9-3 hankinnan alla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja A-L »

Lueskelin haun kautta jo erinäisiä ketjuja, mutta päädyin silti aloittamaan uuden, josko jotain jännää tulisi ilmi. Tästä aiheesta ehkä kannattaisi olla faq...
Eli allekirjoituksen tonnarimurheenkryyniin meni nyt hermot lopullisesti, joten ajattelin siirtyä vaihteeksi vähän uudempien Saabien pariin, joista kiinnostaa eniten / soveltuu lompakolle kenties parhaiten ysikolmonen.

Pitkällisten tutkimusten jälkeen rajasin vaihtoehdot kahteen kappaleeseen:
1. '98 2.0i, ajettu n. 170tkm
2. '02 2.0t, ajettu n. 200tkm
Hintaeroa noin 1000 euroa. Varusteissa ei erityisiä eroja, jälkimmäisessä kylläkin alut, cruise ja ilmastointi. Kumpikin manuaaleja.

Haussa on pitkäaikainen käyttöauto, kuupassa riittää harrasteltavaa pitkiksi ajoiksi. Turbo ei ole välttämätön, kuten vaihtoehdotkin osoittavat, mutta pelkään pahoin tuon vaparin tuntuvan parin ahdetun pelin jälkeen aika lussulta, liekö todellisuudessakin näin? Ja mitä näistä ysikolmosista ylipäänsä kannattaa erityisen tarkkaan tutkailla koeajon myötä? Etukäteen saattaisin arvailla, että ahdettu saanee enempi suositteluja... ;)
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

jos tonnilla saa 4v. uudemman, turbolla, aluilla, ilmastoinnilla ja cruisella niin...
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3460
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ilman muuta jälkimmäinen. Jos ei turboa arvosta tonnin edestä niin ilmastointia ainakin. Cruise on helppo lisätä jälkikäteen. Sillä taas ei ole pienintäkään merkitystä onko autolla ajettu 170 tkm vai 200 tkm.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja A-L »

Sitä vaan jäin sittenkin miettimään, että eikös toi '02 nyt sitten oo T7:lla? Lukemieni mukaan niiden kanssa on ollut mitälie ongelmia...
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jos tätä foorumia tulkitset, niin kaikissa autoissa on ongelmia. :D
En jaksa uskoa, että lähes 14 vuoden ikään ehtinyt vapari Motronicilla on erityisesti vähemmän vikaherkkä.
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Onhan se T7. Itse voin suositella kolkkia T5 koneella. Tyyppivikoja löytyy haulla, mutta katso nyt ainakin ruosteet erityisesti etuiskarin tolpat ja ovien alareunat. 200tkm+ alkaa mennä DI-kasetti, bensapumppu eli jos vaihdettu jo niin plussaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja SS »

T7:ssa on ollut huohotinongelmia, mutta ei nämä nyt mitään pommeja ole. Jos huohotinpäivitys on tehty ja/tai öljyjä vaihdeltu tarpeeksi tiheään, kone kyllä kestää. Suurin osa varmasti on ongelmattomia, mutta eipä niistä yleensä foorumeilla kirjoitella :wink:

Ilman muuta jälkimmäisen hankkisin, jo ihan pelkästään ilmastoinnin takia.

Edit: Allekirjoittaneella ainoa ongelma on ollut 70tkm kohdalla porsinut bensapumppu, nyt mittarissa 140tkm.
Viimeksi muokannut SS, La Heinä 02, 2011 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13462
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kirjoitetaan nyt sitten ongelmattomasta autosta. Pian 2v ja 20tkm takana 2002 kolkilla, jolla oli kaupantekohetkellä 200tkm ajettu. Ainoa todellinen ongelma ollut Propartsin 5kk ikäisenä porsinut bensapumppu. Alkuperäinen Walbro varmaan toimisi edelleen, ellei olisi "varmuuden vuoksi" vaihdettu viime syksynä.

Noilla spekseillä osta ehdottomasti se uudempi :saab: , jos yleiskunnossa ei moitittavaa . Ilmastoimaton vapari alkaa viimeistään näillä helteillä kyrsiä. Ja 4v on jo merkittävä ikäero toisin kuin 30tkm noilla mittarilukemilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 9-3 hankinnan alla

Viesti Kirjoittaja A-L »

Jeps, tulihan näistä viisastuttua. Kuten signatuuri osoittaa niin taloon saapui lopulta vuosimallin '03 2.0t automaatti-ilmastoinnilla ynnä muilla herkuilla. Mittarissa 240 000, huoltokirja viimeistä pilkkua myöten täytetty prikulleen, bensapumpun lahoamista ja emännän kohtalokasta kirveen heilautusta odotellessa meikän löytää tien päältä. 8)
Kiitokset!
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin