Viggen vai "perusmalli"?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

En löytänyt oikein aihetta koskevia ketjuja joten olisi mukava tietää mitä eroja on Viggenillä ja "perus" 9-3 kaksiovisella turbolla. Saksasta noita saisi karvan alle 10,000 eurolla näköjään (avomalleja). Mietiskelen vaan että onko järkeä maksaa Viggenistä niin paljon ekstraa vrt. karvalakkiturboon (johon voisi toki tehdä Viggen-lookin aika halvalla).

Eli mitäpä eroja on Viggenillä ja perus 9-3 turbolla?
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Viggen mallia valmistettiin vain rajoitettu määrä, luultavasti pitävät hyvin jälleenmyyntiarvon tulevaisuudessakin. Tässä ainakin vähän tietoa, netistä vain etsimään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_9-3#Saab_Viggen
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Karvalakista kopio-viggeniin palaa rahaa ainakin 3000e. Se on tietysti makuasia onko se sitten halpaa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Shammy74
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Syys 17, 2010 19:08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja Shammy74 »

Onko muuten Viggenissä parempi jäykempi pohja kuin perusmallissa? Iskarit ja jouset luonnollisesti paremmat, mutta onkohan ks. mallissa samat "huonot" ääriajaominaisuudet?
Saab 9-5 Aero Sedan "Black Edition" MY00 Biopower https://1drv.ms/i/s!As6Xgw_TfcKjg34ZAMAFw9VQdQ0P
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja viggen »

suorsa kirjoitti:Karvalakista kopio-viggeniin palaa rahaa ainakin 3000e. Se on tietysti makuasia onko se sitten halpaa.
Ei taida edes riittää, jos hankkii uudet osat. Silti auto ei ole Viggen.
En tiedä muuta, mutta hyvä on vetelee kiihdyttäessä sivuille jos on vähänkin uria tien pinnassa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja tnt »

suorsa kirjoitti:Karvalakista kopio-viggeniin palaa rahaa ainakin 3000e. Se on tietysti makuasia onko se sitten halpaa.
pelkästään korisarjaan ( puskurit,helmat, spoilerit) + maalaukset saa helposti palamaan tuon summan...
9-3Aero-01
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja aero »

Heitetään nyt vielä ilmaan se yksi pikkuseikka: moottori. Viggen on meinaan ainoa 9-3, jossa on 2,3 -litrainen turbomosa. Ne perusmalliturbot on 2-litraisia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja patse »

Sitä myöten voimansiirtokin pykälää järeämpi & +muuta.
http://saabworld.net/f97/2001-saab-9-3- ... e-usa-283/
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

viggen kirjoitti:
suorsa kirjoitti:Karvalakista kopio-viggeniin palaa rahaa ainakin 3000e. Se on tietysti makuasia onko se sitten halpaa.
Ei taida edes riittää, jos hankkii uudet osat.
Siksipä lukikin ainakin 3000e. Ja harvoimpa noita uusilla osilla rakennetaan (ainakaan Suomen hintatasolla).

Omassa projektissa on tähän mennessä vaihdettu puskurit ja helmat, vielä siis puuttuu ainakin sisusta ja moottori. Rahaa on palanut karkeasti 1000e ja sopivia sisustoja on viimeisen vuoden sisään näkynyt tasan yksi myynnissä (en ehtinyt ensin). Moottoria en tule vaihtamaan ellei vanha hajoa. Lopputuloksena siis ei siltikään ole Viggen. Tässä siis hieman vinkkiä johniemelle kuinka hankala noita palikoita on löytyy myynnistä.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Entäs aero vs. viggen? Moottori on eri siis ainakin mutta onko ulkonäössä tai sisustassa isoja eroja? Viggen on tottakai Viggen, olen halunnut sellaisen 20-vuotiaasta asti kun kävin isän kanssa sellaista uutta koeajamassa jollain Saab-kiertueella paikallisessa autoliikkeessä joten tunne on Viggenin puolella mutta järki ehkä ei (vielä) :)
Ruotsalais-japanilaista turbopoweria
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Noissa eroavaisuuksien lista jää jo hieman lyhyemmiksi. Ulkoisesti takaspoileri (kovakattoisissa), vanteet ja etulokasuojien merkit poikkeaa. Sisällä penkeissä erilaiset logot (aerossa ei mitään tai turbo-teksti - riippuu vuosimallista. Viggenissä viggenin merkki). Viggenissä kynnyslistat viggen-tekstillä. Kojetaulu erivärinen. Nämä tulivat heti mieleen tekniikan lisäksi.

Yllä olevat siis koskee viggeniä kaikki vuosimallit ja aeroa vm.01-02.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3126
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja viggen »

Jos seuraa esim. Blockettia voi tuurilla löytää auton johon on laitettu enemmän rahaa, mitä autolla pyydetään myytäessä. Viggeneitäkin on ¨paranneltu¨joka puolelta.
http://www.blocket.se/hela_sverige?q=sa ... &l=0&md=th
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
jyppe87
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Syys 24, 2007 17:22

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja jyppe87 »

Vähän menee ohi aiheen mutta onko olemassa NG-900 Aeroa kun ei ole koskaan tullut vastaan.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ei tehtaalta lähtöisin, mutta ainakin Italiassa noita on silti myyty. Voidaan siis sanoa, että muutamia löytyy.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Viggen vai "perusmalli"?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jyppe87 kirjoitti:Vähän menee ohi aiheen mutta onko olemassa NG-900 Aeroa kun ei ole koskaan tullut vastaan.
suorsa kirjoitti:Ei tehtaalta lähtöisin, mutta ainakin Italiassa noita on silti myyty. Voidaan siis sanoa, että muutamia löytyy.
Ellen aivan väärin muista niin valmistettiin Aero/SPG:si kutsuttua erikoismallia pohjoisjenkkeihin ja osa päätyi Italiaankin.
Vannomaan en kuitenkaan mene tätä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin