Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja renner »

Eli kyseessä vissiin "takuukeikka" saab-huoltoon? Oletettavasti viallisen softan vaihto on maksuton.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja renner »

Miksi ei?
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Pakko laittaa niin ikään kiitokset Mike Hunt:lle hyvistä ohjeista.

Oireina omassa autossa oli juurikin tuo, että kompura kyllä toimi "normaalisti", mutta hyttiin tuleva ilma ei ollut aina ihan toivotunlaista - viimeksi kokeiltaessa "LO-asennossa" tuli lämmintä :D

Askelmoottorin pyörittämä vaihteisto oli todella nihkeässä kunnossa. Purin vaihteiston, pyyhin pois kaikki vanhat rasvat ja aloitin hienosäätämisen.

Huolto:
  • Voitelin rattaat ja niiden akselit kauttaaltaan Bylttiteeman Litium-spray:llä (oli notkeinta kamaa, mitä omasta hyllystä löytyi - ja pysyy notkeana vähän kylmemmässäkin)
  • "Kohotin" vaihteiston takakantta laittamalla 0,2mm shimmiprikat (löytyin RC-auto pakistani :D) takakannen ja kuoren väliin, kuoren nastojen ympärille. Shimmiprikkojakaa ei välttämättä tarvita, mutta helpottaa kannen säätämisessä sopivalle korkeudelle.
  • sulatin kevyesti kolvin kärjellä kuoren nastat takakanteen kiinni
Lopputuloksena varsin notkea askelmoottorin vaihteisto ja tämän jälkeen ilmastointi on toiminut just' niin kuin pitää.
Saabiton Saabisti
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

sulatin kevyesti kolvin kärjellä kuoren nastat takakanteen kiinni
Itsekin "kolvasin" takakannen kiinni mutta kolvaus ei ollut pitkäikäinen. Lopuksi taisin laittaa kuumaliimalla ja pienillä ruuveilla.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Mike Hunt kirjoitti: Itsekin "kolvasin" takakannen kiinni mutta kolvaus ei ollut pitkäikäinen. Lopuksi taisin laittaa kuumaliimalla ja pienillä ruuveilla.
OK kiitos, täytyypä vilaista jossain vaiheessa - tai viimeistään sitten, jos lämmönsäädöt menevät uudestaan oudoksi.

Kolvauksen jälkeen takakansi tuntui kyllä istuvan napakasti paikallaan, mutta voihan olla, että aika ja rattaiden liike tekee tehtävänsä.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja TommyW »

TommyW kirjoitti:
Mike Hunt kirjoitti: Itsekin "kolvasin" takakannen kiinni mutta kolvaus ei ollut pitkäikäinen. Lopuksi taisin laittaa kuumaliimalla ja pienillä ruuveilla.
OK kiitos, täytyypä vilaista jossain vaiheessa - tai viimeistään sitten, jos lämmönsäädöt menevät uudestaan oudoksi.

Kolvauksen jälkeen takakansi tuntui kyllä istuvan napakasti paikallaan, mutta voihan olla, että aika ja rattaiden liike tekee tehtävänsä.
No, nythän ne lämmönsäädöt menivät sitten "oudoiksi" uudelleen.

Kaivoin askelmoottorin jälleen esiin ja huomasin, että kolvaukset olivat antaneet 2/3 nastasta periksi. Tulin siihen tulokseen, että kolvaamalla ei takakannen kiinnitys tule enää varmaksi... ...uuttakaan ei viitsisi ostaa, joten suoritin pienen mittaus- ja tuumintatuokion - tavoitteena kannen kiinnitys ruuvein.

Lopputulos: kannesta muovinystyrät askarteluveitsellä pois, 3mm läpireiät (onnistui pylväskoneella kuorta rikkomatta), metallilevyyn kierretapilla M3:n kierteet. Paketti kasaan kolmella M3 x 15mm uppokantaruuvilla, jokaisen ruuvin kohdalle kannen ja metallilevyn välin yksi shimmiprikka ja tippa ruuvilukitetta kierteeseen.

Vaihteistosta tuli varsin herkkätoiminen + kuori ei taatusti korkkaa takalevystä irti.

Uppokantainen ruuvi menee niin "matalaksi", että vaihteiston kääntövarsikaan ei niihin osu.

Kuvia en ikävä kyllä saanut otettua.
Saabiton Saabisti
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja TommyW »

Edellisessä viestissä oleva korjausohje pätee myös puhalluksen suuntausta ohjaavaan askelmoottoriin.

Totesin toissapäivänä, että puhallus tulee vain kojelaudan suuttimista huolimatta siitä, missä asennossa suuntaus on ACC:n paneelissa.

Irroitin askelmoottorin ja totesin, että sen vaihteisto oli varsin nihkeässä kunnossa. "Tutut toimenpiteet" kehiin, paketti takaisin nippuun ja hienosti tuntui taas pelaavan.
Saabiton Saabisti
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja tami »

Mikähän mahtaa meikäläisen avon ACC:n sielua riivata. On käyttäytynyt jotenkin omituisesti koko kesän.
Startatessa näytössä kaikki ok, paitsi että missään vaiheessa ei puhalla tuntuvasti mistään suuttimista vaikka näytössä suunnat olisi miten. On kalibroitu ja yritetty tyhjentää aiempia ohjelmointeja (edellisen omistajan).
Nyt viileämpinä aamuina ainut keino saada ilmanvaihtoa kabiiniin on kun laittaa "huurretoiminnon" päälle joka puhaltaa täysillä tuulilasille. Silloin ilmaa tulee hyvin ja olen sitten manuaalisesti säätänyt puhallusta pienemmälle.
Myös takalasinlämmitin käyttäytyy omituisesti. Lämppäri on päällä jokaisessa startissa ja vaikka painaa lämmittimen pois, lähtee se uudelleen päälle muutaman sekunnin kuluttua. Käytännössä siis lämmitin kokoajan päällä ja ei saa pois.
Mitähän tuolle voisi tehdä ? Toivottavasti sai jonkinlaista selkoa selityksestä. :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja tami »

Mimmi kirjoitti:Eihän ilmansuuntauksen välitanko ole poikki?
Takalasinlämmitimen pakkopäällemeno viittaa kyllä paneelin sisäiseen vikaan.
Tuosta takalasinlämppärihommasta olen vähän ajatellut samaa että itse ACC-yksikössä saattaa olla vikaa.
Onko tuo ilmansuuntauksen välitanko jotenkin tekemisissä askelmoottorien kanssa, vai mistä mahtaa ng900:ssa löytyä ? Täytyy kotona tutkia WIS:stä.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Auttaiskohan uudelleen ohjelmointi?
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
ylita
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 19:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja ylita »

Morjens,
Mullakin lämmönsäädön askelmoottori jumittelee. Kuuluuko sen pitää sellaista "rohina" ääntä liikkuessaan?

Paljonkos toi uusi askelmoottori maksaa noin suunnilleen?

Suihkuttelin tänään askelmoottorille ja vivuille puolipulloa vd40:istä kun puhalteli taas pelkkään kuumaa, oli muuten askelmoottori ihan tulikuuma, kuuluuko sen kuumentua?

...ja auto siis -01 9-3 110kW
Saab 9-5 Aero Wagon -04
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Morjens,
Mullakin lämmönsäädön askelmoottori jumittelee. Kuuluuko sen pitää sellaista "rohina" ääntä liikkuessaan?

Paljonkos toi uusi askelmoottori maksaa noin suunnilleen?

Suihkuttelin tänään askelmoottorille ja vivuille puolipulloa vd40:istä kun puhalteli taas pelkkään kuumaa, oli muuten askelmoottori ihan tulikuuma, kuuluuko sen kuumentua?
Ei pitäisi rohista. Askelmoottorin pienet akselit ilmeisesti kuluu ajanmittaa ja sen vuoksi alkaa jumittelemaan ja rohistelemaan.

Uuden hinnasta ei tietoa mutta Saab merkkiliikkestä asia varmaan selviää.

Moottori kuumiaa kun se on jumissa. Jos ajelet pidemmän matkan niin kokeileppas SID:in näytöä. Sekin kuumiaa melkosesti.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
TomStar
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 17:29

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja TomStar »

Pieni mainos.
Löytyy 2 kpl täysin toimivia ACC yksiköitä, siis myös näytöt 100% ehjiä.
Tosin, halpoja ne eivät ole...
9-3 2.0T SE -98
ylita
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2009 19:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja ylita »

Justiinsa huomasn että eipä pyöri enää se pikku flekti siinä sisäilma-anturissa joka on siinä penkinlämmittimen napin vieressä. Mitenkähän se tohon kylmä-kuuma asiaan vaikuttaa?
Saab 9-5 Aero Wagon -04
Säätäjä
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 09:55

Re: Automaatti-ilmastointi --kyssäri

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

HMK kirjoitti:Auto kävi tänään Länsi-Autossa kun kylmää ei tullut millään ja selvisi, että vika oli ohjelmassa eli ilmastoinnin ohjaus oli totaalisesti sekaisin. Mistähän syystä? Onneksi ei ollut kuitenkaan rautavikaa. Homma kustansi 125 euroa ja nyt tulee kunnolla kylmää :D Toivottavasti ohjelmat pysyy nyt päällä.

Kauanko kyseisessä toimenpiteessä kävi,kun ohjelmoivat ilmastoinnin uudelleen.
Vastaa Viestiin