93 avoa ostamassa
93 avoa ostamassa
olen ajatellut hankkia tulevaksi kesäksi 1998- mallisen 93 cabrioletin. auton muoto ja kohtuu isot tilat houkuttaa tälläistä perheellistä:)
mutta kysymys, onko jotain top 10 listaa mitä kannattaa tarkastaa kun autoa hankkii enkä nyt tarkoita perusjuttuja renkaat yms..
turbomallit kiehtoisi erityisesti. tarjolla on myös muutama amerikan malli, miten ne eroavat euroopan malleista?
kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista
t.uleva saabisti
mutta kysymys, onko jotain top 10 listaa mitä kannattaa tarkastaa kun autoa hankkii enkä nyt tarkoita perusjuttuja renkaat yms..
turbomallit kiehtoisi erityisesti. tarjolla on myös muutama amerikan malli, miten ne eroavat euroopan malleista?
kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista
t.uleva saabisti
Re: 93 avoa ostamassa
kappas kevät kolkuttelee jo...
Cabbe on kelpo perheen kakkosauto ihan ympärivuotiseen käyttöönkin. Jos haet tästä osiosta vaikka tyyppivika-hakusanalla tarinoita löydät kolkkien "ominaisuudet" ja ne on yhteisiä myös cabeissa.
Tarkista ja testaa katon kunto ja toiminta useampaan kertaan. Asettuuko katto koteloonsa vaivatta ja ikkunapalkin päälle lukittavaan asentoon moitteetta. Seuraa tiputtaako työsylinterit öljyä takarenkaiden eteen. Testaa yhtä lailla penkkien kipit ja ikkunat/ovet.
Turbomalli ehdottomasti jos on mistä valita.
Amerikan malleista löydät mahdolisesti vielä vääränmallisia valoja ja mailimittarin ja väärillä taajuuksilla hyppivän radion, riippuen onko jo katsastettu suomessa vai ei.
Cabbe on kelpo perheen kakkosauto ihan ympärivuotiseen käyttöönkin. Jos haet tästä osiosta vaikka tyyppivika-hakusanalla tarinoita löydät kolkkien "ominaisuudet" ja ne on yhteisiä myös cabeissa.
Tarkista ja testaa katon kunto ja toiminta useampaan kertaan. Asettuuko katto koteloonsa vaivatta ja ikkunapalkin päälle lukittavaan asentoon moitteetta. Seuraa tiputtaako työsylinterit öljyä takarenkaiden eteen. Testaa yhtä lailla penkkien kipit ja ikkunat/ovet.
Turbomalli ehdottomasti jos on mistä valita.
Amerikan malleista löydät mahdolisesti vielä vääränmallisia valoja ja mailimittarin ja väärillä taajuuksilla hyppivän radion, riippuen onko jo katsastettu suomessa vai ei.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 93 avoa ostamassa
juu kevät tulee, tänään kaivettiin yhtä yksilöä liikkeen pihalla hangesta esille...
kiitos vastauksesta pitää tsekkailla noita juttuja mitä kirjoitit.
kaikissa edellisissä autoissani on ollut jonkinlainen alustasarja ja isommat kiekot. onko mielipiteitä minkä kokoista rengastusta kannattaa harkita itse ajattelin 17"-18"
mitenkähän vakio iskarit mahtaa toimia 30-40mm madaltavilla jousilla vai olisikohan syytä suoraan vaihtaa säädettävät tolpat?
t.uleva saabisti

kiitos vastauksesta pitää tsekkailla noita juttuja mitä kirjoitit.
kaikissa edellisissä autoissani on ollut jonkinlainen alustasarja ja isommat kiekot. onko mielipiteitä minkä kokoista rengastusta kannattaa harkita itse ajattelin 17"-18"
mitenkähän vakio iskarit mahtaa toimia 30-40mm madaltavilla jousilla vai olisikohan syytä suoraan vaihtaa säädettävät tolpat?
t.uleva saabisti
Re: 93 avoa ostamassa
Vakioiskarit eivät oikein tahdo pysyä tahdissa madallusjousien kanssa. Ainakaan NG900:ssa, jossa on kuitenkin lähes sama alusta.
17" toimii omasta mielestäni hyvin, joskin 225 leveys tuottaa jo aika paljon rengasmelua sisälle. 215 tai 205 voisi olla parempi? Onhan täällä niitäkin, jotka ovat 19" heittäneet alle eikä ole paljon valitusta kuulunut. Eli ei ongelmia 18" kanssa, mutta leimalle jos niillä haluat ajaa, kannattaa tarkistaa otteesta, ovatko suoraan sallitut.
Edit:
Kuinkahan erilainen alusta cabbessa on umpikattoiseen verrattuna? Jäykempihän se varmaan ainakin on?
Omat kirjoitukseni koskevat siis kovakattoista versiota.
17" toimii omasta mielestäni hyvin, joskin 225 leveys tuottaa jo aika paljon rengasmelua sisälle. 215 tai 205 voisi olla parempi? Onhan täällä niitäkin, jotka ovat 19" heittäneet alle eikä ole paljon valitusta kuulunut. Eli ei ongelmia 18" kanssa, mutta leimalle jos niillä haluat ajaa, kannattaa tarkistaa otteesta, ovatko suoraan sallitut.
Edit:
Kuinkahan erilainen alusta cabbessa on umpikattoiseen verrattuna? Jäykempihän se varmaan ainakin on?
Omat kirjoitukseni koskevat siis kovakattoista versiota.
Re: 93 avoa ostamassa
Jep. Vakioalusta on syvältä mutta sen tiedon löydätkin peltihattukolkkien topiceista yhtä lailla.
Ajettavuutta parantaa maltillinen 35 mm madallus ja yhteensopivat iskarit. Konin sportkitti on paljon käytetty jolla itsekin ajelen. 17" on maltillinen koko mutta ulkonäön vuoksi voit uhrata mukavuutta vielä lisätuumilla.
Lisäksi kannattaisi vaihtaa sarja PU-puslia, ohjausvaihteeseen ensimmäiseksi vetelyn poistamiseksi. Lisäksi alatukivarren iso pusla ja maun mukaan tukivarsien puslat runkoon. Hifistelyä tai ei, jotku vaihtaa myös koiranluiden puslat ja vakaajan sisemmät pulsat.
Taka-akselin kallistelua estää jäykempi vakaaja pelkästään reilusti.
Turbokoneeseen sitten jatkeeksi kotipolttoinen stage ja pimp-my-cabbe on valmis. Putkistoa, IC:tä ja fööniä vaihtamalla voi sitten vaihtaa maisemaa vielä ripsakammin.
Ajettavuutta parantaa maltillinen 35 mm madallus ja yhteensopivat iskarit. Konin sportkitti on paljon käytetty jolla itsekin ajelen. 17" on maltillinen koko mutta ulkonäön vuoksi voit uhrata mukavuutta vielä lisätuumilla.
Lisäksi kannattaisi vaihtaa sarja PU-puslia, ohjausvaihteeseen ensimmäiseksi vetelyn poistamiseksi. Lisäksi alatukivarren iso pusla ja maun mukaan tukivarsien puslat runkoon. Hifistelyä tai ei, jotku vaihtaa myös koiranluiden puslat ja vakaajan sisemmät pulsat.
Taka-akselin kallistelua estää jäykempi vakaaja pelkästään reilusti.
Turbokoneeseen sitten jatkeeksi kotipolttoinen stage ja pimp-my-cabbe on valmis. Putkistoa, IC:tä ja fööniä vaihtamalla voi sitten vaihtaa maisemaa vielä ripsakammin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 93 avoa ostamassa
Amerikkamallista senverran,
että jos sitä ei ole katsastettu valmiiksi joudut vaihtamaan kaikki valot E-hyväksytyksi, lisäämään ajovaloihin korkeussäädön ja hommaamaan CoC-todistuksen.
Mukavuustekijänä joudut sitten vaihtamaan soittimen.
että jos sitä ei ole katsastettu valmiiksi joudut vaihtamaan kaikki valot E-hyväksytyksi, lisäämään ajovaloihin korkeussäädön ja hommaamaan CoC-todistuksen.
Mukavuustekijänä joudut sitten vaihtamaan soittimen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: 93 avoa ostamassa
No niin,
pariviikkoa sitten saksasta bongattu vm.2000 saab 93 cabriolet on nyt maassa ja kilvissä. 185hv malli, 115000km ajettu täydellisellä huoltokirjalla, yksi omistaja ennen minua. auto mielestäni erittäin siisti ikäisekseen vain etupuskurissa molemmilla puolilla puolenkämmenen kokoiset hankaumat kun osunut johonkin toiseen autoon parkkipaikalla. muuten kolhutun ja naarmuton. grafiitin harmaa, ruskea sisusta.
17" vanteet ja renkaat jo ostettu ja koni sport alustasarja ja uretaani puslakitti tilattu. eiköhän täälä pääse, sulais vaan lumet:)
kysymys, koska saksan taito nolla niin auton "kieli" tekisi mieli vaihta. sen varmaan saa englanniksi mutta miten? käyttöohjekirjaa ei ole.
kiitos kaikille jotka vastasivat täällä foorumilla kysymyksiini
t.urbo
pariviikkoa sitten saksasta bongattu vm.2000 saab 93 cabriolet on nyt maassa ja kilvissä. 185hv malli, 115000km ajettu täydellisellä huoltokirjalla, yksi omistaja ennen minua. auto mielestäni erittäin siisti ikäisekseen vain etupuskurissa molemmilla puolilla puolenkämmenen kokoiset hankaumat kun osunut johonkin toiseen autoon parkkipaikalla. muuten kolhutun ja naarmuton. grafiitin harmaa, ruskea sisusta.
17" vanteet ja renkaat jo ostettu ja koni sport alustasarja ja uretaani puslakitti tilattu. eiköhän täälä pääse, sulais vaan lumet:)
kysymys, koska saksan taito nolla niin auton "kieli" tekisi mieli vaihta. sen varmaan saa englanniksi mutta miten? käyttöohjekirjaa ei ole.
kiitos kaikille jotka vastasivat täällä foorumilla kysymyksiini
t.urbo
Re: 93 avoa ostamassa
Villi veikkaus ilman varmaa tietoa: Tech2 vaaditaan. Onnistuu (hyvällä tuurilla) merkkihuollossa hintaan X tai joidenkin ko. laitteen omistavien klubilaisten toimesta.
Tai sitten vain opettelet muutama sanan saksaa.
Tai sitten vain opettelet muutama sanan saksaa.

Re: 93 avoa ostamassa
clear + set nappia pohjassa muutama sekunti. muistaakseni.