Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Jaa-a, taitaa itellekin tulla National Performancet joka kulmaan ja ehkä Ferodon palat. Poljinta saa painaa jo aika lujaa että auto pysähtyy ja kulumaa rupee olemaan reippaasti levyissä.
Mietin tuota vaihtohommaa, voishan sitä itsekkin yrittää mutta mieluummin veisin ammattilaiselle... Oisko kellään antaa vinkkiä missä kannattaisi vaihdattaa ja hintaluokkaa suurinpiirtein kaikkien levyjen ja palojen vaihtotyölle?
Mietin tuota vaihtohommaa, voishan sitä itsekkin yrittää mutta mieluummin veisin ammattilaiselle... Oisko kellään antaa vinkkiä missä kannattaisi vaihdattaa ja hintaluokkaa suurinpiirtein kaikkien levyjen ja palojen vaihtotyölle?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Vaihda itse. Helppo homma. Mutta jos vaihdatat liikkeessä, niin varaa Torek autosta aika. Länsi-Espoossa, joten ei Vihdistä hirveän pitkä matka.
Itse ostin siis eteen Zimmermannin reijitetyt levyt ja EBC:n punaset palat. Toimii kyllä paljon paremmin kuin kuluneet orkkikset (No sh*t!). Pitää vaan nesteet vaihtaa vielä ja sitten tietenkin takajarrut samalla... Taakse ajattelin kanssa ostaa reijitetyt levyt, mutta EBC vihreillä paloilla.
Itse ostin siis eteen Zimmermannin reijitetyt levyt ja EBC:n punaset palat. Toimii kyllä paljon paremmin kuin kuluneet orkkikset (No sh*t!). Pitää vaan nesteet vaihtaa vielä ja sitten tietenkin takajarrut samalla... Taakse ajattelin kanssa ostaa reijitetyt levyt, mutta EBC vihreillä paloilla.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Itse asiassa Torek-autoa mietin, siellä käytin viimeksi huollossa ja vaikutti hyvältä. Täytyy kysyä hintaa sieltä ja päättää sen jälkeen.Risto Vee kirjoitti:Vaihda itse. Helppo homma. Mutta jos vaihdatat liikkeessä, niin varaa Torek autosta aika. Länsi-Espoossa, joten ei Vihdistä hirveän pitkä matka.
Itse ostin siis eteen Zimmermannin reijitetyt levyt ja EBC:n punaset palat. Toimii kyllä paljon paremmin kuin kuluneet orkkikset (No sh*t!). Pitää vaan nesteet vaihtaa vielä ja sitten tietenkin takajarrut samalla... Taakse ajattelin kanssa ostaa reijitetyt levyt, mutta EBC vihreillä paloilla.
Mistäs ostitt Zimmermanit ja EBC:t? Mitä eroa vihreillä ja punaisilla paloilla? Uskaltaako kysyä mitä maksoit? Laita vaikka yv:llä jos et halua tähän laittaa.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
You got mail. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat -> "Made in Germany"
Nyt Saabissa on rei'itetyt jarrulevyt "made in Germany". Merkkiä en laittanut ylös, oliskohan olleet "Zimmermann". Aluksi poljinta sai polkea tosissaan. Entisissä paloissa oli paksuutta paljon, enkä niitä vaihtanut. Liekkö palojen "mukautuminen" vaatinut raskasta kenkää. Aikaisempi jarrutuksen tutina lakkasi ja tänään sateisessa Itä-Suomessa pääsin tekemään ensimmäiset märän kelin jarrutukset. Ensimäisellä polkaisulla jarrut heräsivät ehkä hiukan viiveellä, siis ehkä. Märkäpito oli kuitenkin ihan toista luokkaa, kuin edellisillä. Kustannus oli 300e/pari. Jarruttaessa eivät kitise, mutta joskus rullatessa jotain kitinää kuuluu.
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Tilasin äsken taakse myös nuo Nationalin laikat.
Pitää käydä noutamassa uuden jarrukengät vielä käkkärille Motonetistä
Tuli mieleen, että onko taakse palojen ja levyjen vaihtaminen miten paljon kinkkisempää kuin eteen?
Eteen vaihto onnistui varsin kivuttomasti hyvinkin nopeasti, joten tietää vähän mitä odottaa.
Pitää käydä noutamassa uuden jarrukengät vielä käkkärille Motonetistä
Tuli mieleen, että onko taakse palojen ja levyjen vaihtaminen miten paljon kinkkisempää kuin eteen?
Eteen vaihto onnistui varsin kivuttomasti hyvinkin nopeasti, joten tietää vähän mitä odottaa.
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Tuossa eilen ähelsin Saappiin takajarrulevyt paikoilleen. Rummut maalasin ennen asennusta, koska nehän olisi kohta ikävän näköisesti ruosteessa. Levyt on Foster-merkkiset ja maksoivat täällä Iisalmen Auto-Alassa 42 e kappale ja on vuoden takuu. Motonetin käsijarrukengät laitoin jo aikasemmin, kuten myös käsijarruvaijerin. Nyt vähän ihmetyttää, kun vain vasen takapyörä menee sujoksi, sekin vain soralla
Säädöt tein kyllä omasta mielestäni viimosen päälle, oikean puolen hihnat kirin vielä vasenta tiukemmalle. Tiijä sitten paraneeko tuon oikeankin puolen pito joskus...
Tekis kyllä mieli sanoa ,että aika kehvelin kehno tämä Saapin käsijarru systeemi. Osatkin on uudet ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat -> "Made in Germany"
Hinta ei näköjään takaa laatua. Nämäkin menivät kieroiksi alle vuodessa. Saas nähdä, miten takuu pelaa ja ovatko mahdolliset uudet samanmerkkiset vaihtokunnossa vuoden sisällä.C900 kirjoitti:Nyt Saabissa on rei'itetyt jarrulevyt "made in Germany". Merkkiä en laittanut ylös, oliskohan olleet "Zimmermann". Aluksi poljinta sai polkea tosissaan. Entisissä paloissa oli paksuutta paljon, enkä niitä vaihtanut. Liekkö palojen "mukautuminen" vaatinut raskasta kenkää. Aikaisempi jarrutuksen tutina lakkasi ja tänään sateisessa Itä-Suomessa pääsin tekemään ensimmäiset märän kelin jarrutukset. Ensimäisellä polkaisulla jarrut heräsivät ehkä hiukan viiveellä, siis ehkä. Märkäpito oli kuitenkin ihan toista luokkaa, kuin edellisillä. Kustannus oli 300e/pari. Jarruttaessa eivät kitise, mutta joskus rullatessa jotain kitinää kuuluu.
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Aattelin Brembon levyt pistää 2001vm 9-3:seen taakse kun nykyisistä on ruvennu se sileä pinta lähtemään. Vaihdoin jarrupalat vuosi sitten, pitääkö uusien levyjen kanssa pistää uudet palat? Jos en vaihda paloja vielä niin kuluuko levyt nopeampaa?
Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?
Ei tarvitse vaihtaa. Palojen kitkapinta kannattaa siloitella tasaiseksi, niin ei levytkään kulu urille heti.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07