Kytkin lienee riks raks poks...
Kytkin lienee riks raks poks...
Viikonloppuna tapahtui monta jännittävää asiaa mutta nyt lähes päällimmäisen on mielessä tuo helvetillinen laite nimeltä kytkin. Juuri kun saabin mittariin pyörähti 235000km niin kaikki alkoi.
Elikkäs hirveä ulina aina kun painaa kytkimen pohjaan ja kevyempää ulinaa lähes kokoajan muutenkin ajossa. Liikkeellelähtiessä hieman pomputtaa/ravistaa.
Oman diagnoosin mukaan kyseessä lienee kytkimen painelaakeri joka ääntää, joten vaihtoon lienee menossa laakeri, asetelma ja kytkinlevy?
Joutuuko kytkinremonttia varten irroittamaan koko koneen?
ja jos joutuu niin kampiakselin stefa lienee fiksua vaihtaa samalla?
Mitä näihin on kytkinrempat yleensä maksanu? osat? työ jos teettää jossain?
Ajatus kytkinrempasta jo _hieman_ ketuttaa joten jos on hienoja vinkkejä ja niksejä, jaa´a ne mielellään tänne.
Elikkäs hirveä ulina aina kun painaa kytkimen pohjaan ja kevyempää ulinaa lähes kokoajan muutenkin ajossa. Liikkeellelähtiessä hieman pomputtaa/ravistaa.
Oman diagnoosin mukaan kyseessä lienee kytkimen painelaakeri joka ääntää, joten vaihtoon lienee menossa laakeri, asetelma ja kytkinlevy?
Joutuuko kytkinremonttia varten irroittamaan koko koneen?
ja jos joutuu niin kampiakselin stefa lienee fiksua vaihtaa samalla?
Mitä näihin on kytkinrempat yleensä maksanu? osat? työ jos teettää jossain?
Ajatus kytkinrempasta jo _hieman_ ketuttaa joten jos on hienoja vinkkejä ja niksejä, jaa´a ne mielellään tänne.
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Tää vanha Hookin tiivistelmä toimii ohjeena http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 84&start=0
Itellä pari viimeistä vaihtoa on sujunut tosi sutjakasti kun koko konepaketti on ollut lattialla rullalavetilla muista syistä.
Kytkinpaketiksi viggenin setti jos aikoo tehoja hakea jatkossa, PCS niitä myy ja työtkin tekee mutta onkohan kesälomilla ?
Itellä pari viimeistä vaihtoa on sujunut tosi sutjakasti kun koko konepaketti on ollut lattialla rullalavetilla muista syistä.
Kytkinpaketiksi viggenin setti jos aikoo tehoja hakea jatkossa, PCS niitä myy ja työtkin tekee mutta onkohan kesälomilla ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Kesälomilla kuulemma ens viikosta eteenpäin, pitänee keskiviikkona hakea rikulta osaset Ihan on käyttöauto josta ei tehoja tarvi repiä joten taidanpa laittaa ihan peruspalikoilla kasaan. Hieman vaan pelottaa ajatus siitä ettei ole nosturia, eikä suurempaa aikomusta poistaa koko moottoria. Kuulemma pitäis lähteä poistamatta konetta jne...
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Eipä tarvitse moottoria irrottaa. Jos (ja kun) hoidat homman alakautta, niin apurungon ja laatikon irrottaminen riittää. Toki pitää myös irrottaa kuskin puolen vetari jne. mutta pääasia on, ettei konetta tarvitse ottaa irti. Onnistuu myös ilman nosturia, kunhan vain saat autoa tarpeeksi ylös työtilaa (ja laatikon pudottamista) varten.
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Katotaan sunnuntaina onko itku vaiko pilke silmäkulmassa
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Kytkinpaketti vaihdettu. OIlipa järkkykokonen prosessi mutta tekemällähän seki hoitu.
Kiitoksia avusta teille ja wissille
Kiitoksia avusta teille ja wissille
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Laitoitko sinne sen viggenin kytkin paketin? Millanen on ajaa? Itsellä aivan sama homma edessä! Ja osat "viggenin setti" haettu kanssa tällä viikolla pcs:ltä ja tulevalla viikolla kytkintä kiinni...
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Laitoin ihan "peruspaketin". Palikat meni kyllä hyvin paikalleen ja nyt on kevyt poljin ja muutenkin oikein mukava parannus entiseen.
Varotan että on sitten iso homma jota ei ainakaan huvikseen tee.
Itsellä oli painelaakeri mennyt niin kiitoksella rikki ettei varmasti olisi enää montaa kilometriä ajanut, kävi tuuri että pääs vielä Jyväskylästä Viitasaarelle.
Kannattaa varata hommaan ainakin:
-Kaveri + hermot
-Hyvä hylsysatsi hyvääkin paremmalla räikällä (ainakin hylsyt 8,10,13,15,16,17,18,19,32)
-Kuusiokoloavainsarja (8 ja 10mm ainakin)
-Tarpeeksi korkealle nostava tunkki ja pukit (2 tunkkia helpottaa lootan nostoa)
-Jatkovarsi räikkään
-Kakkosnelosta ja paksua kierretankoa muttereineen (tai mahdollisuuksien mukaan metallia) moottorinkannakeviritelmän tekoa varten
-Purkurauta/rautakanki tms kampeamisväline
-Pehmikettä selän/polvien alle
-Puhtaita rättejä
-Lootaöljyt ja astia vanhoille punkuille
-Purkkeja ja purnukoita pulteille ja muttereille
-Läppäri jossa wis ja tämä foorumi
Ei olisi lainkaan huono idea rakentaa jonkinlaista liikkuvaa telinettä vaihdelaatikolle, helopottanee asennusta kummasti.
Varotan että on sitten iso homma jota ei ainakaan huvikseen tee.
Itsellä oli painelaakeri mennyt niin kiitoksella rikki ettei varmasti olisi enää montaa kilometriä ajanut, kävi tuuri että pääs vielä Jyväskylästä Viitasaarelle.
Kannattaa varata hommaan ainakin:
-Kaveri + hermot
-Hyvä hylsysatsi hyvääkin paremmalla räikällä (ainakin hylsyt 8,10,13,15,16,17,18,19,32)
-Kuusiokoloavainsarja (8 ja 10mm ainakin)
-Tarpeeksi korkealle nostava tunkki ja pukit (2 tunkkia helpottaa lootan nostoa)
-Jatkovarsi räikkään
-Kakkosnelosta ja paksua kierretankoa muttereineen (tai mahdollisuuksien mukaan metallia) moottorinkannakeviritelmän tekoa varten
-Purkurauta/rautakanki tms kampeamisväline
-Pehmikettä selän/polvien alle
-Puhtaita rättejä
-Lootaöljyt ja astia vanhoille punkuille
-Purkkeja ja purnukoita pulteille ja muttereille
-Läppäri jossa wis ja tämä foorumi
Ei olisi lainkaan huono idea rakentaa jonkinlaista liikkuvaa telinettä vaihdelaatikolle, helopottanee asennusta kummasti.
#4113
Ng900 -94
Ng900 -94
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Viggenin sarjalla kytkin muuttuu alkuperäistä huomattavasti jäykemmäksi, mutta siihen tottuu hyvin nopeasti. Samoin varsinkin alussa kytkin on todella herkkä ja auton saa sammuilemaan huolimattomalla poljintyöskentelyllä erittäin herkästi; etenkin jos on tottunut loppuun ajettuun orkkikseen.
Mutta kytkinkin asettuu melko nopeasti ja jäykkyyteen tottuu vieläkin nopeammin.
Mutta kytkinkin asettuu melko nopeasti ja jäykkyyteen tottuu vieläkin nopeammin.
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Itselläni on NG900T vm.-96 kytkin työnalla. WISsin ohjeilla olen nyt päässyt pisteeseen jossa todetaan, että "vedä vaihteisto irti". Mutta kun ei lähde sitten millään! Onkohan se enemmältikin kiinni kuin viidellä pultilla (ja startin alin mutteri jonka WIS käskee irrottamaan). Ei nimittäin tunnu laatikko millään ilveellä irtoavan, mutta ei osu silmiin muita pultteja/muttereita jotka pitäisi irrottaa. Kangottamalla tuntuis, että koneen ja laatikon väli elää eli ei se kovin paljon voi olla kiinni. Vai onko se vaan kertakaikkiaan niin tiukka sovitus, että pitää vaan kärsivällisesti kitkutella ja voimalla vedellä? Liekö siinä jotain ohjaintappeja tms. jotka voi kanittaa? Paljonko laatikko erkanee koneesta ennen "putoamistaan"?
-Timo-
-Timo-
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Ei hassumpi idea, mutta onhan vaihdelaatikkotunkkeja olemassa. Eri asia on, että saako sellaisen mistä esim. lainaan. Itsellä oli sellainen kerran lainassa, kun irroitin Chevystä laatikon ja myös asensin sen avulla takaisin. Kerrassaan mainio kapistus!BaConi kirjoitti:Ei olisi lainkaan huono idea rakentaa jonkinlaista liikkuvaa telinettä vaihdelaatikolle, helopottanee asennusta kummasti.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Kytkin lienee riks raks poks...
Vastaanpa tässä itse itselleni niin jää tämäkin tieto binäärisesti tallennetuksi. Pultteja oli irrotettu riittävä määrä (5+1). Moottorin etupuolella on ohjaintappi joka oli totaalisen hapettunut paikkaansa eikä irronnut kuin kiilaamalla. Käsin vetämällä tuskin edes Arnold olisi parhaiden päivien kunnossa tuota irrottanut. Ohjaintapin irtoamisen jälkeen vaihteisto lähti mukisematta paikoiltaan. Alaslasku tapahtui hallitunkin ja ylhäältä viritetyn kuormaliinan yhteistyönä. Painelaakeri oli totaalisen räjähtänyt. Kuulat ropisivat lattialle ja laakerin kuorista oli vain vääntyneitä peltirinkuloita jäljellä. No, se olikin odotettavissa, kun talliin ajaessa kytkin lakkasi toimimasta kokonaan ja kerkesihän tuo jo 50tkm ulista. Painelaakeria painava haarukka näytti myös saaneen siipeensä. Laakeria olisi arvatenkin syytä painaa yhtä paljon molemmilta reunoilta joten parasta olisi varmaan vaihtaa tuo haarukkakin. Ei kellään olisi ylimääräistä?
Edit: Toisaalta - nythän tuon voisi muuttaa mehutoimiseksi.
-Timo-
Edit: Toisaalta - nythän tuon voisi muuttaa mehutoimiseksi.
-Timo-