Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Max »

Serkun 2.0t OG9-3 T7:aan syttyi tänään vikavalo mittaristoon kesken normaalin ajon.
Autoa käytettiin Wetterillä vikakoodien luennassa ja nollauksessa (ei ilmeisesti techiä).

Vikavalo oli palannut tovin ajelun jälkeen.

Itse vikakoodia ei ilmeisesti sanottu mutta selitys oli ollut "ohivirtausventtiili turbo". Tässä tarkoitetaan ilmeisesti bypass venttiiliä? Vai olisiko sittenkin hukkaportti...vai mankkuvena...??

Auto toimii ja ahtaa kuulemma kuitenkin ihan normaalisti (n.1.1bar). Autossa foorumin softahemmon steg1.

Saiko tuon vikakoodin selville suoraan tuosta SID:istä, jossa on enabloituna se info hommeli?

Mistähän tuota vikaa kannattaisi alkaa metsästämään ja onko mitään hinta-arviota heittää tuosta bypass ja T7 mankku venttiilistä marmori tiskillä.
#1747
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Käske serkun tulla pistäytymään mun luona, niin katotaan vikakoodi(t) ja tarvittaessa käydään testerin kanssa koeajolenkillä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kuulostaa bypassilta, ei ole iso/kallis homma vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi. Maksaa muutaman kympin ja vaihtuu pihalla muutamassa minuutissa. Tosin vikakooditkin saa kyllä luettua millä tahansa muutaman kympin maksavalla testerillä, ei tarvi TECH:iä.

Edit: Bypassin hajoamista ei ainakaan itselläni huomannut muusta kuin vikavalon syttymisestä muutaman päivän välein.
Viimeksi muokannut SS, Pe Tammi 07, 2011 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Max »

Serkku oli käynyt nyt pihalla pakkasessa läpi letkuja, sähköliittimiä ja liikutellut hukkaportin tankoa. Mitään ihmeellistä ei ollut kuitenkaan huomannut. Oli myös käyttänyt akunkenkää irti, jolloin vikavalo oli häipynyt. Sanoi käyneensä ajelemassa pienen lenkin hakemassa muksut tarhasta, eikä valo ollut ainakaan vielä palannut.

Tänään ei pysty enään ainakaan itse autoa ajamaan, koska oli joutunut ottamaan "jäänestoa" ollessaan pihalla auton kimpussa :D

Petrisa: Kiitos tarjouksesta, otetaan yhteyttä jos/kun vika palaa.
#1747
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jäänesto hyydyttää kuskin!

Palataan asiaan tarvittaessa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Max »

Vikavalo is back.

Käytiin serkun kanssa ajelemassa ja auto tosiaan toimii aivan hyvin.

Serkku mainitsi myös oudosta äänestä joka oli tullut samoihin aikoihin tuon valon kanssa.
Minä huomasin tuon äänen myös. Ääni tulee silloin, kun vedosta päästää kaasun ja kuulostaa ihan siltä, kuin moottoritilassa olisi muutama kalkkuna ääntelemässä.

Onko tämä ääni nyt se turbon paineisku, kun kaasuläppä sulkeutuu ja paine ei pääse pois putkistosta? Eli ilmeisesti bypass on viallinen? Hirveästi en näistä tekniikoista ymmärrä, mutta tämä olisi minun veikkaus.

Korjatkaa toki, jos hajatelmani on pielessä.

Petrisa: Yhteystiedot välitetty.
#1747
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Max kirjoitti:Vikavalo is back.

Serkku mainitsi myös oudosta äänestä joka oli tullut samoihin aikoihin tuon valon kanssa.
Minä huomasin tuon äänen myös. Ääni tulee silloin, kun vedosta päästää kaasun ja kuulostaa ihan siltä, kuin moottoritilassa olisi muutama kalkkuna ääntelemässä.
Oisko jotain tämän suuntasta ääntä: http://www.youtube.com/watch?v=sBFeXCD_ ... re=related
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Max
"Saabisti"
Viestit: 346
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 17:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Max »

Kyllä. Juurikin tuon tyylinen ääni. Tosin paljon vaimeampana.
#1747
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Max kirjoitti:Kyllä. Juurikin tuon tyylinen ääni. Tosin paljon vaimeampana.
Max kirjoitti: Onko tämä ääni nyt se turbon paineisku, kun kaasuläppä sulkeutuu ja paine ei pääse pois putkistosta? Eli ilmeisesti bypass on viallinen? Hirveästi en näistä tekniikoista ymmärrä, mutta tämä olisi minun veikkaus.
Ihan oikeilla jäljillä olit.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja SS »

Jep, bypass vaihtoon.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Bypass voi olla ehjäkin, omasta oli bypassia ohjaava magneettiventtiili rikki ja auto äänteli edelläkuvatun kaltaisesti (myös vikavalo syttyi). Ahtopaineet olivat normaalit (n.1,2bar).
9-3 TurboJubilee -02
#2403
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Santeri kirjoitti:Bypass voi olla ehjäkin, omasta oli bypassia ohjaava magneettiventtiili rikki ja auto äänteli edelläkuvatun kaltaisesti (myös vikavalo syttyi). Ahtopaineet olivat normaalit (n.1,2bar).
Ei kai magneettiventtiili bypassia ohjaa t7 autossakaan? Imusarjassa oleva alipainehan sitä aukoo.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

ei muuta ku uusi bypass marmoritiskiltä, maksaa muistaakseni n.35 euroa... mulla viime kevättalvella alkoi "kikattamaan" ja bypassin vaihdolla tokeni :D
#4275
9-3 2.0T
96 -76
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jontse kirjoitti:
Santeri kirjoitti:Bypass voi olla ehjäkin, omasta oli bypassia ohjaava magneettiventtiili rikki ja auto äänteli edelläkuvatun kaltaisesti (myös vikavalo syttyi). Ahtopaineet olivat normaalit (n.1,2bar).
Ei kai magneettiventtiili bypassia ohjaa t7 autossakaan? Imusarjassa oleva alipainehan sitä aukoo.
T7:ssa on myös ECU:n ohjaama 3-tie magneettiventtiili sarjassa ko. ohjausletkussa, bypass itse on sama kuin T5 autoissa. Normiajossa alipaineohjaus bypassille on kuten T5:ssa läpän takaa mutta "kaasutustilanteessa" ECU vaihtaa ohjauksen tulemaan ennen läppää olevasta alipaineletkusta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass, hukkaportti, magn.venttiili vai mikä vika?

Viesti Kirjoittaja mjava »

Itselläni on vähän samantyyppistä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=107925
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Vastaa Viestiin