kannentiivisteen vaihtoa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
petepa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Kesä 06, 2010 09:50

kannentiivisteen vaihtoa

Viesti Kirjoittaja petepa »

autona saab 9-3t vm. 2000 aj. n. 235tkm! oireena: hävittää jäähdytinnestettä! pikkuhiljaa enemmän alkanut hävittämään, ja autoasentaja paikallisti kannentiivisteen vuotopaikaksi. ei muita oireita. kannen oikea etukulma keulasta katsottuna. siis yläpään tiivistesarja ja kannenpultit tilaukseen? osat paikalleen ja matka jatkuu, vai? onko jotain erityistä huomioitavaa? kannen koeponnistus?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: kannentiivisteen vaihtoa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tyypillinen paikka jonka voit yrittää hoitaa koittamalla jälkikiristää kannen ensin, monesti tepsii ja saat lisää kilometreja.
Hakutoiminnolla ohjeita jälkikiristyksestä.
Eikä niitä kansipultteja tarvi vaihtaa jos kannentiivisteen aiot jossain välissä vaihtaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: kannentiivisteen vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jälkikiristys voisi auttaa ensi alkuun? Ohjeet kiristysjärjestyksestä ja -momenteista löytynevät yhä foorumilta.
Ja näemmä Vesa ehtikin tarjoilla jo saman vastauksen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: kannentiivisteen vaihtoa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

petepa kirjoitti:autona saab 9-3t vm. 2000 aj. n. 235tkm! oireena: hävittää jäähdytinnestettä! pikkuhiljaa enemmän alkanut hävittämään, ja autoasentaja paikallisti kannentiivisteen vuotopaikaksi. ei muita oireita. kannen oikea etukulma keulasta katsottuna. siis yläpään tiivistesarja ja kannenpultit tilaukseen? osat paikalleen ja matka jatkuu, vai? onko jotain erityistä huomioitavaa? kannen koeponnistus?
Juuri noin kuten kaverit tuolla kertoivatkin, eli ensin koettaa jälkikiristystä, ja jossei se auta niin sitten kannentiiviste vaihtoon.
Kannen nappaa onneksi irti aikas nopsaan, ja asentaa takaisinkin. Ehkä sitten samalla voisi olla ihan ok käyttää kansi koneistamossa jossa höyläävät siitä muutamia sadasosia/kymmenyksiä pois jotta hapettumakuopat poistuvat (omasta mielestäni turhaa hifistelyä). Kieroon tuollaista 16V kantta on kait aika vaikea saada.

No raportoi nyt ensin auttoiko jälkikiristys vai menikö kansipahvi vaihtoon?
Saabklubin forumilta löytyy ainakin itse kirjoittamani kiristysjärjestys, ja kiristysmomentithan taisivat olla noissa T5-koneissa kiristysvaiheittain: 1: 60Nm, 2: 80Nm, 3: 90 astetta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: kannentiivisteen vaihtoa

Viesti Kirjoittaja Poy »

petepa kirjoitti:hävittää jäähdytinnestettä! pikkuhiljaa enemmän alkanut hävittämään, ja autoasentaja paikallisti kannentiivisteen vuotopaikaksi. ei muita oireita. kannen oikea etukulma keulasta katsottuna.
Mun kolkissa oli aikanaan sama kulma kostea, samat oireet (vain jäähdytinnestettä piti lisätä ennen vaihtoa, kesti kuitenkin useita kuukausia) ja saman tuomion sain huollossa. Kuitenkin klubilaisen avustuksella nuo pultit kiristettiin ja on kohta 3v/60tkm toiminut moitteetta. Tai pientä kosteutta on ollut samassa kulmassa varsinkin kovilla pakkasilla (alumiinikansi + valurautalohko => huonokuntoinen tiiviste vuotaa). Mitään suurempaa öljyn tai jäähdytinnesteiden vähentymistä, sotkeutumista en ole huomannut vaihtoväleillä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vastaa Viestiin