900 NG Hifistelyä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Tomsson kirjoitti:Jos suinkin mahdollista, niin ei säärille keskiääniä, vaan korville.
Eli 6.5" tuumainen pitäisi asentaa mahdollisimman ylös oveen ja suunnata hieman ylöspäin?
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Tomsson kirjoitti:Jos suinkin mahdollista, niin ei säärille keskiääniä, vaan korville.
voihan sen noinkin ajatella,mutta ootko koskaan edes kuunnellu
esim kisatasoista autoa,jossa 2-tiesetti edessä?keskari ei todellakaan kuulu
jaloista,tosin ny tuossa kysyjän setissä ei despiä yms...

kun laittaa 3-tiesetin eteen jossa keskari orkkisritilän alla,se keskari
rääkyy varmasti,johtuen tuulilasiheijastuksista,keskarin ollessa
vaakatasossa...sekään ei oo hyvä :twisted: .samoin se orkkisritilä
on todella pienireikäinen,eli ääni kärsii siinäkin suhteessa.
3-tiesetissä,jos mahdollista niin suuntaa keskarin+disset kuuntelijaa
kohti,sillai setti toimii parhaiten.

mutta kukin tallaa tyylillään :D
#2285
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tosiaan kannattaa, jos vain mahdollista, kuunnella jotain tuollaista viimeisen päälle rakennettua systeemiä ja sen jälkeen jotain täysin tavallista 2- tai 3-tiesarjaa, joka on asennettu orkkispaikkoihin. Näiden jälkeen voi sitten miettiä, huomasiko mitään eroa ja jos huomasi, niin oliko se ero niin massiivinen, että jaksaa ruveta muokkaamaan tuosta ohjaamosta sellaista. Aikaahan siihen saa kulumaan. Rahaakin, eittämättä.
Jos tarkoitus on kuunnella esim. radiota tai itse poltettuja cd-levyjä, tai vaikka mp3:sia, niin äänihän on lähtökohtaisesti pilattu jo ennen kuin se on päässyt sinne rca-piuhoille asti. :D Silläkin ajatuksella kannattaa miettiä asiaa.
Itse lähtisin ehkä jostain vähän halvemmasta ratkaisusta liikkeelle ja kokeilisin, miltä kuulostaa. Todennäköisesti ei huonolta. Heität elementit siististi paikoilleen ja kokeilet, ja jos ei kelpaa, pistät takaisin pakettiin ja pyydät saada vaihtaa kalliimpaan; suurin vaiva koko hommassa kuitenkin on se piuhojen vetäminen, joten elementit vaihtaa vaikka ilokseen moneenkin kertaan ja harva liike kieltäytyy vaihtamasta tuotetta, jos paketti (ja sisältö) on sen näköinen, että sen voi vielä normaalihintaan myydä.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

jykä66 kirjoitti: voihan sen noinkin ajatella,mutta ootko koskaan edes kuunnellu
esim kisatasoista autoa,jossa 2-tiesetti edessä?keskari ei todellakaan kuulu
jaloista,tosin ny tuossa kysyjän setissä ei despiä yms...
En ole kuunnellut, mutta ollaanko tässä tekemässä kisatasoista 2-tiesettiä jossa ovipahvi on hirveä lasikuitupulkka suunnatuilla elementeillä?
kun laittaa 3-tiesetin eteen jossa keskari orkkisritilän alla,se keskari
rääkyy varmasti,johtuen tuulilasiheijastuksista,keskarin ollessa
vaakatasossa...sekään ei oo hyvä :twisted: .samoin se orkkisritilä
on todella pienireikäinen,eli ääni kärsii siinäkin suhteessa.
3-tiesetissä,jos mahdollista niin suuntaa keskarin+disset kuuntelijaa
kohti,sillai setti toimii parhaiten.

mutta kukin tallaa tyylillään :D
Ei rääy ainakaan mulla. Tuulilasiefektin takia ne monelle tärkeimmät äänet tulee kuulijalle melko suoraan. ja sen takia kojeauta onkin keskimäärin paras paikka kaiutinelementille mikä toistaa ne kuultavat-äänet, jos siis ei halua puukottaa ovipahveja lasikuituhirvityksiksi. Näin siis jos auton haluaa pitää suurinpiirtein edes normaalina.
Toki 3-tiesarjan bassoelementti ei ole vielä kovinkaan basso ilman hyvää kotelointia. Parhaimmillaan jo 6.5" bassoelementti voi olla ihan oikeasti bassoa tuottava kaiutin.
Jakosuodin kun pistää 3-tiesarjassa bassoelementille oikeasti vain bassotaajuuksia, niin bassoelementin laiminlyönnin takia toisto jää helposti valjuksi ja jäädään kaipaamaan subbaria konttiin.

"Bassosta" hakkaava keskiäänikartio kun ei ole se terävin paikka ampua samaan syssyyn ne keskitaajuuksien tärkeät äänet. 2-tiesarjoissa siis ja vaatii subin kylkeen melkein varmasti, jos haluaa tuntea biittiä. Tämä on vain IMO.

Mjoo, aika sama Saabissa. Tien päällä semmonen mekkala muutenkin, ettei niin väliä mistä ne äänet tulee kapiinin humisemaan :P

Pointti kuitenkin se, että koska autossa on hyvät edellytykset 3-tiesarjalle, niin älä tyydy kompromissiin.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Tomsson kirjoitti:
jykä66 kirjoitti: voihan sen noinkin ajatella,mutta ootko koskaan edes kuunnellu
esim kisatasoista autoa,jossa 2-tiesetti edessä?keskari ei todellakaan kuulu
jaloista,tosin ny tuossa kysyjän setissä ei despiä yms...
En ole kuunnellut, mutta ollaanko tässä tekemässä kisatasoista 2-tiesettiä jossa ovipahvi on hirveä lasikuitupulkka suunnatuilla elementeillä?
kun laittaa 3-tiesetin eteen jossa keskari orkkisritilän alla,se keskari
rääkyy varmasti,johtuen tuulilasiheijastuksista,keskarin ollessa
vaakatasossa...sekään ei oo hyvä :twisted: .samoin se orkkisritilä
on todella pienireikäinen,eli ääni kärsii siinäkin suhteessa.
3-tiesetissä,jos mahdollista niin suuntaa keskarin+disset kuuntelijaa
kohti,sillai setti toimii parhaiten.

mutta kukin tallaa tyylillään :D
Ei rääy ainakaan mulla. Tuulilasiefektin takia ne monelle tärkeimmät äänet tulee kuulijalle melko suoraan. ja sen takia kojeauta onkin keskimäärin paras paikka kaiutinelementille mikä toistaa ne kuultavat-äänet, jos siis ei halua puukottaa ovipahveja lasikuituhirvityksiksi. Näin siis jos auton haluaa pitää suurinpiirtein edes normaalina.
Toki 3-tiesarjan bassoelementti ei ole vielä kovinkaan basso ilman hyvää kotelointia. Parhaimmillaan jo 6.5" bassoelementti voi olla ihan oikeasti bassoa tuottava kaiutin.
Jakosuodin kun pistää 3-tiesarjassa bassoelementille oikeasti vain bassotaajuuksia, niin bassoelementin laiminlyönnin takia toisto jää helposti valjuksi ja jäädään kaipaamaan subbaria konttiin.

"Bassosta" hakkaava keskiäänikartio kun ei ole se terävin paikka ampua samaan syssyyn ne keskitaajuuksien tärkeät äänet. 2-tiesarjoissa siis ja vaatii subin kylkeen melkein varmasti, jos haluaa tuntea biittiä. Tämä on vain IMO.

Mjoo, aika sama Saabissa. Tien päällä semmonen mekkala muutenkin, ettei niin väliä mistä ne äänet tulee kapiinin humisemaan :P

Pointti kuitenkin se, että koska autossa on hyvät edellytykset 3-tiesarjalle, niin älä tyydy kompromissiin.
ei pahalla,mutta noiden sarjojen midi/bassoelementti ON juurikin
freeair elementti,eikä suljettua kannata edes yrittää,koska kotelotilavuus
kasvaa älyttömäksi että toimisi :D !
3-tiejakari tekee VAIN alipäästön sille bassolle,ei ylipäästöä,eli jokainen
ihan itse valitsee kuinka alhaalta edes yrittää sarjaa ajella,tämä ylipäästö
tehdään siis joko soittimella/vahvarilla.
joku 50-63hz on aikas passeli tuohon ylipäästöön :D .
ja 2-tiesarjasta tulee oikeasti midiä kunnolla,kunhan ovessa vaimennus
kunnossa.

käy kuuntelemassa ensin jotain SOIVAA autoa,jossa asiallinen 2-tiesetti,
hauku sitten vasta :D .
en tarkoita että itsellä olis huippuunsa viritetty setti autossa,mutta
siirryin 3-tiesetistä takaisin 2-tiesettiin,parempi on nyt :D .
ps,kuulet ne keskarin äänet kojikselta,mutta ne ei tuu suoraan,
vaan tuulilasiheijastuksena,usko jo :D .
hyvä jos olet tyytyväinen settiin nyt,kerroin vain kokemuksesta
ettei se "halvempi" 2-tiesetti ny niin huono ole kuitenkaan.

no joo.eiköhän kukin tee kuten haluaa.
kannattaa muistaa kuitenkin se oven vaimennus,USKOMATON ero
soinnissa,eikä maksa paljoa,sen tekee samalla ku asentaa elementit oviin.
#2285
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Todellakin, kuten edellä on mainittu, niin ovien vaimennus vaikuttaa aivan mielettömästi. Tukevoittaahan se ovea ihan eritavalla ja tekee siittä enemmän "kotelomaisen".

Ite en vielä hakenut mattoa yms tarvikkeita, sillä tarkoitus kesällä kuitenki äänieristää koko auto. Joten nyt vaan vakiota parempi setti paikoilleen, ja ajan kanssa muokkaan vielä ovikoteloihin 6,5" subeille ylimääräset 2paikkaa molemmin puolin.

Ainut tosiaan, että tuon Rainbown setin 4" elementti näyttää olevan inasen liian syvä ja leveä kun tänään hetken tarkastelin vakio paikkoja. Eli remelliä joutuu näyttään tuonne ikkunapaikalle, jonka jälkeen toivonmukaan mahtuu. (sehän laitetaan mahtumaan)
Onko kukaan muu joutunut muokkaamaan nuita paikkoja ikkunoilla isommaksi?
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

jykä66 kirjoitti:
Enhän mä mitään haukkunu ole, vaan suositellut vain 8)

Olen edelleen sitä mieltä, että ennemmin kojelautaan ja peilin kautta keskiäänet edestä, kuin oveen ja säären, polven tai reiden takaa alhaalta. Tämä toki siis silloin jos ei halua tehdä mun mielestä kamalia lasikuitukaukaloita elementeille, että saa ne sojoittamaan edes suurin piirtein kuulijaa kohti ilman esteitä.
Pitäis päästä istumaan kahteen identtiseen autoon joissa on saman hepun samalla rakkaudella rakentamat 2-tie ja 3-tie sydeemit, niin sitten voisi päästä sanomaan kumpi on "parempi" ja nätimpi. Siihen asti mennään mutulla.

3-tiesarjassa isoin elementti on bassoelementti ja sitä ei tarvitse perinteisesti pahemmin suuntailla. Potkii siellä missä potkii. Näin ollen se on ovessa melko huoleton, kunhan tosiaan panostaa sen oven tiivistykseen ja vaimennukseen.
Freeairejahan kaikki on, jos ne asentaa freeairiksi. Poislukien ehkä honkkarin lerput deuzerit. Tiedä missä noi 6.5" bassoelementit on parhaimmillaan, muttei ainakaan liikkuvassa autossa. Freeair on ainakin ovessa hieman etäinen kuvitelma, koska perus ovipahvi ei ole freeair periaatteen mukainen ja "etulevy" on kovin pieni. Ovea pitää hieman auttaa koteloitumaan, ettei akustinen oikosulku tapa kaikkea toistoa elementiltä. Oven runkopelti on yhtä reikää ja varsin hengittävä kaabiiniin ilman tukkimista. Ovessahan vaimennetaan peltien resonointia antamalla niille massaa ja tukitaan kolosia runkopellistä estäen akustista oikosulkua sen mitä pystyy. Painetta siellä ei kannata yrittääkään saada pysymään, on ne auton pellit sen verran veteliä :)
Koteloinnilla tarkoitin juuri tuollaista, että erotetaan se etu- ja takailma mahdollisimman hyvin toisistaan.

Itse jätin oveen muutaman pienemmän reiän tukkimatta ihan oven hengittämisen(ruostevaaran) takia, eli asennus on likimain freeair ilman suurempaa oikosulkua. Vai olisko se refleksi :D
En nyt jaksa tutkia speksejä netistä, mutta ei mun 3-tiesarjan bassoelementti kyllä toista juuri muuta kuin biittiä. Passiivijakareissa oli kyllä muistaakseni jotain säätöjä...
Mutta siis tottakai 3-tie jakari tekee alipäästön bassolle jne :roll:
Aika harvalla peruspopittajalla kuitenkaan on aktiivi 3-tie dsp systeemeitä.

Pointti oli kai taas se, että 3-tiesarjassa se iso on bassoelementti, 2-tie sarjassa se iso ei ole bassoelementti vaan monitaiturielementti jonka kanssa pitää käyttää mielikuvitusta :)

jeippo kirjoitti: Eli remelliä joutuu näyttään tuonne ikkunapaikalle, jonka jälkeen toivonmukaan mahtuu. (sehän laitetaan mahtumaan)
Onko kukaan muu joutunut muokkaamaan nuita paikkoja ikkunoilla isommaksi?
Kyllä niitä tuli puukotettu. Dremelilläpä hyvinkin, ja pöly oli sen mukainen.
Yksi kojelaudan ruuvi on ainakin kolkissa aika lähellä, mutta auttoi omia kupolielemenettejä niin että elementti napsahti paikalleen, kun kolo oli sopiva. Ei mitään kiinnitusruuveja tarvittu :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Hyvä tietää että joku muukin on upottanut 4" tuonne koelautaan. Eikähän tuo nyt todellakaan miltään pahalta näyttänyt..pikkasen reunoilta niin avot! Ainut mikä huolettaa, niin on joku rauta siellä tuulilasin puoleisessa päädyssä..elementti kun uppoaa syvemmälle reunojen jyrsimisen myötä, niin parasta toivoa ettei se metalliputki tule siellä eteen.
Ja ne vakio ritilät kyllä aukasen ja päällystän tuolla kaiutinkankaalla(mahd.kireälle sekin). Nimittäin kun ritilöitä ei ollut, niin muuttu kummasti ääni kirkkaammaks jo vakio kartioilla :D en varta vasten testannut, mutta sattupa projekti jäämään siihen pisteeseen että jäi nuot ritilät asentamatta ja jo radiota kuunnellessa tuon eron kyllä huomas.

Ja kyllä ite ainakin ennemmin asennan 3tie erillissarjan ku on se midbasso soittamassa niitä matalia taajuuksia, eikä kuten 2tiessä matalia sekä jotain siittä ylöspäin. TOKI kehuin juuri veljen asennuksia 2tiessä että kuinka hyvin soivat..
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Pitääkin tuota koittaa, että miten kuuluu ilman ritilää. Jos tuossa sitten joku kaunis kesäpäivä, kun ei niitä niin vaan oteta nyt irti, kun diskantin johto menee läpi eikä niissä johdoissa kovin paljoa ole löysää. Pitää irottaa jalkatilasta suotimesta johto ja vetää pois.
Itse en tosin laittanu 4" elementtiä sinne, vaan tommosen vähän erikoisemman joka on kaikkea muuta kuin 2.5", vaikka niin lukee tarrassa. Liekö 3.5" toi asennuskaulus.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/vibroplast/popit/

http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/vibroplast/
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/popit/
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Jarkaira
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 22:45

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja Jarkaira »

Kävin paikallisessa hifiliikkeessä kysymässä mielipidettä ja sieltä oltiin sitä mieltä että erillinen soittimeen kytkettävä coax 3.5" elementti lähinnä sotkisi äänimaailmaa 2 elementtisen erillissarjan rinalle asennettuna ja että 2 elementtinen sarja riittäisi. Kuuntelin Hertzin sarjaa ja tulin siihen tulokseen että Focalin sarjan (K2 Power 165 KR) kuulosti omaan korvaan paremmalta kuin Hertzin energy tai hi-energy sarjat.
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Siis mitä helv.. kytkeekö joku coaxin erikseen soittimelle ja midin vahvistimelle? Järkeä? Vai ymmärsinkö nyt jotain väärin? Mitä meinaa "erillinen soittimeen kytkettävä"? Erillään siis muista kaiuttimista?

Kyllä tuo 3-tie sarja on niin ehtaa, että tästä lähin päädyn aina ennemmin siihen kuin perus kakstiesettiin. Ja jos vääntää siittä tuulilasi heijastuksesta, niin mielestäni sekin parempi (vaikkei jaksa suunnata tuota koelaudan elementtiä) kuin se että tuupataan sieltä jalkatilasta nekin äänet. Nyt pitäis jaksaa alkaa lataileen kuvia omasta kajareiden vaihdosta..
tiaipe
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 12:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 NG Hifistelyä

Viesti Kirjoittaja tiaipe »

Jarkairalle täytyy vissiin vielä kertaalleen todeta, että ei se kaiuttimien määrä vaan se laatu :wink:
Saab 9-5 Aero automaatti -01
Vastaa Viestiin