Pyöränlaakeri/napa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Aatsi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 16:55
Paikkakunta: Kotka

Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Pulmaa pukkaa..elikkä kysymys kokeneemmille..Pyöränlaakeri ääntelehtii,
ja nyt pitäisi selvittää että saapiko sen pelkän laakerin vaihdettua vai joutuuko napoineen päivineen ostamaan..Kyselty on, Saabilta sanottiin että navan kera, hintaan 240 ecuu.. Erinäisistä harakireistä tarjotaan pelkkää laakeria, hinta haitari 34-55 ecuu?
Laiska kun olen, en viitsi alkaa purkamaan ja tarkistamaan..

Ng 900 se -94 abs jarruilla--

Etukäteen kiittäen..
jobe69
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 12:48

Viesti Kirjoittaja jobe69 »

Vaihdoin just 9-3 vm.99 pelkän laakerin. Iso työ edessä. Kaikki roippeet irroitettava etupäästä (iskarit, jarrulevyt, tukivarret, jne.). Tarvitset satavarmasti kaasuhitsin tai vastaavan lämmittimen, jolla lämmität laakeripesän saadaksesi vanhan pois ja uuden ehjänä takaisin.

Jos toinen laakeri menee vaihtoon lähiaikoina, niin harkitsen vakavasti auton viemistä ammattilaiselle. Sen verran oli kova työ aloittelijalle ilman kunnollisia työkaluja.
Aatsi
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Su Loka 08, 2006 16:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Aatsi »

Kiitoksia vihjeestä..täytynee kallistua siihen navan ostoon, halvin tarjous tällä hetkellä 160 ecuu..pitänee vielä kysellä..
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

jobe69 kirjoitti:Vaihdoin just 9-3 vm.99 pelkän laakerin.
Paljon ajettu?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
jobe69
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Tammi 05, 2006 12:48

Viesti Kirjoittaja jobe69 »

Paljon ajettu?

Laakerin vaihdon aikaan mittarissa oli 178 tkm. Laakeri alkoi pitämään ääntä jossain 170 tkm kohdalla.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jep, laakeri on vaihdettu täälläkin tosin vika ei ollut niissä vaan navoissa.

Missä oli mainitsemasi napa 160€ hintaan myynnissä?
Liekkö NG900 napa sama kuin OG9-3?
Itsellä tuli PCS:n osalla sen 240€ hinnaksi/KPL.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tänään pitäisi aloitella etupyörän laakerinvaihtoa NG900:seen. Homman tehneiltä tai muuten vain tietäviltä kysyisin että onkos se pyörännapa ihan vain prässäämällä kiinni laakerin sisäkehässä, ja näinollen myös prässillä painettavissa ulos? Itse pyöränlaakerillahan on lukkorenkaat molemmin puolin, kumpaan suuntaan kannattaa pukata ulos/asentaa?
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

pyörännapa on prässätty laakerin sisään. tässä hommassa prässi olisi kova sana. helpottaa hommaa enemmän ku 100 jänistä.. ja tosiaan se laakeri ei lähde kuin yhteen suuntaan ja jos en väärin muista niin "sisään eli vetaria" päin. sitten loppuvaiheessa kun napaa prässätään takaisin niin kannattaa olla tarkkanan ettei riko uutta laakeria ;)
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu kyllä jonkinmoiselle prässille pääsee, ja laakerinvaihto väkivallattomuuksineen muuten tuttua. Tässä on vain itselleni tältäosin tuntematon automalli kyseessä joten ajattelin varmistella, ja kiitos neuvoista. muuten alkaa kyllä käydä NG:n etupään purkaminen ja kasaaminen tutuksi ja rutiininomaiseksi: Onkohan tämä nyt peräti kuudes kerta erilaisista syistä johtuen kolmen vuoden sisään tuon saman pulkan kyseessäollen. :lol:

On vain Perkeleen vaikeata korjata liikkuvaa autoa joten taisi mennä huomiselle hommelit.. :evil:
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

olis tossa pari ehjää etutolpaa napoineen joutilaana :D
sisältäen jousijalan, iskarin ,jousen, abs anturin ,jarrulevyn,kilven laakkerit ja muut
eli koko paketti
jos kiinnostaa niin heitelkää viestiä :D
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kiitos tarjouksesta mutta itsellä ainakaan ei ole toistaiseksi tarvetta; noiden pilalle eli totaalisesta rikkiruostumisestahan oli täällä taannoin juttua eli laitapa myynti-ilmoitusta markkinaosiolle niin veikkaan että kysyntää on, voi tulla jopa tarjouskilpailu ja toivottavasti menevät niitä kipeimmin tarvitsevalle :wink:

Tähän ko. kiesiin on nyt hiljakkoin tullut laitettua uudet Sachsit, suojakumit ja jouset, kääntölaakerit, ylätukikumit ja jarrut ja sain tolppien ruostumisen pysäytettyä tai ainakin hidastettua niin että kestävät luultavasti vielä sen mitä loppu autokin.
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja renner »

Miten tuo napa voi olla rikki siten että se ääntää ?
Itsellä remppa edessä niin saisi kerralla korjattua.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

laakeri
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
renner
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 14:01
Paikkakunta: ESPOO

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja renner »

Joku vain kirjoitti toisessa threadissa että pyöränlaakeri ei ollut äänen aiheuttaja vaan napa. ei kai napa itsessään (valuosa ) voi ääntä aiheuttaa ?

Mutta siis eikö navassa ole juurikin se pyöränlaakeri joka vaihdetaan ?
JJVilzu
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Touko 18, 2010 21:36

Re: Pyöränlaakeri/napa

Viesti Kirjoittaja JJVilzu »

Voi toki. Laakeripinnat ruostuneet pilalle. Laakeritkin laukeavat ennen seuraavaa öljynvaihtoa, vaikka kuinka uusia vaihtaisit. Ei kai niitä napoja muuten varaosina olisi myynnissäkään, jos ikuisia olisivat.
Vastaa Viestiin