuusta 2009, jolloin auton hankin. Silloin kilsoja lasissa 200386 km, viimeisin tankkaus jouluaatolta 2010, jolloin mittarissa 213270 km. Laskelmat siis 15 kk ajalta, yksi vuosi + siihen yksi syksy päälle.
Auto talvisin lämpimässä (+5-+10) tallissa, josta starttaan töihin. Töissä lohkolämmitin aina kun lämpötila laskee lähemmäs nollaa. Oikeita kylmäkäynnistyksiä (auto seissyt pakkasessa yli 3h) tähän 15 kk:n rupeamaan mahtuu ehkä 10-15 kpl.
Ajo pääasiassa sekalaista kaupunkiajoa. Työmatkastani 3km on kaupunkia (asun keskustassa), loput 2 km maantietä (70 km/h). Lyhyttä ajoa aika paljon siis. Toisaalta kisoja syntyy selvästi enemmän satunnaisista maantieajoista (esim mökille 30 km/suunta). Sen päättelee jo siitä, että työmatka x vuotuiset työpäivät antaa ajomääräksi alle 2500km/v, ja mittariin kertyy kuitenkin 10tkm/v. Sanoisin, että kokonaisuutena ajomatkat vastaa sekalaista ajoa. Ajotyylini lienee keskivertoa, melko taloudellisesti pyrin ajamaan, mutta kyllä sitä joskus lähtee reippaammallakin kaasulla valoista, ei kuitenkaan mitään sudituksia tai kierrätyksiä 5000 kierrokseen, vaan turbon väännöstä nauttien.
Ja tässä lukuja:
koko kauden keskikulutus: 10,5 l/100 km
kulutus kaudella 11/2009-03/2010 (talvikausi, 3900 km): 10,8 l/100 km
kulutus kaudella 04-10/2010 (kesäkausi, 5600 km): 10,0 l/100 km
Säästeliäin tankkaus: 8,4 l/100 km
Kuluttavin tankkaus: 13,6 l/100 km
SIDin olen todennut näyttävän suhteellisen oikein näitä lukuja. Tosin en tiedä, miten pitkää historiaa tuossa keskikulutuksessa SID pitää sisällään. Ei se ainakaan tunnu edellisestä nollauksesta saakka koko historiaa käyttävän, koska maantielle mentäessä kulutuslukema lähtee aika nopeasti laskuun, joka meinaisi, että maantiellä
luo bensaa, eikä kuluta sitä
Uskoisin, että aika paljon näissä kulutuskeskusteluissa riippuu siitä, mitä pitää kaupunkiajona ja mitä maantieajona. Esim toi mun työmatka on sellainen, mitä joku voisi kirkkain silmin kutsua kaupunkiajoksi ja toinen puhtaaksi maantieajoksi. Jos keskinopeus on 40 km/h, ei kyseessä kyllä ole kaupunkiajo. Autojen kulutusmittauksissa käytetyssä kaupunkikulutuksen testisyklissä keskinopeus on alle 19 km/h.
Uusien DSG-vaihteisten autojen kulutuslukemia kun katsoo, niin onhan nämä lukemat aika korkeita. Paljonhan on tällä saralla tapahtunut viimeisten 5 vuoden aikana, kun uusien autojen myynti- ja ostokriteereinä ja verotuksen pohjana on alettu oikeasti katsoa kulutusta ja co2-päästöjä.