900 NG Hifistelyä
900 NG Hifistelyä
Hei,
Ensimmäinen posti tänne paikkaan joten olkaa armollisia
Eli vaihdoin skootterin 2.3 litraiseen automaatti ysisataseen vuodelta 94. Myyjä oli sitä mieltä että airbag on rikki joten hän ei uskalla ajaa tai katsastaa sitä. Tämähän tietysti korjaantui kolvaamalla mittaristosta hapertunut liitos. Toivottavasti myyjä ei lue tätä palstaa
Nyt on sitten hifistelyn aika. Alkuperäinen soitin vaihtui Pioneerin deh-4200 malliin. Taakse tuli Hertzin EP2X jonka rms sillattuna on 700w. Tämä puskee virtaa Peerlessin 12r elementille. Kotelona on omatekemä n. 28 litrainen suljettu kotelo, josta tarkoitus tehdä refleksiaukollinen. Lisäksi löytyy Hertzin EP4 joka antaa ulos 4x60w, 2x60w + 190w tai 2x190w. Muut kaiuttimet ovat alkuperäiset.
Eli ensiksikin pitäisi suunnitella järjestelmä loppuun. EP4:een meinasin laittaa kiinni seuraavat kamat:
Hertz EV165L.4 midbasso x2 rms 70w 50Hz-6kHz
Hertz ECX165.4 Coax x2 rms 70w 60Hz-21kHz
Nämä tulisivat siis hattuhyllyyn kiinni.
Sitten pitäisi pohtia mitä laitetaan Pioneerin soittimen 4x50w lähtöihin kiinni. Ajatuksena olisi seuraavanlainen ratkaisu. Eli alkuperäisten takakaiuttimien tilalle Hertz DT16.2 diskantit rms 80w 3kHz-21kHz. Nämä asennettaisiin pilariin.
Etukaiuttimien, eli niiden kojelaudassa olevien tilalle tulisi Hertz DSK165.2 erillissarja rms 80w 6.5" midrangella ja 1" diskantilla. Spekseinä 50Hz-21kHz ja asennussyvyys 66mm. Mahtuuko tuo oven kaiutinkoteloihin heittämällä ilman että ikkuna ottaa kiinni vai joutuuko sorvaamaan. Diskantit sitten taas pilariin kiinni.
Kuulostaako järkevältä vai mitä muuttaisitte. Budjettia on vahvistimien, soittimen ja subbarielementin jälkeen jäljellä vielä n300e ja nuo Hertzin kamat veisivät juuri hieman alle sen. Yksi vaihtoehto olisi hoitaa nuo etukaiuttimet samanlaisilla coaxeilla kuin takakaiuttimetkin mutta onko erillissarja parempi ratkaisu? Ja ovatko erilliset diskantit takana turhia jos sinne tulee kuitenkin coaxi midbasson ja subbarin lisäksi ja mitä niiden diskanttien tilalle?
Sitten itse asennuksesta. Vedin akulta piuhan sulakkeen kautta samaa reittiä mitä pitkin on myös mennyt sisätilanlämmitin. Piuha pitäisi saada kuitenkin piiloon jonnekin, joten mahtuuko penkkien välisen härpäkkeen sisälle mitään ja miten helposti sen saisi purettua. Sitten pitäisi vielä saada penkin ali kulkemaan jotain kautta.
Ja se maadoitus tietenkin, eli mihin sen vetäisi? En haluaisi porata mihinkään sitä. Riittäisikö maadoittaminen turvavyönkiinnikkeisiin? Tai kemiallisella metallilla rukoon kiinni?
Pistäkäähän ideoita tulemaan.
Ensimmäinen posti tänne paikkaan joten olkaa armollisia
Eli vaihdoin skootterin 2.3 litraiseen automaatti ysisataseen vuodelta 94. Myyjä oli sitä mieltä että airbag on rikki joten hän ei uskalla ajaa tai katsastaa sitä. Tämähän tietysti korjaantui kolvaamalla mittaristosta hapertunut liitos. Toivottavasti myyjä ei lue tätä palstaa
Nyt on sitten hifistelyn aika. Alkuperäinen soitin vaihtui Pioneerin deh-4200 malliin. Taakse tuli Hertzin EP2X jonka rms sillattuna on 700w. Tämä puskee virtaa Peerlessin 12r elementille. Kotelona on omatekemä n. 28 litrainen suljettu kotelo, josta tarkoitus tehdä refleksiaukollinen. Lisäksi löytyy Hertzin EP4 joka antaa ulos 4x60w, 2x60w + 190w tai 2x190w. Muut kaiuttimet ovat alkuperäiset.
Eli ensiksikin pitäisi suunnitella järjestelmä loppuun. EP4:een meinasin laittaa kiinni seuraavat kamat:
Hertz EV165L.4 midbasso x2 rms 70w 50Hz-6kHz
Hertz ECX165.4 Coax x2 rms 70w 60Hz-21kHz
Nämä tulisivat siis hattuhyllyyn kiinni.
Sitten pitäisi pohtia mitä laitetaan Pioneerin soittimen 4x50w lähtöihin kiinni. Ajatuksena olisi seuraavanlainen ratkaisu. Eli alkuperäisten takakaiuttimien tilalle Hertz DT16.2 diskantit rms 80w 3kHz-21kHz. Nämä asennettaisiin pilariin.
Etukaiuttimien, eli niiden kojelaudassa olevien tilalle tulisi Hertz DSK165.2 erillissarja rms 80w 6.5" midrangella ja 1" diskantilla. Spekseinä 50Hz-21kHz ja asennussyvyys 66mm. Mahtuuko tuo oven kaiutinkoteloihin heittämällä ilman että ikkuna ottaa kiinni vai joutuuko sorvaamaan. Diskantit sitten taas pilariin kiinni.
Kuulostaako järkevältä vai mitä muuttaisitte. Budjettia on vahvistimien, soittimen ja subbarielementin jälkeen jäljellä vielä n300e ja nuo Hertzin kamat veisivät juuri hieman alle sen. Yksi vaihtoehto olisi hoitaa nuo etukaiuttimet samanlaisilla coaxeilla kuin takakaiuttimetkin mutta onko erillissarja parempi ratkaisu? Ja ovatko erilliset diskantit takana turhia jos sinne tulee kuitenkin coaxi midbasson ja subbarin lisäksi ja mitä niiden diskanttien tilalle?
Sitten itse asennuksesta. Vedin akulta piuhan sulakkeen kautta samaa reittiä mitä pitkin on myös mennyt sisätilanlämmitin. Piuha pitäisi saada kuitenkin piiloon jonnekin, joten mahtuuko penkkien välisen härpäkkeen sisälle mitään ja miten helposti sen saisi purettua. Sitten pitäisi vielä saada penkin ali kulkemaan jotain kautta.
Ja se maadoitus tietenkin, eli mihin sen vetäisi? En haluaisi porata mihinkään sitä. Riittäisikö maadoittaminen turvavyönkiinnikkeisiin? Tai kemiallisella metallilla rukoon kiinni?
Pistäkäähän ideoita tulemaan.
Re: 900 NG Hifistelyä
Jos piuhassa vain riittää pituutta, niin helpointa se on vetää kynnyskoteloiden kautta; ei tarvitse purkaa hirveästi (hanskalokero, kynnyskotelot ja B-pilarin muovihärpättimet) ja johto kulkee nätisti piilossa takaluukkuun asti. Vai onko vahvistin ylipäänsä takaluukussa? Jos ei, niin mihin jemmasit sen?Jarkaira kirjoitti: Sitten itse asennuksesta. Vedin akulta piuhan sulakkeen kautta samaa reittiä mitä pitkin on myös mennyt sisätilanlämmitin. Piuha pitäisi saada kuitenkin piiloon jonnekin, joten mahtuuko penkkien välisen härpäkkeen sisälle mitään ja miten helposti sen saisi purettua. Sitten pitäisi vielä saada penkin ali kulkemaan jotain kautta.
Keskikonsolia ei myöskään ole mitenkään erityisen hankala purkaa, mutta muistaakseni sinne ei mahdu kulkemaan mitään kovinkaan kummoista kaapelia fiksusti. Etupenkkien takapuolisesta osasta en osaa sanoa, kun en ole koskaan purkanut.
Itse hoidin maadoituksen takapenkin taakse niihin suuriin pultteihin. Yksi vaihtoehto voisi olla myös varapyöräkotelon pultti, jolla vararengas on pohjassa kiinni. Väitetään, että maaleja kannattaisi rapsia pultin pinnasta ensin irti, jotta kontakti on riittävän hyvä; siihen en ota kantaa. Radion maadoitus kannattaa vetää samaan paikkaan, ettei tule liiallista maadoituseroa, jolloin radiota käynnistäessä alkaa kuulua pauketta kaiuttimista ja laturin ääni tulee läpi.Jarkaira kirjoitti: Ja se maadoitus tietenkin, eli mihin sen vetäisi? En haluaisi porata mihinkään sitä. Riittäisikö maadoittaminen turvavyönkiinnikkeisiin? Tai kemiallisella metallilla rukoon kiinni?
Re: 900 NG Hifistelyä
Jos nyt ennen lisähankintoja miettisit vähän, että mitä sä tolta järjestelmältäs haluat. Eli haluutko sä itelles hyvältä kuulostavan systeemin vai takapenkkiläisiltä korvat soimaan?
Nimittäin nyt toi sun suunnitelmas vaikuttaa pahasti takapainotteiselta. Jos multa kysytään, ni taakse sä et tarvi mitään muuta ku keskitasoset coaxiaalit. Painon tulis kumminkin olla niin, että ääni tulee edestäpäin.
Eli noi hattuhyllyn midbassot ja noi suunnittelemas diskantit voit heivata hemmettiin ja satsata säästyvät rahat parempaan 2-tie erillissarjaan eteen. Eli suurimman osan tosta jäljellä olevasta 300€ budjetistas satsaat kunnon erillissarjaan ja loput hillot sitte vaikka taakse coaxiaaleihin.
Jos vaan satut tietämään, että jollain olis oikeesti asiantuntemuksella kasattu systeemi autossaan, ni suosittelisin et kysyisit jos pääsisit koekuuntelulle. Nimittäin autolaitteisiin sä saat tuhlattua rahaa vaikka kuinka paljon, mut eri asia on että tuhlaatko ne oikeesti hyvältä kuulostavaan järjestelmään, vai joihinki amisbassoviritelmiin.
Mut kyllä se siitä!
Nimittäin nyt toi sun suunnitelmas vaikuttaa pahasti takapainotteiselta. Jos multa kysytään, ni taakse sä et tarvi mitään muuta ku keskitasoset coaxiaalit. Painon tulis kumminkin olla niin, että ääni tulee edestäpäin.
Eli noi hattuhyllyn midbassot ja noi suunnittelemas diskantit voit heivata hemmettiin ja satsata säästyvät rahat parempaan 2-tie erillissarjaan eteen. Eli suurimman osan tosta jäljellä olevasta 300€ budjetistas satsaat kunnon erillissarjaan ja loput hillot sitte vaikka taakse coaxiaaleihin.
Jos vaan satut tietämään, että jollain olis oikeesti asiantuntemuksella kasattu systeemi autossaan, ni suosittelisin et kysyisit jos pääsisit koekuuntelulle. Nimittäin autolaitteisiin sä saat tuhlattua rahaa vaikka kuinka paljon, mut eri asia on että tuhlaatko ne oikeesti hyvältä kuulostavaan järjestelmään, vai joihinki amisbassoviritelmiin.
Mut kyllä se siitä!
Saab 9-5 Aero automaatti -01
-
- "Viggen"
- Viestit: 524
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 NG Hifistelyä
En olen alan asiantuntija, mutta pitkälti samaa mieltä edellisen kanssa. Itse laittaisin tuon 4-kanavaisen vahvistimen soittamaan etupäähän erkkasarjaa ja taakse koaksaaleja tai 6x9 kaiuttimia (tosin heittämällä ei kuulemma useimmat näistä mene alkuperäisille kaiutinpaikoille). Jättäisin siis soittimen omat kaiutin lähdöt käyttämättä kokonaan, koska niistä ei irtoa tarpeeksi tehoa useimmille kaiutin elementeille.
Mutta nämä on vain mun ajatuksia, eli kukainenkin laittakoon autoonsa vaikka sata kaiutinta jos siltä tuntuu
Mutta nämä on vain mun ajatuksia, eli kukainenkin laittakoon autoonsa vaikka sata kaiutinta jos siltä tuntuu
#3929
Saab 9-3 ss -05
Saab 9-3 ss -05
Re: 900 NG Hifistelyä
Vähän makuasioita, mutta itellä alkuun oli 6-kanavaisen vahvarin perässä etupään 6.5" erkkasarja, takakaiuttimet ja subi. Sitte tuli jostain mieleen, että kokeillaas soittaa etupäätäki aktiivisena, että kaks kanavaa diskanteille, kaks midbassoille ja kaks subille. Säätämistähän se vaati, mutta jotenki omaan korvaan kuulosti paremmalle. Alkuun ei takakajarit kiinni ollukaan, mutta sitte ku ajattelin ne ottaa takasin käyttöön, niin laitoin suoraan soittimen perään, kun niillä nyt niin merkitystä olekaan.
Mut ihan totta, kukin tekee ihan mitenkä tykkää
Mut ihan totta, kukin tekee ihan mitenkä tykkää
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Re: 900 NG Hifistelyä
Itse toteutin (hiljaa hyvä tulee, rakentamiseen meni varmaan kaksi vuotta, kun laiskasti tekee) äänentoiston siten, että nakkasin eteen JBL:n 3-tie-erillissarjan ja taakse halvimmat kuusysit, jotka löysin. Erkkasarja koostuu 6,5" midbassoista ovissa; 3,5" "keskiäänistä" kojelaudassa sekä 1" diskanteista siinä kojelaudan kaiuttimien ritilöiden päällä. Näitä ja hattuhyllyn 6x9-kaiuttimia ajetaan takakonttiin sijoitetulla nelikanavaisella 4x80W vahvistimella. Takakaiuttimet ovat oikeastaan vain sitä varten olemassa, että tykkään kuulla vähän sitä ääntä takaakin. Erikseen on sitten myös subbari ja sille oma monovahvistin takaluukussa.
Etuovia ja takaluukun pohjaa on vaimennettu vibroplastilla.
Omaan korvaan soi ihan kivasti, etenkin kun useimmiten soittolistalla on kevyttä rockia. Subbari herää kyllä sykkimään kunnolla, jos sille antaa aihetta, mutta harvoin tulee mitään bassonjytkettä luukutettua.
Etuovia ja takaluukun pohjaa on vaimennettu vibroplastilla.
Omaan korvaan soi ihan kivasti, etenkin kun useimmiten soittolistalla on kevyttä rockia. Subbari herää kyllä sykkimään kunnolla, jos sille antaa aihetta, mutta harvoin tulee mitään bassonjytkettä luukutettua.
Re: 900 NG Hifistelyä
Oma hertzin 3-tie erillissarja tarvi noin 10mm korotuksen et ikkuna mahtu aukeemaan kokonaan, läheltä menee siltikin mut ei osu kumminkaan. Taakse asentelin Infinityn 6x9, eikä todellaan istunu heittämällä paikalleen, suhteellisen kivuttomasti silti. Löysin kuvan asenteluista koneen syövereistä. Tuskin paljon apua on, lämpimikseni laitan kuitenki. http://aijaa.com/v.php?i=002487665837.jpg
Re: 900 NG Hifistelyä
taakse saa ehkä helpoiten 6x9" korottamalla kylmästi prikoilla sitä kajaria, tai sitten dremel käteen ja suurentamaan niitä aukkoja.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: 900 NG Hifistelyä
jos kerran reikiä pitää alkaa suurentelemaan niin eikö ole ihan sama vaikka ne tekee suoraan hattu hyllyyn
no jos ei sitä omaansa halua tuhota niin mulla on kyllä yksi täysin ehjä hattuhylly jemmassa jos haluaa ne reijät siihen tehdä
no jos ei sitä omaansa halua tuhota niin mulla on kyllä yksi täysin ehjä hattuhylly jemmassa jos haluaa ne reijät siihen tehdä
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: 900 NG Hifistelyä
Hyvä että tuli kysyttyä viisaammilta.
Eli eteen parempi erillissarja.
Kannattaako eteen laittaa mieluummin Hertz ESK163L.4 jossa 6.5", 4" ja 1" elementit ja rms 125w vaiko sama sarja ilman 4" elementtiä ja sitten 3.5" ecx87.4 elementti jossa myös diskantti, jolloin säästyy dremelöinniltä? Eli erillissarja kiinni ep4:een ja 3.5" soittimeen.
Saa myös suositella hyvää erillissarjaa teholuokassa 100-200w rms.
Taakse sitten Hertz ECX690.4 6x9 koaksiaalit alkuperäisten tilalle soittimen lähtöihin kiinni.
Kolmenkympin kriisi tulossa hyvää vauhtia joten siksi tässä rakentelen "amisautoa"
Eli eteen parempi erillissarja.
Kannattaako eteen laittaa mieluummin Hertz ESK163L.4 jossa 6.5", 4" ja 1" elementit ja rms 125w vaiko sama sarja ilman 4" elementtiä ja sitten 3.5" ecx87.4 elementti jossa myös diskantti, jolloin säästyy dremelöinniltä? Eli erillissarja kiinni ep4:een ja 3.5" soittimeen.
Saa myös suositella hyvää erillissarjaa teholuokassa 100-200w rms.
Taakse sitten Hertz ECX690.4 6x9 koaksiaalit alkuperäisten tilalle soittimen lähtöihin kiinni.
Kolmenkympin kriisi tulossa hyvää vauhtia joten siksi tässä rakentelen "amisautoa"
Re: 900 NG Hifistelyä
Valitsisin ehdottomasti kolmitiesarjan eli sillä 4" keskiäänellä. En nyt täysin satavarmasti muista, mutta taisin itse tuota samaa neljätuumaista joskus päivitellä ja totesin, että mahtuu juuri ja juuri syvyytensä puolesta ilman kikkailuja kojelaudalle. Kannattaa kuitenkin tarkistaa, niin ei tule ikäviä yllätyksiä.
Näin tekisin jo ihan siitäkin syystä, että saa ajettua kaikki kanavat sillä samalla vahvistimella eikä tarvitse kikkailla radion oman "vahvistimen" kanssa lainkaan.
Näin tekisin jo ihan siitäkin syystä, että saa ajettua kaikki kanavat sillä samalla vahvistimella eikä tarvitse kikkailla radion oman "vahvistimen" kanssa lainkaan.
Re: 900 NG Hifistelyä
Miksi tehonkesto vaatimus 100-200w? Ei niilllä mitään merkitystä ole. Herkkyyteen vaan vaikuttaa. (ja tottakai nyt jotain siihen tehonkestoonki vaikuttaa, mutta se on tois sijainen seikka, kun yleensäkään ei yläpäätä ajeta ku just jollain 80-200w)
En itekkään niin laadusta tms tiedä, mutta nytpähän sattu jäämään powersetiltä käteen Rainbow SLX 365.20 Deluxe ... 199 € ja ulos sen liikkeestä sai 180€. Kyseessä siis 3tie sarja ja sellasen halusin ku autossa hyvät paikat valmiina sille. Myyjä ainakin suositteli heti ku ei kuitenkaan mihinkään emma kisoihin olla menossa, eikä tarkotus ole enään tällä iällä mahdottomia upottaa rahaa näihin setteihin.
Sit vielä teen paikat oviin 6,5" 2bassolle molemmin puolin. Eli tällä kertaa laitetaan etupää soimaan hyvin, eikä niin että yläpään säröily peitetään V***N isolla subilla ja paineella
Mutta ainaki tosiaan myyjä suositteli tuota settiä ja ehkäpä itekki tohtii suositella, vaikken vielä sitä ole asentanutkaan.
En itekkään niin laadusta tms tiedä, mutta nytpähän sattu jäämään powersetiltä käteen Rainbow SLX 365.20 Deluxe ... 199 € ja ulos sen liikkeestä sai 180€. Kyseessä siis 3tie sarja ja sellasen halusin ku autossa hyvät paikat valmiina sille. Myyjä ainakin suositteli heti ku ei kuitenkaan mihinkään emma kisoihin olla menossa, eikä tarkotus ole enään tällä iällä mahdottomia upottaa rahaa näihin setteihin.
Sit vielä teen paikat oviin 6,5" 2bassolle molemmin puolin. Eli tällä kertaa laitetaan etupää soimaan hyvin, eikä niin että yläpään säröily peitetään V***N isolla subilla ja paineella
Mutta ainaki tosiaan myyjä suositteli tuota settiä ja ehkäpä itekki tohtii suositella, vaikken vielä sitä ole asentanutkaan.
Re: 900 NG Hifistelyä
siis,laita laadukas 2-tiesarja eteen ja UNOHDA tuollaiset koksut kokonaanJarkaira kirjoitti:Hyvä että tuli kysyttyä viisaammilta.
Eli eteen parempi erillissarja.
Kannattaako eteen laittaa mieluummin Hertz ESK163L.4 jossa 6.5", 4" ja 1" elementit ja rms 125w vaiko sama sarja ilman 4" elementtiä ja sitten 3.5" ecx87.4 elementti jossa myös diskantti, jolloin säästyy dremelöinniltä? Eli erillissarja kiinni ep4:een ja 3.5" soittimeen.
Saa myös suositella hyvää erillissarjaa teholuokassa 100-200w rms.
Taakse sitten Hertz ECX690.4 6x9 koaksiaalit alkuperäisten tilalle soittimen lähtöihin kiinni.
Kolmenkympin kriisi tulossa hyvää vauhtia joten siksi tässä rakentelen "amisautoa"
etupäähän.midit oviin korokerenkailla(+vaimennus oviin) ja disset kojikselle vaikka ritilän päälle pinta-asennuskupeissa,TOIMII .
erkkasarjaksi vaikkapa---->http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=356
tai
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=324
ja kalliimpi vaihtoehto vielä paremmalla äänenlaadulla--->
http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=584
yksi vaihtoehto myös,laita autosoundin foorumille ostoilmoitus,
siellä paljon laadukasta jopa kisakamaa halvalla usein
#2285
Re: 900 NG Hifistelyä
Mites tämä DLS UP6i http://www.vaasanykkosradio.fi/store/in ... cts_id=317
Re: 900 NG Hifistelyä
Jos suinkin mahdollista, niin ei säärille keskiääniä, vaan korville.