Moniurahihnan vaihto
Re: Moniurahihnan vaihto
Tuo osa maksoi merkkiliikkeessä viitisen vuotta sitten noin 65 €uroa, tänä päivänä varmasti jo hieman tyyriimpi. Hajoittamoiltakin noita varmasti löytyy, ja halvempaan hintaan.
Re: Moniurahihnan vaihto
Pääsin itsekin jumppaamaan eilen uutta moniurahihnaa ja taittopyörää paikalleen 25 asteen pakkasessa pihamaalla. Toissapäivänä leikkasi taittopyörän laakeri kiinni ja hihna hyppäs pois paikaltaan, mutta onneksi tämä sattu kotona. Auto on OG 9-3 kahenlitran täyspaineturbo -98 vuosimallia, ilman keskirullaa ja ilmastoinnin kanssa. nämä rojut motonetistä käy suoraan paikalleen.
Moniurahihna 6x2350mm 30-6352 9-3 bensa VL+ILM [1998 - 2002] 33.30 €
Hihnan kirist rulla Saab 94- 30-0519 GM-900/9-3 ->99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø23/63mm) [1994 - 1999] 45.00 €
Purin ilmansuodatinkotelon pois edestä, renkaat laitoin linkkuun ja otin parit muovisuojukset pois sivusta ja alhaalta että sain pujoteltua hihnan kampiakselin ja ilmastoinnin hihnapyörään. En tekis toiste tämmösessä pakkasessa tuota hommaa.
Moniurahihna 6x2350mm 30-6352 9-3 bensa VL+ILM [1998 - 2002] 33.30 €
Hihnan kirist rulla Saab 94- 30-0519 GM-900/9-3 ->99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø23/63mm) [1994 - 1999] 45.00 €
Purin ilmansuodatinkotelon pois edestä, renkaat laitoin linkkuun ja otin parit muovisuojukset pois sivusta ja alhaalta että sain pujoteltua hihnan kampiakselin ja ilmastoinnin hihnapyörään. En tekis toiste tämmösessä pakkasessa tuota hommaa.
Re: Moniurahihnan vaihto
Olisi voinut kuvitella, että olisi kalliimpikin. Jos edes hintaluokka on pysynyt samoissa ei tämä taida katastrofi ollakkaan.karihai kirjoitti:Tuo osa maksoi merkkiliikkeessä viitisen vuotta sitten noin 65 €uroa, tänä päivänä varmasti jo hieman tyyriimpi.
Sama olisi edessä kun ei tuo sää näytä lauhtumisen merkkejä, eikä kehtaisi ruveta hinailemaankaan johonkin lämpimään.petman89 kirjoitti:Pääsin itsekin jumppaamaan eilen uutta moniurahihnaa ja taittopyörää paikalleen 25 asteen pakkasessa pihamaalla.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Re: Moniurahihnan vaihto
pitääkös nämä molemmat ostaa vai sisältääkö tuo kalliimpi myös tuon edullisemman?
30-0572 9-3 99-> VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø17/68mm) [1999 - 2002] 45.00 €
30-0587 9-3 2,0/2,0T/2,3/2,3T KIRISTIN+RULLA (sileä, rullan Ø90mm) [1998 - 2002] 85.50 €
pasi
30-0572 9-3 99-> VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø17/68mm) [1999 - 2002] 45.00 €
30-0587 9-3 2,0/2,0T/2,3/2,3T KIRISTIN+RULLA (sileä, rullan Ø90mm) [1998 - 2002] 85.50 €
pasi
Re: Moniurahihnan vaihto
Itse vaihdoin juuri nuo rullat. Kiristimen rullan irroittamiseen tein hienon työkalun. Lattarautaan T40 torx pää kiinni hitsaamalla. Hyvin mahtui rungon ja rullan väliin. Ei auennut millään, luulin kannan tulleen pyöreäksi. Hetken pähkäiltyäni tein sen mikä olisi heti pitänyt tehdä, eli:
Kiristin irti, yksi 8mm kuusiokoloruuvi.
Kiristin pöydälle. Ilmeni, että rulla on kiinni 6mm kuusiokoloruuvilla
Tällä tavalla vaihtoon meni puolituntia, ilman turhaa näpertämistä ja hermojen menettämistä.
Edellisessä ng900 muistaakseni ruuvi oli torx, nyt vm 2000 9-3 oli tuo kuusiokolo.
Kiristin irti, yksi 8mm kuusiokoloruuvi.
Kiristin pöydälle. Ilmeni, että rulla on kiinni 6mm kuusiokoloruuvilla
Tällä tavalla vaihtoon meni puolituntia, ilman turhaa näpertämistä ja hermojen menettämistä.
Edellisessä ng900 muistaakseni ruuvi oli torx, nyt vm 2000 9-3 oli tuo kuusiokolo.
Re: Moniurahihnan vaihto
Ovat ihan eri rullia, ylempi on taittopyörä, joka pitäisi aina vaihtaa. Kiristimen voi jättää vaihtamatta jos näyttää ja tuntuu hyväkuntoiselta.30-0572 9-3 99-> VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø17/68mm) [1999 - 2002] 45.00 €
30-0587 9-3 2,0/2,0T/2,3/2,3T KIRISTIN+RULLA (sileä, rullan Ø90mm) [1998 - 2002] 85.50 €
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Moniurahihnan vaihto
Mitkä olisi hyviä jälkikiristys, tiivisteen/o-renkaanvaihto yms. kohteita samalla kun teen turbon huollon ja moniurahihnan vaihdon? Kannen jälkikiristys? Kampiakselin tiivisteen vaihto? Venttiilikopan tiivisteen vaihto? Muita?
Kohtuu vaivalla siis, ettei tarvitse koko konetta purkaa ja vetareihin enkä vaihdelaatikkoon meinannut koskea.
Jos joku viitsisi vähän listata osia, hintoja, mistä saa ja varaosanumeroita.
Kohtuu vaivalla siis, ettei tarvitse koko konetta purkaa ja vetareihin enkä vaihdelaatikkoon meinannut koskea.
Jos joku viitsisi vähän listata osia, hintoja, mistä saa ja varaosanumeroita.
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Moniurahihnan vaihto
Eli mitenkäs tuo keskimmäinen kiristinrulla, siis se joka on siä ahtaassa rakosessa lähtee irti, muutenkuin avaamalla rullankeskellä olevan kuusiokolon. Nimittäin on tainnu muljahtaa ikävästi joskus tuo kuusiokolo, koska 8mm avain on aika väljä...ei uskalla vääntää, jottei muljahda kokonaan.. Tarkoitan tuossakuvassa olevaa 5 rullaa?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/remma ... mspannare/
http://shop.speedparts.se/sv/prod/remma ... mspannare/
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: Moniurahihnan vaihto
Ei kannata temuta ahtaassa paikassa, jos en ihan täysin väärin muista mitä tein niin irrottamalla koko kiristinasetelman jonka ulokkeessa keskirulla on, parin kolmen pultin takana, pääsee paljon helpommalla kun saa kiusankappaleen pöydälle avattavaksi.
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Moniurahihnan vaihto
se kiristin irtosi yhdellä 8mm kuusokololla keskeltä, Siis koko kiristäjä irtosi yhdellä pultilla.
Mutta se varsinainen rulla... Niin kuin arvata saattoi, et tollasta räkärautaa jossa 6mm kuusiokolo... pyöreeksi se sitten meni... Nyt vi....taaaa. ei aukee vaikka kuinka koittaa. Ja vaikka lopulta aukeaisikin, niin pitäisi tuo uusi saada vielä takas luotettavasti... Eli rikulta osia tilaan... tilaan koko kiristäjän uuden. Muuten koko homma yllättävän simppeli lopulta?
Mutta se varsinainen rulla... Niin kuin arvata saattoi, et tollasta räkärautaa jossa 6mm kuusiokolo... pyöreeksi se sitten meni... Nyt vi....taaaa. ei aukee vaikka kuinka koittaa. Ja vaikka lopulta aukeaisikin, niin pitäisi tuo uusi saada vielä takas luotettavasti... Eli rikulta osia tilaan... tilaan koko kiristäjän uuden. Muuten koko homma yllättävän simppeli lopulta?
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: Moniurahihnan vaihto
Eikö se ruuvi irtoa viilapenkissä, aja vaikka dremelillä lovi siihen ja iske tuurnalla auki tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Moniurahihnan vaihto
Juu kyllä sen irti saa... mut ois kivaa saada se uusi rullakin sillai luotettavasti kiinni. On sitten 100 000 km päästä taas mukavempi aukoa. Semmoinen tuli mieleen että itellä ääntä piti se pienempi taittopyörä. Laakeri tuntui kyllå ihan olevan kunnossa, mut se pesä mihin laakeri on prässätty oli päässyt todella väljäx.
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: Moniurahihnan vaihto
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... c126394551
ja
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... eb6f4a5cb6
Mitä eroja näissä tarkemmin on, onko koko kiristimen kiinnitys myös erilainen 9-3 mallisessa ym. ?
Onko tietoa olisko näitä saatavilla Suomesta Speedpartsiin verrattuna suht samaan hintaan ? Saa myös tarjota jos tuollainen sattuu jollakulla olemaan. Vikatapauksena siis NG900 -94 josta liukuu hihna pois kiristinpyörältä.
ja
http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... eb6f4a5cb6
Mitä eroja näissä tarkemmin on, onko koko kiristimen kiinnitys myös erilainen 9-3 mallisessa ym. ?
Onko tietoa olisko näitä saatavilla Suomesta Speedpartsiin verrattuna suht samaan hintaan ? Saa myös tarjota jos tuollainen sattuu jollakulla olemaan. Vikatapauksena siis NG900 -94 josta liukuu hihna pois kiristinpyörältä.
Re: Moniurahihnan vaihto
Toi hihna ei sitten näyttänyt uppoavan ilmastoinnilla varustettuun 1997-malliseen NG-cabbeen, mistä koitettiin ohittaa toi keskirulla. On rankasti liian lyhyt. Samoten koitettiin änkeä siihen 6x2415mm -hihna ja sen sai paikalleen vain niin, että kiristin oli ihan tapissa ja hihna oli ku viulun kieli. Lopulta pistettiin sitte normaali 6x2625mm -hihna ja pyörikööt keskirullakin taas toistaseks, ennenku keksii sopivan hihnan tuohon.petman89 kirjoitti:Auto on OG 9-3 kahenlitran täyspaineturbo -98 vuosimallia, ilman keskirullaa ja ilmastoinnin kanssa. nämä rojut motonetistä käy suoraan paikalleen.
Moniurahihna 6x2350mm 30-6352 9-3 bensa VL+ILM [1998 - 2002] 33.30 €
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
- Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85
Re: Moniurahihnan vaihto
Hei,
Hihna menossa vaihtoon ja jos oikein ymmärsin, olisi suositeltavaa uusia myös ainakin osa rullista. Epäselväksi jäi vain, että mitkä niistä rullista.
Mitkä yo. kuvan osista tulisi rutiininomaisesti uusia vaihdon yhteydessä?
Kyseessä OG 9-3 ilmastoinnilla, bensakone ja manuaali.
Hihna menossa vaihtoon ja jos oikein ymmärsin, olisi suositeltavaa uusia myös ainakin osa rullista. Epäselväksi jäi vain, että mitkä niistä rullista.
Mitkä yo. kuvan osista tulisi rutiininomaisesti uusia vaihdon yhteydessä?
Kyseessä OG 9-3 ilmastoinnilla, bensakone ja manuaali.
Viimeksi muokannut joojoojoo, La Elo 10, 2013 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.