Moniurahihnan vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja karihai »

Tuo osa maksoi merkkiliikkeessä viitisen vuotta sitten noin 65 €uroa, tänä päivänä varmasti jo hieman tyyriimpi. Hajoittamoiltakin noita varmasti löytyy, ja halvempaan hintaan.
petman89
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: La Heinä 10, 2010 06:07

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja petman89 »

Pääsin itsekin jumppaamaan eilen uutta moniurahihnaa ja taittopyörää paikalleen 25 asteen pakkasessa pihamaalla. :) Toissapäivänä leikkasi taittopyörän laakeri kiinni ja hihna hyppäs pois paikaltaan, mutta onneksi tämä sattu kotona. Auto on OG 9-3 kahenlitran täyspaineturbo -98 vuosimallia, ilman keskirullaa ja ilmastoinnin kanssa. nämä rojut motonetistä käy suoraan paikalleen.

Moniurahihna 6x2350mm 30-6352 9-3 bensa VL+ILM [1998 - 2002] 33.30 €

Hihnan kirist rulla Saab 94- 30-0519 GM-900/9-3 ->99 VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø23/63mm) [1994 - 1999] 45.00 €

Purin ilmansuodatinkotelon pois edestä, renkaat laitoin linkkuun ja otin parit muovisuojukset pois sivusta ja alhaalta että sain pujoteltua hihnan kampiakselin ja ilmastoinnin hihnapyörään. En tekis toiste tämmösessä pakkasessa tuota hommaa. :wink:
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

karihai kirjoitti:Tuo osa maksoi merkkiliikkeessä viitisen vuotta sitten noin 65 €uroa, tänä päivänä varmasti jo hieman tyyriimpi.
Olisi voinut kuvitella, että olisi kalliimpikin. Jos edes hintaluokka on pysynyt samoissa ei tämä taida katastrofi ollakkaan.
petman89 kirjoitti:Pääsin itsekin jumppaamaan eilen uutta moniurahihnaa ja taittopyörää paikalleen 25 asteen pakkasessa pihamaalla. :)
Sama olisi edessä kun ei tuo sää näytä lauhtumisen merkkejä, eikä kehtaisi ruveta hinailemaankaan johonkin lämpimään.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

pitääkös nämä molemmat ostaa vai sisältääkö tuo kalliimpi myös tuon edullisemman?

30-0572 9-3 99-> VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø17/68mm) [1999 - 2002] 45.00 €

30-0587 9-3 2,0/2,0T/2,3/2,3T KIRISTIN+RULLA (sileä, rullan Ø90mm) [1998 - 2002] 85.50 €

pasi
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja petok »

Itse vaihdoin juuri nuo rullat. Kiristimen rullan irroittamiseen tein hienon työkalun. Lattarautaan T40 torx pää kiinni hitsaamalla. Hyvin mahtui rungon ja rullan väliin. Ei auennut millään, luulin kannan tulleen pyöreäksi. Hetken pähkäiltyäni tein sen mikä olisi heti pitänyt tehdä, eli:
Kiristin irti, yksi 8mm kuusiokoloruuvi.
Kiristin pöydälle. Ilmeni, että rulla on kiinni 6mm kuusiokoloruuvilla :o
Tällä tavalla vaihtoon meni puolituntia, ilman turhaa näpertämistä ja hermojen menettämistä.
Edellisessä ng900 muistaakseni ruuvi oli torx, nyt vm 2000 9-3 oli tuo kuusiokolo.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

30-0572 9-3 99-> VASEN Ohjainrulla/bensamoott (ø17/68mm) [1999 - 2002] 45.00 €

30-0587 9-3 2,0/2,0T/2,3/2,3T KIRISTIN+RULLA (sileä, rullan Ø90mm) [1998 - 2002] 85.50 €
Ovat ihan eri rullia, ylempi on taittopyörä, joka pitäisi aina vaihtaa. Kiristimen voi jättää vaihtamatta jos näyttää ja tuntuu hyväkuntoiselta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Mitkä olisi hyviä jälkikiristys, tiivisteen/o-renkaanvaihto yms. kohteita samalla kun teen turbon huollon ja moniurahihnan vaihdon? Kannen jälkikiristys? Kampiakselin tiivisteen vaihto? Venttiilikopan tiivisteen vaihto? Muita?
Kohtuu vaivalla siis, ettei tarvitse koko konetta purkaa ja vetareihin enkä vaihdelaatikkoon meinannut koskea.
Jos joku viitsisi vähän listata osia, hintoja, mistä saa ja varaosanumeroita.
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

Eli mitenkäs tuo keskimmäinen kiristinrulla, siis se joka on siä ahtaassa rakosessa lähtee irti, muutenkuin avaamalla rullankeskellä olevan kuusiokolon. Nimittäin on tainnu muljahtaa ikävästi joskus tuo kuusiokolo, koska 8mm avain on aika väljä...ei uskalla vääntää, jottei muljahda kokonaan.. Tarkoitan tuossakuvassa olevaa 5 rullaa?
http://shop.speedparts.se/sv/prod/remma ... mspannare/
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei kannata temuta ahtaassa paikassa, jos en ihan täysin väärin muista mitä tein niin irrottamalla koko kiristinasetelman jonka ulokkeessa keskirulla on, parin kolmen pultin takana, pääsee paljon helpommalla kun saa kiusankappaleen pöydälle avattavaksi.
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

se kiristin irtosi yhdellä 8mm kuusokololla keskeltä, Siis koko kiristäjä irtosi yhdellä pultilla.
Mutta se varsinainen rulla... Niin kuin arvata saattoi, et tollasta räkärautaa jossa 6mm kuusiokolo... pyöreeksi se sitten meni... Nyt vi....taaaa. ei aukee vaikka kuinka koittaa. Ja vaikka lopulta aukeaisikin, niin pitäisi tuo uusi saada vielä takas luotettavasti... Eli rikulta osia tilaan... tilaan koko kiristäjän uuden. Muuten koko homma yllättävän simppeli lopulta?
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eikö se ruuvi irtoa viilapenkissä, aja vaikka dremelillä lovi siihen ja iske tuurnalla auki tms?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jussijokinen
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja jussijokinen »

Juu kyllä sen irti saa... mut ois kivaa saada se uusi rullakin sillai luotettavasti kiinni. On sitten 100 000 km päästä taas mukavempi aukoa. Semmoinen tuli mieleen että itellä ääntä piti se pienempi taittopyörä. Laakeri tuntui kyllå ihan olevan kunnossa, mut se pesä mihin laakeri on prässätty oli päässyt todella väljäx.
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... c126394551

ja

http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 ... eb6f4a5cb6

Mitä eroja näissä tarkemmin on, onko koko kiristimen kiinnitys myös erilainen 9-3 mallisessa ym. ?

Onko tietoa olisko näitä saatavilla Suomesta Speedpartsiin verrattuna suht samaan hintaan ? Saa myös tarjota jos tuollainen sattuu jollakulla olemaan. Vikatapauksena siis NG900 -94 josta liukuu hihna pois kiristinpyörältä.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja karg »

petman89 kirjoitti:Auto on OG 9-3 kahenlitran täyspaineturbo -98 vuosimallia, ilman keskirullaa ja ilmastoinnin kanssa. nämä rojut motonetistä käy suoraan paikalleen.

Moniurahihna 6x2350mm 30-6352 9-3 bensa VL+ILM [1998 - 2002] 33.30 €
Toi hihna ei sitten näyttänyt uppoavan ilmastoinnilla varustettuun 1997-malliseen NG-cabbeen, mistä koitettiin ohittaa toi keskirulla. On rankasti liian lyhyt. Samoten koitettiin änkeä siihen 6x2415mm -hihna ja sen sai paikalleen vain niin, että kiristin oli ihan tapissa ja hihna oli ku viulun kieli. Lopulta pistettiin sitte normaali 6x2625mm -hihna ja pyörikööt keskirullakin taas toistaseks, ennenku keksii sopivan hihnan tuohon.
joojoojoo
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2012 14:24
Paikkakunta: Helsinki / OG 9-3 RE85

Re: Moniurahihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja joojoojoo »

Hei,

Hihna menossa vaihtoon ja jos oikein ymmärsin, olisi suositeltavaa uusia myös ainakin osa rullista. Epäselväksi jäi vain, että mitkä niistä rullista.

Kuva

Mitkä yo. kuvan osista tulisi rutiininomaisesti uusia vaihdon yhteydessä?

Kyseessä OG 9-3 ilmastoinnilla, bensakone ja manuaali.
Viimeksi muokannut joojoojoo, La Elo 10, 2013 10:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin