Holkki remontti

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:On nähty sellainenkin tapaus, että väljää on selvästi ja ravistusta mutta öljyä ei vuotanut vielä.
Omassa 9-3:ssa oli juuri samanlainen vika. Ravisti hitosti ja holkissa oli väljää todella reilusti, mutta silti öljyä ei ollut tullut juurikaan ulos. Mutta ei ravista enää :)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

Selvä homma. Siinäpä mun seuraava korjaustoimenpide tuohon kolkkiin. Tässä nyt vielä mietinnässä, että miten tuon homman hoidan. Jollain oli ulosvedin siihen homman tehtynä ja toiset on sahaillu holkkia ja massavasaralla ottanu pois. Jos on joku hyvä ulosvedin systeemi jolla sais holkin pois, niin oisin kiinnostunut asiasta. Kierre & massavasara hommaan en jaksa ite lähtä. Kun ei just satu kumpaakaan ite omistamaan.
9-3 SE 2.0l -99
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2149
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Anza kirjoitti: Tuosta vielä juuri sitä mietin, että vois luulla, että jos välystä on se puolisen senttiä, niin vatkaa, mutta miten ne öljyt pysyy vielä lootassa? Tätä ketjua lueskellessa sai semmosen kuvan, että öljyä antaa ekana pihalle, ja sitten vasta ravistaa. Kaikki on tietenkin mahdollista.
Nyt pitää muistaa se, että jos välystä tuntuu kädellä vetaria ylös alas heiluttamalla vaikka esim. se puoli senttiä tai enemmänkin, niin sellainen välys ei tietenkään ole siinä holkissa. Se kohta vetarissa, mistä sitä välystä kokeillaan, on reilu parisataa milliä holkista ulos päin. Tottakai siinä kohtaa välys tuntuu reilulta, koska se kohta on tripodin ulkopuolella. Tripodista akseli antaa jälkeä ja saa tuntumaan välyksen erehdyttävän suurelta. Todellisuudessa nuo holkin välykset ovat useimmiten maksimissaan reilun millin luokkaa. Riippuu tietenkin siitä, miten väljäksi sen holkin ajaa.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kyllä, totta turiset. Ite kokeilin välyksen suoraan maljaa heiluttamalla murroksen laiton yhteydessä, ja sen maljan liike oli vajaa puoli senttiä. Eihän sekään loppupelissä paljoa väljää ole itse holkin kohdalla, mutta koko vetarin ja nivelten massa mukana heilumassa epäkeskona sen puol senttiä tekee tarpeeksi ravistaakseen koko konepakettia ja autoa.

Mulla tällä hetkellä ravistaa vauhdissa n.50-110km/h. Pahimmin siinä 75-95. Kiva ajaa pitempää matkaa alueella, jossa on 80 nopeusrajoitus ja kameravalvonta. :)
9-3 SE 2.0l -99
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

No nyt on holkki tilattu ja stefat ostettu. Olipa aika hinnakkaita nuo just 93:seen tarkotetut stefat. 25e päälle kappale. Täysin sama stefa löytyi 95:sta melkeen puolet halvemmalla ja ooppelilta luultavasti vielä halvempi. Nyt sitten oikeaa hetkeä ootellessa millon saa aikaseksi vaihtaa uudet osat paikalleen. Päivittelen tänne sitten remontin edetessä onnistumisia, mutta toivottavasti en epäonnistumisia.
9-3 SE 2.0l -99
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

No nyt on holkki vaihdettu. Muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen viimein onnistui. Holkki otettiin lopulta pois tekemällä holkkiin 30mm kierre ja vetämällä sopivan kokoisen kupin ja 30mm ja 12mm pulttien avulla. Holkki ei siis lähtenyt edes reilun metrin varrella ja kahden ladan vauhtipyörän massalla liikkeelle. Siis omatekosta vetovasaraa koitettiin myös.

Nyt on uusi holkki paikallaan, mutta koneen täysin lämpimäksi ajaessa näköjään ravistaa vieläkin. Ravistus heikkeni jonkun verran, mutta edelleen vispaa vedon ollessa päällä 65-80kmh nopeudessa. Alkaa kärsivällisyys(ja rahat) loppumaan tuon vapinan kanssa.. :?
9-3 SE 2.0l -99
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Et siis kokeillut sahata holkkia poikki poisoton helpotukseksi?
Miten uusi meni paikalleen?

Mulla on vieläkin oma holkki tuolla hellanpankolla kuivumassa. Ei oo vielä ravistellut, niin ei ole tullut alettua projektiin. Aattelin kyllä kesäkelillä vaihtaa, niin saa uuden stefan paikalleen ja öljyn tihkunnan kuriin.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Anza kirjoitti:No nyt on holkki vaihdettu. Muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen viimein onnistui. Holkki otettiin lopulta pois tekemällä holkkiin 30mm kierre ja vetämällä sopivan kokoisen kupin ja 30mm ja 12mm pulttien avulla. Holkki ei siis lähtenyt edes reilun metrin varrella ja kahden ladan vauhtipyörän massalla liikkeelle. Siis omatekosta vetovasaraa koitettiin myös.

Nyt on uusi holkki paikallaan, mutta koneen täysin lämpimäksi ajaessa näköjään ravistaa vieläkin. Ravistus heikkeni jonkun verran, mutta edelleen vispaa vedon ollessa päällä 65-80kmh nopeudessa. Alkaa kärsivällisyys(ja rahat) loppumaan tuon vapinan kanssa.. :?
Alatukivarsien ulommat isot puslat kunnossa? Ravistuksien aiheuttaja nr.1.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

Ei sahailtu holkkia, kun ei ollu oikeen sellasta sahaa millä ois kehannu alkaa sahaamaan. Mulla holkki oli levinnyt parin millin matkalta sen verran, että holkissa oli huullos laakerin koolin ja perän boorikupin välissä. Siksi oli niin tiukassa.

Ja noista alatukivarsista. En usko, että ois ne, koska ne on molemmat varret vaihdettu muutaman vuoden sisään alapallojen löystyttyä. Muistaakseni oikea -09 katsastukseen ja vasen -10 katsastukseen. Voihan nuo tietenkin kattoo ja tarkistaa, mutta en oikeen usko, että olis..
9-3 SE 2.0l -99
dimaio
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja dimaio »

Tulipahan huomattua tänään öljynvaihdon yhteydessä että laatikko tiputtaa öljyä jonkin verran ja huomasin myös että parkkipaikalle on pudottanut öljyä. Yritin tuossa parkkipaikalla heilutella vetaria mutta en ainakaan siinä huomannut väljää. Voiko öljyn vuotaminen mahdollisesti johtua jostain muusta kuin vetarin holkista? Miten kiire auton huoltoon saattamisella on ja kuinka paljon sillä uskaltaa ajella ennen kuin laatikko sanoo sopimuksen irti?

Löytyykös pääkaupunkiseudulta tekijöitä kyseiselle operaatiolle jos/kun kyseessä on tämä vetarin holkki? Jyväskylään on kuitenkin pitkä matka ajella täältä Helsingistä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

dimaio kirjoitti:Miten kiire auton huoltoon saattamisella on ja kuinka paljon sillä uskaltaa ajella ennen kuin laatikko sanoo sopimuksen irti?
Mikään aivan akuutti hätä sillä laatikolla ei ole, normaali öljynpinnantasokaan ei ole paljoakaan akselitiivisteen alareunan yläpuolella. En nyt tietenkään tarkoita sitä etteikö vikaa olisi syytä korjata ja ensiavuksi öljyntasoa tarkkailla/pitää huoli että sitä on, mutta se mikä alkaa esiintyä holkin väljistyessä lisää on epämukavuus vetoakselin alkaessa ravistaa ajossa.

Pahalla ravistajallakin olen ajanut ja akselitiivisteen sekä holkin vaihdolla tuli uutta vastaavaksi.

Siinä vetoakselin sisämaljan käsilläkoettelussa ja heiluttelussa kannattaa muistaa se ettei tietenkään pidä autoa vaihde päällä pienessäkään mäessä suuntaan tai toiseen, käsivoimilla ei hankalasta asennosta väljääkään vetaria juuri heiluttele kun se on kammennut välyksensä johonkin suuntaan.

Pääkaupunkiseudun pajoista en osaa sanoa yhtään mitään.
Hannu_J
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:10

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Hannu_J »

Itse korjautin holkin Quaifen-lukkoperällä.
Selvää välystä holkissa oli havaittavissa. Myös stefa oli alkanut kostumaan öljystä vaikka se pari vuotta sitten oli vaihdettu.
Tuli sitten kerralla kuntoon ja samalla sai vaihdettua alkavaa luistoa aiheuttaneen viggen-kytkimen.
Saab 9-3 2.0t Sport -00 RE85
rassaus
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja rassaus »

Löytyykö oulun seudulta korjaamoa joka hoitaisi holkkirempan kunnialla läpi, pois lukien merkkiliikkeet..kellään kokemusta?? öljyä tihkunut koneen kylkeen mut ei nyt pahempia täristyksiä vielä ainakaan...paras vaihtoehtohan olisi ajaa jyväskylään huoltoon mut kokeillaan josko löytys tästä lähempääkin :D
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
Sportti
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:52
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Sportti »

Anza kirjoitti:No nyt on holkki vaihdettu. Muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen viimein onnistui. Holkki otettiin lopulta pois tekemällä holkkiin 30mm kierre ja vetämällä sopivan kokoisen kupin ja 30mm ja 12mm pulttien avulla. Holkki ei siis lähtenyt edes reilun metrin varrella ja kahden ladan vauhtipyörän massalla liikkeelle. Siis omatekosta vetovasaraa koitettiin myös.

Nyt on uusi holkki paikallaan, mutta koneen täysin lämpimäksi ajaessa näköjään ravistaa vieläkin. Ravistus heikkeni jonkun verran, mutta edelleen vispaa vedon ollessa päällä 65-80kmh nopeudessa. Alkaa kärsivällisyys(ja rahat) loppumaan tuon vapinan kanssa.. :?
Vähän myöhään vastausta, mutta laitetaan kuitenkin.

Omassa aikanaan täsmälleen sama tilanne, eli ei auttanut holkinvaihto. Vika oli oikealla puolella olevassa väliakselissa. Malja oli kulunut, ei paljon mutta riittävästi.
93SC TTiD
Anza
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: Su Joulu 28, 2008 03:01
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Holkki remontti

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kyllä se tärinä johtu mulla siitä holkista, mutta sen kun sai kuntoon niin sen "takaa" ilmestyi tuo toinen vapina. Ite paikallistin tärinän just oikeaan etukulmaan. Tällähetkellä ei täristä, kun ainoastaan pitävällä alustalla vasemmalle kääntäessä ja vedon ollessa päällä. Muulloin en ole tärinää huomannut nyt viime aikoina. Eli parhaiten huomaa ajaessa vasemmalle kääntyvään, pitkään mukaan kakkosella ja mutkassa ollessa kun kiihdyttää, niin sillon täristää. Välillä tuntuu, että pettää rengas alta, kun täristää suht voimakkaasti.
9-3 SE 2.0l -99
Vastaa Viestiin