9-3 vatkaa...
9-3 vatkaa...
Elikkäs ongelma olisi sellainen että kun autolla kiihdyttää 3 tai isommilla vaihteilla (3 tuntuu hiukan mutta ilmiö on erittäin selvä 4 ja 5) niin koko auto alkaa hytkymään huomattavasti noin 60-70km/h vauhdissa ja hytkyminen loppuu joskus 110-115km/h vauhdissa. (tuntuu että olisi alla kierot vanteet)
Kuitenkin jos kaasun laskee pois nii hytkyntä lakkaa.
Vanteissa vika ei kuitenkaan ole, koska kokeilin toisilla saabin orkkis vanteilla joissa on tasapainotukset varmasti kunnossa ja sama ilmiö jatkui.
Myöskään vetarin holkki ei ole kyseessä koska autoon laitettiin noin ½ vuotta sitten uusi vaihteisto ja samalla kyseinen holkki. Kokeilin myös heiluttaa vetaria kuskin puolelta ja klappia ei tuntunut.
Kyseessä siis 9-3 2.0 turbo vm.00
autoon laitettiin noin vuosi sitten alustasarja, (voisiko se vaikuttaa asiaan?)
Kuitenkin jos kaasun laskee pois nii hytkyntä lakkaa.
Vanteissa vika ei kuitenkaan ole, koska kokeilin toisilla saabin orkkis vanteilla joissa on tasapainotukset varmasti kunnossa ja sama ilmiö jatkui.
Myöskään vetarin holkki ei ole kyseessä koska autoon laitettiin noin ½ vuotta sitten uusi vaihteisto ja samalla kyseinen holkki. Kokeilin myös heiluttaa vetaria kuskin puolelta ja klappia ei tuntunut.
Kyseessä siis 9-3 2.0 turbo vm.00
autoon laitettiin noin vuosi sitten alustasarja, (voisiko se vaikuttaa asiaan?)
Re: 9-3 vatkaa...
Mulla teki Diisselia samanlaista ja vika loppui sisemmän vetoakselin ja laakerin vaihdolla. Kulumaa oli hyvin vähän vetoakselin kupin yhdellä reunalla. Osat oli jotain 400 luokkaa ja vaihto 40 euroa.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: 9-3 vatkaa...
Auts, kyllä on taas palikoilla hintaa :S
Mut pitää tänää ruveta ihmetteleen noita vetareita sitte jos sieltä jotain vikaa löytyis.
Mut pitää tänää ruveta ihmetteleen noita vetareita sitte jos sieltä jotain vikaa löytyis.
Re: 9-3 vatkaa...
Vika voi olla myös DI-kasetissa..maksaa jotain 200e. jos tärinä tuntuu kiihdytyksessä vika on luultavasti siinä.
Re: 9-3 vatkaa...
Mulla on DI-kasetti hyllyllä oottamassa vanhan hajoomista, joten se ainakin on nopee kokeilla, tosin vapina on kyllä niin raju että en usko sen sytytyksestä johtuvan.
Re: 9-3 vatkaa...
Pakko kysyä että miten DI kasetti aiheuttaisi vatkaamista tai hytkymistä?
Kai sekin on mahdollista?
Kai sekin on mahdollista?
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: 9-3 vatkaa...
Mulla olis siis repsikan puolen sisempi vetari rikki, ei tuntunut vääntelemällä. Kokeilin täyttää nivelen ensin uusilla rasvoilla jolloin pienen pienent pykämät havaittiin, hytkyntä ei poistunut rasvojen uusinnalla. Tilasin kilkkeet procarservicestä ja kun ne oli vaihdettu niin kaikki vapinant olivat tipotiessään.
Vatkaus oli melko kovaa juuri + 60 km/h vauhdeissa ja lakkasi heti kun vedon otti pois.
Vatkaus oli melko kovaa juuri + 60 km/h vauhdeissa ja lakkasi heti kun vedon otti pois.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: 9-3 vatkaa...
Itsellä on ollut sama vika ja korjaantunut kasetin vaihdolla. tärinä on hyvinkin raju kovassa kiihdytyksessä jos kasetti on päässyt huonoon kuntoon. auto siis sakkaa,tuntuu että sammuu koska ei saa kipinää kunnolla jne..
Re: 9-3 vatkaa...
No tuskin se mulla sitten tuo kasetti on, auto nimittäin kiihtyy kyllä hyvin ja tehot on tallella, eli tuota vetaria veikkaisin. Kokeilen kyllä tuon kasetinkin kunhan tallille asti kerkeän.
Re: 9-3 vatkaa...
Nyt on auto nostettu pukille ja huomasin että vetarin sisemmästä nivelestä on vuotanut jonkin verran öljyä/vaseliinia siihen alla olevalle palkille. Suojakumi vaikutti kuitenkin ehjältä ja kerkesin sen jo avata, kun huomasin että alatukivarressa oleva rengasta lähellä oleva iso pusla on haljennut. voisiko se aiheuttaa kyseisin vaivan?
Anteeksi jos on tyhmä kysymys mutta mistä tiedän onko vetarinmalja tai tripodi liian kulunut? pyörittelin akselia jarrulevystä ja hyvin näytti pyörivän.
Anteeksi jos on tyhmä kysymys mutta mistä tiedän onko vetarinmalja tai tripodi liian kulunut? pyörittelin akselia jarrulevystä ja hyvin näytti pyörivän.
Re: 9-3 vatkaa...
Samanlailla oli mulla rasvat siin palkin päällä vaikka gummi oli ehjä. Tripodin kuntoa ei nähnyt ennenkuin purki sen auki ja putsas rasvoista.
Rikkonaisesta puslasta en osaa ottaa kantaa, saattaahan siitäkin johtua vatkaus.
Rikkonaisesta puslasta en osaa ottaa kantaa, saattaahan siitäkin johtua vatkaus.
Saab Aero SS 2005 BioPower , BMW 520d X-drive 2016
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Past: FIAT Ducato 2011 Multijet 160 retkeilyauto, Saab 9-3 TiD 1999 nahkamäntä, Saab 9-3 Aero 2001, Saab NG 900 1998
#2613#
Re: 9-3 vatkaa...
Madalluksestahan tuo johtuu. Kun yli 150tkm ajettuun autoon laittaa madallusjouset on sisemmät vetarit eri asennossa suhteessa ennen madallusta ja juurikin veto päällä tärinää esiintyy. Speedparts möi ainakin ennen moottorinkorotuspalat kolkkiin.
EDIT: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... 85_old.pdf
EDIT: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... 85_old.pdf
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: 9-3 vatkaa...
Jos alatukivarren isoin pusla on halki ja siinä on välystä niin ei ole ihme jos alkaa rengas soutamaan vedossa pienestäkin epätasaisuudesta.
Tuo madalletun alustan syy-seuraus ei ole aivan pomminvarma. 295 tkm ajetusta kolkista johon juuri vaihdettu kaikki etupään alatukivarsien puslat + ohjausvaihteen pusla powerflexeihin ja -35mm alustasarja ei esiinny minkäänlaista vatkausta ja rattikin pysyy yllättävän hyvin suorassa kovemmassakin vedossa.
Tuo madalletun alustan syy-seuraus ei ole aivan pomminvarma. 295 tkm ajetusta kolkista johon juuri vaihdettu kaikki etupään alatukivarsien puslat + ohjausvaihteen pusla powerflexeihin ja -35mm alustasarja ei esiinny minkäänlaista vatkausta ja rattikin pysyy yllättävän hyvin suorassa kovemmassakin vedossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 vatkaa...
Mites käykö muuten dieselistä apparinpuolen vetarinmalja myös bensavehkeeseen??
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98