9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nurmio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 22, 2011 11:29

9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja nurmio »

Saab-amatööri kyselee:

Pihalla nököttää 9-3 Saab vuodelta 2000, ajettu n. 190 000 km. Suurempia vikoja ei ole ollut, itse olen tämän ensimmäisen autoni omistanut kolmisen vuotta. Siihen saakka on merkkihuollettu, enää ei.

Haluaisin, että tämä auto olisi käytössä vielä useamman vuoden, mutta autoista en ymmärrä paljon mitään, enkä toisaalta haluaisi maksaa suurempia summia huolloista.

Mitkä ovat ne vähimmäistoimenpiteet, joita ei ainakaan auton suhteen kannata jättää väliin? Öljynvaihto on ymmärtääkseni ainakin sellainen.

Tarvitseeko jarrunesteitä tai jäähdytinnestettä vaihtaa vai odottelenko kunnes jäähdytinnestetaso laskee tai kone alkaa käydä kuumana? Kai ne katsastuksessa sanoo sitten kun jarrulevyt pitää vaihtaa? Akun suhteen voinee odotella kunnes alkaa olla käynnistysongelmia ja sitten vasta hankkia uusi. Mitä muuta tärkeää kuin tuo öljynvaihto pitää huomioida autossa jota ei enää huolleta säännöllisesti ammattilaisella?

Toisin sanoen, miten saada pienimmällä (tai kohtuullisella) vaivalla mahdollisimman paljon ajovuosia?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Oma huoltolistani on seuraava:

Moottoriöljyt ja suodatin 10tkm tai 1 vuosi (Mobil 1 0W-40 ja GM suodatin)
Raitisilmasuodatin noin 1 vuosi (Motonet, se halvempi)
Tulpat noin 15tkm (NGK BCPR7ES-11)
Jarrunesteet noin 2 vuotta
Jäähdytysnesteet noin 2-3 vuotta (Motonet, halvin vihreä)
Vaihteistoöljyt (manuaali) noin 2 vuotta
Moottorin ilmansuodatin, imuroin puhtaaksi kerran vuodessa
Polttoaineensuodatin 3-4 vuotta (Motonet, Bosch)

Jotain varmasti unohtuikin, mutta näin pääpiirteissään. Jarrulevyistä voit hyvin antaa katsastussedän huolehtia, sen verran vähän kuluvat normaaliajossa. Paloja voit tarkkailla, että kun alkaa olla 2-3millissä niin vaihtoon.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Lisätään nyt sen verran, että huolto-ohjelmahan löytyy kokonaisuudessaan huoltokirjasta. Kannattaa sinunkin tuo 210tkm huolto tehdä vaihdettavien osien osalta kokonaisuudessaan kun aika tulee, niin ei matka katkea esim. käyttöhihnan katkeamiseen.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
nurmio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 22, 2011 11:29

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja nurmio »

Kiitos vastauksestasi! Aika paljolta kuulostaa, mutta toisaalta onhan tuossa autossa muutama tuhat euroa kiinni eli sikäli kannattaisi siitä pitää huolta. Nyt ei ole kolmeen vuoteen tehty muuta kuin vaihdettu öljyt, lisätty jäähdytinnestettä ja tuulilasinpesunestettä. Täytyy ruveta skarppaamaan ylläpidon kanssa.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja patse »

nurmio kirjoitti:...Aika paljolta kuulostaa, mutta toisaalta onhan tuossa autossa muutama tuhat euroa kiinni eli sikäli kannattaisi siitä pitää huolta. Nyt ei ole kolmeen vuoteen tehty muuta kuin vaihdettu öljyt, lisätty jäähdytinnestettä ja tuulilasinpesunestettä. Täytyy ruveta skarppaamaan ylläpidon kanssa.
:lol: :lol: Tämä sun juttu on niin selkeää provosointia tälle foorumille, ettei kukaan ole viitsinyt siihen tarttua. Miksi ylipäätään olet edes öljyt vaihtanut? Kerro vielä rekisteri numero tai mikä parempi, niin runkonumero. Jotta osataan välttyä tuollaisen paskan ostamiselta myöhemmässä vaiheessa.

Ei tuolla omallakaan 9-3 arvoa enää juuri ole muutamaa tuhatta enempää, mutta en mä sillä halua tienpäälle jäädä, vaikka kuinka vakuutus hinurin korvaisikin. Tai maksaa uusinta katsastusta, kun jarrunesteet onkin vettä. Ihan omaa ja muiden turvallisuutta ajatellekin huollan/korjaan autoani.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja ite kun tekee, niin noihin määräaikaishuollon hommiin ei oikeasti kovin paljoa rahaa saa palamaan. Että rahansäästöllä ei ainakaan kannata perustella töiden väliin jättämistä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
nurmio
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: La Tammi 22, 2011 11:29

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja nurmio »

patse kirjoitti: :lol: :lol: Tämä sun juttu on niin selkeää provosointia tälle foorumille, ettei kukaan ole viitsinyt siihen tarttua. Miksi ylipäätään olet edes öljyt vaihtanut? Kerro vielä rekisteri numero tai mikä parempi, niin runkonumero. Jotta osataan välttyä tuollaisen paskan ostamiselta myöhemmässä vaiheessa.

Ei tuolla omallakaan 9-3 arvoa enää juuri ole muutamaa tuhatta enempää, mutta en mä sillä halua tienpäälle jäädä, vaikka kuinka vakuutus hinurin korvaisikin. Tai maksaa uusinta katsastusta, kun jarrunesteet onkin vettä. Ihan omaa ja muiden turvallisuutta ajatellekin huollan/korjaan autoani.
No, vielä provosoivampi on vastauksesi, mutta haitanneeko tuo.

Auto, jopa Saab, on minulle ennenkaikkea väline päästä paikasta toiseen. Minulle riittää, että se toimii. Minulla ei ole aikaa itse alkaa opettelemaan remonttihommia, mutta autoilu on kaikkine sivukuluineen jo nyt niin kallista, etten haluaisi myöskään turhista merkkiremonteista maksaa. Tämän takia kysyinkin, mitkä toimenpiteet ovat auton kunnon kannalta sellaisia, joita ei ehdottomasti kannata jättää väliin.

Monilta tutuilta kysellessäni tuo öljynvaihto on ollut ainoa tuulilasin sulkien (ja käyttöhihnan) lisäksi sellainen, jota on vahvasti suositeltu. Olen päätellyt kokemattomalla mielelläni, että jäähdytinnestettä lisätään kun nestepinnan taso tai jäähdytysteho laskee, ja että jarrunestettä lisätään sitten kun tuntuu että jarruteho on heikentynyt. Mistä näitä asioita oppisi ellei kyselemällä netistä? Huoltofirma tuskin on objektiivinen taho kysellä fiksuja huoltokohteita.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

nurmio kirjoitti:Monilta tutuilta kysellessäni tuo öljynvaihto on ollut ainoa tuulilasin sulkien (ja käyttöhihnan) lisäksi sellainen, jota on vahvasti suositeltu. Olen päätellyt kokemattomalla mielelläni, että jäähdytinnestettä lisätään kun nestepinnan taso tai jäähdytysteho laskee, ja että jarrunestettä lisätään sitten kun tuntuu että jarruteho on heikentynyt. Mistä näitä asioita oppisi ellei kyselemällä netistä? Huoltofirma tuskin on objektiivinen taho kysellä fiksuja huoltokohteita.
Ihan rohkeasti vaan auton kimppuun, itse tehden saa monesti nykyään parempaa jälkeä kuin "ammattilaisilla" teetettynä, ja jos ei niin ainakin rehellisesti tekijänsä näköistä. :D

Öljynvaihtohuolto on helppoa ja halpaa itsekin tehtynä, tykötarpeet esim. Motonetistä n.30€ (GM- öljy sekä GM- suodatin).

Jarrunesteen vaihto määrävälein (n.2 vuotta) on suositeltavaa ennenkaikkea siksi että jarrunesteenä käytettävä etyleeniglykoli imee itseensä vettä jo ihan ilmankosteudesta säiliönsä huohotusreiän kautta ja tämä vettynyt neste jonka kiehumispiste on vesipitoisuudesta johtuen laskenut, saattaa rajussa jarrutuksessa kiehua jolloin jarrutusteho häviää silmänräpäyksessä.

Lievimmillään se "vain" syövyttää jarruputkistoa sekä sylintereitä jolloin lopputuloksena on melko kallis ja laaja remontti.


Jäähdytysnesteen huomattava menekki ei ole normaalia joten olisi syytä ottaa selvää missä vuoto on. Jäähdytysjärjestelmän koeponnistuksen voi teettää huoltokorjaamolla jos ei itsellä rahkeet riitä tai selvää vuotokohtaa silmillä näy, jonkinlaisena johtolankana näkyvää vuotoa etsittäessä voi pitää sitä että ellei selvää märkää näy, jättää jäähdytysneste yleensä kuivuessaan valkoisen jauhomaisen jäljen.


Noista moniurahihnan rullien ja itse hihnan vaihdosta sekä muistakin mieleen tulevista huolloista kannattaa katsella "Etsi":llä valmiita juttuja, eivät ole mitään rakettitiedettä nekään toimenpiteet, ja täältä kysymällä täsmennetään kyllä jos on epäselvää.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja core2 »

Eiköhän DOT:5:nen ole se ainoa jarruneste joka on melko samanlainen kiehumispisteeltään kussakin olotilassa, ja sen ei pitäisi absorboida kosteutta koska se on silikonipitoinen neste.
HUOM! sitä ei saa sekoittaa näiden muiden tyyppi Dot 3-4 kanssa keskenään, jos aikoo vaihtaa DOT:5:seen niin pirtupesu on hyvästä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ja kun sekoitetaan lisää pakkaa, niin DOT 5.1 on taas etyleeniglykolipohjainen neste joka on sekoituskelpoinen DOT 3-4- nesteiden kanssa.

DOT 5 on sitten ihan omansa todellakin perusaineeltaan täysin eri (silikoni)tuote eikä edes sekoitu edellämainittujen kanssa.

Se, miksi tämänlainen sekaannus yleensä toimivassa standardisoinnissa on edes sallittu, on arvoitus niinkuin nuoren neidon karvoitus*.

*(Se en ollut minä vaan M.A. Numminen! )
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tutkin huoltokirjaa tänään listatessani huoltotarvikkeita ostoslistaan ja huomasin että huolto-ohjelmassa ei mainita mitään jäähdytysnesteen vaihdosta. Onko tietoa, onko :saab: todennut operaation turhaksi? Auto on huollettu ennen minulle tuloa aina merkkiliikkeessä, onko jollain haisua siitä, olisivatko kuitenkin 9 vuoden aikana joskus nesteet määräaikaishuollon yhteydessä vaihtaneet, vaikkei huoltokirjassa merkintää tästä olekaan?

Itse olen pitänyt 2-3 vuotta järkevänä vaihtovälinä jäähynesteelle, mutta onhan se totta niinkin, että jos siinä on pakkaskestävyys kunnossa, niin meneekö tuo neste nyt pilalle. Töhnää sinne varmaan vuosien aikana joukkoon kertyy, joten sen vuoksi ainakin joskus kannattaisi vaihtaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

AZP kirjoitti:että jos siinä on pakkaskestävyys kunnossa, niin meneekö tuo neste nyt pilalle.
Pelkkä pakkaskestävyys voi pysyä kunnossa, mutta mm. korroosioinhibiittorit hajoavat ajan ja käyttölämpötilojen myötä, plus että neste happamoituu koska etyleeniglykoli itsessäänkin hajoaa hiljalleen raparperistakin tutuksi oksaalihapoksi.

Yleinen vaihtoväli tapaa olla tavallisille vihreille/sinisille nesteille 2-3 vuotta, punaisille "Longlife"- nesteille 4-5 vuotta.

Se että huolto-ohjelmassa ei vaihtoja näy on pelkästään markkinoinnin keksintöä, nykyään kun pyritään uuden auton ostajalle luomaan mielikuva mahdollisimman vähähuoltoisesta autosta kokonaiskestoiän ja myöhempien käyttäjien kustannuksella.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jep, Haynesin :saab: -oppaasta kun katsoin, niin 3v sanovat vaihtoväliksi. Punaista tavaraa siellä on, ja kun kurkkasin paisuntasäiliöön, näytti neste aika samealta. Vaihtoon menee siis huollon yhteydessä, ja pitänee huuhdella systeemi samalla. Ovatkohan kertaakaan huollossa vaihtaneet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja patse »

E. Joka 80 000km:n välein (alkaen mittarilukemalla 90 000km) tehtävä huolto:
Ensimmäinen kohta: -Jäähdytysneste, vaihto (enintään 3 vuoden jakso). Letkujen kunto, tarkastus.

Tämä ohjeistus my2001 huoltokirjasta.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 vm. 2000 järkevät ylläpitotoimet

Viesti Kirjoittaja AZP »

Outoa. Omassa my2002 huoltokirjassa on kohdassa E (joka 80 tkm, alk. 90tkm) vain ysifemman V6-moottorin nokkahihnan vaihto. Ei muita huoltotoimenpiteitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin