Maalit irtosivat talven aikana

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
audiopoika
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2010 20:28

Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Hioin viime kesänä ruostekohtia oven helmoista yms. Laitoin alle primeria muutaman kerroksen ja lopuksi pintamaalia. Molemmat suihkepullolla. Lakkaa en laittanut, koska pelkäsin,että se tuhraa hyvän lopputuloksen vain huonommaksi.

Onko maalien irtoamisen syynä lakan puute, vai mikä, kun maalit ovat irronneet pellistä talven aikana? Ei nyt kaikista kohdista, mutta monesta paikkaa kuitenkin.
Saab 9-3 2.0 SE vm-99
JRAK
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: To Touko 24, 2007 20:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja JRAK »

En ole mikään alan ammattilainen, mutta itse tein näin.

Otin ensin ovien alalaidoista ja peräkontin alalaidasta ruosteen pois sitruunahapon avulla ja sitten vedin päälle fosforihappomaalia(sekoittivat tarvikeliikkeessä pari desiä..). siihen pohjat.. ja maali. -> on pysynyt jo pari vuotta..

-Miten poistit ruosteen..(hionta?,hiekkapuhallus?,happokäsittely?), jos alle jää ruostetta niin aika helposti jää kytemään.. paras happo tai hiekkapuhallus minun mielestä ja päälle happomaali, se menee metallin huokosiin ja täten tarttuu paremmin..
audiopoika
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2010 20:28

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Enhän minä mitään aineita käyttänyt :oops: Laikalla vaan "kaikki" pois. Ilmeisesti siis jäljelle jäänyt ruoste aiheuttanut maalin irtoamisen. Pitänee siis kesällä hapottaa ja laittaa tätä happomaalia.
Minkälainen happo on paras tähän happokäsittelyyn? Saako sen fosforihappomaalin spayna? Jotenkin itse osaan tuota spraytä laittaa paljon laadukkaammin, kuin alkaa sutia pensselillä.
Saab 9-3 2.0 SE vm-99
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Apteekeista saa jauheena sitruunahappoa n. 7€ puolen kilon pussi, halvemmalla ja isommissa säkeissä maatalouskaupoista muistaakseni "Vitapol"- merkkisenä sikojen ripulilääkkeenä.

Mm. motonetistä on saatavissa Dinitrolin n. 30% fosforihappoliuosta nimikkeellä "Annitrol", n. 20€/L.

Molemmat toimivia happoja ruosteenpoistoon.
audiopoika
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2010 20:28

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja audiopoika »

Kiitos hyvistä neuvoista!

Hangataanko happojauhe pellin pinnalle vai sekoitetaanko se ensin veteen? Kuinka kauan aineen annetaan vaikuttaa? Niin kauan kunnes ruostepisteitä ei enää näy, vai miten?
Saab 9-3 2.0 SE vm-99
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sitä sitruunahappojauhetta sekoitetaan veteen niin paljon kuin liukenee, liisteristä voi soveltaa paremmin pellin pinnalla pysyvän liuoksen. Kuten kaikissa kemiallisissa prosesseissa, lämpö jouduttaa lopputulosta.
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Mullaki vuos sitten talvella kävi sama juttu edeltävänä kesänä maalattujen ovien alaosien kanssa.

Sillon tuli vedettyä alaosat puhtaalle pellille, fosforihappokäsittely+pohjamaali+maali+lakka, mutta niin se vaan kävi että talvella varsinkin kovimpien n. 30 asteen pakkasten jälkeen huomasin, että maalit lohkeilee liuskoina pois ja alta paljastuu puhdas ruosteeton pelti. Liekkö siinä sitte rasvaa tms. jääny sinne pohjille vaikka asetonilla yritin puhdistaa.

Tänä talvena on vielä toistaseks pysyny paikallaan(koputtaa puuta), vaikka vähän kiireessä hutiloiden tuliki tehtyä. On siihen kyllä henkisesti tullu jo valmistauduttua, että kohta sieltä paistaa kumminkin taas ruostekukka läpitte.
Saab 9-5 Aero automaatti -01
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5655
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Maalit irtosivat talven aikana

Viesti Kirjoittaja tturku »

Acid #8 merkkistä 1k happopohjamaalia olen käyttänyt kuuppaan hyvällä menestyksellä. Litran purkissa myivät aikaisemmin fixuksessa. Myös sinkkipohjamaalia on tullut käytettyä, jotkut tosin sanoo että siihen tarttuisi huonommin. Sitäkin saa litran purkissa, merkkiä en muista mutta musta keltainen purkki, ja myös fixuksesta löytyy. Mulla on ollut ihan bilteman fosforihappoa, 1 litran muovipurkissa, millä olen pariin otteeseen putsannut puhdistetun pellin, ruosteen kohdalta. Sitten happo- tai sinkkipohjamaali ja päälle normaali maali.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin