Moniurahihnan vaihto
Re: Moniurahihnan vaihto
Onko tuo Saappaan lähettämä kuva 9-3.sta vai NG900:sta? Tuo kiristäjä, onko se jousikuormitteinen, ja miten se löysätään NG900:ssa?
Re: Moniurahihnan vaihto
Kuva on 9-3:sta, jossa ei ole keskellä jakopäätä vielä yhtä sileätä taittorullaa, eli hihna menee suoraan "vasemmalta taittorullalta" ohjaustehostimelle.
Kiristäjä löystätään työntämällä ½" pitkä jatkovarsi (tai nivelväännin) kiristäjän päällä olevaan ½"*½" koloon pystyyn ja vääntämällä vartta eteenpäin.
Kiristäjän voi vielä lukita "löysälle" törkkäsemällä 4..6mm paksun esim ruuvarin tai poranterän kiristäjässä olevien reikien läpi, jolloin kiristäjä lukittuu "löysälle".
ot: Pussihousut rules
Kiristäjä löystätään työntämällä ½" pitkä jatkovarsi (tai nivelväännin) kiristäjän päällä olevaan ½"*½" koloon pystyyn ja vääntämällä vartta eteenpäin.
Kiristäjän voi vielä lukita "löysälle" törkkäsemällä 4..6mm paksun esim ruuvarin tai poranterän kiristäjässä olevien reikien läpi, jolloin kiristäjä lukittuu "löysälle".
ot: Pussihousut rules
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Moniurahihnan vaihto
Kiitokset lyhyestä ja ytimekkäästä vastauksesta. Pitänee tarkastaa sen pienimmän rullan kunto...
Re: Moniurahihnan vaihto
Millaiseen kireyteen nuo rullien kiinitysruuvit pitäisi laittaa (ettei mene vahingossa kierteet tai lähde kesken matkan irti)? Vai onko niille ilmoitettu kiristysmomentteja lainkaan? Tuonne väliin ei taida momenttiavain oikein mahtua.
Ilmeisesti noiden rullien pyörimissuuntakin on sellainen, että ne kiristyvät käytössä?
Ilmeisesti noiden rullien pyörimissuuntakin on sellainen, että ne kiristyvät käytössä?
Re: Moniurahihnan vaihto
Joo ei sinne momenttiavain sovi, itse olen vetänyt vain näppituntumalla "tarpeeksi" kireälle, pientä torx-ruuvia ei kovin älyttömän kireälle edes saakaan kun avain lipsahtaa siellä ahtaassa välikössä.teemumm kirjoitti:Millaiseen kireyteen nuo rullien kiinitysruuvit pitäisi laittaa (ettei mene vahingossa kierteet tai lähde kesken matkan irti)? Vai onko niille ilmoitettu kiristysmomentteja lainkaan? Tuonne väliin ei taida momenttiavain oikein mahtua.
Ilmeisesti noiden rullien pyörimissuuntakin on sellainen, että ne kiristyvät käytössä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Moniurahihnan vaihto
Nostetaanpas tämä ketju ylös kun nuo rullat pitäisi omasta autosta kohta vaihtaa.ng900aero kirjoitti:Joo ei sinne momenttiavain sovi, itse olen vetänyt vain näppituntumalla "tarpeeksi" kireälle, pientä torx-ruuvia ei kovin älyttömän kireälle edes saakaan kun avain lipsahtaa siellä ahtaassa välikössä.
Eli pitäisikö noihin rullien pultteihin laittaa lukitetta? Aiheesta ei näyttänyt olenvan WISissäkään mitään tietoa. Se vasemmassa yläkulmassa oleva pieni ohjainrulla taitaa pyöriä sellaiseen suuntaan, että huonolla säkällä saattaisi aueta ajossa.
Vai onko ihmisillä nuo rullat pysyneet paikoillaan ihan ilman lukitettakin?
Re: Moniurahihnan vaihto
Kyllä pysyy, näppituntumalla kohtuumomenttiin vaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Moniurahihnan vaihto
Päivitetääs nippelitietoa jos joku kaipaa. Eli ne ysisataset missä taaempi peltinen ohjainrulla on torx-ruuvilla. Kanta on T40 ja avain (tappi) saa olla korkeintaan pari senttiä pitkä. Hyvä työkalu tuli 25 mm pitkästä T40-palasta lyhentämällä ja hitsaamalla se vajaa 30 cm pitkän lattaraudan päähän porattuun 7 mm reikään.
Pitkäsormisena sai vaihtohomman tehtyä ilman koneen kampeamista.
Pitkäsormisena sai vaihtohomman tehtyä ilman koneen kampeamista.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Re: Moniurahihnan vaihto
Tuon peltisen rullan saa helposti pois kun irroittaa koko kiristinlaitteen. On yhdellä 8mm kuusiokoloruuvilla kiinni siellä.cc kirjoitti:Päivitetääs nippelitietoa jos joku kaipaa. Eli ne ysisataset missä taaempi peltinen ohjainrulla on torx-ruuvilla.
Re: Moniurahihnan vaihto
Wanha topikki, mutta sopii aiheeseen...
Paljonkos teillä on nuo tarvike/orkkisrullat kestäneet? Vaihdoin yhteen Saabiin 110tkm kohdalla Motonetista ostetun Scantechin (?) paketissa olleen rullan ja nyt vajaat 40tkm myöhemmin tuossa tuntuu jo väljää. Alkuperäinen rulla tuntui vielä ihan timmiltä, tosin en tiedä oliko edellinen omistaja sen jo vaihtanut jossain vaiheessa.
Profiilini kulkineessa myös tulee kohta vaihto eteen eikä ainakaan vielä tunnu yhtään välystä, eikä ole ainakaan viimeisten 50tkm aikana vaihdettu (nyt mittarissa 110tkm). Hain jo Motonetista rullan, mutta jos kesto on tuota luokkaa niin lähtee palautukseen ja saan taas yhden syyn asioida merkkiliikkeessä tai PCS:n kanssa. Osaako joku etukäteen sanoa, paljonko rulla noissa maksaa?
Entäs hihnat, onko noita hajonnut ilman että rulla olisi niitä hajottanut?
E: Kyse siis vasemman ylänurkan taittopyörästä.
E2: PCS:llä Speedpartsin paketissa rulla klubialella 27e, samanlainen Scantechin paketissa Motonetissa 45e. Kun ulkoasua katselee, niin saattaa olla ettei tuo 40tkm kohdalla väljistynyt olekaan ihan samanlainen.
Paljonkos teillä on nuo tarvike/orkkisrullat kestäneet? Vaihdoin yhteen Saabiin 110tkm kohdalla Motonetista ostetun Scantechin (?) paketissa olleen rullan ja nyt vajaat 40tkm myöhemmin tuossa tuntuu jo väljää. Alkuperäinen rulla tuntui vielä ihan timmiltä, tosin en tiedä oliko edellinen omistaja sen jo vaihtanut jossain vaiheessa.
Profiilini kulkineessa myös tulee kohta vaihto eteen eikä ainakaan vielä tunnu yhtään välystä, eikä ole ainakaan viimeisten 50tkm aikana vaihdettu (nyt mittarissa 110tkm). Hain jo Motonetista rullan, mutta jos kesto on tuota luokkaa niin lähtee palautukseen ja saan taas yhden syyn asioida merkkiliikkeessä tai PCS:n kanssa. Osaako joku etukäteen sanoa, paljonko rulla noissa maksaa?
Entäs hihnat, onko noita hajonnut ilman että rulla olisi niitä hajottanut?
E: Kyse siis vasemman ylänurkan taittopyörästä.
E2: PCS:llä Speedpartsin paketissa rulla klubialella 27e, samanlainen Scantechin paketissa Motonetissa 45e. Kun ulkoasua katselee, niin saattaa olla ettei tuo 40tkm kohdalla väljistynyt olekaan ihan samanlainen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Moniurahihnan vaihto
Nythän se hankalaksi meni. Yhdestä huollossani olevasta kolkista (-98 2.0i) irtosi koko käyttöhihnan vasemman ylänurkan taittopyörä. Taittopyörän jalka siis murtui. Itse en ole vielä päässyt katsomaan, mutta omistajan mukaan tuo jalka olisi vaihdettava osa. Ilmeisesti noita ei saa muualta kuin marmoritiskiltä. En kuitenkaan pitkällisen yrittämisen jälkeenkään löydä Epc:stä varaosanumeroa kyseiselle osalle. Onko kellä numeroa ja vinkkiä mistä saisi? Pitänee laittaa myös ostoilmoitus ostetaan palstalle.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Moniurahihnan vaihto
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Su Helmi 20, 2011 16:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Moniurahihnan vaihto
Kiitos vastauksesta, mutta en tarkoittanut hihnan kiristintä. Kuulemani mukaan autosta irtosi osa nro 43 56 127. Eli alumiinivalu missä tämä kyseinen taittopyörä on kiinni murtui. Huomenna menen katsomaan niin tiedän kertoa tarkemmin. Liekkö edes vaihdettava kalikka vai onko osa moottorin lohkoa?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Moniurahihnan vaihto
On vaihdettavissa. Se on kiinteä osa laturin jalkaa, joka on siis vaihdettava kokonaan.
Re: Moniurahihnan vaihto
Kiitos tiedosta. Laturin jalassa tosiaan näyttäisi olevan kyseinen korvake. Nyt kun vielä löytäisi osan edullisesti ja kiireesti.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi