9-3 luistonesto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Vetoluistonesto (ilman TCS nappia) tuli vakioksi muistaakseni näihin ysikolmosiin, mutta oliko se 2001? Joskus näin netissä selkeän sivun jossa tämä mainittiin, mutten löydä sitä enää. Mitenkäs tuo meni ja mistä löytyisi faktaa tuosta. Äkki uuklauksella ja haulla täältä en löytänyt ko. infoa. Kiitos avusta jo etukäteen.
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Ainakaan omassa 2002 mallissa ei ole vetoluistonestoa napilla eikä ilman.
9-3 TurboJubilee -02
#2403
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Jos tarkoitat ESP:tä?

Niin 9-5 sai ESP:n 2002 ja 9-3 sai sen sen vasta 2004 standardina 2002 ja 2004 välisenä aikana oli muistaakseni kumpaakin systeemiä 9-3:sessa ja 9-5:sessa.
Näin on muistikuva mulla.

Sehän oli 9000 1988 kun aloitti tämän TCS/ESP ajan sen jälkeen oli eri testivaiheita.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

Ainakin tämän listan mukaan luistonesto on vakiona OG 9-3:ssa ainoastaan MY 02-03 aeroissa.

Linkki löytyy osoitteesta http://www.ajovalo.net/Mallit/Saab900.htm
#3929
Saab 9-3 ss -05
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Joo tuossa listassasikin oli vain Aero, mutta olen omistanut 9-3 2002 josta se löytyi, se auto kyllä oli esisarja auto jota enimmäkseen poikani ajoi. Oliskohan muisti näinollen melko kohdillaan kun mainitsin tuon 2004 9-3:sen standardivuodeksi ESP:lle?
Hei en ole satavarma tästä olen ennenkin missannut muutaman vuoden, näissä jutuissa. Varsinkin yhdessä saabisti lehden kirjoituksessa unohtui asioita.

EDIT: Huom autoja löytyy niin ESP napilla kuin ilmankin.!!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Puhun TCS:stä, eli vetoluiston estosta, ei näissä (9-3 -2002) ESP:tä kai ollutkaan koskaan. Tuli muistaakseni kyllä jossain vaiheessa vakioksi, siis se versio, joka ei ole pois kytkettävissä, eli ilman nappulaa. Eli 2.0t SE ja Turbo Jubilee 9-3:ssa olisi ollut jo viimeisen vuosimallin 2002 osalta ainakin. Mistähän tuokin selviäis varmasti. Sarjanumerolla merkkihuollosta kai sitten viimeistään.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13240
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tekniikkan maailman automaailma-numeroiden 18E/2001 ja 18E2002 speksien mukaan:

2001 (hinnasto päivitetty 2.10.2001, eli oletettavasti MY2002):
Taulukossa tarjolla:
3-ovinen: 2.0t, 2.0t SE turbojubilee ja Aero
5-ovinen: 2.0t, 2.0t SE business, 2.0t SE turbojubilee, 2.0t SE turbojubilee business, Aero ja TiD
cabbe: 2.0t SE ja Aero

ESP (ajonvakautusjärjestelmä) : ei saatavilla mihinkään 9-3 -malliin
ASR (vetoluistonestojärjestelmä): vakiona umpikattoisissa Aeroissa, ei saatavilla muihin malleihin, ei siis laisinkaan cabbeen


2002 (hinnasto päivitetty 3.10.2002, eli oletettavasti MY2003 = U:Ki)
Taulukossa tarjolla:
5-ovinen: 2.0t, 2.0t SE Turbojubilee
Cabbe: 2.0t SE ja Aero

ESP: ei saatavilla mihinkään malleihin
ASR: ei saatavilla mihinkään malleihin

Ikävä kyllä 2001 ja vanhemmissa TM automaailmassa ei listata näiden varusteiden saatavuutta. Täyspaineisia ei-aeroja ei noiden mukaan olisi ollut enää tarjolla, kaikki oli 150hv matalapaineisia.

Niin ja oma autoni sutii kyllä. Mutta onkin mustahelmainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Toi Kaks-Seiskan listahan kattaa vain Suomen köyhälistölle toimitetut mallit.
Mun vm 2001 Aerosta löytyy TCS napilla sekä mm. listasta puuttuva ärsyttävä huoltomuistutin.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Ei pidä paikkaansa nuo TM:n tiedot. TCS oli saatavissa lisävarusteena, se oli nappi versio. Ja itselläkin on ollut 9-3 2001/MY2002 2.0t SE, jossa oli napiton luistonesto, oli vakio varuste ko. autossa. Ja jollain muullakin oli täällä sellainen ollut. Eli faktoja kaivataan, nuo TM tiedot ovat puutaheinää, se on ainoa varma asia tähän mennessä.
Kaks-Seiska
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ti Touko 06, 2008 15:27
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja Kaks-Seiska »

core2 ilmeisesti muisteluissaan puhuu jo NG- mallista, jossa luistonesto onkin ollut vakiona jo perusmallissa ainakin tämän artikkelin mukaan.

Itse en nuoremmuuttani pysty kokemukseen turvautumaan, mutta jotain tukea tuolle lähettämälleni listalle: http://194.18.30.201/www/saabfinlandnew ... 0827b.html

Sitten taas infoa, joka kertoo luistoneston olevan vakiona kaikissa 2001 malleissa USA:ssa: http://saabworld.net/f97/2001-saab-9-3- ... e-usa-324/
#3929
Saab 9-3 ss -05
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Outoa on vain se, että dokumentoidusti näitä OG 9-3 SAABeja ainakin MY2002 perus 2.0T SE ja Turbo Jubileita, joissa on TCS (napilla tai ilman) on useilla ollut. Eikä varmasti ole olleet mitään USA malleja...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Vieläkin muistinystyröitä hieroen, se mun 9-3 2002 oli esisarja pirssi joten älkää laskeko sitä edes mukaan tähän, siinä oli paljon muutakin jota muissa ei siihen aikaan ollut.

Siis kuten "Kaks-Seiska" tuossa mainitsi niin 2004 (NG) malleissa se oli standardina, mun muistini mukaan, mutta se oli vaihevuosi joten pirssejä löytyy ainakin alkuvuodenmalleista myös TCS napilla sekä ESP napilla varustettuna TCS on alkuvuosi ja ESP on sit loppuvuoden malli, oikeastaan jo 2005:nen, tämän jälkeen, koska? sitä en nyt muista, mutta näppäin poistettiin kokonaan, koska se toimii automatiikalla.

Tämä linkki jonka "Kaks-Seiska" liitti mukaan jenkki autoista on TCS malli siis ei oikeastaan ole luistonesto nimityksellä oleva systeemi kuten ESP on, vaan se on antispinn.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Kun puhun luistonestosta (eli TCS), tarkoitan aina vetoluistonestoa. ESP ei ole mielestäni luistonesto vaan ajonvakautusjärjestelmä ja sitä ei ole koskaan OG 9-3:ssa ollutkaan. Mutta luistonestoa takuuvarmasti on ollut. Näyttää vain siltä, että mitään järkevää sääntöä ei ole, missä malleissa sitä on ollut ja miksi osassa on, osassa ei...
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja core2 »

Okey. Eiköhän tuo antispinn ole se luistonesto joka alkoi jo 1988 9000, mutta olet väärässä, myös ESP sisältää luistoneston, mutta se sisältää myös vakauksen sivuluisussa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-3 luistonesto

Viesti Kirjoittaja core2 »

JJVilzu kirjoitti: Näyttää vain siltä, että mitään järkevää sääntöä ei ole, missä malleissa sitä on ollut ja miksi osassa on, osassa ei...
Järkevin selitys tähän on se, että kaikki on kiinni siitä mitä sen uuden auton omistaja haluaa autoonsa, lista on loputon mistä valita.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin