NG 900 2.3 ahtaminen
NG 900 2.3 ahtaminen
Kävi mielessä kyseisen koneen ahtaminen. Onkohan kukaan kokeillut asiaa?
Paljonkohan kone ja automaattilaatikko kestäisi tehoja/vääntöä?
Hyviä ehdotuksia turboksi otetaan vastaan.
Ja onko Itä-Suomessa yhtään liikettä joka tekisi pakosarjoja turbotusta varten?
Paljonkohan kone ja automaattilaatikko kestäisi tehoja/vääntöä?
Hyviä ehdotuksia turboksi otetaan vastaan.
Ja onko Itä-Suomessa yhtään liikettä joka tekisi pakosarjoja turbotusta varten?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Ennemmin kannattaa vaihtaa auto jossa on valmiiksi ahdettu kone, vahemmallä ja halvemmalla pääset.
Aiempia keskusteluja aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... en#p475748
Aiempia keskusteluja aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... en#p475748
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Eli suomalainen pessimismi herää taas esille. Ei kannata, ei ole mahdollista, ota huomioon laki.
Tämähän saa oikein innostumaan tuosta ahtamisesta
Maanantaina Fin-Turboon käymään.
Tämähän saa oikein innostumaan tuosta ahtamisesta
Maanantaina Fin-Turboon käymään.
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
B234:stähän on myös turbollinen B234R malli, jota käytettiin 9000 mallissa. Mahtaisikohan pakosarja käydä tuosta laitteesta pienellä säädöllä?
Myös B234L ja B234E moottorit löytyvät turbolla varustettuna mutta en tledä missä malleissa niitä käytetään.
Myös B234L ja B234E moottorit löytyvät turbolla varustettuna mutta en tledä missä malleissa niitä käytetään.
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Sama pakosarja kaikissa noissa turbotonnareissa. Nyt kun intoa riittää niin perustahan tuonne projektiosiolle tarina miten homma etenee ja onnistui, pessimistien kiusaksi
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Ehdottomasti Vesan kanssa samoilla linjoilla; projektiosioon juttua. Mielessä on pyörinyt samanlainen ajatus tuosta 2.3T:stä NG900:aan. Tosin ajankohta olisi vasta sitten, kun tämä nykyinen pata pitäisi käydä läpi kunnostaen; samalla vaivalla kävisi läpi vaikka tuollaisenkin. Projektikertomus tästä voisi antaa hyvän sykäyksen sitten aikanaan, suuntaan taikka toiseen.
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Eikös Viggenissä ole juurikin ahdettu 2.3 pata?
Joten ei sen tekeminen/leimaaminen mikään mahdottomuus ole, pitää vaan oikeasti tietää mitä tekee.
Ja tuosta pessimismistä:
Ne ketkä tuota yleensä "aprikoi foorumilla" ei tiedä mitä on tekemässä
Joten ei sen tekeminen/leimaaminen mikään mahdottomuus ole, pitää vaan oikeasti tietää mitä tekee.
Ja tuosta pessimismistä:
Ne ketkä tuota yleensä "aprikoi foorumilla" ei tiedä mitä on tekemässä
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Laitetaan projektiketju käyntiin kunhan pääsen helsingistä takaisin. Löysin purkaamosta 2.3 litraisen turbo 9-5 pakosarjan vuodelta 98. Mikä on ko. mallin moottorimerkintä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Tässä mitään pessimistejä olla. Toki jokainen tekee ite mitä lystää. Onnea rojektille ja hyvähän se on jos intoa ja uskallusta riittää.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Mitä muuta eroa b204 ja b234 turbomoottoreissa on paitsi iskunpituus? Jos koneremontin pystyy tekemään niin ei se kai ole ongelma kasvattaa 2.3:ksi, ohjelmassa varmasti eroa mutta sehän mennee uusiksi joka tapauksessa. Eli jos lähtökohtana olisi 2.0T ja se muutettaisiin 2.3T:ksi tonnarin osia lainaamalla. Mutta katsastuskonttorilla voi tulla ongelmia? Ainakin viggenissä on isommat jarrut edessä jos siihen vertaa. Eikä ng900 ole og9-3 eli ei voi viggeniin verrata, vaikka erot pieniä olisivatkin.
Tai sitten ei yritäkään leimata isompana.
Ja jos alkaa vapari 2.3:ea ahtamaan niin sitten menee moottorinohjaus kokonaan uusiksi, siinähän on motronic. Ja matalampi puristus on suotava... Mutta saabismihan onkin mielisairaus... ja maksaahan kaikki harrastukset.
Onko ylipäätään Suomessa ng900 2.3T yksilöitä rakennettu, yksi avo oli nettiautossa kaupan kesällä, ainoa minkä olen huomannut?
Tai sitten ei yritäkään leimata isompana.
Ja jos alkaa vapari 2.3:ea ahtamaan niin sitten menee moottorinohjaus kokonaan uusiksi, siinähän on motronic. Ja matalampi puristus on suotava... Mutta saabismihan onkin mielisairaus... ja maksaahan kaikki harrastukset.
Onko ylipäätään Suomessa ng900 2.3T yksilöitä rakennettu, yksi avo oli nettiautossa kaupan kesällä, ainoa minkä olen huomannut?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Siihen kyseiseen Cabrioon oli tehty palapeli tonnarin B234E:stä, mutta laitos oli alunperinkin 2.0t, eikä 2.3i.
#3418
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Mikäs olisi optimi puristussuhde. Nykyinen 10:1 on aivan liikaa turbottamiselle ja millä keinoin siihen optimiin päätyisi?
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Purkamolta löytyisi 2.0 litraisen 900:n vm 97 turbo. Lieneisiköhän se sopiva projektiin? Ohjaako turbo 900:n moottorinohjaus myös turboa? Olisiko mahdollista vaihtaa turbo 900:n moottorinohjausyksikkö siinä tapauksessa 2.3 litraiseen ja ohjelmoida uudelleen?
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Osta pois.
Ohjaa ahtopaineita. Pelkkä ohjausyksikön vaihto ei riitä kun turbossa on sytkä DI kasetilla.
Ohjaa ahtopaineita. Pelkkä ohjausyksikön vaihto ei riitä kun turbossa on sytkä DI kasetilla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: NG 900 2.3 ahtaminen
Kannattanee miettiä myös siinä mielessä eteenpäin asiaa, että onko ajatuksena vain ja ainoastaan turbottaminen vai onko mielessä myös mahdollisesti enemmänkin tehoja kuin mitä tuosta vakio-garrettista saa kutiteltua.
Selvitä myös, minkä verran sillä on ajettu ja missä kunnossa turbo on, niitä kun ei vissiin aivan suotta pidetä melko heikkona lenkkinä näissä autoissa. Omalla toki on rullattu jo 340tkm, mutta paljon on vaihdettu pienemmilläkin kilometreillä, toisaalta hyvä yksilö saattaa kestää paljon pidempäänkin.
Pointtina siis se, että jos sinne jotain turboa virittelet, niin melko yhdentekevää on kokonaisvaivan suhteen se, minkä sinne keulille istutat.
Selvitä myös, minkä verran sillä on ajettu ja missä kunnossa turbo on, niitä kun ei vissiin aivan suotta pidetä melko heikkona lenkkinä näissä autoissa. Omalla toki on rullattu jo 340tkm, mutta paljon on vaihdettu pienemmilläkin kilometreillä, toisaalta hyvä yksilö saattaa kestää paljon pidempäänkin.
Pointtina siis se, että jos sinne jotain turboa virittelet, niin melko yhdentekevää on kokonaisvaivan suhteen se, minkä sinne keulille istutat.