Kolina edestä ja yhä pahenee
Kolina edestä ja yhä pahenee
Terve,
muutama päivä sitten alkoi kolkista kuulua kolinaa edestä jarrutettaessa. Nyt kolina kuuluu ja ehkä hieman jopa tuntuu jaloissa sekä jarrutettaessa, että ihan suoraan ajessakin. (Ei juurikaan kiihdytettäessä, eikä kävelyvauhtia ajettaessa) Kolina on verrannollinen nopeuteen, eli mitä nopeampaa ajan, sitä taajemmin kolina kuuluu. (joka renkaan pyörähdyksellä?) Kovassa nopeudessa kolina on käytännössä jatkuvaa ääntä.
Koetin selailla foorumista kolinoita, mutta monesti kolina kuului käännettäessä tai pienissä töyssyissä yms... toisinkuin minulla nyt tasaisella suoraan ajettaessa ja verrannollisena nopeuteen.
Osaisiko joku auttaa alkuun mikä voisi olla kyseessä ja uskaltaako tuolla ajaa jos syytä ei löydy? (Huomenna pidempi reissu edessä)
muutama päivä sitten alkoi kolkista kuulua kolinaa edestä jarrutettaessa. Nyt kolina kuuluu ja ehkä hieman jopa tuntuu jaloissa sekä jarrutettaessa, että ihan suoraan ajessakin. (Ei juurikaan kiihdytettäessä, eikä kävelyvauhtia ajettaessa) Kolina on verrannollinen nopeuteen, eli mitä nopeampaa ajan, sitä taajemmin kolina kuuluu. (joka renkaan pyörähdyksellä?) Kovassa nopeudessa kolina on käytännössä jatkuvaa ääntä.
Koetin selailla foorumista kolinoita, mutta monesti kolina kuului käännettäessä tai pienissä töyssyissä yms... toisinkuin minulla nyt tasaisella suoraan ajettaessa ja verrannollisena nopeuteen.
Osaisiko joku auttaa alkuun mikä voisi olla kyseessä ja uskaltaako tuolla ajaa jos syytä ei löydy? (Huomenna pidempi reissu edessä)
96 V4 1975
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
Nostahan keulaa ylös ja kurkkaa esim. jouset. Ei välttämättä ole syypäänä, mutta tarkastus on aika helppoa ja huomaat nopeasti, jos toinen on esim. katkipoikki. Myös renkaita tuossa vaiheessa pyöritellessä huomaa aika hyvin, missä vika voi olla. Jarrutkin on syytä tarkastaa samalla.
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
kattelepa samalla jarrulaikkojen tarkistuksen yhteydessä niitä absien kehiä, eikös jollain ollut niiden kanssa ongelmia? Tai absin viat pitäisi näkyä kyllä absi valon palona koetaulussa. Samoin iskarin kiinnitys kannattaa tarkastaa sieltä jalasta, Noita tolppia on porukat hitsanneet kun syöpyvät puhki.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
Jarrutuskolahduksen jälkeen kolahtaako taas kun kiihdyttää, eli heittää vetopuolelle?
Omassa oireen teki löysä pitkittäistuennan pultti. Ei kyllä pitäis ajossa kolistaa jatkuvalla tahdilla jos renkaat on tasapainossa, mutta helppo kuitenkin tarkistaa.
Omassa oireen teki löysä pitkittäistuennan pultti. Ei kyllä pitäis ajossa kolistaa jatkuvalla tahdilla jos renkaat on tasapainossa, mutta helppo kuitenkin tarkistaa.
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
Noniin...
Jälkikiristys alumiinivanteiden pulteille olisi syytä muistaa ensi kerralla...
Kertakos se oli ensimmäinenkin... mitään vaurioita ei näyttänyt tulleen, hyvä näin.
Jälkikiristys alumiinivanteiden pulteille olisi syytä muistaa ensi kerralla...

Kertakos se oli ensimmäinenkin... mitään vaurioita ei näyttänyt tulleen, hyvä näin.
96 V4 1975
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
Etuiskarien tolpatkin voi olla ruostuneet huonoon kuntoon, siitä itselläni tuli moisia ääniä. Mutta tämä ongelma taisi jo ratketa pulttien kiristyksellä?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
Juu, vanteiden pulttien kiristys oli ratkaisu ongelmaan. Täytyy vielä käydä jostain vanneliikkeestä kysymässä, että mulla on oikeanlaiset pultit noihin (alu)vanteisiin. Oli nimittäin hieman löystyneet toisestakin eturenkaasta jo pultit.
Kiitos neuvojille joka tapauksessa!
Kiitos neuvojille joka tapauksessa!
96 V4 1975
Re: Kolina edestä ja yhä pahenee
Pelkkä kireyden tarkistus ei aina välttämättä riitä. Itellä kävi nimittäin syksyllä niin että kun vaihdoin talvirenkaat alle alkoi parin päivän päästä kuulumaan pikkuhiljaa voimistuvaa klonksuntaa oikean eturenkaan suunnalta.
Olin tietenkin pitemmällä reissulla ja tarkistin pulttien kireyden auton omalla avaimella. Kiinni oli ja pysyi mutta ääni kuului edelleen. Luulin jo vetonivelen hajoavan, mutta perille päästyäni tutkin asiaa tarkemmin.
Pyörän pultit olivat niin tiukalla ettei niitä saanut edes auki ristikkoavaimella, mutta siitä huolimatta kolmen pultin irtokartiot pyörivät vapaasti.
Pitemmällä varrella sain pultit auki ja ainoastaan yksi pultti oli kunnolla pohjassa.
Pelkkä kierteiden silmämääräinen tarkastus ei näköjään riitä kun vaihtaa alkuperäisistä aluvanteista peltivanteille. Sen verran oli ruostetta kertynyt kierteiden pohjalle, ettei pultit menneet tarpeksi syvälle.
Kierretapilla kierteet puhtaaksi niin johan meni pultit perille.
Tästäpä oppi ainakin sen, että renkaiden vaihdon yhteydessä pyörittelen jatkossa myös napojen kierteet puhtaiksi ennen pulttien kiristystä.
Olin tietenkin pitemmällä reissulla ja tarkistin pulttien kireyden auton omalla avaimella. Kiinni oli ja pysyi mutta ääni kuului edelleen. Luulin jo vetonivelen hajoavan, mutta perille päästyäni tutkin asiaa tarkemmin.
Pyörän pultit olivat niin tiukalla ettei niitä saanut edes auki ristikkoavaimella, mutta siitä huolimatta kolmen pultin irtokartiot pyörivät vapaasti.
Pitemmällä varrella sain pultit auki ja ainoastaan yksi pultti oli kunnolla pohjassa.
Pelkkä kierteiden silmämääräinen tarkastus ei näköjään riitä kun vaihtaa alkuperäisistä aluvanteista peltivanteille. Sen verran oli ruostetta kertynyt kierteiden pohjalle, ettei pultit menneet tarpeksi syvälle.
Kierretapilla kierteet puhtaaksi niin johan meni pultit perille.
Tästäpä oppi ainakin sen, että renkaiden vaihdon yhteydessä pyörittelen jatkossa myös napojen kierteet puhtaiksi ennen pulttien kiristystä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334