Harinen / Saab

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mitenkäs tuo 0-100 5s on mitattu, mikä löytyy nettiauton ilmotuksesta? .. Vai onko vain yksinkertaisesti nopeampi, kun todistetusti mitatut alle ~5,5-6s autot?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Niksoni
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 15:08

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Niksoni »

Se on vaan noin lukema :)
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Niksoni kirjoitti:Se on vaan noin lukema :)
Näin on monen autokauppiaan ura alkanut... :lol:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kiinnostas kyllä että viritteleekö Harinen ecurpoject meiningillä vai onko jotkin omat vehkeet... Viestin aloittaja voisi kyllä olla hieman enemmän perillä aiheesta ja kertoa lisää. On vähän semmonen "ois hyvä juttu, mutta en kerrokkaan" -meininki :lol:
Viimeksi muokannut j0ne, La Helmi 20, 2010 15:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja suorsa »

j0ne kirjoitti:Kiinnostas kyllä että viritteleekö Harinen ecurpoject meiningillä vai onko jotkin omat vehkeet... Viestin alottaija voisi kyllä olla hieman enemmän perillä aiheesta ja kertoa lisää. On vähän semmonen "ois hyvä juttu, mutta en kerrokkaan" -meininki :lol:
T5suiteltahan tuo haiskahtaa, kun ilmoituksessa lukee "t5suite stage 5++" ja auton omistaja itse kertoo Harisen säätäneen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo että hieman isommalla puhaltimella varustettu VAKIOMOOTTORI toimii kuten vakiomoottori on kyllä ihan perusoletus kenenkä tahansa vähänkään trionicia säätäneen jäljiltä, eli suurta ylistyslaulua ei kannata tuon perusteella vielä aloittaa. :lol:

Samoin heräsi kysymys säätöjen tavoitteesta, että onko trionicista haettu ensisijaisesti tehohuippua dynosweepissä vai käytännön kulkua kiihdytyksissä? (joka ei siis ole sama asia - varsinkaan trionicin kohdalla pitkissä vedoissa, kun "turvamekanismit" puuttuvat herkästi peliin)

Entäpä käytännössä, että toimiiko 98:lla kuinka pitkään nakuttamatta (tippumatta nakukartoille) kiihdytyksessä vaiko pitääkö olla 99+? Kestääkö ajaa myös 4 ja 5 vaihteen "loppuun" ilman että tulee nakua? Toimiiko myös 7:n tulpilla, vaiko pitääkö olla 8 tulpat? Entäs sama kesähelteellä?

Em. asiat ovat käytännön kiihtyvyyteen oikeasti vaikuttavia asioita, jotka riippuvat ympäristöstä ja tehdyistä ratkaisuista, joita on hyvin vaikea hakea dynossa trioniciin ja käytännössä vaativat kymmeniä ja kymmeniä eri lämpötiloissa suoritettuja pitkiä täyskaasu kiihdytyksiä - ja vieläpä eri polttoaineilla.

Onko käytössäsi nakuledia/canusb:tä jolla oikeasti pääset arvioimaan softan toimivuutta oikeasti käytännön tilanteissa vai perustuuko arviosi tuntemaasi persynoon ja dynon kertomaan "isoon" lukuun?

.. Lopuksi mitä tulee pitoon vs tehoon, niin tein tuossa pari päivää sitten kaverille stage 1 softan, joka koeajolenkillä suti vielä 5. vaihteella 3 päällä, kun oltiin moottoritiellä kokeilemassa ja tehoa/vääntöä siinä piti olla alle 250hp/400nm.. Ehkäpä joku parametri vahingossa lipsahti kohdalleen tälläkertaa ja siinä olikin noin vaan arvioituna lähemmäksi 400hp? :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Niksoni
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 15:08

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Niksoni »

Paljon kysymyksiä mutta ei vastauksia, mietitään niitä yhdessä kun ei toimi.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Aijjai, tästä on tulossa vielä jotain hyvää :)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Tiedossa useampikin tapaus, joissa Harisen dynosta saanut n. 20-30hv suuremmat lukemat huipputehon osalta kuin jostakin muusta firmasta. Olikohan nää molemmat dynot joissa ajettu siellä Harisella?

Onhan niillä dynolapuilla kiva kehuskella Esson baarissa, ei vaan kannata kertoa mistä ovat peräisin :D.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

Niksoni kirjoitti:Se on vaan noin lukema :)
Anteeksi vaan , mutta tämän tarinan uskottavuus "nollaantui"
juuri Nixonin osalta . Harisen tietotaitoon Saabien osalta en ota kantaa kun
ei ole henk.koht kokemusta , huhupuheitten perusteella lienee turha
tehdä analyysiä ko. puljusta.
yst.terv. A
Ossi-h
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 10:27

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Ossi-h »

Niksoni kirjoitti:Voin laittaa sen vkl aikana, paperit on kotona mut ei kameraa joten jourun sen töissä ottaa, siitä harinen laittaa penkityksestä / säätämisestä vkl aikana youtubeen videoo.
Ohessa linkki saabin säätö videoon.
http://www.youtube.com/watch?v=KyhgRVcKqjU

Oheisessa videossa näkyy myös käyttämäni laitteisto, kyseessä ei ole
T suite jota täällä paljon arvuutellaan, sen enempää en ota kantaa tekemisiini
tai muiden tekemisiin.
Jokainen säätää tavallaan :) (pääasia on että auto toimii)
Niksoni
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Helmi 14, 2010 15:08

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Niksoni »

Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja Hook »

Videon perusteella kyseessä Saksalaisen EVC:n rom emulaattori ja softana ilmeisesti saman putkan WinOLS, johon on kaivettu (käsin tai automatiikalla) karttojen osoitteet ja naputeltu nimet suomeksi. Hienoja kalliita kaupallisia laitteita, joilla on vuosien kokemus karttaeditoireista sekä prommereista.

Ellen pahasti väärin veikkaa, niin tuolla rom-emulaattorilla ei pääse rammiin kiinni rom-kantojen kautta, eli kaikki adaptaatio data (+ nakulaskurit yms) jää lukematta?
Samoin "uudelleen prommauksen" (emulaattorilla) jälkeen karttojen käyttöönotto vaatinee aina ecun resetoinnin, jolloin rom kopioidaan rammiin ja adaptaatio alkaa taas alusta.

Näinollen herää kysymys ko. laitteen eduista/haitoista Trionic 5 maailmassa, kun t5suitella/canusb:llä voi editoida/lukea suoraan ecun rammia lennossa autenttisissa olosuhteissa ecun tekemien adaptaatioiden jälkeenkin?

Omasta kokemuksesta voin sanoa, trionicin adaptaatioiden vuoksi tuolla adaptaatio datalla merkitystä, kun ruvetaan hienosäätää sytkää, kuten myös oikean elämän trionicin suorittaman bensa-adaptaation suhteen.

Esimerkkinä vaikkapa, että jos seokset jäävät hieman rikkaalle alipaine alueella ja global adaptaation myötä joka puolelta (kertoimella) vähennetään soppaa trionicin toimesta, niin tämä jonkun ajan kuluessa vaikuttaa myös täyskaasu seoksiin, vaikka ne ovatkin olleet ecun resetoinnin jälkeen kohdallaan.

Näinollen hieman kyseenalaistan väitettä, että ilman pidempää ajonaikasta "diagnostiikkaa" voidaan sanoa auton toimivan?
Parhaiten "viimeisen päälle säädöt" huomaa trionicin kanssa, kun kulkua ei pidemmässä kiihdytyksessä löydykkään vedon loppupuolella sitä mitä alussa, kun alkaa "panikointi". Homman voi todeta käytännössä vain trionicin syvällisempää toimintaa seuraamalla - ei juuri persdynossa.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja karg »

Hook kirjoitti:.. Lopuksi mitä tulee pitoon vs tehoon, niin tein tuossa pari päivää sitten kaverille stage 1 softan, joka koeajolenkillä suti vielä 5. vaihteella 3 päällä, kun oltiin moottoritiellä kokeilemassa ja tehoa/vääntöä siinä piti olla alle 250hp/400nm.. Ehkäpä joku parametri vahingossa lipsahti kohdalleen tälläkertaa ja siinä olikin noin vaan arvioituna lähemmäksi 400hp? :lol:
Sutii hienosti motarilla myös "vakio" T5Suite stage2-softalla säädetty NG900 ainakin talvikelillä :P jostain 110 vauhdista (600+ heppaa??). Logeista vaan kattelin että tuo tarttee ihan samaa säätöä kuin joskus syksyllä. Ahdot seilaa oikeesti vaikka sitä ei ihan helpolla huomaa persdynolla. Syksymmällä sain säädeltyä softan semmoseks, että ahtoi tasasesti pyyntöön nähden, mutta prommerin puutteessa noi säädöt on taas vaihteeks ainoastaan läppärillä. Saabista ne katos viimeistään siinä vaihteisto- yms. remontissa ku akku oli eräänkin tovin irti autosta ;)
cosworth88
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Huhti 19, 2011 12:19

Re: Harinen / Saab

Viesti Kirjoittaja cosworth88 »

Kyseisestä autosta hieman kiinnostuneena, joutuukohan tohon hankkimaan uuden ecun jos haluaa t5 suitella softaa tohon tehdä? kuulemma seoksien kanssa isommilla vaihteilla on brobleemaa, oli mennyt lambdaa, kattia ja tulppia tosta.
Vastaa Viestiin