VESIPUMPPU
Re: VESIPUMPPU
Eli autossani 0g93, vm99, 2.2 TiD meni vesipumppu sököksi. Kerrotaan muille miten itse tein, hieman arvelutti vaihtaa kun ei ollut mitään ohjetta mutta annanpa tässä kuinka itse sain vaihdettua kaverin avustuksella. Omalla vastuulla vaihtamaan mutta näin itse sain vaihdettua onnistuneesti ja mitään ei tietääkseni mennyt rikki.
Homma lähti tutkimalla tunnin verran ja kiroilemalla että moottoria pitää nostaa. Nostin auton pukeille tukivarsien takimmaisista kiinnityskohdista (pultin kanta alaspäin) ja otin öljypohjan pois. Sitten oikea eturengas sai siirtyä penkiksi ja sieltä otin irti suojamuovin. Sen jälkeen ilmansuodatin koteloineen irti moottoritilasta. Irroitin myös ilmansuodattimelta lähtevän putken turbolle asti, oli myös kiinni jossakin pienemmässä moottorin kumiletkussa.
Tämän jälkeen tunkki öljypohjan alle ja väliin laitoin noin 30-40 cm pitkän kakkosnelosen/kakkosvitosen. Tunkkasin sen verran moottoria ylöspäin että moottorin kannake kumi nousi hitusen (olisiko vajaa sentti).
Tämän jälkeen otin kannakekumin päällä olevan metallipalan pois joka piteli kahta pientä putkea ja johtonippua. Välillä kannattaa ja pitää tunkata moottoria ylöspäin että pääsee seuraaviin pultteihin käsiksi. Irroitin kolme pulttia rungon puolelta moottorin kannakkeesta, sen jälkeen kolme pulttia moottorin puolelta samasta kannakkeesta. Metalliosa joka lähti irti talteen pulttien kanssa ja kannakkeen alaosan irroitin, oli myös kolmella pultilla kiinni.
Sitten taas tunkilla ylöspäin moottoria ja nyt pitäisi jo saada vesipumpun hihnapyörä pois (kolme torx 45 ja vähän meisselillä avitusta) Tämän jälkeen otin vesipumpun pois 10mm hylsyllä ja 1/4 räikällä. Lähtee kun nostaa tarpeeksi ylös ja tässä on kaveri hyvänä apuna katsomassa ettei mitään hajoa, eikä mihinkään ota kiinni. Sitten vain käänteisessä järjestyksessä työjärjestys kun uutta vesipumppua laittaa.
Oli mennyt aika huonoksi oma vesipumppu, laakeri oli luultavasti pettänyt. Toivottavasti jollekin näistä ohjeista on apua, itse en sitä saanut kysymällä mutta eipä tuo näköjään tällä kertaa haitannutkaan hirveästi.
Pieni lista vielä työkaluista:
rengasavain renkaisiin
8 ja 10 mm hylsyt 1/4 räikkään muoviosiin ja vesipumpun irroitukseen
iso meisseli :p
torx 45 ja olisikohan ollut torx 30 (kannattaa olla setti
14 ja 16 mm 1/2 räikkään ja pitkä jatkovarsi
räikät 1/4 ja 1/2
tunkki
pukit
lauta kakkosvitonen noin 40 cm pitkä
pienet siirtoleuka pihdit taisivat jossakin auttaa kivasti.
Homma lähti tutkimalla tunnin verran ja kiroilemalla että moottoria pitää nostaa. Nostin auton pukeille tukivarsien takimmaisista kiinnityskohdista (pultin kanta alaspäin) ja otin öljypohjan pois. Sitten oikea eturengas sai siirtyä penkiksi ja sieltä otin irti suojamuovin. Sen jälkeen ilmansuodatin koteloineen irti moottoritilasta. Irroitin myös ilmansuodattimelta lähtevän putken turbolle asti, oli myös kiinni jossakin pienemmässä moottorin kumiletkussa.
Tämän jälkeen tunkki öljypohjan alle ja väliin laitoin noin 30-40 cm pitkän kakkosnelosen/kakkosvitosen. Tunkkasin sen verran moottoria ylöspäin että moottorin kannake kumi nousi hitusen (olisiko vajaa sentti).
Tämän jälkeen otin kannakekumin päällä olevan metallipalan pois joka piteli kahta pientä putkea ja johtonippua. Välillä kannattaa ja pitää tunkata moottoria ylöspäin että pääsee seuraaviin pultteihin käsiksi. Irroitin kolme pulttia rungon puolelta moottorin kannakkeesta, sen jälkeen kolme pulttia moottorin puolelta samasta kannakkeesta. Metalliosa joka lähti irti talteen pulttien kanssa ja kannakkeen alaosan irroitin, oli myös kolmella pultilla kiinni.
Sitten taas tunkilla ylöspäin moottoria ja nyt pitäisi jo saada vesipumpun hihnapyörä pois (kolme torx 45 ja vähän meisselillä avitusta) Tämän jälkeen otin vesipumpun pois 10mm hylsyllä ja 1/4 räikällä. Lähtee kun nostaa tarpeeksi ylös ja tässä on kaveri hyvänä apuna katsomassa ettei mitään hajoa, eikä mihinkään ota kiinni. Sitten vain käänteisessä järjestyksessä työjärjestys kun uutta vesipumppua laittaa.
Oli mennyt aika huonoksi oma vesipumppu, laakeri oli luultavasti pettänyt. Toivottavasti jollekin näistä ohjeista on apua, itse en sitä saanut kysymällä mutta eipä tuo näköjään tällä kertaa haitannutkaan hirveästi.
Pieni lista vielä työkaluista:
rengasavain renkaisiin
8 ja 10 mm hylsyt 1/4 räikkään muoviosiin ja vesipumpun irroitukseen
iso meisseli :p
torx 45 ja olisikohan ollut torx 30 (kannattaa olla setti
14 ja 16 mm 1/2 räikkään ja pitkä jatkovarsi
räikät 1/4 ja 1/2
tunkki
pukit
lauta kakkosvitonen noin 40 cm pitkä
pienet siirtoleuka pihdit taisivat jossakin auttaa kivasti.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: VESIPUMPPU
kuuluuko sen vesipumpun hihnapyörän rullata kuinka "kevyesti" ilman hihnaa päällä ?
vai kuuluuko siinä olla hieman "vastusta" ?
auto 2.0T 9-3.
tietäs vaihtaakko vaiko ei...
vai kuuluuko siinä olla hieman "vastusta" ?
auto 2.0T 9-3.
tietäs vaihtaakko vaiko ei...
Re: VESIPUMPPU
Kyllä siinä kuuluu olla hieman vastusta.
Jos siinä ei ole klappia eikä se rahise (eikä tietenkään vuoda), niin ei ole vielä hätää.
Jos siinä ei ole klappia eikä se rahise (eikä tietenkään vuoda), niin ei ole vielä hätää.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: VESIPUMPPU
9-3 01 175tkm Eilen alkoi kohina/rahina jostain ulkoisesta vpumppu,kompura..Rahina on kuin metalli metallia vasten(jonkun aparaatin laakeri)Ääni sen verran kova,ett emäntä alkoi valoissa katsoon ylöspäin josko hornetteja taivaalla ajettiin kotia 220km ja auto toimi normaalisti lukuunottamatta tuota älytöntä meteliä.Ajoittain hiljenee pariks sekuntiks.Mahtaako vesipumppu ennen hajoamistaan oireilla noin,vai joku muu..??
Rullat ja remmin vaihdoin 110tkm.
Rullat ja remmin vaihdoin 110tkm.
puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: VESIPUMPPU
Kuulostaa vesipumpulta....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: VESIPUMPPU
Vesipumppu ainakin mulla oireili juuri noin.
Asianhan voi selvittää helpohkosti siten, että auton ollessa käynnissä käyttää jotain pitkää meisseliä äänen alkulähteen paljastamiseksi eli työntämällä sen esim. vesipumppua vasten.
Toinen vaihtoehto on ottaa moniurahihna irti hetkellisesti ja pyöritellä käsin laakerit ja rullat läpi ja kokeilla, mikä siellä ääntää eniten.
Asianhan voi selvittää helpohkosti siten, että auton ollessa käynnissä käyttää jotain pitkää meisseliä äänen alkulähteen paljastamiseksi eli työntämällä sen esim. vesipumppua vasten.
Toinen vaihtoehto on ottaa moniurahihna irti hetkellisesti ja pyöritellä käsin laakerit ja rullat läpi ja kokeilla, mikä siellä ääntää eniten.
Re: VESIPUMPPU
Epäilen että ei kestä, siipipyörä hankaa reijän pumppuun.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: VESIPUMPPU
Moro, eilen alkoi kuulumaan todella kova metallinen kolina konehuoneesta. Kuulosti laakereilta.. Paikansin äänen ilmansuodattimelta tulevan letkun alla olevaan mötikkään. Aikaa oli 2min enkä kerinnyt ihmetellä sen enempää. Kysymys kuuluukin onko tuo mötikkä vesipumppu vai? Korjausopas himassa ja nyt duunissa. Ajattelin käydä hakemassa paluumatkalla pumpun, jos kyseessä on pumppu. Kuvassa ympyröity äänilähde. Iso kiitos, jos joku kerkiää valaisemaan tyhmää nopealla aikataululla.
Saba 9-3 2.0t -99
Re: VESIPUMPPU
tuo on ohjaustehostimenpumppu ja sen alapuolella on vesipumppu.
Re: VESIPUMPPU
Jees kiitos, asia selvisi, kun pääsi tarkemmin tunkkaamaan. Vesipumppuhan se oli eikä tuo ohjaustehostin, josta kiireessä luulin äänen tulevan.
Saba 9-3 2.0t -99
Re: VESIPUMPPU
Minkähintainen on alkuperäinen vesipumppu?
Re: VESIPUMPPU
Oliskohan mahdollista että ilmastoinnin kompurasta(vesipumpun alla) olis laakerit mennyt?Vesipumppu tuntuu ihan normilta,mutta kompuran hihnapyörä tuntuu aivan holtittomalta?Torstaina emäntä tuli kotiin remmi savuten,että nii lujaa vastustaa..
Kompuran hihnapyörä kuumenee 2min aikana,niin ettei koskea voi..
Kompuran hihnapyörä kuumenee 2min aikana,niin ettei koskea voi..
puh.050-3748237
#3078
#3078
Re: VESIPUMPPU
Melko normaali vikakohde.