SID2 korjausopas

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Huomautuksena vielä että Brittiläinen korjaaja vaihtaa jokaiseen SIDiin LCD-näytön kaapeleineen eikä vain korjaa vanhat liitokset, jos nyt tämä tieto ketään lämmittää :)
Minua se ainakin lämmitti kun omassa sidissä lasi oli halki.
Lisäksi samainen Britti vaihtaa veloituksetta SID:in polttimot.

Yhden 9-3:n SIDin lähetyskulut oli muistaakseni 12 tai 14e (maksikirjeenä) ja paluu tietenkin sisältyy korjauksen hintaan.

Haittapuolena mainittakoon aivan JÄRKYTTÄVÄN hidas postinkulku, eli tässä kotimaisella korjaajalla on varsin kova valttikortti.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
1031
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Helmi 03, 2011 13:40

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja 1031 »

tturku kirjoitti:onkos työlle minkälainen takuu?
Työlle takuu jos sid on neitseellinen, neulotut/silitetyt tapaukset voivat olla haastavampia saada toimimaan kunnolla. Jos jostain saisi uusia nauhakaapeleita (niin kuin bemareihin) takuu olisi helpompi antaa.Tosin nauhakaapelin hinta (ainakin bemuun noin 30-40 eur) nostaisi korjauksen hintaa..

Ps. Onkos kellään tuohon sidin liittimeen /ympäröivään sähköjärjestelmään kytkentää/kaavoja, jos saisi vaikka tuon "testipenkin" rakenneltua.

Vielä olisi yhdelle "koekaniinille" Sid korjaus 50 eur.
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

oliskohan WISissä sähkökuvat??
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

1031 kirjoitti: itse irroitan nauhakaapelin ja liimat, ja kiinnitän sen uudestaan ja .......................................................................................
Kaikkea en kerro :wink:
Kun kerran provosoit arvailemaan, niin arvaillaan sitten.
Jos mun pitäisi liimailla useita kaapeleita uudelleen, niin tekisin sen näin:
Tekisin ohuen reikälevyn johon poraisin pieniä reikiä niihin kohtiin joissa liitospisteet ovat. Kun liiman levityksen aika tulisi, niin laittaisin tämän levyn liittimen päälle ja käyttäisin sitä sapluunana liiman levityksessä.

Jos poraaminen ei onnistu tai on muuten hankalaa, niin takataskussa olisi kikka kakkonen: Skannaisin lattakaapelin liitoskohdan. Kuvankäsittelyllä huolehtisin siitä että kuva on moitteeton ja siinä on vain mustaa ja valkoista. Editoisin piuhojen paikat pois niin että siinä on vain liitosten paikat. Tämän kuvan tulostaisin läpinäkyvälle muovikalvolle. Sen jälkeen päällystäisin ohuen kuparilevyn valonherkällä aineella ja valottaisin reikien paikat siihen käyttäen em. muovikalvoa maskina. Sitten syövyttäisin reiät tähän sapluunaan.
Kemikaaleina voisi varmaan käyttää niitä samoja joita harrastelijat käyttävät omien painopiirilevyjensä tekoon.

Tulostusta saattaisi voida yrittää myös suoraan kuparifoliolle joka sitten syövytettäsiin. Näin valotusvaihetta ei tarvita, mikäli tulostusmuste riittää suojaamaan syövytyksessä käytettävältä ferrikloridilta. Mustesuihkun musteesta en tiedä että kestääkö, mutta lasertulostuksessa käytettävä väriaine (muovia) luultavasti kestää.

Kakarana tein itse painopiirilevyjä niin että ostin valmista levyä jonka toinen pinta oli päällystetty kuparilla. Sitten piirsin siihen paksulla liukenemattomalla tussilla johdotukset moneen kertaan käsin. Siis niin että johtojen paikat jätettiin piirtämättä mutta niiden välit mustattiin. Sitten levy syövytettiin ferrikloridissa. Ferrikloridia sai apteekista.
Ei tuolla tekniikalla mitään kovin pikkutarkkaa voinut tehdä, mutta yhdet stereovahvistimet tein. Ja jotain muutakin. Silloin 70-luvulla komponenttien kokoluokitus tosin ei ollut "almost invisble", vaan ne olivat sen verran suuria, että homma onnistui helposti.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
1031
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Helmi 03, 2011 13:40

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja 1031 »

Terve. Kokeilin kerran tehdä ferrikloriitti syövytyksellä uuden "nauhakaapelin" tuohon tarkoitukseen, pohjana käytin ohutta muovikalvoa ja kuparina liimattavaa kuparikalvoa. Ihan kelpo jäljen sain aikaiseksi. Ongelmaksi muiodostui se että kuparisäikeet eivät pysyneet kalvossa kiinni, kokeilin jopa "paistaa" säikeet kiinni..
Tuo ideasi että tekisi stensiilin liiman annosteluun voisi olla toimiva vaihtoehto, mutta vaatisi aika paljon kokeuilua/testausta eri liimoilla, jottei kävisi niin kuin tuolla liimalla jota nytkin käytetään nauhakaapelin liimaamiseen.

-Jarmo
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

1031 kirjoitti:... mutta vaatisi aika paljon kokeuilua/testausta eri liimoilla, jottei kävisi niin kuin tuolla liimalla jota nytkin käytetään nauhakaapelin liimaamiseen.
Jotenkin ajattelin, että menetelmäsi olisi edelleenkin uudelleen liimaus. Jos se ei ole liimaus eikä juotostina pysy, niin sitten kyseessä on ilmeisesti se että liitoksessa on vaan sen verran tasaista puristusta, että kontaktipinnat pysyvät yhdessä. Siihen viittaisi myös tuo sanomisesi, että muutama kadoksissa oleva pikseli tuli takasin ajan kanssa. Omassa SIDissäni on paitsi pistely, niin siinä on myös sen lisäksi aika paljon painetta liitoksessa. Se saattaa selittää sen että viimeisimmän korjauksen jälkeen homma on pysynyt aika hyvin kunnossa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
saappibaari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 18:02

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja saappibaari »

Pari viikkoa sitten aloin lukea näitä viestejä kun omasta 9-5sta sammui näyttö "ajotietokoneesta". Kiitos hyvistä vinkeistä, koitin jopa pyyhintemppua laihoin tuloksin.
Lähetin ilman ennakkokyselyitä yksikön näiltä viesteiltä löytyneeseen osoitteeseen

Saab Display Repairs
Simon De-Gare Pitt
20 Dorallt Way
Henllys
Cwmbran
NP44 6HW
UK

Paketti lähti 08.02.2011 klo 10.09, 17.02. postin ilmoitus ja noudin paluun postista 18.02.2011 klo 10.00.
14.2. oli perillä ja korjattu, 15.02, tuli sähköposti lähetyksen lähdöstä 17 min sen jälkeen kun maksoin korjauksen, klo 21,47 Suomen aikaa, ei mikään automaattiviesti vaan vastaus muihin asioihini.
Kustannukset:

kuplapussi 1.45
lentoposti 8,70
korjaus 61.12 (50 £)
paluuposti 6,11
----------------
YHTEENSÄ 77,38 Ikuinen takuu? mutta nyt toimii, ennen alle 10% näkyvillä.
En lähde enää näpertelemään

http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/default.html

Siinä sivua.

Löytyi myös tällainen sivu;


http://www.saabdisplayrepair.co.uk/sid-repair.html (44£)

Onko kova kilpailu vai mikä lie, eri firma kaiketi.

Tänään lähti 9-3n näyttö samaan paikkaan, ei paljon puutu mutta laitetaan samalla vauhdilla kuntoon.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

saappibaari kirjoitti: Löytyi myös tällainen sivu;
http://www.saabdisplayrepair.co.uk/sid-repair.html (44£)
Hinta on 44,99 £. Siis oikeasti 45£ eikä 44£. (Ostin aikoinaan nahkarotsin joka maksoi 5 senttiä alle 200 euroa. Ehkä myyjä kuvitteli että se maksoi mun mielestä satasen eikä kaksisataa kun hintalapussa oli 199.95. Ärsyttää nuo senteillä hämäykset. Ehkä ne sitten toimii kun niitä käytetään.)

Päivän keskikurssilla tuo on 44.99 / 0.8395 = 53,59 euroa.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
saappibaari
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Helmi 18, 2011 18:02

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja saappibaari »

Se on hyvä että ollaan tarkkana eurosta! Tuolla rahalla on suuri merkitys Saabn huollossa. Vähittäiskaupassa .99 on normaalia kusetusta. Kai Saab 99 kuuluu samaan kastiin?
Itse lähetin sinne korjattavaksi mistä sain hyvää palvelua. Kirjoitin lähinnä niille jotka eivät uskalla käyttää Lontoon kieltä tai maksaa netissä.
Keskikurssilla ei ole mitään tekemistä maksamiskurssin kanssa. (50£/€ oli 0,8181) eli 44,99/0,8181= 54,99. Jos on noin tiukkaa, älä käytä nettiä, se vie sähköä enemmän kuin arvaatkaan. Siitä vaan saivartelemaan. Kerroin sivustosta siksi että siinä on vain kirjaimen ero toiseen, pienempi ero kuin kurssilaskussa.
Ajattelin liittyä saappiklupiin mutta jos siellä on tuollaisia nihilistejä, antaa olla, säästän 32€, 22+10.
Jos joku voisi ottaa edellisen viestini pois, olisin tyytyväinen, olen pahoillani aiheuttamastani häiriöstä tässä yhteisössä. Ei tule uusiutumaan.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja o--o »

saappibaari kirjoitti:Se on hyvä että ollaan tarkkana eurosta! Tuolla rahalla on suuri merkitys Saabn huollossa. Vähittäiskaupassa .99 on normaalia kusetusta. Kai Saab 99 kuuluu samaan kastiin?
Itse lähetin sinne korjattavaksi mistä sain hyvää palvelua. Kirjoitin lähinnä niille jotka eivät uskalla käyttää Lontoon kieltä tai maksaa netissä.
Keskikurssilla ei ole mitään tekemistä maksamiskurssin kanssa. (50£/€ oli 0,8181) eli 44,99/0,8181= 54,99. Jos on noin tiukkaa, älä käytä nettiä, se vie sähköä enemmän kuin arvaatkaan. Siitä vaan saivartelemaan. Kerroin sivustosta siksi että siinä on vain kirjaimen ero toiseen, pienempi ero kuin kurssilaskussa.
Ajattelin liittyä saappiklupiin mutta jos siellä on tuollaisia nihilistejä, antaa olla, säästän 32€, 22+10.
Jos joku voisi ottaa edellisen viestini pois, olisin tyytyväinen, olen pahoillani aiheuttamastani häiriöstä tässä yhteisössä. Ei tule uusiutumaan.
Älä ota vakavasti. Tuo 44,99 oli vaan sellaista jonninjoutavaa jorinaa eikä se varsinaisesti liittynyt edes aiheeseen. Jotenkin on vaan alkanut pänniä nykyinen mainonta joka ei pyrikään olemaan asiallista tiedottamista, vaan asiakkaan hämäämistä ja pettämistä tavalla tai toisella. Tuo 44,99 sai minut näkemään punaista aivan samalla tavalla kuin se mainitsemani nahkarotsin hinta 199,95. Ei sillä ole mitään tekemistä Saabin tai tämän aiheen tai sinun kanssa. Olisi pitänyt jättää kirjoittamatta tuo oma kommentti - eihän se edes kuulu tänne.

Kiva kun kirjoitit, kiitos arvokkaasta informaatiostasi ja hyvistä linkeistä. (Vaikka niissä olikin .99 hinta. :D )
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ajattelin täs ku ei tepsiny omaan näyttöön tuo painelu, eikä lämmitys, eikä lisätäytteet liitosten päälle. ETTÄ, näyttö auki, vanha liimattu lattakaapeli irti veks, ja tällanen kolvaamalla tilalle. sopivan mittanen pätkä vaan ja kuoria se ja Koittaa ainaki kolvata :D
http://img688.imageshack.us/i/idexr.png/
Mitä mieltä ootte...onnistuisko?

Joo kolvaaminen pirun Pirun ja vielä kerran PIRUN vaikeeta nuin pienessä mittakaavassa, mutta jos ei oteta sitä vaikeutta huomioon nyt, niin vois ehkä onnistuakki... mietin vaan et onko kukaan repiny tuota lattakaapelia irti sidistä, että onko siellä minkä verran kontaktipintaa valmiina vai joutuuko raapiin lisää sitä näkyviin.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jaa, ajattelit kolvata sen kaapelin siihen lasiin?

Piirikortin puolella on sen verran isot pädit että siihen kolvaa puolisokea mummokin, mutta siihen lasiin en ole keksinyt vielä kolvausmenetelmää...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Oliks se muka oikeesti jossian lasissa kiinni.. täyty kait siinä olla jokku "padit" kans :D ..siis kupari / metalli "pädit".

En nyt muista ku en siihen niin tarkasti kiinnittäny huomiota.. mut järjen mukaan.. eikait ne säikeet siinä nykyisessäkään lattakaapelissa voi pelkässä lasissa olla kiinni.. Jos on niin Vit mitä kakkaa! Sit menis taas yks "kuningas idea" persiilleen :x täytyypä ottaa huomenna irti ja ihmetellä taas.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Ihan normaali lasi-flexi liitos jossa lasissa siis jotain höyrystettyä metallia johon hiili-muovikalvoflexi on liimattu johtavalla liimalla.
Ei voi juottamalla korjata, jos sen voisi tehdä niin asiasta ei tarvis mitään ~25 sivua korjauskeskustelua käydä.

Ja ihan vihjeeks niin siihen flexiin ei sitten kannata kolvilla mennä.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: SID2 korjausopas

Viesti Kirjoittaja jeippo »

No perhana... Täytyneepä ottaa huomenna kuiteski auki ja ihmetellä aamukahvin ääressä.

Kyllä tohon joku konsti täytyy keksiä. Tai sit otan vaan tuon osotteen missä nyt sit joku enKlannissa korjas nuita ja lähettelen sen sinne. Mut eka pitää ite koittaa väsätä :D ...tosin aika moni muu on varmaan joo koittanut jo viestiketjun pituudesta päätellen.

Mutta yrittänyttä ei laiteta. Perse eellä puuhun eka ja sit vasta helpoimman kautta.

Juu enkä todellakaan oo menossa niihin muovi/lasi osiin kolvilla koskeen. Mutta jatkan ihmettelyä jos keksin huomenissa jotain :)
Vastaa Viestiin