Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Serkun 2.0t OG9-3 T7:aan syttyi tänään vikavalo mittaristoon kesken normaalin ajon.
Autoa käytettiin Wetterillä vikakoodien luennassa ja nollauksessa (ei ilmeisesti techiä).
Vikavalo oli palannut tovin ajelun jälkeen.
Itse vikakoodia ei ilmeisesti sanottu mutta selitys oli ollut "ohivirtausventtiili turbo". Tässä tarkoitetaan ilmeisesti bypass venttiiliä? Vai olisiko sittenkin hukkaportti...vai mankkuvena...??
Auto toimii ja ahtaa kuulemma kuitenkin ihan normaalisti (n.1.1bar). Autossa foorumin softahemmon steg1.
Saiko tuon vikakoodin selville suoraan tuosta SID:istä, jossa on enabloituna se info hommeli?
Mistähän tuota vikaa kannattaisi alkaa metsästämään ja onko mitään hinta-arviota heittää tuosta bypass ja T7 mankku venttiilistä marmori tiskillä.
Autoa käytettiin Wetterillä vikakoodien luennassa ja nollauksessa (ei ilmeisesti techiä).
Vikavalo oli palannut tovin ajelun jälkeen.
Itse vikakoodia ei ilmeisesti sanottu mutta selitys oli ollut "ohivirtausventtiili turbo". Tässä tarkoitetaan ilmeisesti bypass venttiiliä? Vai olisiko sittenkin hukkaportti...vai mankkuvena...??
Auto toimii ja ahtaa kuulemma kuitenkin ihan normaalisti (n.1.1bar). Autossa foorumin softahemmon steg1.
Saiko tuon vikakoodin selville suoraan tuosta SID:istä, jossa on enabloituna se info hommeli?
Mistähän tuota vikaa kannattaisi alkaa metsästämään ja onko mitään hinta-arviota heittää tuosta bypass ja T7 mankku venttiilistä marmori tiskillä.
#1747
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Käske serkun tulla pistäytymään mun luona, niin katotaan vikakoodi(t) ja tarvittaessa käydään testerin kanssa koeajolenkillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Kuulostaa bypassilta, ei ole iso/kallis homma vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi. Maksaa muutaman kympin ja vaihtuu pihalla muutamassa minuutissa. Tosin vikakooditkin saa kyllä luettua millä tahansa muutaman kympin maksavalla testerillä, ei tarvi TECH:iä.
Edit: Bypassin hajoamista ei ainakaan itselläni huomannut muusta kuin vikavalon syttymisestä muutaman päivän välein.
Edit: Bypassin hajoamista ei ainakaan itselläni huomannut muusta kuin vikavalon syttymisestä muutaman päivän välein.
Viimeksi muokannut SS, Pe Tammi 07, 2011 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Serkku oli käynyt nyt pihalla pakkasessa läpi letkuja, sähköliittimiä ja liikutellut hukkaportin tankoa. Mitään ihmeellistä ei ollut kuitenkaan huomannut. Oli myös käyttänyt akunkenkää irti, jolloin vikavalo oli häipynyt. Sanoi käyneensä ajelemassa pienen lenkin hakemassa muksut tarhasta, eikä valo ollut ainakaan vielä palannut.
Tänään ei pysty enään ainakaan itse autoa ajamaan, koska oli joutunut ottamaan "jäänestoa" ollessaan pihalla auton kimpussa
Petrisa: Kiitos tarjouksesta, otetaan yhteyttä jos/kun vika palaa.
Tänään ei pysty enään ainakaan itse autoa ajamaan, koska oli joutunut ottamaan "jäänestoa" ollessaan pihalla auton kimpussa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Petrisa: Kiitos tarjouksesta, otetaan yhteyttä jos/kun vika palaa.
#1747
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Jäänesto hyydyttää kuskin!
Palataan asiaan tarvittaessa.
Palataan asiaan tarvittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Vikavalo is back.
Käytiin serkun kanssa ajelemassa ja auto tosiaan toimii aivan hyvin.
Serkku mainitsi myös oudosta äänestä joka oli tullut samoihin aikoihin tuon valon kanssa.
Minä huomasin tuon äänen myös. Ääni tulee silloin, kun vedosta päästää kaasun ja kuulostaa ihan siltä, kuin moottoritilassa olisi muutama kalkkuna ääntelemässä.
Onko tämä ääni nyt se turbon paineisku, kun kaasuläppä sulkeutuu ja paine ei pääse pois putkistosta? Eli ilmeisesti bypass on viallinen? Hirveästi en näistä tekniikoista ymmärrä, mutta tämä olisi minun veikkaus.
Korjatkaa toki, jos hajatelmani on pielessä.
Petrisa: Yhteystiedot välitetty.
Käytiin serkun kanssa ajelemassa ja auto tosiaan toimii aivan hyvin.
Serkku mainitsi myös oudosta äänestä joka oli tullut samoihin aikoihin tuon valon kanssa.
Minä huomasin tuon äänen myös. Ääni tulee silloin, kun vedosta päästää kaasun ja kuulostaa ihan siltä, kuin moottoritilassa olisi muutama kalkkuna ääntelemässä.
Onko tämä ääni nyt se turbon paineisku, kun kaasuläppä sulkeutuu ja paine ei pääse pois putkistosta? Eli ilmeisesti bypass on viallinen? Hirveästi en näistä tekniikoista ymmärrä, mutta tämä olisi minun veikkaus.
Korjatkaa toki, jos hajatelmani on pielessä.
Petrisa: Yhteystiedot välitetty.
#1747
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Oisko jotain tämän suuntasta ääntä: http://www.youtube.com/watch?v=sBFeXCD_ ... re=relatedMax kirjoitti:Vikavalo is back.
Serkku mainitsi myös oudosta äänestä joka oli tullut samoihin aikoihin tuon valon kanssa.
Minä huomasin tuon äänen myös. Ääni tulee silloin, kun vedosta päästää kaasun ja kuulostaa ihan siltä, kuin moottoritilassa olisi muutama kalkkuna ääntelemässä.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Kyllä. Juurikin tuon tyylinen ääni. Tosin paljon vaimeampana.
#1747
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Max kirjoitti:Kyllä. Juurikin tuon tyylinen ääni. Tosin paljon vaimeampana.
Ihan oikeilla jäljillä olit.Max kirjoitti: Onko tämä ääni nyt se turbon paineisku, kun kaasuläppä sulkeutuu ja paine ei pääse pois putkistosta? Eli ilmeisesti bypass on viallinen? Hirveästi en näistä tekniikoista ymmärrä, mutta tämä olisi minun veikkaus.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Jep, bypass vaihtoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Bypass voi olla ehjäkin, omasta oli bypassia ohjaava magneettiventtiili rikki ja auto äänteli edelläkuvatun kaltaisesti (myös vikavalo syttyi). Ahtopaineet olivat normaalit (n.1,2bar).
9-3 TurboJubilee -02
#2403
#2403
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Ei kai magneettiventtiili bypassia ohjaa t7 autossakaan? Imusarjassa oleva alipainehan sitä aukoo.Santeri kirjoitti:Bypass voi olla ehjäkin, omasta oli bypassia ohjaava magneettiventtiili rikki ja auto äänteli edelläkuvatun kaltaisesti (myös vikavalo syttyi). Ahtopaineet olivat normaalit (n.1,2bar).
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
ei muuta ku uusi bypass marmoritiskiltä, maksaa muistaakseni n.35 euroa... mulla viime kevättalvella alkoi "kikattamaan" ja bypassin vaihdolla tokeni ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#4275
9-3 2.0T
96 -76
9-3 2.0T
96 -76
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
T7:ssa on myös ECU:n ohjaama 3-tie magneettiventtiili sarjassa ko. ohjausletkussa, bypass itse on sama kuin T5 autoissa. Normiajossa alipaineohjaus bypassille on kuten T5:ssa läpän takaa mutta "kaasutustilanteessa" ECU vaihtaa ohjauksen tulemaan ennen läppää olevasta alipaineletkusta.Jontse kirjoitti:Ei kai magneettiventtiili bypassia ohjaa t7 autossakaan? Imusarjassa oleva alipainehan sitä aukoo.Santeri kirjoitti:Bypass voi olla ehjäkin, omasta oli bypassia ohjaava magneettiventtiili rikki ja auto äänteli edelläkuvatun kaltaisesti (myös vikavalo syttyi). Ahtopaineet olivat normaalit (n.1,2bar).
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?
Itselläni on vähän samantyyppistä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=107925
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85