Moottorista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jape83
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 19:07

Moottorista

Viesti Kirjoittaja jape83 »

Venakopan tiivistettä vaihtaessa huomasin koneen kyseisen värisenä, onko normaalia?
Kyseessä 200tkm ajettu yksilö.


http://www.nettiauto.com/saab/900/3973885
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

venakoppa on maalattu
normaalisti on musta
vain di-kasetti on punainen alunperin t5 koneessa
ja t7 moottoreissa se on musta
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jape83
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 19:07

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja jape83 »

Tarkoitin kuvaa venakopan alta, kone sisältä näyttää tuommoiselta ruskealta.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jape83 kirjoitti:Tarkoitin kuvaa venakopan alta, kone sisältä näyttää tuommoiselta ruskealta.
Ihan normaalilta näyttää, eli moottoriöljy värjää vähitellen sisuskaluja. Forte- tms. pesua kehiin, jos haluat puhtaa(mma)ksi.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
jape83
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 19:07

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja jape83 »

Noista forte pesuistakin on monenlaista juttua ja esitänki kysymyksen että onkohan täysin toimivaan ja hyväkuntoiseen koneeseen syytä alkaa kokeilemaan kyseistä pesua pelkän näön takia? mahd.irronnut karsta voi aiheuttaa monenkertaiset työt...
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja baasenar »

jape83 kirjoitti:Noista forte pesuistakin on monenlaista juttua ja esitänki kysymyksen että onkohan täysin toimivaan ja hyväkuntoiseen koneeseen syytä alkaa kokeilemaan kyseistä pesua pelkän näön takia? mahd.irronnut karsta voi aiheuttaa monenkertaiset työt...
Tällaiset pesut tehtynä tasaisin väliajoin estävät kaikenlaisen lietteen ja karstan syntymisen, eikä näin pääse aiheuttamaan tuota mainitsemaasi ongelmaa. Itse käsittäisin asian näin. Juttujahan näistä voi olla paljonkin... Jotkut epäilevät, eivätkä uskalla kokeilla, jotkut ovat kokeilleet ja päässeet hyviin tuloksiin ja jopa suosittelevat toimenpidettä. Jotkut on sitä mieltä, että näitä aineita ei pidä käyttää missään tapauksessa, sillä tämän pesun aikana moottorin voitelu toimii puutteellisesti, ts. käy liian "kuivana".
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Itse ajattelin tuota moottorin sisäpesua kokeilla. Kone ei tosiaan käy tällä hetkellä huonosti, mutta ajattelin ennakoida tulevia ongelmia irrottamalla sen karstan tavalla tai toisella ennen kuin sen lähtee itse irti.
Edellinen moottori otti ja hajosi mahdollisesti juuri irronneen karstan seurauksena. Yksi potentiaalinen irrottaja oli pidemmän aikaa käytetty e85-polttoaine, mahdollisesti myös mikä tahansa muu syy. Karstaa oli kuitenkin öljypohjassa ja etenkin sihdissä sellainen määrä, että öljy ei kiertänyt enää kunnolla ja loppujen lopuksi voitelu petti.
Tällä kertaa siis paskat liikkeelle, öljypohja auki ja putsaten kuntoon. Eipähän ainakaan samasta syystä pitäisi enää rikkoontua.
jape83
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Huhti 27, 2011 19:07

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja jape83 »

Minkälainen homma tuo öljy-pohja on irroittaa? tarviiko tilata etukäteen uusia tiivisteitä ym?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Moottorista

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tuota kun itse kyselin, niin tiivisteeksi laippatiivistysainetta, löytyy mm. Saabin osanumerolla 9321795. Toisella foorumilla tiedettiin valaista, että kyseinen aine olisi samaa kuin Loctite 510, joka Suomessa on törkyhintaista (n. 40€/purkki), mutta 50ml purkki tulisi Briteistä tilaamalla £15,50 hintaan. Tilataanko kimppaan ja säästetään postikuluissa tuo £2,50?

Öljypohjan irrottamiseksi pitää irrottaa myös apurunko, kuudella isolla pultilla kiinni. Öljypohjassa taas n-määrä niitä ruuveja, joiden irrottamiseen olisi kiva olla pulttipyssy...
Vastaa Viestiin