9-3 savuttaa käynnistettäessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
dimaio
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 21:06
Paikkakunta: Helsinki

9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja dimaio »

Onkohan ahdin sanomassa sopimustaan irti, kun käynnistyksen yhteydessä pakoputkesta tulee sankka sininen savupilvi vai voisiko vika löytyä jostain muualta. Savutus on voimistunut viimeisen viikon aikana. Lisäksi huomasin että öljyä on kulunut 4tkm aikana noin litra. Huohotinpäivitystä ei ole tehty, mutta se odottaa asennusta kunhan vain löydän sen kotoa. Tänään olisi mahdollisuus tutkia autoa hieman tarkemmin nosturilla, pitää muutenkin tutkia oikeasta etukulmasta hidasteissa kuuluvaa kolinaa.

Autona siis 9-3 2,0t vm. -02, kilometrejä 110tkm.
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Solmulta vaikuttaa, ei muuta ku samalla ahtimen vaihto kun nosturilla on :)
#4275
9-3 2.0T
96 -76
dimaio
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja dimaio »

Mikäs olisi järkevin vaihtoehto ahtimeksi? Tehoa ei ole tarkoitus ainakaan hirveästi ottaa lisää ulos. Mitä tässä hetken tutkinut asiaa niin mitsun td04-15t olisi parempi vaihtoehto mitä gt17? Mistäköhän löytyisi halvin mitsu ja asennussarja 93:een? PCS:ltä kysyin mitsua niin asennussarjan kanssa 1050e, hieman hirvittää hinta näin opiskelijan näkökulmasta. Olisiko mitään huokeampaa vaihtoehtoa tarjolla?
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja melberi »

Ensin huohotinpäivitys sisään ja jos ei auta, niin sitten vasta miettii sitä ahdinta.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Myös loppuun kuluneet ohjurikumit aiheuttavat kyseisen kaltaisen oireen.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Tuskin ohjureissa mitään vikaa on, etenkään 110tkm kohdalla. Ylipitkät öljynvaihtovälit on ongelmien alku, tälle moottorityypille "normaaliajossa" 20tkm tuntuu olevan liikaa - eli se normi täydellinen huoltokirjakaan ei oikeastaan takaa yhtään mitään.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Entäs 170tkm ajetussa? Kuulemma pölläyttää sinistä käynnistäessä. Katalysaattorin tuohon vaihdoin jokin aika sitten ja silloin kokeilin ropelia sormilla, poikittaisvälystä oli hitusen, pitkittäistä ei havaittavasti. Öljyä menee jonkin verran, huohotinpäivitys tehty.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
jonir
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Heinä 02, 2011 19:58

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja jonir »

SS kirjoitti:Entäs 170tkm ajetussa? Kuulemma pölläyttää sinistä käynnistäessä. Katalysaattorin tuohon vaihdoin jokin aika sitten ja silloin kokeilin ropelia sormilla, poikittaisvälystä oli hitusen, pitkittäistä ei havaittavasti. Öljyä menee jonkin verran, huohotinpäivitys tehty.
Turbossa kuuluukin olla poikittaisvälystä, kuten ehkä tiesitkin. Se pyörii öljypatjan varassa ja se välys häviää kun se saa öljynpaineet. Se pyörii niin stnan nopeasti että jos siellä ei olisi välystä, tapahtuisi kauheita.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja SS »

Jep, siksi ihmetyttää tuo pölläytys jos turbo on ainakin sormituntumalla kunnossa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
testing1
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Olipa kerran T7 moottori jolla oli ajettu 75tkm ja ohjurin kumeista oli jouset löystyneet huomattavasti, että suositeltiin(koneistamo) vaihtoa uusiin. Oireita ei kylläkään ollut, niin että olisi näkyvästi pölläytellyt.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
dimaio
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja dimaio »

Tulipa tuossa viikko takaperin laitettua huohotinpäivitys ja kiristettyä kannen pultit. Savutus vaikutti aluksi loppuneen mutta palasi mystisesti jälleen takaisin ja hieman erilaisena. Missäköhän mahtaisi olla vika, kun auto on seissyt yön yli parkissa ja aamulla laittaa käyntiin niin savutusta ei ilmene juuri nimeksikään, sitten jos kone on ajettu lämpimäksi ja auto seisoo muutaman tunnin niin savupilvi on melkoinen käynnistyksessä.

Ylihuomenna olisi tarkoitus tarkastaa välys ahtimesta. Kuinkas paljon poikittaisvälystä saa olla? Pitkittäisvälystähän ei saisi olla. Löytyykös imuputken ja ahtimen välistä tiiviste ja jos löytyy niin onko tarve vaihtaa kokeilun jälkeen? DP:n puolen jos avaa niin ilmeisesti tiiviste olisi hyvä vaihtaa?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Dp:n liitos on kartioliitos ilman tiivistettä, eli tiivistyy kiristettäessä.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
kaapo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Pe Kesä 09, 2006 11:57

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja kaapo »

Täällä samankaltainen savutusongelma.
Vm. 2001 9-3 Saab, ajettu 85 000 km, savuttaa käynnistettäessä.

Savua tulee enemmän, jos auto on pysäköitynä kaltevalla tasolla perä alaspäin.
Ja päinvastoin, savua tulee vähemmän keulan ollessa alamäkeen.

Huollot ja öljynvaihdot tehty säännöllisesti, noin 10 000 km välein.

Voisiko viitata turbon hajoamiseen ?
dimaio
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 03, 2010 21:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 savuttaa käynnistettäessä

Viesti Kirjoittaja dimaio »

Tänään tuli sitten tarkistettua ahdin sormituntumalla. Imuputken puolella akselin päässä poikittaisvälystä noin 0,5 mm, pitkittäisvälystä en havainnut ollenkaan. Eli ilmeisesti savutus ei johdu ahtimesta.

Tämän jälkeen lähdin ajelemaan kotiin päin kaveri perässä ja kiihdyttelin 80 vauhdista 100 vauhtiin eri vaihteilla ja kaveri koitti katsoa tuliko pöllähdyksiä moottorijarrutuksella. Kaveri ei ainakaan havainnut savutusta moottorijarrutuksessa. Yhden kiihdytyksen aikana kuulemma saattoi tulla vähän savua, mutta ei ollut täysin varma tästä. Eli vika ei välttämättä olisi venttiilivarren kumeissakaan.

Mitäs tässä seuraavaksi kannattaisi yrittää? Voisiko vika mahdollisesti olla männänrenkaissa?
Vastaa Viestiin